DİNLEDEBİYAT
Atın yiğidi kendine kamçı vurdurmaz.
-
Fecri Aticiler şiirde olduğu gibi roman ve hikâyede de Servet-i Fünuncuları takip etmişlerdir.
-
Fecr-i Ati roman ve hikayecilerin çoğu üslupta yapmacıklı bir tarza bürünmüşlerdir.
-
Refik Halit ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu bu dönemin en mühim roman ve hikâye yazarlarıdır. Ancak ikisi de sonradan Milli Edebiyat akımına dahil olmuşlardır. Bu yazarlar asıl edebi hünerlerini Milli Edebiyat Akımı içerisinde göstermişlerdir.
-
İzzet Melih Devrim ve Cemil Süleyman Alyanakoğlu bu dönemde roman ve hikâye yazan diğer iki sanatçıdır. Ancak onlarda da sonraları Milli Edebiyatın tesirleri görülmeye başlanır.
-
Cemil Süleyman'ın üzerinde Mehmet Rauf'un etkisi görülür. "Siyah Gözler" adlı romanında dul bir kadının psikolojik tahliline yer verilmesi bu düşünceyi desteklemektedir. Ayrıca hikayelerinde sıradan halk tiplerini hikayelerinde karakterize etmesi Cemil Süleyman'ın dikkat çeken özelliklerindendir.
FECR-İ ATİ DÖNEMİNDE
ROMAN VE HİKAYE
-
İzzet Melih'in en belirgin özelliği ise aşk konusunu yapmacıklı ve özentili bir tarzda vermesidir. Tezat isimli romanında bu açıkça görülür.
-
Bu dönem hikâye ve romanları teknik açıdan kusurlu bir görünüme sahiptir.
-
Özellikle romanlardaki psikolojik tahliller oldukça başarılıdır.
-
Hikâye ve romanlar ağır ve süslü bir dille yazılmış, yer yer yapmacıklığa düşülmüştür.
-
Maupassant tarzı dediğimiz olay öyküsü örnek alınarak eserler yazılmıştır.
-
Realizm ve Natüralizmden etkilenilmiştir.