ALİ EKREM BOLAYIR (1867-1937)

 

  • İstanbul doğumludur. Aynı zamandai Namık Kemal’in oğludur.

  • Babasının sık sık farklı nedenlerle farklı yerlere gönderilmesi nedeniyle

  • Mabeyn-i Humâyun Kâtipliği vazifesinde  18 yıl çalıştı. Sonrasında mutasarrıflık ve valilik görevlerinde çalıştı.

  • 1910’da Dârülfünûn “Tarih-i Edebiyat” muallimliğine getirildi.

  • 1917de oğlu Cezmi’nin intiharı üzerine rahatsızlanıp bir süre tedavi gör­dü.

  • 1919’da Tetkikât-ı Lisâniyye Heyeti’ne başkan seçildi. Üç buçuk yıl Galatasa­ray Lisesi’nde öğretmenlik yaptı. 1923-1933 yılları arasında Dârülfünûnda “Şerh-i Mütûn” (Metinler Şerhi) derslerini verdi. 1933’te Telif ve Tercüme Heyeti’ne seçil­di.

  • Maltepe Askerî Lisesi’nde 2 yıl edebiyat öğretmenliği yaptı. 27 Ağustos 1937’de vefat etti.

  • İlk şiir denemelerini çoçuk yaşta yapmıştır. “Dağ” isimli mensur şiiri Resimli Gazete’de yayımlanır.

  • İlk şiirlerinde Divan şiirin etkisi açıkça görülür.

  • Mirşad ve Malumat dergilerinde yazdıktan sonra Servet-i Fünun’da da eserleri yayımlanmıştır.

  • “Şiirimiz” baş­lıklı yazısı nedeniyle Tevfik Fikret’le anlaşmazlığa düşer ve ayrılır.

  • Servet-i Fünun dönemi şiirlerinde  ta­biat, aşk ve ölüm gibi bireysel temaları işlemiştir.

  • “Fırın Önünde”, “Kayıkçı”, “Hamal”, “Küfeci Çocuk”, gibi eserlerinde toplumda zor durumda olan kimselere karşı hissettiği merhamet duygularını işlemiştir.

  • 2. Meşrutiyet sonrası ağırlıklı olarak toplumsal konularda yazmayı tercih etmiştir.

  • Şair, bu dönemde, şiirlerini daha sade bir dille yazmış ve yer yer heceyi de kullan­mıştır.

  • Cumhuriyet döneminde de eserler veren şair 1937 yılında ölmüştür.

 

​Eserleri:

​Şiir:

  • Kasîde-i Askeriyye (Namık Kemal'in Hürriyet Kasîdesi'ne nazîre, 1908), 

  • Kırmızı Fesler (Hiciv)

  •  Ruh-i Kemâl (1909),

  •  Zılâl-i İtham (1909), 

  •  Çocuk Şiirleri (1917), 

  •  Ordunun Defteri (Nazım-nesir karışık millî şiirler, 1918),

  •  Şiir Demeti (Çocuk şiirleri, 1925), 

  • Vicdan Alevleri (1925), 

  • Tâir-i İlâhî (Basılmadı).

 

​Diğer:

  • Namık Kemâl (1930, 

  •  Lisanımız (1937), 

  •  Bâriâ (Tiyatro eseri denemesi, 1908)

Çekiç camı kırar ama çeliği sertleştitir.

 TURKİYE

2016- dinledebiyat.com © Her hakkı saklıdır.

  • Instagram Social Icon
  • dinledebiyat
  • w-googleplus