google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Cümle Anlamı Çıkmış Sorular-1 I Türkiye I dinledebiyat
top of page

CÜMLE ANLAMI ÇIKMIÅž SORULAR-1

​

(Testin "dinledebiyat.com" adresini kaldırmamak kaydıyla pdf olarak  indirilipçoÄŸaltılmasında sakınca yoktur. Ancak herhangi bir yayın organında yayımlanması yasaktır.)

 

1. Hem roman hem de öykü yazan Truman Capote da öyküye farklı bir rol biçenlerdendir. Capote özellikle kısa öykünün yazar için bir tür  parmak jimnastiÄŸi olarak deÄŸerlendirilmesine itiraz eder. 

​

Capote'nun kısa öyküyle ilgili olarak karşı çıktığı durum aÅŸağıdakilerden hangisidir? 

​

A) Roman ile eÅŸ deÄŸer tutulması 
B) Kolayca yazıldığının düÅŸünülmesi 

C)Hacimsiz olarak kabul edilmesi 
D) Anlatımın yavan olarak görülmesi 
E) Okur kitlesinin farklı gösterilmesi 

 

                                                                (2014-YGS) 

 

​

 

 

2. 1769'da Nicholas Cugnot adında bir Fransız askeri tarafından karada yol alan ilk mekanik taşıt yapılıncaya kadar kara taşımacılığı; katır, at gibi hayvanlar tarafından çekilen arabalarla saÄŸlanıyordu. 


Bu cümleden kesin olarak çıkarılabilecek yargı aÅŸağıdakilerden 
hangisidir? 

​

A) Karada yol alan ilk mekanik taşıt askerî amaçlarla üretilmiÅŸtir. 
B) Mekanik taşıtlar, hayvan taşımacılığını sona erdirmiÅŸtir. 
C) Hayvan gücüyle çekilen kara araçları çok uzun süre kullanılmıştır. 
D) Mekanik taşıtlar, XVIII. yüzyılda yalnızca Fransa'da kullanılmıştır. 
E) Profesyonel taşımacılık faaliyetleri, XVIII. yüzyılda Fransa'da baÅŸlamıştır. 

                                                                               

 

                                                                (2014-YGS) 

 

 

 

3. Klasik eserleri okumaya en çok, kendi yazdıklarımı tekrar ettiÄŸimi 
hissettiÄŸim zamanlarda ihtiyaç duyarım. 


AÅŸağıdakilerden hangisi bu cümleye anlamca en yakındır? 

​

A) Kimi eserlerin her dönemde okunurluÄŸunu sürdürdüÄŸü bilinir. 
B) Bir yazarın, okuduklarından etkilenmeden yazması mümkün deÄŸildir. 
C) Her eser, baÅŸka metinlerden alınan parçalarla renklenen bir tablodur. 
D) Yazar, benzer ürünler ortaya koymaktan kaçınmak istiyorsa yazdıklarını ara sıra gözden geçirmelidir. 
E) Çağını aÅŸmış eserleri okuma, yaratıcılığı besleyen bir etkinliktir. 

 

                                                                 (2013-YGS) 

​

​

​

4. Bir gazeteci, söyleÅŸi yaptığı kiÅŸinin rahatsız olabileceÄŸi bir soruyu, kendisiyle soru arasına mesafe koyarak üçüncü kiÅŸilerin aÄŸzından sormalıdır. 
 

AÅŸağıdakilerden hangisi bu ilkeye dikkat edilerek hazırlanmış bir 

sorudur? 

​

A) Çok önemli iki ödül almasına raÄŸmen son romanınızın ço. 
satılmamasının nedeni ne olabilir. 
B) Bazı eleÅŸtirmenler son romanınızın bazı bölümlerinin bir Alman yazarın romanından alındığını iddia ediyor, bu konuda ne 
düÅŸünüyorsunuz? 
C) Eserlerinizde soyut konuları ele alışınızın okuyucuyu yorduÄŸunu düÅŸünmüyor musunuz? 
D) Bazı yazarlarımızın dediÄŸi gibi "KeÅŸke yayımlamasaydım!" diye 
düÅŸündüÄŸünüz yazılarınız oldu mu? 
E) Eserlerinizde aynı konuyu iÅŸleyip durmaktan kurtulamamanız. 
neye baÄŸlıyorsunuz? 

 

                                                                (2013-YGS) 

​

​

​

​

​

5. Åžiir, yalnızca acıları, yoksunlukları, mutsuzlukları dile getirmemelidir. 
..........................................? 

 

Bu sözler aÅŸağıdakilerden hangisiyle sürdürülemez? 

​

A) Gerçekte de sevinçle hüzün, ölümle yaÅŸam yan yana karşımıza çıkmaz mı?
B) Türk halk müziÄŸinde uzun havalardan sonra oyun havalarına geçilmez mi?
C) Okuyucunun ÅŸiirden alacağı hazzı sınırlamaya gerek var mı 
D) Günümüzde insan yaÅŸamının trajik yönlerini yansıtan eserler de ilgi çekmiyor mu 
E) Åžiir okuyucusunu karamsarlığa itmenin bir anlamı var mı 

 

                                                                (2013-YGS) 

​

​

​

​

​

6. (I) Åžiirleri çeÅŸitli dergilerde yayımlanan bir ÅŸairimiz.. (II) Ä°kinci kitabıyla tekrar okuyucunun karşısında. (III) Açık ve yalın anlatımlı, kısa dizelerden oluÅŸan ÅŸiirlere imza atmış. (IV) Sanatçının bu kitabındaki tüm ÅŸiirleri yine okuyucunun duyumsama ve düÅŸ kurma yetilerini harekete geçiriyor. (V) Åžair,  ÅŸiirleriyle okuyucuyu kimi zaman yoÄŸun karanlıkların içine, kimi zaman da aydınlık gündüzlere götürüyor. 
 

Bir ÅŸairden ve ÅŸiirlerinden söz edilen bu parçadaki numaralanmış 
cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, okurların beÄŸenisini kazandığı üzerinde duruluyor. 
B) II. cümlede, kimi ürünlerini bir araya topladığı belirtiliyor. 
C) III. cümlede, ÅŸiirlerinin dil ve biçim özellikleri dile getiriliyor. 
D) IV. cümlede, iÅŸlev yönünden önceki ÅŸiirleriyle benzerliÄŸi olduÄŸu  sezdiriliyor. 
E) V. cümlede, ÅŸiirlerde birbirine karşıt durumların iÅŸlendiÄŸinden söz ediliyor. 

 

                                                               (2013-YGS) 

​

​

​

​


7. (I) ABD'IÄ° bilgisayar uzmanı Scott Fahlman tarafından bulunan ve Ä°nternet'in vazgeçilmezlerinden olan gülen surat (smiley) tam 30 yaşında. (II) Fahlman, duyguların yazı dilinde ifade edilmesini kolaylaÅŸtırmak için iki nokta ve parantez iÅŸaretlerini kullanarak bir ifade oluÅŸturdu. (III) Bu "gülen suraf'ı ilk olarak üniversitenin e-posta listesine yolladığı bir notta kullandı. (IV) Fahlman, öÄŸrencilere ve çalışma arkadaÅŸlarına ÅŸöyle yazdı: "Åžaka yaptığınızı belirtmek için ÅŸunu kullanmayı öneriyorum: :-)" (V) Kısa zamanda kabul gören bu mutluluk 
ifadesini bugün Ä°nternette yazışırken sıklıkla kullanıyoruz. (VI) MutluluÄŸumuzu artık bununla ifade ediyoruz. 

 

Gülen suratın (smiley) anlatıldığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, kaç yıl önce ortaya çıktığı açıklanmıştır. 
B) II. cümlede, yeniliÄŸin hangi amaçla ortaya konduÄŸu belirtilmiÅŸtir. 
C) IV cümlede, önerisini kimlerle paylaÅŸtığı dile getirilmiÅŸtir. 
D) V. cümlede, bir saptama yapılmıştır. 
E) VI. cümlede, iÅŸleviyle ilgili bir deÄŸiÅŸiklikten söz edilmiÅŸtir. 

 

                                                            (2013-YGS) 

 

 

 

8. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde klasiklerle ilgili farklı bir düÅŸünce dile getirilmiÅŸtir? 


A) Söyledikleri, hiçbir dönemde tüketilmez. 
B) Okurların dünyasında özgün ve deÄŸiÅŸmeyen bir yeri vardır. 
C) Ä°nsan, yaÅŸamının her döneminde onlarda kendini bulur. 
D) Anlaşılıp kavranabilmesi özel bir çaba, özel bir okurluk donanımı gerektirir. 
E) Onları okumaktan alınan haz hiçbir zaman azalmaz. 

 

                                                             (2012-YGS) 

​

​

​

9. Yazar; karşıtlıkların üst üste yığıldığı, ucu açık, kesin bir yargıya götürmeyen, tam bitmeyen metinleriyle, okuru düÅŸüncelerin eÅŸiÄŸinde bırakıyor. 


Bu sözlere göre yazarın, okura yönelik olarak gerçekleÅŸtirmek 
istedikleri arasında aÅŸağıdakilerden hangisi yoktur? 

​

A) Okuduklarını tamamlatıp onu bütünselliÄŸe kavuÅŸturtma 
B) DüÅŸ gücünü geliÅŸtirme 
C) Çok boyutlu düÅŸündürme 
D) Yorumlamaya yönlendirme 
E) Söylenenlerin kanıtlanmasını isteme 

 

​

                                                            (2012-YGS) 

 

 

 

 

10. (I) Mario Giordano'nun Deney adlı romanı ilk kez dilimize çevrilmesine karşın sinemaseverler bu isme yabancı deÄŸil. (II) Deney önce Das Experiment, ardından a The Experiment adlarıyla iki kez sinemaya uyarlanmıştı. (Ill) Bu uyarlamalar, romanı kadar baÅŸarılı deÄŸilse de ilki Alman, ikincisi Amerikan yapımı olan her iki film de seyircilerin ilgisini çekmiÅŸti. (IV) DoÄŸrusunu söylemek gerekirse hikâyesi o kadar etkileyici ve sinemaya uyarlamaya o kadar elveriÅŸli ki bu filmlerin ilgi çekmemesi için yönetmenlerin özel bir beceriksizlik göstermeleri gerekliydi. (V) Çünkü Deney otorite ve güç arasındaki iliÅŸkiyi, iktidarın doÄŸasını ve büyüsünü, hapishanenin iÅŸlevini, sonuç olarak da insanın karanlık yanlarını sorgulayan bir roman. 
 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde hem olumlu hem 
de olumsuz bir eleÅŸtiri söz konusudur? 

​

A)I.              B)II.                C)III.              D) IV.              E)V. 
 

                                                             

                                                            (2012-YGS) 

 

 

 

11. (I) Tanpınar'ın yarım kalmış son romanı Ay'daki Kadın bir rüyadan uyanışla baÅŸlar ve içinde "rüya" sözcüÄŸünün geçtiÄŸi bir cümleyle yarıda kalır. (II) Kitapta en çok yinelenen sözcüktür rüya; roman da adını, edebiyatımızda benzeri az bulunur bir mizahla kurulmuÅŸ eÅŸsiz bir rüyadan alır. (III) Tanpınar'ın roman ve ÅŸiirlerini yakından tanıyanlar için Ay'daki Kadın'ın baÅŸtan aÅŸağı bir rüya dili ve atmosferiyle kurulduÄŸunu söylemek de ÅŸaşırtıcı olmayacaktır. (IV) Ay'daki Kadın, 
daha ilk sayfasından anlaşılacağı gibi okuyucuyu Tanpınar'ın o bilinen dünyasının nazlarına hemen götüren bir roman. (V) Öte yandan, tamamlanmamış kitabın dünyası, çok belirgin düzeltmeleriyle Tanpınar'ın kimi romancı sırlarını ve kararsızlıklarını açığa vuran bir dünya. 


Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde kiÅŸisel 
düÅŸünceye ver verilmemiÅŸtir? 

​

A)I.       B) II.      C) III.        D) IV.         E)V. 
 

                                           

                                                            (2012-YGS) 

 

 

​

12. (I) Fazıl Hüsnü DaÄŸlarca'nın 1940'ta yayımladığı, ikinci ÅŸiir kitabı olan Çocuk ve Allah okurla yeniden buluÅŸuyor. (II) Türk ÅŸiirinin dil ve yapı bütünlüÄŸü bakımından en saÄŸlam yapıtlarından biri. (III) Bin yıllık Türk ÅŸiiirinin yüzyılımızdaki son halkası olarak varlığını koruyor. (IV) Åžair; kitapta, insanın evrendeki yerini, doÄŸanın görkemi karşısındaki sarsılış ve duyuÅŸlarını dile getiriyor. (V) Bunları çocuklara özgü bir düÅŸ gücüyle yansıtıyor. 


Bir ÅŸair ve yapıtından söz edilen bu parçadaki numaralanmış 
cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, anlatılan kitabın daha önce de basıldığından söz edilmiÅŸtir. 
B) II. cümlede, ÅŸiirlerin benzerlerinden ayrılan yönlerine deÄŸinilmiÅŸtir. 
C) III. cümlede, ÅŸiirleri güzel ve etkileyici kılan etkenler üzerinde durulmuÅŸtur. 
D) IV. cümlede, iÅŸlenen temalara deÄŸinilmiÅŸtir. 
E) V. cümlede, ÅŸiirlerin nasıl bir bakış açısıyla oluÅŸturulduÄŸu belirtilmiÅŸtir. 

 

​

                                                                             

                                                                 (2012-YGS) 

bottom of page