google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı Çıkmış Sorular-5 I Türkiye I dinledebiyat
top of page

​

 1. Bu dönemin zevk ve anlayışına uygun kaleme alınmış ÅŸiirler, sanatın “ÅŸahsi ve muhterem” olduÄŸunu söyledikleri halde, tek bir ÅŸairin eseri olarak düÅŸünülecek cinstendir. SöyleyiÅŸte serbestlik arayışları, alışılmış ve kabul görmüÅŸ ÅŸiir formlarını zorlama çabaları, biraz daha Batılı görünme; duyulmamış tabiatı ve yaÅŸanmamış aÅŸkı ÅŸiirleÅŸtirme istekleri kendilerine has sesi ve söyleyiÅŸi bulmalarına engel olmuÅŸtur, denilebilir. Ama asıl neden, o dönemde yaygın olarak benimsenen görüÅŸlere katılmamış olmalarıdır.

 

Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Fecr-i Aticiler

B) Servet-i Fünuncular

C) Garipçiler

D) Tanzimatçılar

E) Hisarcılar

 

                                                                                (2013-LYS)

 

 

 

 I. Realizm ve natüralizm akımlarının etkisi altındadırlar.

     II. Kendi kiÅŸiliklerini gizlerler.

    III. Olaylar genellikle Ä°stanbul’da geçer.

    IV. Olay kahramanları genellikle seçkin kiÅŸilerdir.

     V. Çevre tasvirleri, eseri süslemek için deÄŸil,

 

kahramanların kiÅŸiliklerinin oluÅŸumunu tamamlayabilmek için yapılmıştır.

 

AÅŸağıdaki eserlerden hangisi, yukarıda özellikleri verilen dönem yazarlarından birine ait deÄŸildir?

 

A) Hayal Ä°çinde

B) Pandomima

C) Kırık Hayatlar

D) Ferdi ve Åžürekası

E) Genç Kız Kalbi

                                                      (2013-LYS)

 

 

3. Ä°ç içe geçmiÅŸ iki olay zinciri ile ____, kiÅŸisel deÄŸiÅŸimleri konu alması bakımından Zehra’nın, hatıra defterindeki maceralar bakımından da MürÅŸit Efendi’nin romanıdır. ÇocukluÄŸundan itibaren babası MürÅŸit Efendi’yi kötü bir insan olarak tanıyan Zehra; hoÅŸgörüsüz, disiplinli, katı kalpli bir öÄŸretmendir. MürÅŸit Efendi; okulunu bitirdikten sonra idealist bir memur olarak Anadolu’ya gelmiÅŸ, Anadolu’nun memurları bekleyen çürümüÅŸlüÄŸü içerisinde kaybolmuÅŸtur. Kötü bir evlilik yapmış, çok istemesine raÄŸmen çocuklarıyla gereÄŸi kadar ilgilenememiÅŸtir. Yani kendi iradesi dışında yaÅŸayan bir insan durumuna gelmiÅŸtir. Ä°ÅŸte bu insanın piÅŸmanlıklar ve çaresizliklerle dolu hatıra defteri, ölümünden sonra kızı Zehra’nın eline geçmiÅŸ, böylece Zehra’nın dış dünya ile iliÅŸkisi de yeniden ÅŸekillenmiÅŸtir.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Dudaktan Kalbe

B) ÇalıkuÅŸu

C) YeÅŸil Gece

D) Acımak

E) Miskinler Tekkesi          

                                                (2013-LYS)

​

 

 

4. Yakup Kadri Karaosmanoğlu ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

 

A) Kiralık Konak’ta modernleÅŸme sürecinde apartman ile konak hayatını, dede-torun arasındaki hayat tarzı ve zevk farklılığı çevresinde iÅŸlemiÅŸtir.

 

B) Nur Baba’da gerçek kimliÄŸinden uzaklaÅŸtırılan tekke hayatını, tekke ÅŸeyhinin (Nuri) yaÅŸadıkları ile anlatmıştır.

 

C) Hüküm Gecesis’nde Ä°ttihat ve Terakki yıllarını, gazeteci Ahmet Kerim’in yaÅŸadıkları çevresinde anlatmıştır.

 

D) Yaban’da KurtuluÅŸ Savaşı öncesi Türk aydını ile Türk köylüsü arasındaki derin uçurumu, romana has kurgu ile gözler önüne sermeye çalışmıştır.

 

E) Ä°ki cilt halinde 1953-1954’te yayımladığı Sodom ve Gomore’de, Cumhuriyet’in kuruluÅŸundan Demokrat Partinin iktidara geldiÄŸi zamana kadar geçen süreci, deÄŸiÅŸik zihniyetleri temsil eden kiÅŸiler ve olgular çerçevesinde bir bütünün deÄŸiÅŸik kolları olarak dikkatlere sunmuÅŸtur.

 

                                                                                    (2013-LYS)

5. AÅŸağıdakilerden hangisi, BatılılaÅŸma sorununu belirli tipler çevresinde ele alan eserlerden biri deÄŸildir?

 

A) Ömer Seyfettin – Efruz Bey

B) ReÅŸat Nuri Güntekin – Yaprak Dökümü

C) YaÅŸar Kemal – AÄŸrıdağı Efsanesi

D) Halit Ziya UÅŸaklıgil – AÅŸk-ı Memnu

E) Hüseyin Rahmi Gürpınar - Şık

 

                                              (2013-LYS)

6. Ben çokça gezerim. Bunlar diplomat gezileri gibi, planlı, programlı ÅŸeyler deÄŸildir; daima kendi sınırlarımız içindedir, yelkenli gemiler gibi, esecek rüzgara göre rota deÄŸiÅŸtirir. Bazen saatlerce tenha bir istasyonda, tren veya güneÅŸle beraber uyumuÅŸ bir kasabanın otelinde uyku beklerim. Fazla bir yaÄŸmur veya kar fırtınasından yolları kapanmış bir köyde bir iki gün kalırsam arayıp soranım olmaz. Gün olur, bomboÅŸ bir ovanın ortasında otomobil bozulur. Etrafta dolaşırım yahut eski taÅŸ basması Muhammediyelerdeki cennet bağı resimlerini andıran bir aÄŸacın altında otururum.

Bu parçanın alındığı kitap ve yazar aÅŸağıdakilerden hangisi olabilir?

 

A) Anadolu Notları – ReÅŸat Nuri Güntekin

B) BeÅŸ Åžehir – Ahmet Hamdi Tanpınar

C) Frankfurt Seyahatnamesi – Ahmet HaÅŸim

D) Hac Yolunda – Cenap Åžehabettin

E) Çankaya – Falih Rıfkı Atay

                                             (2013-LYS)

 

12. YoÄŸun anlama dayanan, konuÅŸma diline karşı olan ve salt ÅŸiir üzerine yoÄŸunlaÅŸan Ä°kinci Yeni, kendine özgü bir söylemle ortaya çıktı. Ä°stedikleri, bütün deÄŸer yargılarının yıkılmasıydı. Yüzeysel anlamı dışlayan, imge yüklü, kapalı bir dil kullanıyorlardı. Dilin bütün imkanlarıyla okuru sarsan, dağıtan ve anlamı yokuÅŸlara süren bu tavır, Türk ÅŸiir geleneÄŸi içerisinde önemli bir yerde durmaktadır.

Bu düÅŸüncelerle Ä°kinci Yeni ÅŸiirini tanımlayan yazara göre aÅŸağıdakilerden hangisi, Ä°kinci Yeni anlayışıyla yazılmış olamaz?

 

A) Ölürse balıkları güneÅŸin

     Susuzluktan dağın ardında

     DüÅŸerse kuluçkaların altına

     Bu ağır bulanık meydanda

B) Tep kralları gibiydim, öyle yalnızdım

     Bir çaÄŸda seni bu beyazlığında tuttum

     Ak, sabah kalyonların hep gökyüzündeydi

     Ben rüzgar deÄŸirmeninizde kaldım

C) Tuna’nın üstünde güneÅŸ batarken

     Sevgili yurdumu andırır bana

     Bir hayal isterim BoÄŸaziçi’nden

     Bakarım Ä°stanbul diye her yana

D) Kar, buz, tipi

     Kaymaktan korkum yok ki

     Kayarken yalnız tutunmak için

     Ölümlerden bir ölümün seçimi

E) Bütün ÅŸiirlerde söylediÄŸim sensin

     Suna dedimse sen, Leyla dedimse sensin

     Seni saklamak için görüntülerinden faydalandım

     Salome’nin, Belkıs’ın

     BoÅŸunaydı saklamam öylesine aÅŸikarsın, bellisin

                                                                                                                                     (2013-LYS)

13. Bazı edebi metinler, tarihi olaylara dayanır. Bu tür eserlerde bazı gerçeklere baÄŸlı kalınsa da eserin orjinalliÄŸini ve okunurluÄŸunu saÄŸlayan, yazarın kurgulama gücüdür. Okuyucu kalın bir tarih kitabını alıp baÅŸtan sona okumaya yanaÅŸmaz ama birkaç ciltten oluÅŸan sürükleyici tarihi bir romanı çok kısa sürede bitirebilir.

 

AÅŸağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada anlatılan roman türüne örnek olarak gösterilemez?

 

A) Osmancık

B) Devlet Ana

C) Yorgun SavaÅŸçı

D) Yorgun SavaÅŸçı

E) Yılkı Atı

       

 

                                                (2013-LYS)

​

​

Cevaplar:

5-D  6-A  7-B  8-D  9-E  10-C 11-A  12-C  13-E 

bottom of page