google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Ahmet Haşim'in Hayatı ve Edebi Anlayışı I Türkiye I dinledebiyat
top of page
  • BaÄŸdat doÄŸumludur.  

​

  • Babasının memuriyetleri sebebiyle düzensiz bir ilkokul tahsili görmüÅŸtür.

​

  • Arapçayı iyi bilir.

​

  • Annesinin ölümü üzerine 12 yaşında babasıyla birlikte Ä°stanbul’a gelmiÅŸ ve Galatasaray Lisesi’ne gitmiÅŸtir.

​

  • Edebiyata 1901’de atıldı. Bu yıllarda  Muallim Naci, Abdülhak Hâmid, Tevfik Fikret ve Cenap Åžahabettin’in tesiri altında kalmıştır.

​

  • Son sınıfta iken Fransız ÅŸiirini ve sembolistleri tanıdı. Bundan sonra kendi ÅŸahsiyetini gösterdi ve ilk ÅŸiirlerini kitaplarına almadı.

​

  • Åžii’r-i Kamer” serisindeki ÅŸiirleri hayal zenginliÄŸi, iç ahenkteki kuvvet ve büyük telkin kabiliyeti ile dikkat çekti.

​

  • Åžiir anlayışına gelen tepkilere Åžiir Hakkında Bazı Mülahazalar baÅŸlığıyla verdiÄŸi bu cevaplar kendi görüÅŸlerinin açıklaması mahiyetindedir.

​

  • 1909’da kurulan Fecr-i Ati topluluÄŸuna girmiÅŸtir.

​

  • Ä°lginç bir ÅŸekilde Fecr-i Aticilerin eleÅŸtirdikleri Servet-i Fünuncuların yayın organı olan Servet-i Fünun Dergisi Ä°stibdat döneminden sonra tekrar açılınca Fecr-i Aticilerin de yayın organı oldu. Ahmet HaÅŸim de eserlerini burada yayımlamaya baÅŸladı. Daha da ilginci Servet-i Fünunculara yaptığı eleÅŸtirisel makaleleri ine Servet-i Fünun dergisinde yayınlamasıydı.

​

  • Milli Edebiyat döneminde eser vermeye devam eden sanatçı, Yahya Kemal’le birlikte “saf (öz) ÅŸiirin” de en önemli temsilcisi olur.

​

  • Dünya Savaşı’ndaki askerliÄŸi (1914-1918) sırasında Anadolu’nun çeÅŸitli yerlerini görme fırsatı bulmuÅŸtur.

AHMET HAŞİM (1884-1933)

  • 1924’te Paris’e, 1932’de de hastalığı sebebiyle Frankfurt’a gitmiÅŸtir. Daha sonra buradaki yaÅŸamını “Frankfurt Seyahatnamesi” adlı eserinde anlatmıştır.

​

  • Fecr-i Ati  dağıldıktan sonra hiçbir edebi topluluÄŸa katılmamış; bağımsız olarak devam etmiÅŸtir.

​

  • AkÅŸam tasvirleri nedeniyle “akÅŸam ÅŸairi” olarak da tanınır.

​

  • Toplumsal konulardan uzak durmuÅŸtur.

  • Ağırlıklı olarak Serbest müstezat nazım biçimini kullanmıştır.

​

  • Çocukluk anıları, aÅŸk ve tabiat ÅŸiirlerinin baÅŸlıca temalarıdır.

​

  • Heceyi küçümsemiÅŸ, bütün ÅŸiirlerini aruzla yazmıştır.

​

  • Dili ağırdır. Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla yüklü bir dil kullanmıştır.

  • Åžiirleri imge ve iç ahenk bakımından çok zengindir.

​

  • Fıkra, sohbet, gezi türünde eserleri vardır. Frankfurt Seyahatnamesi önemli gezi yazısı örneklerindendir.

​

  • Düz yazılarında dil ÅŸiire göre sade, üslup nükteli ve alaycıdır.

​

Eserleri:

  • Åžiir: Göl Saatleri, Piyale

  • Gezi: Frankfurt Seyahatnamesi

  • Deneme-Fıkra: Gurebahane-i Laklakan, Bize Göre

bottom of page