DÄ°NLEDEBÄ°YAT
Atın yiÄŸidi kendine kamçı vurdurmaz.
​
​
1- Namık Kemal ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
​
A) Edebiyatı, düÅŸüncelerini halka yaymak, toplumu geliÅŸtirmek için bir araç olarak kullanmıştır.
B) Eski edebiyata karşı olduÄŸu halde yeni düÅŸünce ve kavramları yazmak amacıyla yazdığı ÅŸiirlerinin
çoÄŸunda biçim ve dil bakımından eskiye baÄŸlı kalmıştır.
C) Batı ÅŸiirini tanıtmak amacıyla Fransız ÅŸairlerinden manzum çeviriler yapmıştır.
D) Edebiyattaki yerini, nesir alanında özellikle makale, piyes, roman, eleÅŸtiri, tarih türünde yazdığı eserler belirlemiÅŸtir.
E) Yazıda konuÅŸma dilinin kullanılmasından yana olmuÅŸ ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille yazmıştır.
(1990-ÖSYS)
​
Tanzimat ÅŸiiri, Divan ÅŸiirinin en çok teknik özelliklerine baÄŸlı kalmıştır. Bu dönemde hece ölçüsüne duyulan ilgi biraz artmış ama aruz eski egemenliÄŸini sürdürmüÅŸtür. Divan mazmunları, biçimleri ve sanatlarından da büsbütün vazgeçilememiÅŸtir. Bunun içindir ki, biçim
bakımından, Tanzimat ÅŸiirinde terimsel anlamıyla bir bütünlük yoktur. Bunun yanı sıra, ÅŸiirin konu alanı geniÅŸlemiÅŸ, Divan ÅŸiirinde olmayan yeni kavramlar ÅŸiire girmiÅŸtir.
​
2- Bu parçada Tanzimat ÅŸiiriyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?
A) Söz sanatlarına yer verildiÄŸine
B) Ä°çeriÄŸin deÄŸiÅŸtiÄŸine
C) Hece ölçüsünün denendiÄŸine
D) KalıplaÅŸmış sözlerin kullanıldığına
E) Halk dilinden yararlanmaya çalışıldığına
(1991-ÖSYS)
​
3- AÅŸağıda verilen bilgilerden hangisi Åžinasi’ye ait deÄŸildir?
A) Dil ve edebiyat üzerine görüÅŸlerini Londra’da çıkan Hürriyet gazetesinde yayımladığı “Åžiir ve inÅŸa” makalesinde anlatmıştır.
B) Åžiirlerinde konu birliÄŸine ve bütün güzelliÄŸine önem vermiÅŸtir.
C) Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çevirdiÄŸi bazı ÅŸiirleri, asıllarıyla birlikte Tercüme-i Manzume adlı, bir kitapta toplanmıştır.
D) Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçısıdır.
E) DüÅŸüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuÅŸma dilini yazı dili haline getirmeye alışmıştır.
(1993-ÖSYS)
​
Onun tiyatro eserleri, sahne tekniÄŸi açısından zayıf
olduÄŸu gibi dil açısından da oynanmaya elveriÅŸli
deÄŸildir. Piyeslerinin bir bölümü manzum, bir bölümü nesir, bir bölümü de nazım-nesir karışık olarak yazılmıştır. Bunların birkaçının konusu günlük hayattan alınmış fakat çoÄŸunda tarihi bir olay iÅŸlenmiÅŸtir.
​
4- Bu parçada sözü edilen sanatçı aÅŸağıdakilerden hangisidir?
A) Abdülhak Hamit
B) Muallim Naci
C) Åžinasi
D) Ahmet Vefik PaÅŸa
E) Åžemsettin Sami
(1995-ÖSYS)
​
Bu sanatçımızın da adı anılınca öteki dallarda verdiÄŸi ürünlerden çok, ÅŸiiri gelir akla. Åžiirlerinde deÄŸiÅŸik dönemler vardır. Gençlik yıllarında biçim ve içerik yönünden eski ÅŸiirin izinde yürürken, Åžinasi ile tanıştıktan sonra asıl yolunu bulmuÅŸtur. Åžiirlerde eski biçim yine sürmüÅŸ ama içerik deÄŸiÅŸmiÅŸtir. Özellikle de sosyal konulara ağırlık vermiÅŸtir. Ancak vatan ve özgürlük aÅŸkını dile getiren ÅŸiirleriyle daha çok tanınır.
5-Bu parçada sözü edilen sanatçı aÅŸağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya PaÅŸa
B) Cenap Åžahabettin
C) Namık Kemal
D) Recaizade M. Ekrem
E) Tevfik Fikret
(1995-ÖSYS)
​
​
​
Tanzimat Edebiyatının kurucularındandır. Şiir de
yazmış olmakla birlikte asıl ününü gazetecilik
alanındaki çalışmalarıyla saÄŸladı. Çıkardığı Tasvir-i
Efkâr gazetesinde halkın anlayacağı bir dille yazmanın gerekliliÄŸini savundu. Düzyazıda noktalama iÅŸaretlerini kullanarak düÅŸüncelerini kısa, yalın cümlelerle anlattı. KonuÅŸma dilini baÅŸarıyla kullanarak Batı tekniÄŸine uygun tiyatronun ilk örneÄŸini de o verdi.
6. Bu parçada sözü edilen sanatçı aÅŸağıdakilerden hangisidir?
A) Namık Kemal
B) Ziya PaÅŸa
C) Åžinasi
D) Åžemsettin Sami
E) Agâh Efendi
(1998-ÖSYS)
- --------, Türk edebiyatında -------- tarzda yazılmış -------- tiyatrodur. Yapıtın -------- (1859) ve
------- (1860) yıllarda Türkiye’de Türkçe oyunlar
oynanan tiyatro yoktu.
7.Yukarıda boş bırakılan yerlere, sırasıyla
aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir?
A) Zavallı Çocuk – özgün – bir – beÄŸenildiÄŸi – yayıldığı
B) Afife Anjelik – yeni – son – bilinmediÄŸi – tanınmadığı
C) Åžair Evlenmesi – batılı – ilk – yazıldığı – basıldığı
D) Hasan Mellah – bilinen – gerçek – övüldüÄŸü – yerildiÄŸi
E) AÅŸk-ı Memnu – modern – klasik – okunduÄŸu – sevildiÄŸi
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
8- Tanzimat edebiyatıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Makale, fıkra, deneme gibi Batıdan alınmış yazı
türleri bu dönemde gazeteler aracılığıyla
edebiyatımıza girmiştir.
B) Yeni nazım şekilleriyle birlikte divan edebiyatı nazım şekilleri de kullanılmıştır.
C) Ahmet Mithat, Åžemsettin Sami bu dönemin romancılarındandır.
D) Vatan, millet, adalet, hürriyet gibi kavramlar bu dönemde kullanılmaya baÅŸlanmıştır.
E) Bu dönemde çıkan resmi gazeteler Tercümân-ı Ahvâl ve Tasvîr-i Efkâr’dır.
(2006-ÖSYS)
​​
Türk edebiyatında Ahmet Mithat Efendi’nin (I)Felâtun Bey’le Rakım Efendi, Namık Kemal’in (II)Ä°ntibah, SamipaÅŸazâde Sezâi’nin (III)Zehra, Recaizâde Mahmut Ekrem’in (IV)Araba Sevdası, Nabizâde Nazım’ın (V)SergüzeÅŸt isimli yapıtları sosyal içerikli romanlara örnek olarak gösterilebilir.
9.Yukarıdaki cümlede numaralanmış yapıtlardan hangileri birbiriyle yer deÄŸiÅŸtirirse bilgi yanlışı giderilmiÅŸ olur?
A) I. ile II.
B) I. ile IV.
C) II. ile III.
D) III. ile V.
E) IV. ile V.
(2007-ÖSYS)
​
​
​
10- Åžinasi’nin, edebiyatımızda gerçekleÅŸtirdikleri arasında aÅŸağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Halk için roman yazma hareketini baÅŸlatmıştır.
B) Dilde sadeleÅŸme hareketine öncülük etmiÅŸtir.
C) La Fontaine’den çeviriler yapmıştır.
D) Ä°lk özel gazeteyi çıkarmıştır.
E) İlk tiyatro yapıtını yazmıştır.
(2007-ÖSYS)
11- Tanzimat’ın ilk kuÅŸağını oluÅŸturan Åžinasi, Ziya PaÅŸa, Namık Kemal ve Ahmet Mithat bu dönemin toplumsal yaÅŸamını deÄŸiÅŸik ölçülerde edebiyata yansıtmaya çalışmıştır. Ä°lk kuÅŸaktan sonra --------, ---------, --------, -------- oluÅŸan ikinci kuÅŸak, bu toplumsal sanat anlayışını arka plana atarak daha çok “insan”ı ve onun kiÅŸisel serüvenini ele almıştır.
Bu parçada verilen bilgilere göre boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Tevfik Fikret – Cenap Åžehabettin – Ali Ekrem – Süleyman Nazif’ten
B) Halit Ziya – Mehmet Rauf – Hüseyin Cahit – Ahmet Åžuayıb’dan
C) Rıza Tevfik – Mehmet Emin – Mehmet Âkif – Muallim Naci’den
D) Recaizâde Ekrem – Abdülhak Hâmit – SamipaÅŸazâde Sezai – Nabizâde Nâzım’dan
E) Yahya Kemal – Halide Edip – Yakup Kadri – Refik Halit’ten
(2008-ÖSYS)