google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Batı Edebiyatı I Türkiye I dinledebiyat
top of page

Batı edebiyatı Rus ve Amerikan ve Avrupalı milletlere ait olan edebiyat anlayışlarına verilen genel bir addır. Batı edebiyatını aÅŸama aÅŸama anlatmak gerekirse ilk olarak klasik Batı edebiyatından baÅŸlamak uygun olacaktır: 

 

Klâsik Batı Edebiyatı

Klasik Batı edebiyatını Yunan ve Latin edebiyatları oluÅŸturur. Ä°lk olarak Yunan edebyatını  inceleyelim:

 

YUNAN EDEBÄ°YATI

​

M.Ö. IX-VIII. yüzyıllarda Homeros ve Hesiodos epik ÅŸiir alanında karşımıza çıkar. Åžiirleri vezinlidir ancak kafiye yoktur.  

 

Homeros günümüzde hem Yunan hem de Dünya edebiyatının en ünlü destan ÅŸairlerinden birisi olarak bilinir. Ä°onia'lıdır( Ä°zmir'de )

 M.Ö. IX. yüzyılda yaÅŸamıştır.  Ä°lyada ve Odysseia adlı iki destanı vardır.

İlyada destanında, Yunanlıların Troia'lılarla 10 yıl savaşıp, sonunda onları yenmeleri anlatılır.

Odysseia destanında ise Ä°thaka adasının kralı olan Odysseus'un 10 yıl süren Troia Savaşı dönüÅŸünde yolda karşılaÅŸtığı olaylar ve ülkesine döndüÄŸünde kendisinin yokluÄŸunda olan bitenler anlatılır.

Bu destanlarda mitolojik tanrıların insanlarla olan ilişkileri işlenir.​

​

Hesiodos M.Ö.VIII. yüzyılda Askra kasabasında yaÅŸamıştır. Didaktik  ÅŸiirin  kurucularındandır. Hak, adalet, iyilik, çalışkanlık gib ikonuları iÅŸlemiÅŸtir.  Ä°ki eseri vardır:  Ä°ÅŸler ve Günahlar, Theogonia 

​

M.Ö. VI. yy. da yaÅŸamış olan  Sappho, lirik ÅŸiir alanında karşımıza çıkar. 170 parçadan oluÅŸan ÅŸiirlerinde en çok aÅŸk temasını iÅŸlemiÅŸtir.

 

M.Ö. VI. yy.da yaÅŸamış olan Aisopos (Ezop),  tanrı Apollon'a karşı geldiÄŸi öldürülen bir sanatçıdır.  DoÄŸu ülkelerine seyehate gitmiÅŸ,  öÄŸrendiklerinden, gözlemlerinden  düzyazı tarzında fabllar yazmıştır. Tek eseriı Fabllar'dır. Fabl türünün kurucusudur.

​

.

Aiskhylos (M.Ö. 525-456), kendi döneminin  en büyük tragedya ÅŸairidir. Tragedyanın aktör sayısını ikiye çıkararak, koro yerine diyaloÄŸu ön plâna geçirmiÅŸtir. Maske, aktörün yüzünü saklayan bir alet olmaktan çıkıp, onun karakterini de yansıtır olmuÅŸtur. Eserlerinde tanrıların belirleyici gücüne önem vermiÅŸtir.

Varlığı bilinen tregedyaları:  Yalvaran Kızlar Persler, Thebai'ye Karşı Yediler, Zincire VurulmuÅŸ Prometheus, Oresteia trilogia, Agamemnon, Kheephoroi, Eeumenides.

​

Sophokles (M.Ö. 495-406) de tragedyayı geliÅŸtirerek oyuncu sayısını 3'e, korodaki ÅŸarkıcıların sayısını da 12'den 15'e çıkarmış; trilogia denilen üçleme yazma biçimini kaldırmıştır. Tanrılara boyun eÄŸme yerine onlara baÅŸkaldıran tiplemelere yer verir.  Günümüze ulaÅŸan eserleri:  Kral Oidipus, Oidipus Kolonos'ta,Antigone, Aias, Elektra, Trakhisli Kadınlar ve Philoktetes 

​

Euripides (M.Ö. 480-406),  insanın kendi kendisiyle olan mücadelesine yer vermiÅŸtir.  Günümüze ulaÅŸan eserleri: Medeia, Hippolytos, Ä°phigeneia Aulis'te, phigeneia Tauris'te, Orestes, Elektra, Hekabe, Andromakhe.

​

Aristophanes (M.Ö. 445-385) 'tir. gelenekçi bir anlayışa sahip olup sanat, siyaset ve felsefe alanlarında yapılan yeniliklere ve yenilikçilere saldırmıştır. Ä°lk büyük komedi sanatçısıdır. Günümüze ulaÅŸan eserleri: Atlılar, EÅŸek Arıları, KuÅŸlar, KurbaÄŸalar, Bulutlar, Barış, Lysistrate.

​

Theokritos (M.Ö. III. yy.) pastoral nazım türünün kurucusu sayılır. yazdığı kısa ÅŸiirlerinde doÄŸa sevgisini iÅŸlemiÅŸtir. Åžiirlerine Eidyllia (kısa ÅŸiirler) adı verilmiÅŸtir.

​

Herodotos (M.Ö. 482-425), tarih türünün kurucusudur. Tarih adlı eserinde gezdiÄŸi ülkeler ve halkları hakkında bilgi vermiÅŸtir.

​

 Demosthenes, hitabet türünde(M.Ö. 385-322);  Sokrates (M.Ö. 470-399), Eflatun (M.Ö.429-347) ve Aristoteles (M.Ö. 384-322) felsefede dönemin önde gelen isimlerindendir.

​

​

​

LATÄ°N EDEBÄ°YATI

​

Romalıların Yunanistan'ı M.Ö. 250'li yıllarda ele geçirmesinin ardından  Lâtin edebiyatı, Yunan edebiyatından etkilenmiÅŸtir. Bu etkilenme daha çok Yunan edebiyatını taklidi ile olmuÅŸtur.  

​

Ennius (M.Ö. 240-170),  ilk tragedya sanatçılarındandır.

Plautus (M. Ö.184) ve Terentius (M.Ö. 159) komedya 

Lucretius (M.Ö. 98-53) didaktik nazım,

Catullus (M.Ö. 78-54) lirik nazım türünde,

Vergilius (M.Ö. 70-19) pastoral, epik ve didaktik nazım,

Horatius (M.Ö. 64-8) lirik ve didaktik nazım,

Ovidius (M.Ö. 43-M.S.18) lirik nazım türlerinde ve mitolojide,

Cicero (M.Ö.106-43) hitabet türünde,

Sallustius (M.Ö. 86-34), Titus Livius (M.Ö. 59-M.S. 19) ve Tacitus (54-129) tarih yazıcılığında,

Seneca (M.Ö. 4-M.S. 65) da felsefe ve tragedyada alanında bilinen sanatçılardır.

​

​

​

​

ALMAN EDEBÄ°YATI

​

Luther (1483-1546) Ä°ncil'i Latinceden Almancaya ççevirmiÅŸtir. Bu olay Alman edebiyatının geliÅŸmesine büyük etki etmiÅŸtir.

​

​

Alman Edebiyatı'ın Dönemleri: 

​

Romantik (CoÅŸumcu) Dönem Alman Edebiyatı

Goethe (1749-1832),  ÅŸiir ve romanlarıyla tanınmıştır. Romantizm akımını baÅŸarılı bir ÅŸekilde temsil etmiÅŸtir. 

Belli baÅŸlı ÅŸiirleri:  Roma Eyejileri ve Divan adlı

En önemli tiyatro eseri Faust, en önemli romanı da Genç Werther'in Acıları.

​

Schiller (1759-1805),  Schlegel KardeÅŸler (Wilhelm 1767-1845, Friedrich 1772-1829),  Heine (1798-1856) diÄŸer  romantik ÅŸairlerdir. 

Hoffmann (1776-1822) romantik roman, Kleist (1777-1811) ve Hebbel (1813-1883) romantik  tiyatroculardır. 

​

Realist Dönemde Alman Edebiyatı

​

Fontaine (1819-1898), Storm (1817-1888), Hauptmann (1862-1946) gerçekçi yazarlardandır.

​

​

20. Yüzyıl Alman Edebiyatı

​

Åžiir türünde  Rainer Maria Rilke(1875-1926)'dir. AÅŸk, ölüm, tabiat gibi temaları iÅŸlemiÅŸtir. Lirik bir üslûbu benimsemiÅŸ ve Alman halk ÅŸarkıları geleneÄŸinden yararlanmıştır. 

​

Roman türünde Thomas Mann (1875-1955), Hesse (1877), tiyatro türünde ise Brecht (1898-1956) bu dönemin tanınmış yazarlarıdır. 

​

20. Yüzyıl Avusturya Edebiyatı

​

Franz Kafka (1883-1924)' bu dönemin en  ünlü yazarıdır.  Ä°nsanın saçma ve kötü bir dünyadaki trajedisine, bunalımlarına, kiÅŸinin çağına, ailesine, iÅŸine yabancılaÅŸması temalarına yer vermiÅŸtir. DeÄŸiÅŸim (1915), Hüküm (1916), Ceza Sömürgesi (1919), Bir TaÅŸra Doktoru (1920), Dava, Åžato, Amerika en bilinen eserleridir. 

​

​

​

AMERÄ°KAN EDEBÄ°YATI

 

3 Dönemde  inceleyebiliriz:

​

Romantik Dönem Amerikan Edebiyatı

​

Herman Melville (1819-1891) Moby Dick romanlarıyla ,

 Edgar A. Poe (1809-1849) ve Walt Whitman (1816-1892) ÅŸiirde,

ÅŸiir ve denemeleriyle R. W. Emerson (1803-1882) bu dönemin tanınmış romantik sanatçılarıdır. 

​

Gerçekçi Dönem Amerikan Edebiyatı

​

Nathaniel Hawthorne (1804-1864) romantizmi ve gerçekçiliÄŸi eserlerinde dengeli biçimde kullanmıştır. 

Bu akımı sürüdüren diÄŸer yazarlar Hanry James (1843-1916), Louise May Alcott (1832-1898)'tur.

​

20. Yüzyıl Amerikan Edebiyatı

​

Mark Twain (1835-1910), Tom Sawyer'in Maceraları(1876), Missisippi'de Hayat (1833) gibi eserlerinde daha çok mizahî bir üslûbu benimsemiÅŸtir.

O'henry (1862-1910) kısa  hikâye türünde tanınmıştır.

​

Jack London (1876-1916), VahÅŸetin ÇaÄŸrısı (1903), Uçurum Halkı (1903) ve Martin Eden (1909) gibi romanlarının konularını daha çok kendi yaÅŸantılarından ya da çevresinden almıştır.

John Steinbeck (1902-1968), toplumcu gerçekçidir. Daha çok California çevresinde yoksul ve sömürülmüÅŸ kitlelerin, iÅŸçilerin sorunlarına, bireysel ve sosyal dünyalarına eÄŸilmiÅŸtir.  Kenar Mahalle (1935), Farelere ve Ä°nsanlara Dair (1937), Gazap Üzümleri (1939), Sardalya Sokağı (1945).

Ernest Hemingway (1898-1961) de sömürülen insanların  sorunları, zulüme boyun bükmeme gibi konuların yanında tabiat konularını da iÅŸlemiÅŸtir. . En bilinen eserleri:  Bahar Selleri (1926), GüneÅŸ Gene DoÄŸar (1926), Silâhlara Veda (1929), Çanlar Kimin Ä°çin Çalıyor (1940), Ä°htiyar Adam ve Deniz (1953).

Ezra Pound (1885-1972) tüm dünya milletlerinin kültürlerinden yararlanma yoluna gitmiÅŸ ve imgecilik (imajizm) akımının öncüleri arasında bir ÅŸairdir.   

​

​

FRANSIZ EDEBÄ°YATI

5 Dönemde inceleyebiliriz:

​

Rönesans Dönemi Fransız Edebiyatı

​

Villon, Rönesans'a geçiÅŸ süreci içinde yaÅŸamış ÅŸairdir. 

Küçük Vasiyetname ve Büyük Vasiyetname 2 önemli eseridir. 

 

 XVI. yüzyıla kadar Fransa'da edebiyat dili latince idi. Bu yy.'da ise  La Pleiade adındaki edebiyat okulunu kuran yedi ÅŸair Fransızcayı edebiyat dili olarak kullanmaya baÅŸladı. Bunlardan en önde geleni  Ronsard (1524-1585)'dır. BaÅŸlıca eserleri AÅŸklar, Odlar, Egloglar adlarını taşır.

​

 Rabelais (1490-1553)' önde gelen romancılardandır.  Gargantua ve Pantagruel adlı romanları ünlüdür.

 

Montaigne (1533-1592)'  Denemeler'i ile gelenek ve din düÅŸüncesinden bağımsız olan insan düÅŸüncesini ortaya koyması ile bir çığır açmıştır. 

​

​

Klâsik Dönem Fransız Edebiyatı

​

Pierre Corneille (1606-1684), Klâsisizmin ilkelerine uyan ilk büyük tragedya ÅŸairidir.  Le Cid, Horace, Cinnave Polyeucte eserleridir. 

​

Jean Racine (1639-699)' bu dönemin 2. büyük tragedya yazarıdır. r. BaÅŸlıca eserleri And Romaque, Ä°phigenie, Phedre'dir.

​

Moliere (1622-1673) ise komedya alanında toplum ve insandaki gülünç âdetleri, çirkin ve kötü huyları, kusurları sergileyerek, güldürerek düÅŸündürmeyi, eÄŸlendirerek öÄŸretmeyi amaç edinmiÅŸtir. Belli baÅŸlı eserleri:  Gülünç Kibarlar, Kadınlar Mektebi, Zorla Evlenme, Tartuffe, Don Juan, Zoraki Hekim,Cimri, Hastalık Hastası.

 

La Fontaine (1621-1695) özellikle Aisopos'tan yararlanarak yazdığı fabllarıyla ünlüdür. En önemli eseri Fabllar'dır.

 

La Rochefoucauld (1613-1680) özdeyiÅŸ (vecize),

Boileau (1636-1711) eleÅŸtiri türünün,

Descartes(1596-1650) ve Pascal(1623-1662) felsefe alanının en önemli isimleridir.

​

​

Romantik Dönem Fransız Edebiyatı

​

Victor Hugo (1802-1885)'bu dönemin en bilinen sanatçısıdır.   Cromwell adlı dramının önsözünde romantizmin temel ilkelerini ortaya koymuÅŸtur. Åžiir, roman ve oyunlarında tabiat, özgürlük, vatan, milliyetçilik gibi temalara yer vermiÅŸtir. Sefiller adlı romanında seçkin sınıftan olmayan halktan ve toplum dışında kalmış insanların da dünyalarına, duygu ve düÅŸüncelerine yer vermiÅŸtir.

​

Lamartine (1790-1869) ve Musset (1810-1857) de ÅŸiir türünde etkili olmuÅŸ ÅŸairlerdendirler.

​

​

Gerçekçi Dönem Fransız Edebiyatı

​

Honore de Balzac (1799-1850) (realizmin) müjdecisi olarak bilinir.   Balzac, eserlerindeki kiÅŸileri ayrıntıları ile ele alıp eleÅŸtirisel bir yaklaşım sergilemiÅŸtir. 

 En önemli romanları: Goriot Baba ve Vadideki Zambak'tır.

​

 Henri Beyle(Stendhal) (1783-1842)'dir. Stendhall mahlasıdır.  Gördüklerini olduÄŸu gibi, süslemeden yalın bir dil ve üslûpla aktarmıştır. Ä°nsanı içinde yaÅŸadığı sosyal çevreden koparmadan vermiÅŸtir. BaÅŸlıca romanları: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı.

​

​

BATI EDEBÄ°YATI

Gustave Flaubert (1821-1880), Gözlemlerini kendi duygu ve düÅŸüncelerine yer vermeden sergilemeye, hayatı olduÄŸu gibi aktarmaya çalışmıştır.. En önemli romanı Madam Bovary'dir.

​

Guy de Maupassant (1850-1893) Küçük hikâye türünde gerçekçi ürünler vermiÅŸtir. Klâsik kurguya dayalı "Maupassant tarzı hikâye" denilen bir giriÅŸ, geliÅŸme ve sonuç bölümlerinden oluÅŸan olaya dayalı hikaye türünü geliÅŸtirmiÅŸtir. 

​

Emile Zola (1840-1902), Deneysel olguculuÄŸunu edebiyata uyarlamış, natüralizm anlayışını baÅŸlatmıştır.  Bir kiÅŸinin karakterinde, kimlik ve kiÅŸiliÄŸinde doÄŸuÅŸtan getirdiÄŸi biyolojik ve fizyolojik özelliklerinin yanında sosyal çevresinden aldığı eÄŸitim ve kültür de belirleyici rol oynar. Zola'nın  bu yöntemi uyguladığı Meyhane, Germinal gibi eserler deneysel roman örneklerindendir.

 

Charles Baudehireise sembolizmin ve gerçeküstücülüÄŸün öncüsüdür. 

 

20. Yüzyıl Fransız Edebiyatı

​

Jean Paul Sartre (1905-1980),  Özgürlük kavramını iÅŸlemiÅŸ, insan özgürlüÄŸünün yasak ve yasalarla sınırlandırılamayacağını öne sürmüÅŸtür. BaÅŸlıca eserleri: romanda Bulantı , Özgürlük Yolları; hikâyede Duvar ; Oyun: Sinekler , Saygılı Yosma, Kirli Eller 

​

Albert Camus (1913-1960)  Ä°nsanın içinde yaÅŸadığı evren saçma, mantıksız, akıldışı ve anlamsız bir yapıya sahip olduÄŸu için insan hayatı da saçmadır. Ä°nsan hayatının anlamı, ancak saçmalık ve haksızlıklara baÅŸkaldırarak ortaya çıkar. Ä°nsan salt doÄŸruluk, iyilik, dostluk, barış, adalet için yaÅŸamalıdır görüÅŸündedir.

BaÅŸlıca eserleri romanda: Yabancı , Veba, DüÅŸüÅŸ; tiyatroda: Yanlışlık , Caligula' dır.

​

Simone de Beauvoir (1908-1986), Kadının sosyal, siyasî ve cinsel sorunları üzerinde durmuÅŸtur. Aynı zamanda feminist hareketin de öncülerindendir. En önemli eserleri:  Konuk Kız (1943), Mandarenler (1954).

​

Andre Malraux (1901-1976), Olumsuz koÅŸulların hâkim olduÄŸu güler yüzlü cehenneminde insanın yalnızlığını, kaderiyle baÅŸ baÅŸa kaldığı dramatik macerasını anlatır. En bilinen eserleri: Ä°nsanlık Durumu, Büyük Yol, Umut, Melekle SavaÅŸ 

​

Ä°SPANYOL EDEBÄ°YATI

​

Rönesans Dönemi Ä°spanyol Edebiyatı

​

Rojas, (1499 ve 1526)  Celestina romanı ile tanınır. 

​

Cervantes (1547-1616) Don KiÅŸot (1605) adlı romanı modern romanın baÅŸlangıcı kabul edilir. Gerçekle hayalin çatışması temeline kuruludur roman.  

​

 Lope de Vega (1562-1635) tiyatro alanında en önemli isimdir.

​

​

Gerçekçi Dönem Ä°spanyol Edebiyatı

​

Miguel de Unamuno (1864-1936)' en önemli yazarıdır bu dönemin. Realisttir. . YaÅŸamanın amacı, insanın sonsuzluk ve ölümsüzlük arzusu gibi temalara ağırlık vermiÅŸtir. Sis adlı ile tanınmıştır. 

​

20. Yüzyıl Ä°spanyol Edebiyatı

​

 Juan Ramon Jimenez (1881) ve Federico Garcia Lorca (1899-1936)' bu dönemin 2 önemli ÅŸairidir.

Jimenez'in ÅŸiirlerinde eski Endülüs Ä°slâm uygarlığından,  Lorca ise halk kültür ve edebiyatından, folklordan yararlanmıştır.

​

Ä°NGÄ°LÄ°Z EDEBÄ°YATI

​

Rönesans Dönemi Ä°ngiliz Edebiyatı

​

Chaucer (1340-1400) Ä°ngiliz edebiyatında Rönesans'a zemin hazırlayan yazarlardan birisidir. Canterbury Hikâyeleri adlı eseri ile tanınır.

​

Shakespeare (1564-1616)Rönesans dönemi Ä°ngiliz edebiyatının en önemli tiyatro yazarıdır.

​

Önemli dramları arasında Romeo ve Juliet, Hamlet, Macbeth, Othello, Kral Lear; en önemli komedyaları arasında da Venedik Taciri,Yanlışlıklar Komedyası sayılabilir.

​

Marlowe (1564-1593) ve Ben Jonson (1573-1637) da dönemin önemli tiyatro yazarları arasında yer alırlar.

​

Edmund Spenser (1552-1599)  pastoral türde yazdığı ÅŸiirlerini Çoban Takvimi, alegorik bir destanını da Peri Kraliçesi adlı eserlerinde topladı.

 

John Milton (1608-1674)'  Tasvir ve ruh çözümlemelerinde baÅŸarılıdır. Üslûba önem veriri. En önemli eseri KaybolmuÅŸ Cennet adlı destanı konusunu Tevrat'tan alır. 

 

 Bacon (1561-1626)'un en önemli eseri ise Denemeler'dir.

​

​

Klâsik Dönem Ä°ngiliz Edebiyatı

​

Drydon (1631-1700) Åžiir ve oyunlarıyla

 Pope (1688-1744). ÅŸiirleri ile bu kısa dönemi temsil ettiler. 

​

​

Romantik Dönem Ä°ngiliz Edebiyatı

​

 Wordsworth (1770-1850), Coleridge (1772-1834)  Lord Byron (1788-1824), Shelley (1792-1822) ve Keats (1795-1821) bu akımın baÅŸlıca temsilcileri arasında yer alırlar.

​

​

20. Yüzyıl Ä°ngiliz Edebiyatı

​

​

J. Conrad (1857-1941) macera ve deniz romanları yazmıştır.

​

James Joyce (1882-1941)  modern roman tarzının örneklerini vermiÅŸtir. Kronolojik zaman akışını deÄŸil, insanın bilinçaltının belirlediÄŸi zaman sistemini esas almıştır.. Dublinler,  Ulysses romanları ile ünlüdür.

​

V. Woolf (1882-1941)  Ä°ngiliz kadın roman yazarıdır.  bilinç akımı tekniÄŸine baÅŸvurmuÅŸtur. "Acı" ve "yalnızlık", "kadın sorunları" temalarına ağırlık vermiÅŸtir. Romanlarında insan zihninin herhangi bir günde algıladığı ÅŸeyleri aktarmaya çalışır. Beli baÅŸlı eserleri:  Jacob'ın Odası, Perde Arkası, Mrs. Dalloway, Orlando, Dalgalar,...

​

​

​

​

Ä°TALYAN EDEBÄ°YATI

​

Rönesans Döneminde Ä°talyan Edebiyatı

​

Dante (1265-1321) Yazı dilini halkın diliyle oluşturmuş olan Dante, İtalyan edebiyatının kurucusu olarak kabul edilir.

​

Petrarca (1304-1374)  Rönesans'ın ilk temsilcilerinden biridir. Åžiirleri Canzoniere (Türküler) adı altında toplanmıştır. Bunların çoÄŸu sone tarzındadır.

​

Boccacio (1313-1375), küçük hikâye tarzının önde gelen bir yazarıdır.  Hikâyelerinde insanın sorunlarına, insanların türlü durumlarına: tutku, öfke, sevinç, kötülük gibi deÄŸiÅŸik boyutlarına yer vermiÅŸtir. BaÅŸlıca eseri Decameron (On Gün) adını taşır. Bu kitabında veba hastalığından kaçıp sığındıkları evde on kiÅŸinin anlatmış olduÄŸu yüz hikâye yer alır.

​

Ariosto (1474-1533) ve Tasso (1544-1595) destan türünün iki önemli ismidir.  Konularını  OrtaçaÄŸdan almış olmalarına raÄŸmen iÅŸleyiÅŸ, ÅŸekil ve teknik bakımından klâsik kurallara baÄŸlı kalmış, Yunan ve Lâtin edebiyatlarını örnek almışlardır. Ariosto'nın Çılgın Orlondo, Tasso'nun Kutarılmış Kudüs adlı destanları ünlüdür.

​

 Macchiavelli(1469-1527) siyaset alanındaki görüÅŸleri ile ünlüdür. Prens adlı eseri ile tanınır. 

​

​

Klâsik Dönemde Ä°talyan Edebiyatı

​

XVII. yüzyılda girdiÄŸi gerileme döneminin ardından, Ä°talyan edebiyatında 18. yüz-yılda klâsisizmin etkileri kendini gösterir. Klâsisizme baÄŸlı ürün veren üç önemli sanatçı vardır: Goldoni (1707-1793) komedya, Alfieri (1749-1803) tragedya, Parini (1729-1799) ise yergi türünde yazmışlardır.

​

​

Romantik Dönemde Ä°talyan Edebiyatı

​

Carlo Goldoni(1707-1793)komedide,  Alessandro Manzoni(1785-1873), romanda,  Silvio Pellico(1788-1854), anı türünde ve Giacoma Leopardi (1798-1837)  ÅŸiirde baÅŸlıca romantik sanatçılardandır.

 

​

20. Yüzyıl Ä°talyan Edebiyatı

​

Fillippo Marinetti  fütürizm akımının kurucusudur. 

 

Alberto Morario, yapıtlarında genel olarak orta sınıfı iÅŸlemiÅŸtir.  

​

​

​

​

​

RUS EDEBÄ°YATI

​

Klâsik Dönem Rus Edebiyatı

​

Kantemir (1708-1744) ve Lomonosov (1711-1765) ÅŸiir türünde, Krilov (1768-1844)fabl türünde, Fonvizin (1744-1792) de komedi türünde eserler vermiÅŸtir.

​

​

​

Romantik Dönem Rus Edebiyatı

​

PuÅŸkin (1799-1837), romantizmi (coÅŸumculuk) Rus halkının yaÅŸamından yerel renkler alarak zenginleÅŸtirmiÅŸtir. Ayrıca canlandırdığı kiÅŸilikleri eleÅŸtirel bir tutumla vermesi; insanın bencilliÄŸini, çıkarcılığını, insan ile toplum arasındaki iliÅŸkiyi anlatması nedeniyle gerçekçiliÄŸin hazırlayıcısı sayılmıştır. En ünlü eserleri Bahçesaray ÇeÅŸmesi, Çingeneler, Yüzbaşının Kızı, Maça Kızı'dır.

​

​

​

Gerçekçi Dönem Rus Edebiyatı

​

Nikoloi Gogol (1809-1852) üslûbuyla toplumunun kokuÅŸmuÅŸ, bozulmuÅŸ yöntemlerini eleÅŸtirmiÅŸtir. MüfettiÅŸ adlı oyunu ve Ölü Canlar adlı romanı ünlüdür.

Fiodor Mihayloviç Dostoyevski (1822-1881)  toplumdan çok, birey olarak insanın ruh dünyasını hem tabiî hem de sosyal çevresi içinde en ince ayrıntılarına kadar sergiler. Psikolojik tahlilleri oldukça baÅŸarılıdır. Suç ve Ceza, Karamazov KardeÅŸler,Ölü Bir Evden Anılar en ünlü romanlarıdır. 

​

Lev Nikoleyeviç Tolstoy(1828-1910), özellikle köylülerin dünyasını yazmıştır.  Harp ve Sulh, Anna Karenina, Hacı Murat. baÅŸlıca romanlarıdır. 

​

Anton Çehov (1860-1904) Ağırlıklı olarak  hikâye ve tiyatro türlerinden eserleri vardır.  "Çehov tarzı hikâye" çığırını açmıştır. GiriÅŸ, geliÅŸme, sonuç önemsizdir. Bir anı, bir durumu, ortamı, hayatın bir kesitini, olayların en çarpıcı yanını etkili bir ÅŸekilde vermeyi amaçlar. Üslûpta ÅŸiirsellik ve deneme türünü andıran bir anlatı-mı vardır. "Olay" yerine "durum" öÄŸesine ağırlık verilir.  En önemli oyunları ViÅŸne Bahçesi, Vanya Dayı ve Martı'dır.

 

Ä°van Turgenyev (1818-1883) ve Maksim Gorki (1868-1936) bu döneme damga vuran diÄŸer realist yazarlardır. 

​

​

20. Yüzyıl Rus Edebiyatı

​

Fütürist Mayakovski (1893-1930) bu döneme adını yazdırmış bir sanatçı olmuÅŸtur. Nazım Hikmet Mayakovski hayranıdır.

​

 Pasternak (1890-1960); ÅŸiirde, ZoÅŸçenko (1895-1958), hikâye ve romanda,   Åžolohov (1905) ve Soljenitsin (1918) bu dönemin önemli Rus sanatçılarıdır. â€‹

bottom of page