google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 6. Sınıf Metin Türleri Konu Anlatımı I dinledebiyat
top of page

6.SINIF DÜZYAZI TÜRLERÄ°

​

Hikaye:

​

OlmuÅŸ ya da olabilecek olayları yer ve zaman ve kiÅŸi  ekseninde anlatan kısa yazılardır.

 

Hikayenin Unsurları:

​

Olay: Hikayede her ÅŸey olayın çevresinde gerçekleÅŸir.

Zaman: Olayın geçtiÄŸi zamandır.

Mekan: Olayın gerçekleÅŸtiÄŸi yer kastedilir.

Åžahıs: Olay ÅŸahıslar tarafından gerçekleÅŸtirilir.

 

​Bir hikaye üç bölümden oluÅŸur:

 

Serim : Hikayenin giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.

DüÄŸüm:  Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.

Çözüm:  Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.

 

 

Hikaye ÇeÅŸitleri:

 

1- Olay Hikayesi:

​

Maupassant tarzı hikaye de denilir. Hikayenin planına uygun iÅŸlendiÄŸi çeÅŸittir. Olay merak uyandırcı ÅŸekilde sürükleyici bir anlatıma sahip ÅŸekilde iÅŸlenir.

En önemli temsilcisi Fransız Guy de Maupassant’ tır. Bu yüzden olay hikayesinin diÄŸer ismi de “Maupassant” olmuÅŸtur.

Türk Edebiyatında Ömer Seyfettin bu türün önemli temsilcilerindendir. Ayrıca Refik Halit Karay, ReÅŸat Nuri ve Hüseyin Rahmi Gürpınar olay hikayesi alanında ünlü edebiyatçılarımızdandır.

 

2. Durum Hikayesi:

​

Çehov tarzı hikaye olarak da bilinir. Çünkü bu alandaki en önemli temsilcisi Rus hikayeci Anton Çehov’dur.

Bu hikaye anlayışında olay deÄŸil günün bir kesiti anlatılır. Hikaye planına da uyulmaz. Merak uyandırma amacı ile sürükleyicilik ve heyecan yoktur. Daha çok hayal gücünü canlandırmaya çalışır.KiÅŸiler kendi doÄŸal halleri ile aktarılır. Bir düÅŸünce kabul ettirilmeye çalışılmaz.

Tarık BuÄŸra, Memduh Åževket Esendal ve Sait Faik Abasıyanık bu türde önemli edebiyatçılarımızdır.

 

 

3. Modern Hikaye:

​

Ä°nsanların yaÅŸamlarında her zaman gördükleri sıradan olayların arka planını ortaya çıkarmaya çalışan hikaye türüdür.

Genelde toplumsal ve ahlaksal bozuklukları iÅŸler. ModernleÅŸme sürecinde insanın geçirdiÄŸi deÄŸiÅŸimi  farkettirmeden eleÅŸtirerek okuyucuların gözleri önüne serer.

 

Bu türün öncülerinden Franz Kafka dünya edebiyatında, Haldun Taner ise bizim edebiyatımızdadır .

 

​

​

​

2: Roman:  

​

OlmuÅŸ ya da olabilecek olayları anlatan uzun ve ayrıntılı olay yazılarına denir. Hikaye türüne göre kiÅŸi, zaman ve mekan bakımından fazlalık söz konusudur.

​

Bir roman üç bölümden oluÅŸur:

​

Serim  

Roamanın giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.

DüÄŸüm: 

Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.

Çözüm

Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.

 

Romanın Unsurları:

​

1. KiÅŸi (kahramanlar) Romanda ana karakter ve yardımcı karakterler vardır.                                  Roman kiÅŸileri “tip” ve “karakter” olarak karşımıza çıkar.

​

Tip: 

Belli bir sınıfı temsil eden kiÅŸilere denir. Evrensel özelliklere sahiptirler.Tipler kızgın,mutlu,  alıngan, kıskanç ...özelliklerin sadece birini gösterirler. Bir nevi kıskanç sa hep kıskançtır, alıngan ise hep alıngandır.

ÖrneÄŸin seyredilen herhangi bir dizi de çok konuÅŸan ve laf taşıyan bir kadın tipi olabilir. Farklı dizi ya da filmlerde de aynı çok konuÅŸan ve dedikoducu tipin özelliklerinin aÅŸağı yukarı aynı olduÄŸu görülür.

​

Karakter

Romanda birçok farklı yönü verilen , var olan özelliklerinin de olayın gidiÅŸatı içinde deÄŸiÅŸebildiÄŸi kiÅŸilere denilir. Tip özelliÄŸi olan geneli temsil etmezler. Kendine özgüdür.

​

2. Olay:

Hikayede genel olarak tek bir olay anlatılır. Romanda ise temel bir olayın içinde iç içe geçmiÅŸ bir sürü   olay anlatılır. 

​

 3. Çevre (yer):  

Romanın ana olay ve içe içe geçmiÅŸ olaylarının gerçekleÅŸtiÄŸi yerlerdir.

​

4. Zaman: 

Romanda zaman kavramı geniÅŸtir.  DüÅŸünceler kullanılarak zamanda ileri ya da geri gidilip gerçekleÅŸcek ya da gerçekleÅŸmiÅŸ olaylar anlatılabilir.

​

 5. Fikir: 

Her romanda olmasa da romanlarda verilmek istenen bir mesaj olabilir.

​

6. Dil ve Anlatım: 

Romanın üslubudur. Açık ya da kapalı bir anlatımı mı var, betimlemeler uzun mu kısa mı ...gibi. Bunun dışında romanda hakim bakış açısı da dil ve anlatım özellikleri kapsamına girer. Romanlarda genel olarak 1. ve 3. kiÅŸi anlatımı kullanılır.

​

​Romanda Bakış Açıları:

​

1.Ä°lahi Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında anlatıcı olayların dışındadır. Olayları tüm yönleri ile görür ve bilir. O kadar ki kahramanın birazdan ne yapacağını, içinden geçenlerin ne olduÄŸunu dahi bilir. Anlatıcının bu tür yeteneklerinden dolayı ilahi bakış açısı denilmiÅŸtir.3. tekil kiÅŸi kullanılarak anlatım yapılır.

​

​

2.Gözlemci Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında da gözlemci olayların dışında yer alır. Ancak anlatıcının bildikleri gördükleri ve duydukları kadardır.Gelecek ya da geçmiÅŸle ilgili bilgisi yoktur. Kahraman ve tiplerin içinden geçenleri bilemez. 3. Tekil kiÅŸi anlatımı kullanılır.

 

3.Kahraman Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında olayı kahramanın kendisi anlatır. Bu nedenle 1. Tekil kiÅŸi anlatımı vardır.

 

Dünya Edebiyatında Roman:

​

  • Günümüz roman anlayışına en yakın roman 16. yüzyılda Rönesans’tan sonra Givoanni Boccacio tarafından yazılmış olan “Dekameron’dur.

  • Roman türünün ilk baÅŸarılı örneÄŸi olarak Miguel de Cervantes’in Don KiÅŸot’u kabul edilir. (16. yy)

  • Daniel Defoe “Robenson Cruze”yu macera romanın ilk örneÄŸi kabul edilir.

 

 

Türk Edebiyatında Roman:

​

  • Ä°lk çeviri roman Yusuf Kamil PaÅŸa’nın Feneleon’dan çevirdiÄŸi “Telemak”tır.

  • Ä°lk roman Åžemsettin Sami’nin “TaaÅŸÅŸuk-ı Talat ve Fitnat’ tır.

  • Edebi anlamda yeterli ilk roman Namık Kemal’in “Ä°ntibah”ıdır.

  • Batılı anlamda ilk edebi romanlar ise Halit Ziya’nın Mai ve Siyah ile AÅŸk-ı Memnu adlı eserleridir.

 

​

3- Masal​

Belirli olmayan bir zamanda gerçekleÅŸen olaÄŸanüstü olayların anlatıldığı nesir türüne denir.

 

Masalın Özellikleri:

​

  • Masalda kiÅŸiler olaÄŸanüstü özelliklere sahip olabilirler.

  • KiÅŸilerin dışında olaÄŸanüstü canlılar da olabilir.

  • Ä°yiler her zaman kazanır, kötüler her zaman kaybeder.

  • Yer ve zaman tam olarak belli deÄŸildir.

  • Çocukları eÄŸitme amacı taşır.

  • Başında tekerleme bulunur.

 

Masalın Bölümleri:

Serim( GiriÅŸ): Tekerlemelerle giriÅŸ yapılır. KiÅŸiler  tanıtılır.Masalın konusu hakkında bilgi verilir.
DüÄŸüm (  GeliÅŸme):  Okuyucunun merakını tahrik edici ÅŸekilde kahramanın başından geçen olaylar iÅŸlenir.  Olay bir çözüme kavuÅŸturması gereken noktaya getirilir.
Çözüm (Sonuç): Olay bir sonuçlanır. Ä°yiler kazanır.

 

Masal Türleri:

​

  • Anonim Masallar: Söyleyeni belli olmayan masallara denilir. KeloÄŸlan Masalları gibi

  • Sanatsal Masallar: Söyleyeni belli olan ve belli bir amaçla yazılan masallara denilir.

 

​

Dünya Edebiyatında Masal

​

EÄŸer fabllar masaldan sayılırsa dünyada yazılan ilk masal Beydeba’nın Kelile ve Dimne’sidir. Bunun dışında “Binbir Gece Masalları”, “Grimm KardeÅŸler Masalları”, “La Fontaine Fabl”larıbu alanda önemli eserlerdir

 

Türk Edebiyatında Masal

​

KeloÄŸlan Masalları anonim alanda en bilinen Türk masallarıdır. Sanatsal Masal anlamında ise Åžinasi’nin “Tercüme-i Manzume”si La Fontain’den çeviridir. Eflatun Cem Güney masal alanında Türk Edebiyatında önemli çalışmaları olan birisidir.

 

4- Fabl :​

ÇoÄŸunlukla hayvanların insana ait davranışları sergileyip konuÅŸmalarına dayanan manzum  ya da nesir ÅŸeklinde olan öykülerdir. Bazı kaynaklar fabl türünü masala dahil ederler. Bu nedenle dünyaca ünlü fabl türündeki eserleri masala örnek verirler.

​

Fabl özellikleri:

​

  • Aynı masaldaki gibi olaÄŸanütülükler olabilir.

  • Masaldaki gibi ders verme amacı vardır.

  • Ağırlıklı olarakkiÅŸileÅŸtirme ve konuÅŸturma sanatları kullanılır.

  • Hem ÅŸiir ÅŸeklinde hem de üz yazı ÅŸeklinde olabilirler.

 

Fablların Bölümleri:

​

  • GiriÅŸ :   Kahramanların tanıtımı yapılır. Olay hakkında okuyucuyu az çok bilgisi olması saÄŸlanır.

  • GeliÅŸme: Olayların birbirine baÄŸlandığı bölümdür.

  • Sonuç: Fabl’ın en kısa bölümüdür. Olay beklenmedik, ÅŸaşırtıcı bir ÅŸekilde biter.

  • Kıssdan Hisse: Verilmek istenen ana fikir aktarılır. Bu bölüm her zaman olmaz. Bazen baÅŸta da olabilir. Olmadığı zaman ana fikir okuyucuya bırakılır.

 

Dünya Edebiyatında Fabl:

​

Beydeba'nın fablları Kelile ve Dimne adlı bir eser bilinen ilk fabllardandır. Ezop ve La Fontaine de Batı edebiyatında büyük fabl yazarlarıdır.

 

Türk Edebiyatında Fabl:

​

Türk Edebiyatındaki  ilk fabl örneÄŸi 'Harname' (Åžeyhi)dir.  Ahmet Mithat Efendi ve Åžinasi', Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım’ın fabl üzerine çalışmaları vardır.

bottom of page