google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Hüseyin Rahmi Gürpınar I Türkiye I dinledebiyat
top of page

HÜSEYÄ°N RAHMÄ° GÜRPINAR (1864-1944

  • Ä°stanbul doÄŸumludur.

  • Edebi yaÅŸamına 1887’de Tercüman-ı Hakikat gazetesinde baÅŸlayan yazarlığı ile baÅŸlamıştır.

  • Servet-i Fünuncuların çaÄŸdaşı ve yaşıtı olduÄŸu halde, o topluluÄŸa girmemiÅŸtir.

  • Edebiyat dünyasında Şık ile tanındı.

  • Özellikle sosyal sorunları, bâtıl inançları, aile geçimsizliklerini, yüzeyde kalan BatılılaÅŸmaları, ruh hastalarını konu edinmiÅŸtir.

  • Emile Zola’dan etkilenmiÅŸtir. Realist özellikler de taşır.

  • Realist natüralist akımların etkisiyle Ä°stanbul’un günlük yaÅŸamını canlı bir biçimde yansıttı.

  • Halk çevrelerinden seçtiÄŸi kiÅŸilerini büyük bir kendi konuÅŸma ağızları ile ustalıkla konuÅŸturdu.

  • Romanlarında örf, adet, gelenek ve göreneklere baÄŸlı kalır ve halk deyimlerini kullanır

  • Ahmet Mithat’ın halk için roman yazma geleneÄŸini devam ettirmiÅŸtir.

  • BaÅŸarılı bir gözlemcidir. Romanlarında gözleme ve çevre tasvirlerine büyük önem vermiÅŸtir.

  • Türk edebiyatında sokağı edebiyata taşıyan yazar olarak da bilinir.

  • Okuru eÄŸlendirerek eÄŸitmeyi amaçlamıştır.

  • Romanları töre romanı özelliÄŸi taşır.

  • Romanlarında toplumsal eleÅŸtiriye çokça yer vermiÅŸtir. Bu yönüyle natüralistlerden ayrılır.

  • Eski ile yeni çatışması, ruh hastalıkları, yanlış batılılaÅŸma, batıl inançlar ve aile geçimsizlikleri gibi konuları iÅŸlemiÅŸtir.

  • Olayları  hem iyi hem de kötü yönleriyle ele almıştır.

  • Romanları teknik yönden baÅŸarılı deÄŸildir. Romanlarında olayın akışını keserek olayla ilgisi olmayan gereksiz bilgiler verir.

  • “Mürebbiye”, “Hayattan Sayfalar”, “Ben Deli miyim” adlı romanlarında “deneysel roman” yöntemini kullanmıştır.

  • “Şık”, “Şıpsevdi”, “Mürebbiye” adlı romanlarında yanlış BatılılaÅŸma konusunu iÅŸlemiÅŸtir.

  • ​

Eserleri

ROMAN:

  • Şık (1889)

  • Ä°ffet (1896)

  • Mutallâka (1898

  • Mürebbiye (1899)

  • Bir Muadele-i Sevda (1899)

  • Metres (1900)

  • Tesadüf (1900)

  • Şıpsevdi (1911)

  • NimetÅŸinas (1911)

  • Kuyruklu Yıldız Altında Bir Ä°zdivaç (1912)

  • Gulyabani (1913)

  • Cadı (1912)

  • Sevda PeÅŸinde (1912)

  • Hayattan Sayfalar (1919)

  • Hakka Sığındık (1919)

  • Toraman (1919)
  • Son Arzu (1922)

  • Tebessüm-i Elem (1923)

  • Cehennemlik (1924)

  • Efsuncu Baba (1924)

  • Meyhanede Hanımlar (1924)

  • Ben Deli miyim (1925)

  • TutuÅŸmuÅŸ Gönüller (1926)

  • Billur Kalp (1926)

  • Evlere Åženlik, Kaynanam Nasıl Kudurdu (1927)

  • Mezarından Kalkan Åžehit (1928)

  • Kokotlar Mektebi (1928)

  • Åžeytan Ä°ÅŸi (1933)

  • Utanmaz Adam (1934)

  • EÅŸkıya Ä°ninde (1935)

  • Kesik BaÅŸ (1942)

  • Gönül Bir YeldeÄŸirmenidir Sevda ÖÄŸütür (1943)

  • Ölüm Bir KurtuluÅŸ mudur (1954)

  • Dirilen Ä°skelet (1946)

  • Dünyanın Mihveri Para mı Kadın mı (1949)

  • Deli Filozof (1964)

  • Kaderin Cilvesi (1964)

  • Ä°nsanlar Maymun muydu (1968)

  • Can Pazarı (1968)

  • Ölüler Yaşıyor mu (1973)

  • Namuslu Kokotlar (1973)

​

ÖYKÜ:

  • Kadınlar Vaizi (1920)

  • Namusla Açlık Meselesi (1933)

  • Katil Bûse (1933)

  • Ä°ki HödüÄŸün Seyahati (1934)

  • Tünelden Ä°lk Çıkış (1934)

  • Gönül Ticareti (1939)

  • Melek Sanmıştım Åžeytanı (1943)

  • Eti Senin KemiÄŸi Benim (1963)

​

OYUN:

  • Hazan Bülbülü (1916)

  • Kadın ErkekleÅŸince (1933)

  • TokuÅŸan Kafalar (1973)

  • Ä°ki Damla YaÅŸ (1973)

  • Gülbahar Hanım

​

TARTIÅžMA:

  • Cadı Çarpıyor (1913)

  • Åžekavet-i Edebiye Tartışmaları (1913)

  • Sanat ve Edebiyat (Ölümünden sonra H. A. Önelçin derledi, 1972)

bottom of page