google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Divan Edebiyatı Şairleri I Türkiye I dinledebiyat
top of page

                           

HOCA DEHHANÄ°

​

  • DoÄŸum ve ölüm tarihleri tam olarak bilinmemektedir. Sadece 13. yy’ da yaÅŸadığı bilinmektedir.

  • Divan Edebiyatının ilk ÅŸairi kabul edilir.

  • Din dışı konularda ilk kez ÅŸiir yazarak Divan Edebiyatının kuruluÅŸunu  baÅŸlattığı kabul edilir.

  • Selçuklu Åžehnamesi adlı Farsça eseri yirmi bin beyitliktir.

  • Divanı yoktur ancak  altı tane gazeli ve 74 beyitlik bir kasidesinin olduÄŸu bilinmektedir.

 

MEVLANA

 

  • 13. yüzyıl tasavvuf ÅŸairidir.

  • Horasan’dan Konya’ya gelip yerleÅŸmiÅŸtir.

  • Birkaç ÅŸiiri dışında bütün ÅŸiirlerini Farsça ile kaleme almıştır.

  • Åžiirlerinde aruz veznini kullanmıştır.

  • HoÅŸgörü ifadeleri ile günümüzde evrensel bir deÄŸer olarak kabul edilmektedir.

 

 Eserleri:

 

Mesnevi (26 bin beyit): Tasavvufi hikayelerden oluÅŸur.

​

Divan-ı Kebir (Gazelleri ve rubaileri): Kırk bin beyitten oluşan lirik bir eserdir.

​

Fihi Ma-Fih: Mevlana’nın tasavvuf sohbetlerini içerir.

​

Mecalis-i Seb’a (Yedi Vaaz): Mevlana’nın yedi tane vaazını içerir.

​

Mektubat: Mevlana’nın devlet yetklilerine yazdığı 147 mektuptan oluÅŸur.

 

​

SULTAN VELED

 

  • Mevlana’nın oÄŸludur.

  • Mevlevilik tarikatının kurucusudur.

  • Eserlerinde babası gibi Farsça kullanmıştır. Ancak Türkçe yazdığı ÅŸiirler de vardır.

  • Lirizmi babası kadar derin deÄŸildir.

 

Eserleri:

Dîvân

Ä°btidâ-nâme

Rebâb-nâme

Ä°ntihâ-nâme

Ma’arif

 

​

AHMET FAKÄ°H

 

  • YaÅŸamı hakkında kesin bilgiler yoktur.

  • Horasan’dan Konya’ya gelip, Mevlana’nın babasından fıkıh dersleri almıştır.

  • Aldığı fıkıh derslerinden dolayı kendiine ‘akih’ denilmiÅŸtir.

​

Eserleri:

 

Çarhname: 88 beyitlik bir kasidedir. Dünyanın geçiciliÄŸinden bahseder.

 

Kitâbu Evsâfı Mesâcidi’ÅŸ-Åžerîfe: Hacca gittiÄŸi sırada gördüklerinden yola çıkarak kutsal toprakları anlattığı eseridir.

 

​

​

ÅžEYYAD HAMZA

 

  • 13. yy’ın son zamanlarında doÄŸup, 14. yy’ da edebiyat dünyasında yerini almıştır.

  • Hece ve aruz ölçüsünü kullanan sanatçılardandır.

  • Tasavvıfi konuların yanında bireysel  konuları da ele almıştır.

  • Gazel ve kasidelerindeki  doÄŸallık dikkat çekicidir.

 

Eserleri:

Yusuf u Züleyha Mesnevisi: 1529 beyitten oluÅŸur. Hz. Yusuf ile Züleyha kıssasını anlatır.

 

​

​

AHMEDÄ° (1334-1413)

 

  •  “Divan” sahibi olan ilk ÅŸairimizdir.

  • Eserlerinde sade bir dil kullanmıştır.

  • Eserlerinde OÄŸuz Türkçesinin özellikleri görülür.

  • Tasavvufu çok iyi bilmesine raÄŸmen bireysel konulardan bahsetmeyi tercih etmiÅŸtir.

 

Eserleri:

CemÅŸid ü HurÅŸit (mesnevi):   Ä°ranlı ÅŸair Selman’ın aynı adlı 2700 beyitlik eserini çevirip eklemelerde buunarak 5000 beyite ulaÅŸtırdığı eseridir.

 

İskendername (mesnevi): Makedonyalı İskenderden bahseder

 

Divan: 9000 beyitlik bir eserdir.

Tervih’ül Ervah: Tıp ile alakalı bir mesnevidir.

Mirkatü’l Edeb: Arapça ve Farsça manzum sözlük.

 

​

AÅžIK PAÅžA

 

  • Asıl adı Alaeddin Ali’dir.

  • Mutassavıf  ÅŸairlerden olup KırÅŸehir’lidir.

  • Selçuklu sarayında Farsçanın konuÅŸulduÄŸu, Arapça ve Farsça’nın sanat diline egemen olduÄŸu bir dönemde Türkçeyi savunmuÅŸtur.

  • Eserleri genel olarak didaktik özellik gösterir.

  • Sade bir üslubu vardır.

  • Aruzun yanında heceyi de kullanmıştır.

 

Eserleri:

Garibnâme: 10613 beyitlik tasavvufi mesnevidir.

Fakrnâme: 161 beyitlik tasavvufi bir eserdir.

Hikâye: 59 beyitlik kısa bir mesnevidir.

Vasf-ı Hâl: Garibname’nin sonunda yer alır. 39 beyitlik kısa bir mesnevidir.

Kimya Risalesi: Dili ağırdır. Bu yüzden Aşık PaÅŸa’ya ait olduÄŸu ÅŸüphelidir. Nazım nesir karışık yazılmıştır.

 

​

​

KADI BURHANEDDÄ°N (1344-1399)

 

  • Azeri Türkçesi ile ÅŸiirler yazmıştır.

  • TuyuÄŸlarıyla ünlüdür.

  • Sade ve anlaşılır bir üslubu vardır.

 

Eseri:  Divan

 

​

NESÄ°MÄ° (? -1404)

 

  • BaÄŸdat’ daÄŸmuÅŸ, Diyarbakır’ a yerleÅŸmiÅŸtir.

  • Azeri sahası ÅŸairlerindendir.

  • Yunus Emre ve Mevlana’dan etkilenmiÅŸtir.

  • Sade bir dille ÅŸiirler yazmıştır.

  •  

Eseri:

Türkçe Divan, Farsça Divan

 

​

​

GÜLÅžEHRÄ° /1250-1335)

​

  • Asıl adının Ahmed ya da Süleyman olduÄŸu tahmin edilmektedir. 

  • KırÅŸehire erleÅŸmiÅŸtir. KırÅŸehir’e eskiden GülÅŸehir denildiÄŸinden kendisine “GülÅŸehri” denilmiÅŸtir.

  • Sultan Veled’in isteÄŸi üzerine MevleviliÄŸi tanıtmak için KırÅŸehir’ e yerleÅŸti

  • Tasavvufu konu edinmiÅŸtir. Aruzu tekniÄŸine göre kullanmasını bilmiÅŸtir.

  • Arapça ve Farsça bilmesine raÄŸmen eserlerinde Türkçeyi tercih etmiÅŸtir.

 

Eserleri:

  • Mantıku’t Tayr: ““Mantıku’t Tayr” adlı tasavvufi alegorik mesnevisinde Kaf Dağı’na ulaÅŸmak isteyen kuÅŸların Hz. Süleyman’ın kuÅŸu olan Hüthüt’ün ön­derliÄŸinde yaptıkları yolculuÄŸu anlatır. Ä°ran ÅŸairi Feridüddin Attar’ın4724 beyitlik aynı adlı eserini çevirip eklemelerle 8184 beyite ulaÅŸtırmıştır.

 

Felekname: Farsça tasavvufi eser.

 

Aruz Risalesi: Aruz kalıplarının özelliklerinden bahseder.

 

Kuduri Tercümesi:  Çeviri bir kitaptır. Henüz ele geçmemiÅŸtir. Varlığını GülÅŸehri’nin Mantuk’ut Tayr’daki ifadelerinden anlıyoruz.

 

​

HOCA MESUT

​

  • 14. yüzyılda  KırÅŸehir’de yaÅŸadığı düÅŸünülen bir ÅŸairdir.

  • Arapça ve Farsçyı iyi bildiÄŸi anlaşılmaktadır.

  • Dili sade ve anlaşılırdır.

  • Tercümelerine kendi görüÅŸ ve düÅŸüncelerini de katarak onları geniÅŸletmiÅŸtir.

 

Eserleri:

Süheyl ü Nevbahar: YeÄŸeni  Ä°zzeddin Ahmed ile beraber ayazdıkları bir aÅŸk mesnevisidir.

Ferhengnâme-i Sadî: Sadi’nin Bostan adlı eserinden tercüme edilen seçilmiÅŸ ÅŸiirlerden oluÅŸmaktadır.

 

​

KUL MESUD

​

  • 14. yy. Åžairlerindendir.

  • Hakkında fazla bilgi yoktur.

  • Hoca Mesut ile aynı kiÅŸi olabileceÄŸine dair görüÅŸler vardır.

  • Aydın Emirinin isteÄŸi üzerine Kelile ve Dimne’yi tercüme etmiÅŸtir.

 

​

ÅžEYHÄ°

​

  • 15. yy. Åžairlerinden olup Kütahya’lıdır.

  • Asıl adı Yusuf Sinan’dır. Hacı Bayram-ı Veli’nin müridi olduktan sonra “Åžeyhi” adını kullanmaya baÅŸlamıştır.

  • Tasavvuftan etkilenmiÅŸ ancak daha çok din dışı konularda ÅŸiirler yazmıştır.

  •  Tıp eÄŸitimi almıştır. Çelebi Mehmet’in göz rahatsızlığını iyileÅŸtirmiÅŸtir.

  • Harname adlı 126 beyitlik sembolik mesnevisiyle tanın­mıştır.

  • Bir fabl olan Harname’de ÅŸair, bir eÅŸekten hareketle tasav­vufi ve toplumsal bir hiciv örneÄŸi vermiÅŸtir.

​

Eserleri:

Harname (mesnevi):

Hüsrev ü Åžirin (Farsçadan çeviri, mesnevi)

Divan

 

​

​

AHMET PAÅžA

​

  • 15. yüzyıl ÅŸairidir. Edirne’lidir. Bursa’da ölmüÅŸtür.

  • Fatih Sultan Mehmet’in hocasıdır. Kadılık, Müderrislik gibi pek çok memuriyette görev almıştır.

  • 16. yüzyıl ÅŸairleri üzerinde etkili olmuÅŸtur.

  • Ä°ftira sonucu  Fatih tarafından hapse atılınca “Kerem Kasidesi”ni yazmış, sonuçta affedilmiÅŸtir.

  • Din dışı konularda yazdığı gazel, ÅŸarkı ve murabbaları ile ünlüdür.

  • Nazirecilik ve tarih düÅŸürmeciliÄŸi iyi bilen ve bu alanda kendinden sonraki ÅŸairlere örnek olan bir ÅŸairdir.

 

Eseri:

Divan

 

​

​

NECATÄ°

​

  • 15. Yüzyıl ÅŸairlerinden olup asıl adı Ä°sa’dır. Bazı kaynaklarda asıl adı Nuh olarak da geçmektedir.

  • Divan katipliÄŸi, niÅŸancılık gibi devlet vazifelerinde bulunmuÅŸtur.

  • Halkın anlayabileceÄŸi bir dil kullanarak mahallileÅŸme akımını baÅŸlatmıştır.

  • Åžiirlerinde atasözlerine ve halk söyleyiÅŸine yer vermiÅŸtir.

  • Türkçenin ÅŸiir dili olmasına katkıda bulunan ÅŸairlerdendir.

 

Eseri:

Divan

 

​

SÜLEYMAN ÇELEBÄ°

​

15. yüzyıl divan ÅŸairidir.

  • Vesiletü’n Necat (KurtuluÅŸ Vesilesi) adlı mesnevisiyle tanınmıştır.

  • Sade bir dil kullanmıştır.

  • Dini- tasavvufi konularda yazmıştır.

  •  

Eseri:

Vesiletü’n Necat (Mevlid)

 

​

​

ALİ ŞİR NEVAİ

​

  • 15. yüzyıl divan ÅŸairidir. Åžair ve devlet adamı olarak bilinir.

  • ÇaÄŸatay edebiyatının( DoÄŸu Türkçesi) en  önemli temsilcisidir.

  • Türk Edebiyatının ilk tezkiresini yazmış, ilk hamse sahibi olmuÅŸ ÅŸairdir.

 

Eserleri:

Divan (dört tane)

Muhakemet-ül Lugateyn (Türkçenin Farsçadan üstün olduÄŸu savunulur.)

Mecalisü’n Nefais (ilk tezkire)

Mizan’ül Evzan (Aruz vezniyle ilgili teorik bir eser)

 

​

​

TAÅžLICALI YAHYA

​

  • 16. yüzyıl divan ÅŸairlerindendir. Arnavutluk asıllıdır.

  • Yeniçeri ÅŸairlerdendir.

  • Hayali adlı ÅŸairle bir çekiÅŸme yaÅŸadığı, Irak seferi sırasında Fuzuli ile tanıştığı düÅŸünülmektedir.

  • Mesnevileriyle tanınır. Hamse sahibidir.

  • Sade ve temiz bir dil kullanmıştır.

  • MahallileÅŸme akımının etkisinde kalmıştır.

 

Esererleri:

Divan:

Åžah u Geda (mesnevi)

Yusuf u Züleyha

Gencine-i Raz:

Kitab-ı Usul

GülÅŸen-i Envar

​

​

BAÄžDATLI RUHÄ°

​

  • 16. yüzyılda yaÅŸamıştır.

  • Azeri sahası ÅŸairidir.

  • Mevlevidir.

  • Toplumsal konuları iÅŸleyen bir ÅŸairdir.

  • Divan’ındaki terkib-i bend’iyle tanınır. Üzerine üç yüzden fazla nazire yazılan bu “terkib-i bent”e en güzel nazireyi Ziya PaÅŸa yazmıştır.

Eseri:

Divan

​

​

GÜVAHÄ°:

​

  • Didaktik yönü ağır basan asker sanatçılardandır.

  • Yavuz Sultan Selim döneminde Mısır ve Çaldıran seferlerine katılan sanatçı sefere giderken Anadolu’da masal, fıkra, atasözü gibi anonim deÄŸerleri derleyip ÅŸiir ÅŸeklinde ortaya koymuÅŸtur.

 

Eseri:

Pendname: 2133 beyitlik mesnevi

​

DÄ°VAN EDEBÄ°YATI ÅžAÄ°RLERÄ°

​

FUZULÄ°

​

  • 16. yüzyıl divan ÅŸairi olup  BaÄŸdat’ta yaÅŸayan ÅŸair Azeri sahası Türk edebiyatçılarındandır.

  • Azeri Türkçesi, Arapça ve Farsça dillerinin üçünü de eserlerinde kullanmıştır.

  • BeÅŸeri aÅŸkı ilahi aÅŸka ulaÅŸmada bsamak olrak kullanmıştır.

  • Acı, hasret, ayrılık gibi insana üzüntü veren duyguların insanı olgunlaÅŸtıracağınaa inanmış, eserlerinde iÅŸlemiÅŸtir..

  • Eserlerindeki bilimsellik göze çarpar.Åžiirlerinde geçen konuların ve anlatımlarından tıp, stronomi gibi bilimlerden anladığı anlaşılmaktadır.

  • Mutasavvıf deÄŸildir ama tasavvuftan yararlanır.

  • Söz sanatlarını bolca kullanmayı tercih etmiÅŸtir.

  • Türkçe, Arapça ve Farsça divanı olan tek sanatçıdır.

 

Eserleri:

Divan (Türkçe, Arapça ve Farsça)

Leyla ile Mecnun (mesnevi)

Åžikâyetname (Süslü nesir örneÄŸidir. Kanuni’nin ölümünden sonra kendisine verilmeyen maaşı vesilesiyle rüÅŸvetçiliÄŸi, sosyal aksaklıkları konu edinen bir mektuptur.)

Hadikatü’s Süeda (Kerbela olayını anlatır)

Hadis-i Erbain Tercümesi (Kırk Hadis)

Risale·i Sıhhat ü Maraz (SaÄŸlıkla ilgili)

Beng ü Bade

Enisü’l Kalb

Rind ü Zahit

Sakiname

 

​

BAKÄ°

  • 16. yüzyıl Ä°stanbul ÅŸairlerindendir.

  • Sultanü’ÅŸ Åžuara (Åžairler Sultanı) olarak tanınır.

  • Gazel konusunda otorite sayılır..

  • Bireysel konularda yazmayı tercih etmiÅŸtir.

  • MahallileÅŸme akımının etkisiyle sade Ä°stanbul Türkçesiyle ÅŸiirler yazmış bir öncü isimdir.

  • Kanuni tarafından korunmuÅŸtur.

  • Kanuni’nin ölümü üzerine terkib-i bend biçiminde yazdığı, en önemli eseri olan Kanuni Mersiyesi’yle tanınmıştır.Mesnevisi yoktur.

 

Eserleri:

Divan

Fezail-i Cihad (Arapçadan tercüme)

Fezail-i Mekke (Arapçadan tercüme)

Hadis-i Erbain Tercümesi

​

ZATÄ°

 16. yüzyılda yaÅŸamıştır. Balıkesir’de doÄŸmuÅŸ, Ä°stanbul’a yerleÅŸmiÅŸtir.

  • Gazel ve kaside türlerinde eserler veren önemli divan ÅŸairlerimizdendir.

  • Medrese eÄŸitimi almadan kendini yetiÅŸtirmiÅŸ ve Fuzuli ya da Baki seviyesinde kendini duyurmuÅŸtur.

  • Hayatı boyunca geçim sıkıntısı çekmiÅŸtir. ÖldüÄŸünde cenazesi ÅŸairlerin kendi aralarında topladıkları parayla kaldırılabilmiÅŸtir.

 

Eserleri:

Åžem ü Pervane

Ahmed ü Mahmud

Ferruhname

Siyer-i Nebi

Fal-i Kur’an

Åžehrengiz

​

HAYALÄ°

  • 16.yy. ÅŸairlerindendir. Selanik’te doÄŸup Ä°stanbul’ a gelmiÅŸtir. Edirne’de ise ölmüÅŸtür.

  • Åžiir ve tasavvuf eÄŸitimi görmüÅŸtür.

  • Heyecan ve hisse çok deÄŸer veren bir ÅŸairdir.

  • Tasavvufi ÅŸiirleri olmakla birlikte tasavvufi bir ÅŸair deÄŸildir.

 

Eseri:

Divan

 

​

​

​

NEVÄ°

  • Malkara doÄŸumludur. Ä°stanbul'da eÄŸitim görmüÅŸtür.

  • Sultan 3. Murad’ın hocasıdır.

  • Sâde ve samimî duygularla yazılmış gazelleri ile tanınmıştır.

  • Söz sanatlarına, kelime oyunlarına ve süslü anlatıma önem vermemiÅŸtir.

  • Arapça, Farsça ve Arapça eserleri vardır.

  • Âşıkane söyleyiÅŸi vardır.

Eserleri:

Dîvan

Hasb-ı Hâl

Tercüme-i Hadîs-i Erbain

 

​

​

​

NEF’Ä°

 17. yüzyıl divan ÅŸairidir. Erzurum’ludur.

  • Ä°stanbul’da iyi bir eÄŸitim görmüÅŸtür.

  • Methiye ve Hiciv ÅŸairidir. (Ölümü de hicivleri yüzünden olmuÅŸtur)

  • Kaside ustasıdır.

  • Sebk-i Hindi akımının etkisindedir.

  • Dili ağır ve süslüdür.

  • Musikiye önem verir.

 

Eserleri:

Divan (Farsça ve Türkçe)

Siham-ı Kaza (Kaza Okları, hicivlerini topladığı kitabı)

 

​

​

​

NABÄ°

  • 17. yüzyıl divan ÅŸairlerindendir.Urfa doÄŸumludur.

  • Arapça ve Farsça bilmektedir.

  • Musikiye yatkındır.

  • Hikemi (öÄŸretici, düÅŸündürücü, felsefi) ÅŸiir tarzının en önemli temsilcisidir.

  • DüÅŸünceye önem veren toplumcu yönü olan bir ÅŸairdir.

  • Çağının aksaklıklarını eleÅŸtirmiÅŸtir.

  • Åžiirlerinde anlaşılması güç sözcüklere fazla yer vermez. Åžeyhü’ÅŸ Åžuara (Åžairlerin Åžeyhi) unvanıyla anılır.

Eserleri:

Divan (Türkçe ve Farsça)

Hayriye (OÄŸlu için yazdığı, didaktik bir mesnevi)

Hayrabad (mesnevi)

Tuhfetü’l Harameyn (Gezi yazıları)

Surname

 

​

​

AZMÄ°ZADE HALETÄ°

 17. yüzyılın Ä°stanbullu ÅŸairlerinden birisidir.

  • Asıl adı Mustafa’dır. Babası Azmi Efendiden dolayı AzmizadeHaleti diye anılmıştır.

  • Rubai nazım ÅŸeklini edebiyatımızda kullanan en usta ÅŸairlerden birisidir.

  • Müderrislik, kadılık gibi devlet vazifelerinde bulunmuÅŸtur.

  • Ä°slam hukuku alanında mensur eserleri ile tasavvuf alanında yazılmış rubaileri vardır.

  •  

Eserleri:

Divan

Sakiname

MünÅŸeat

 

​

​

​

NAÄ°LÄ°

  • Ä°stanbulludur. Asıl adı Mustafa’dır.

  • Fikirlerini kısa ve ölçülü anlatmayı bilen bir sanatçıdır.

  • Halveti tarikatındandır. Tasavvuf ile ilgilidir.

  • Arapça ve Farsçayı iyi bilir.

  • Gazel tarzına yeni bir söyleyiÅŸ, yeni bir tarz, yeni bir hava getirmiÅŸtir.

  • Sebk-i Hindi tarzının divan edebiyatındaki ilk temsilcisidir.

  • Åžarkı nazım ÅŸeklini divan edebiyatında ilk kullanan sanatçı olarak bilinir.

 

Eseri:

Divan

 

​

​

NEVÄ°ZADE ATAÄ°

  • 17. yy’ özellikle mesnevi alanında baÅŸarılı olmuÅŸ ÅŸairlerinden birisidir.

  • Ä°yi bir öÄŸretim görmüÅŸ, medrese hocalığı yapmıştır.

  • Mesnevinin yanı sıra azel ve kaside alanında da ustadır.

  • Fuzuli ve Baki’nin tesiri görülür.

  • Dili oldukça ağır dır.

  • Hamse sahibidir.

 

Eserleri:

Hamse

Hezliyyat: Devrinde yaşamış bazı kişiler hakkında yazılmıştır. 100 beyitten oluşur.

MünÅŸeat: Sekiz mektuptan oluÅŸur.

 

​

​

​

NEÅžATÄ°

  • Edirnelidir. Asıl adı Ahmet’tir.

  • Konya’da bulunmuÅŸtur. Mevlevi ÅŸeyhidir.

  • Kasidelerinde Nef’î’nin etkisi görülür.

  • Divan edebiyatının Sebk-i Hindî tarzının öncülerindendir.

  • Mevlevi olmasına raÄŸmen ÅŸiirlerinde tasavvuf etkisi azdır.

 

Eserleri:

Dîvân

Hilye-i Enbiya- 187 beyitlik mesnevi

Edirne Åžehrengîzi: Divan’ının sonunda bulunan 144 beyitlik bir mesnevidir.

Åžerh-i MüÅŸkilât-ı Urfî

 

​

​

​

ÅžEYHÜLÄ°SLAM YAHYA

  • Ä°stanbulludur. Ä°yi bir öÄŸrenim görmüÅŸtür.

  • DeÄŸiÅŸik devlet vazifelerinde bulunmuÅŸtur.En son Åžeyhülislam olmuÅŸtur.

  • Sade ve temiz bir Türkçe kullanmıştır.

  • Nükteli bir üslubu vardır.

  • Rubai veznini gazelde ilk o kullanmıştır.

 

 

Eseri:

Divan

Åžerh-i Feraiz

Nigaristan

 

​

​

​

NEDÄ°M

 Asıl adı Ahmet olan sanatçı Ä°stanbulludur.

  • Ä°yi bir eÄŸitim görmüÅŸ, müderrislik yapmıştır.

  • Divan Edebiyatına özellikle mazmun ve sevgili tiplemelerinde yenilikler getirmiÅŸtir.

  • Lale Devrinin zevk ve eÄŸlence ÅŸairi olarak tanınmıştır.

  • MahallileÅŸme Akımının en önemli ÅŸairi olarak tanınır.

  • Mesnevisi yoktur.

  • Hece ölçüsü ile yazılmış bir türküsü vardır.

  • Daha çok gazel ve ÅŸarkı türünde eserler vermiÅŸtir.

  • Lale Devrini bitiren Patrona Halil isyanı sırasında ölmüÅŸtür.

 

Eseri: Divan

 

​

​

ÅžEYH GALÄ°P

 Ä°stanbul doÄŸumlu olup asıl adı Mehmet’tir.

  • Tasavvufi aÅŸk eserlerinde önemli yer tutar.

  • Kendisi aynı zamanda mevlevi ÅŸeyhidir.

  • Sebk-i Hindi tarzını benimsemiÅŸtir.

  • Gazellerinin yanı sıra ÅŸarkıları da vardır.

  • Heceyle ÅŸiir yazma denemeleri de yapmıştır.

 

Eserleri:

Divan

Hüsn ü AÅŸk: Alegorik tarzda yazılmış 2001 beyitlik bir mesnevidir.

 

​

​

​

ENDERUNLU VASIF 

  • Ä°stanbul doÄŸumludur.

  • Enderun'da eÄŸitim almıştır

  • Nedim’in etkisinde kalmıştır.

  • Gazel, kaside ve muhammesleri vardır.

  • Ä°stanbul Türkçesini eserlerine güzel bir biçimde uygulamıştır.

  • Åžarkı türünde en fazla eseri Enderunlu Vasıf vermiÅŸtir.

 

Eseri:

Divan

 

​

ENDERUNLU FAZIL 

  • Enderun'da eÄŸitim almıştır

  • Mesnevileri ve manzum hikayeli ile ünlenmiÅŸtir.

  • MahallileÅŸme akımının etkisinde kalmıştır.

 

Eserleri:

Defter-i AÅŸk

Hubanname

Zenanname

Çenginame

 

​

LESKOFÇALI GALÄ°P 

  • Sırbıstan- Leskofça doÄŸumludur.

  • Encümen-i Åžuara baÅŸkanlığı yapmıştır.

 

Eseri: Divan

 

​

​

YENÄ°ÅžEHÄ°RLÄ° AVNÄ°

  • Yunanistan-YeniÅŸehir doÄŸumludur.

  • Arapça,Farsça, Fransızca ve Rumca öÄŸrenmiÅŸtir.

  • Mevlevi tarikatındandır.

  • Encümen-i Åžuara topluluÄŸundandır.

 

Eserleri:

Divan

AteÅŸgede

Mir’at-ı Cünun

Abname

Mesnevi Tercümesi

 

​

​

KEÇECÄ°ZADE Ä°ZZET MOLLA 

  • Ä°stanbul doÄŸumludur. Kadılık yapmıştır.

  • Gazel ve mesnevi alanında kendini göstermiÅŸtir.

 

Eserleri:

Divan

Mihnet-i KeÅŸan

GülÅŸen-i AÅŸk

bottom of page