DÄ°NLEDEBÄ°YAT
Atın yiÄŸidi kendine kamçı vurdurmaz.
FECR-Ä° ATÄ° EDEBÄ°YATI'' NIN ÖZELLÄ°KLERÄ°
-
1909’da Hilal gazetesi matbaasında kurulmuÅŸtur.
-
Temsilcileri: Ahmet HaÅŸim, Aka Gündüz, Ali Canip Yöntem, Tahsin Nahit, Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu, M. Fuat Köprülü, Refik Halit Karay, Müfit Ratip, Faik Ali, Celal Sahir, Faik Ali, Åžahabettin Süleyman, Emin Bülent SerdaroÄŸlu, Ä°zzet Melih…
-
M. Fuat Köprülü, Refik Halit Karay, Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu, Ali Canip Yöntem, Hamdullah Suphi, ve Åžahabettin Süleyman Fecr-i Ati topluluÄŸu dağıldıktan sonra Milli Edebiyat akımına katılmıştır.
​
-
Bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna duyuran ilk edebiyat topluluğudur.
​
-
Edebiyatta yenilikler yapma amacını taşıdıklarını bildirmişler ama pek bir yenilik yapamadan dağılmışlardır.
​
-
“Sanat ÅŸahsi ve muhteremdir.” görüÅŸünü savunmuÅŸlardır.
​
-
Fransız edebiyatını örnek almışlardır.
​
-
Servet-i Fünûn’a tepki olarak ortaya çıkmışlar, Yeterince Batı yanlısı olamamakla suçlamışlar fakat onlardan öteye de gidememiÅŸlerdir.
​
-
Åžiirlerinde ağır, süslü bir dil kullanmışlardır. Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalara sıkça yer vermiÅŸlerdir.
​
-
Åžiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmışlardır.
-
Serbest müstezat nazım biçimini daha da serbestleÅŸtirmiÅŸlerdir.
​
-
Aşk ve tabiat, şiirlerinde işledikleri başlıca konulardır.
​
-
Şiirlerinde kişilerin psikolojik sorunlarına yer verdiler.
​
-
Sanatlı söyleyiÅŸlere ve imgelere sıkça yer vermiÅŸlerdir.
​
-
Åžiirde sembolizm, parnasizm ile empresyonizmden; roman ve hikâyede realizm ile natüralizmden etkilenilmiÅŸtir.
​
-
Tiyatro türü pek önemsenmemiÅŸtir.
​
-
Batı’yla sanat bakımından daha güçlü iliÅŸkiler kurmayı, halkın sanat kültürünü geliÅŸtirmek için halka konferanslar vermeyi, sanatı ileriye taşımayı amaçlamışlar; ama kısa sürede dağılan etkisiz bir topluluk olmuÅŸlardır.
​
-
Ahmet Haşim topluluk dağıldıktan sonra farklı edebi topluluklara katılıp edebi anlayışlarını değiştirmişlerdir.