DİNLEDEBİYAT
Atın yiğidi kendine kamçı vurdurmaz.
-
Genel Özellikleri:
-
Cumhuriyet’in ilk yıllarında Milli Edebiyat Şiir Anlayışı etkilidir. Kurtuluş savaşının acıları, yeni bir devlet olmanın ağırlığı ile birleşince didaktizm ile lirizm aynı şiirde kendine yer bulmuştur.
-
Memleket sevgisi, yurdu yüceltme coşkusu önemli yer tutar.
-
Şiirlerde ağırlıklı olarak Anadolu ve Anadolu insanı işlenir
-
Son derce sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
-
Aruz ölçüsü az da olsa kullanılmasına rağmen genel anlamda hece ölçüsü kullanılmıştır.
-
Destansı söyleyişler şiirlerde kendine yer bulur.
-
Memleket sevgisi, yurdu sevdirme tarzında şiirlerin yazılması didaktik tarzda şiirlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.
-
Gurbet teması şiirlerde sıkça işlenmiştir.
-
Bazı şairleri Anadolu’yu gerçek anlamda anlatırken bazıları da dışarıdan Anadolu’ya bakar tarzında şiirleri yazmışlardır.
CUMHURİYET DÖNEMİ ŞİİR ANLAYIŞI
-
Bu dönemde oldukça farklı şiir toplulukları ya da eğilimleri ortaya çıkmıştır. (1. Yeni, 2.Yeni, Hisarcılar, Maviciler gibi.)
-
1940’tan sonra Cumhuriyet şiirinde herhangi bir şiir kuralını kabul etmeyen kendi duygu ve hayallerinin izinde içinden geldiği gibi şiir yazma düşüncesi olan serbest şiir anlayışı yaygınlaştı.
-
Özellikle Garipçiler ile beraber sokak konuşma dili şiire uygulanır. Şiirde işlenen konunun şairane olması düşüncesinden uzaklaşılmaya başlanır.
-
1950 sonrasında ise şairlerin imgeye yöneldikleri sonrasında ise bazı şairlerin biçime yeniden önem verdikleri görülür.
-
1960 yıllarda özellikle Nazım Hikmet’in şiirleri ile şiir toplumcu bir karakter kazanmaya başlar.
-
Sonuç olarak Cumhuriyet Edebiyatı Şiir Anlayışı şiirde biçim ve konu bakımından birbirine zıt gibi görünen bir çok anlayışın zaman içerisinde kendine yer edindiği bir dönemdir.