google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Abdullah Cevdet'in Hayatı ve Edebi Anlayışı I dinledebiyat
top of page

ABDULLAH CEVDET

  • Malatya- Arapkir doÄŸumludur.

​

  • Jön Türkler ve ‘. MeÅŸrutiyet anlayışında etkili siyasetçi ve düÅŸünürdür.

​

  • Kuleli Askeri Tıbbiye Ä°dadisi'nde ve  Mekteb-i Tıbbiye-i Åžâhâne'de okudu.

​

  • Tıp okurken  biyolojik materyalizmden etkilenince dini duyguları deÄŸiÅŸime uÄŸradı.

​

  • "Fünun ve Felsefe" adlı kitabı ile Ä°slam uleması ile biyolojik materyalist düÅŸünürlerin görüÅŸlerini baÄŸdaÅŸtırmaya çalıştı.

​

  • 1889'da Ä°ttihad-ı Osmani Cemiyeti'ni kurdu. Bu cemiyer daha sonra Ä°ttihat ve Terakki adını aldı.

​

  • DeÄŸiÅŸik yerlerde doktorluk yaptı.

​

  • Ziya Gökalp’in ittihat ve Terakkiye girmesini saÄŸladı.

​

  • Sürgün edildikten sonra önce Paris’e sonra Cenevre’ye gidip orada Jön Türklerin yayın organı Osmanlı gazetesini çıkardı.

​

  • Çevirileri ile de bilinmektedir.

​

  • 2. Abdulhamit ile anlaşıp yazmamaya karar verdiyse de sonrasında Osmanlı gazetesi ve Ä°çtihat dergisini çıkardı.

​

  • Baskılar sonucu Mısır’a geçti. Adem- Merkeziyetçilere katıldı. 1906 Erzurum ayaklanmasını destekledi.

​

  • ​2. Abdulhamit sonrasında Ä°stanbul’a dönebildi. Ä°çtihat dergisini burada yayınnladı. Ancak dini içerikleri gerekçe gösterilerek dergi sık sık kapatma cezası aldı.Sonra temelli kapatıldı.Bu durumda kurduÄŸu ittihat ve terakki anlayışına ters düÅŸtüÄŸü anlamı ortaya çıkmaktadır.

​

  •  "Ä°kdam" gazetesindeki yazılarıyla ekonomik yazılar yazdı. Ä°stanbul’un iÅŸgali döneminde Ä°ngiltere yanlısı oldu, Ä°ngiliz Muhibleri Cemiyeti'nin kuruluÅŸunda aktif rol oynaakla yetinmedi,   Kürt Teali Cemiyeti'ndede vazife üstlendi.

​

  • Bahailik görüÅŸünü savundu. Bu düÅŸünceleri nedeniyle sonrasında yani Cumhuriyet döneminde devlet iÅŸlerinde çalışması yasaklandı.

​

  • Batı bilgi teknolojisi ile kendi deÄŸerlerimizin içselleÅŸtirilmesini savundu.

​

  • Zeki insanların ayrı eÄŸitime tabi tutulduÄŸu bir eÄŸitim sistemini savundu.

​

  • Osmanlı içindeki tüm ulusların eÅŸitliÄŸine dayalı bir birlik görüÅŸünü savundu.

​

  • Latin alfabesine geçiÅŸi, kadınların her alanda daha etkin olması gerektiÄŸini düÅŸünmüÅŸtür.

​

  • Mevlana ve Hayyam’ın bazı rubailerini TürkçeleÅŸtirmiÅŸtir.

​

  • Tarih, psikoloji, sosyoloji gibi birçok alanda çevirileri vardır.

​

  • Eserleri

  • Åžiir: Hiç,

                Türbe-i Masumiyet,

                 Tulûat,

​

  • Mensur Eseri: Ramazan Bahçeleri,

​

  • DüÅŸünce Eserleri: DimaÄŸ ,

                                       Fizyolacya-i Tefekkür,

                                       Fünun ve Felsefe,

bottom of page