google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 dinledebiyat I Cümle Anlamı Çıkmış Sorular-2
top of page

CÜMLE ANLAMI ÇIKMIÅž SORULAR-2

​

(Testin "dinledebiyat.com" adresini kaldırmamak kaydıyla pdf olarak  indirilip

çoÄŸaltılmasında sakınca yoktur. Ancak herhangi bir yayın organında yayımlanması yasaktır.)

 

1. (I) Servetifünun temsilcileri içinde Tevfik Fikret'ten sonra en büyük 
ÅŸair" olarak nitelendirilen Cenap Sahabettin ile okul kitaplarında 
ilk karşılaÅŸmam hançer gibi keskin bir Erzurum kışına rastlar. (II) Zaten 
büyük bir çoÄŸunluÄŸumuz ÅŸair ve yazarlarla ancak okul kitaplarında 
tanışmışızdır. (III) Ne gariptir ki o büyük ÅŸairin o büyük ÅŸiiriyle 
Erzurum'un kan donduran, kasıp kavuran soÄŸuÄŸu yüzünden bir türlü 
ısınmayan sınıfında tanışınca içim ısınmıştı. (IV) Åžiir sevenler bilir; ÅŸiir 
insanın içini ısıtır, yerine göre serinletir, düÅŸüncelerin ağırlığından 
kurtarır, alır götürür insanları bir yerlere gönlünün elinden tutarak. (V) 
Elhân-ı Åžitâ, o soÄŸuk kış mevsiminde, o yatılı okulda yalnızlığımın ve 
özlemlerimin üzerine örtülüveren sıcacık bir battaniye etkisi 
yaratmıştı. 


Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde yalın bir anlatım 
söz konusudur?
 

​

A)I.     B) II.      C) III.       D) IV.       E) V. 
 

                                                                                                               (2012-YGS) 

 

 

 

2. (I) YaÅŸadığı dönemin ÅŸiir anlayışından uzaklaÅŸarak uçlarda dolaÅŸan, 
alışılmadık baÄŸdaÅŸtırmaları ve imgeleriyle zaman zaman, bilinen 
söylemin dışına taÅŸan ÅŸair, sürekli yenilikler peÅŸinde koÅŸmuÅŸtur. (II) 
KarşılaÅŸtığı insanlık durumlarına yeni duygu ve anlamlar yükleyerek 
onları yeniden yazmıştır. (III) Åžiirlerini oluÅŸtururken boÅŸ alanlar 
bırakmış, uzun dizeleri kırmıştır. (IV) Åžiirde bir yenilik gerçekleÅŸtirmek 
için dilin yerleÅŸik söz deÄŸerlerini olduÄŸu gibi kullanmaktan kaçınmış, 
dili yeniden kurmaya yönelmiÅŸtir. (V) Åžiirlerinin çoÄŸunda, çok anlamlı 
sözcükler kullanarak deÄŸiÅŸik çaÄŸrışımlar uyandırmıştır. 

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisi, sözü edilen ÅŸairin 
ÅŸiirlerinin içeriÄŸiyle ilgilidir? 

​

A)I.              B) II.           C) III.           D) IV.              E) V. 
 

                                                                                 (2011-YGS) 

 

 

3. (I) Kimi ÅŸairler vardır, daha ilk ÅŸiirleriyle yeni bir içerik, yeni bir biçim 
yaratırlar. (II) Bu ÅŸairler, sürekli bir arayış içinde olduklarından zaman 
zaman ÅŸaşırtsalar da düÅŸ kırıklığına uÄŸratmazlar okurlarını. (III) Moda 
yöneliÅŸlere itibar etmezler, dışarıdaki "gürültü" dikkatini dağıtmaz bu 
tip ÅŸairlerin. (IV) Kendilerini yenileme süreci içinde olan bu ÅŸairler 
okurlarının beklentilerini boÅŸa çıkarmazlar. (V) Åžiirin iç sese dayandığının, 
yapısal bir bütünlük ve saÄŸlamlık gerektirdiÄŸinin bilincindedirler. 

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangileri anlamca 
birbirine en yakındır? 

​

A)III. ve V. 
B)IV. ve V. 
C)II. ve IV. 
D) I. ve III. 
E)I. ve II. 

 

                                                                   (2011-YGS) 

 

 

 

4. (I) Berna Moran'ın deyiÅŸiyle "huzursuzluÄŸun romanı", Fethi Naci'ye 
göre de "Türkçenin en güzel aÅŸk romanı" olan Huzur'un yayımlanışı-nın 
üzerinden yaklaşık elli yıl geçti. (II) Bu romanda olaylar, bir aÄŸustos 
günü baÅŸlar ve radyodan Ä°kinci Dünya Savaşı'nın baÅŸladığını haber 
veren bir anonsla biter. (III) Her ne kadar ilk bakışta aÅŸk romanı gibi 
görünse de günahın ve kavuÅŸmanın deÄŸil, DoÄŸu'yla Batı'nın, huzursuzluÄŸun, 
zaman ve müziÄŸin romanı olarak kabul edilir. (IV) Huzur, 
hiçbir zaman Madam Bovary'nin yarattığı etkiye benzer bir etki 
yaratmamıştır. (V) Madam Bovary gibi can sıkıcı taÅŸranın romanı 
deÄŸildir Huzur; tam tersine çok eski, çok köklü bir kentin, Ä°stanbul'un, 
BoÄŸaziçi'nin romanıdır. 


Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde deÄŸerlendirme 
söz konusu deÄŸildir? 

​

A)I.       B) II.       C) III.      D) IV.       E) V. 
 

                                                                                                           (2011-YGS) 

 

 

 

5. (I) Günümüzde, yeni yetiÅŸen genç yazarlar kendinden öncekileri 
tanımadıkları, okumadıkları için bir eksiklik duymuyor sanki. (II) Bunlar 
deneyimli, usta yazarların önünde yaprak gibi titremiyor artık, kendine 
çok güveniyor. (III) Bununla birlikte yapıtları ilgiyle karşılanan, geniÅŸ 
okur kitlelerine seslenen sanatçının çok iyi yazar olduÄŸu yanılgısına 
düÅŸüyor. (IV) Yeni kuÅŸağın "Ne olacaksa çabucak olsun." düÅŸüncesinden 
doÄŸan bu gözü kara yarış, bence oldukça tehlikeli. (V) Çünkü 
bu, bireyciliÄŸin, "ben ben"ciliÄŸin egemenliÄŸi anlamına gelir. 

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıda 
verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, usta yazarların, edebiyat dünyasındaki geliÅŸmelerden 
kaygılandıkları dile getiriliyor. 
B) II. cümlede, genç yazarların deÄŸiÅŸen tutumları hakkında bilgi 
veriliyor. 
C) III. cümlede, yanlış bir kanıya deÄŸiniliyor. 
D) IV. cümlede, olumsuz bir durumla ilgili kiÅŸisel görüÅŸ belirtiliyor. 
E) V. cümlede, önceki cümlede belirtilenle ilgili yorum yapılıyor. 

 

                                                                                           (2011-YGS) 

 

 

 

6. Paul Valer, "Küçük dergiler, edebiyatın, ÅŸiirin laboratuvarıdır." 
demiÅŸtir. 
Sanatçı, bu sözüyle küçük dergilerin hangi özelliÄŸini belirtmek 
istemiÅŸtir?
 

​

A) Belirli türlere baÄŸlı kalma 

B)Ürünleri seçerek yayımlama 
C)Ä°lk yapıtlara ve yeniliklere yer verme 
D) Yapıtları yazarlardan ayırarak düÅŸünme 
E)Okurların beÄŸenisini geliÅŸtirmeyi önemseme 

 

                                                                                      (2010-YGS) 



 

                                                                              (2010-YGS) 

7. "Yazacaklarım, yazdıklarım gibi olacaksa sözün onurunu koruyarak 
kalemimi kâğıdın yanı başına bırakıveririm." demiÅŸ bir ÅŸairdir o. 

 

Sanatçı bu sözleriyle aÅŸağıdakilerden hangisini anlatmak istemiÅŸtir? 

​

A) Yazın alanında kendini göstermeyi herkesin baÅŸaramayacağını 

B)Kendi söylemini her ÅŸeyin üzerinde tuttuÄŸunu 
C)Çok yapıt vermenin, zamanla yazarları bu iÅŸten soÄŸuttuÄŸunu 
D) Kimi yazarların eleÅŸtirilerden çekindiÄŸi için yazmadığını 
E)Kendini yinelemeye baÅŸlarsa yazmaktan vazgeçeceÄŸini 

 

                                                                                             (2010-YGS) 

 

 

 

8. I. Sanatçı, toplumsal iliÅŸkileri öyle bir biçimde 
ortaya koymalıdır ki baÅŸkaları da o iliÅŸkileri görebilsin. 
II.Çağından sorumlu olan bir sanatçı, gerçeÄŸi dile getirmekle yetinmez, 
aynı zamanda onu yeniden biçimlendirme amacını güder. 
III. DeÄŸerlerini yitirmiÅŸ bir toplumda sanat, doÄŸru sözü söyleyecekse 
yitirilen deÄŸerleri de yansıtmak zorundadır. 
IV. Toplumcu dünya görüÅŸünü benimseyen sanat, dünyanın 
deÄŸiÅŸebileceÄŸini göstermeli, deÄŸiÅŸmesine yardım etmelidir. 
V. Sanatçıya görevini anımsatmak ve onu uyarmak toplumsal bir 
sorumluluktur. 

 

Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangileri anlamca birbirine en 
yakındır? 

​

A)I. ve II. 
B)II. ve IV. 
C)II. ve V. 
D) III. ve IV. 
E)IV. veV. 

 

(2010-YGS) 

 

 

 

 

9. (I) Onca güzel, onca kalıcı ÅŸiir yazmış, Türk ÅŸiirine yeni renkler katmış 
bir ÅŸairin arada sırada kötü ÅŸiir yayımlayabileceÄŸin! kabul edebiliriz. (II) 
Buna bir itirazımız yok. (III) Ama bu, gelecekte onun sanatsal deÄŸerine 
gölge düÅŸürür. (IV) Hangi yaÅŸta, hangi aÅŸamada olursa olsun ÅŸaire hep 
daha iyisini, yenisini yazmak yakışmaz mı? (V) Elli yılda kazandığı 
ustalık sıfatına zarar vermesi doÄŸru mudur ÅŸairin? 

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinden baÅŸlayarak 
olumsuz nitelikli eleÅŸtiriye yer verilmiÅŸtir? 

​

A)I.      B) II.     C)III.      D) IV.      E) V. 
 

                                                                                     (2010-YGS) 

 

 

10. (I) Âşık geleneÄŸinin teknolojiyle tanışması, gramofonla olmuÅŸtur. 
(II)Radyo yayınlarında halk müziÄŸine ve âşık tarzı ürünlere yer 
verilmesiyle birlikte gelenek, geniÅŸ kesimlerle buluÅŸmuÅŸtur. (III) Her 
zaman, her yerde dinleme olanağı veren plak ve kasetler geleneÄŸe 
farklı bir boyut kazandırmıştır. (IV) Sonraki yıllardaysa televizyonda, 
aşık edebiyatı ürünlerine daha fazla yer verilmiÅŸtir. (V) Artık, 
kahvehaneler ve köy odalarından çok, elektronik ortamda yorumlanan 
bu ürünlerin eÄŸitici yönü, eÄŸlendirici yönünün gerisinde kalmıştır. 

 

Âşık geleneÄŸinin anlatıldığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle 
ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, bir geliÅŸmeden söz edilmiÅŸtir. 
B) II. cümlede, nasıl yaygınlaÅŸtığı anlatılmıştır. 
C) III. cümlede, bir yeniliÄŸin dinleyicilere saÄŸladığı kolaylık dile 
getirilmiÅŸtir. 
D) IV. cümlede, dinleyici isteklerinin önemsendiÄŸi belirtilmiÅŸtir. 
E) V. cümlede, iÅŸlevinde görülen bir deÄŸiÅŸiklik ortaya konmuÅŸtur. 

 

                                                                   (2010-YGS) 

 

 

 

11. (I) Günümüzde yayıncılar, çok satan kitapların peÅŸinde koÅŸuyor, bir 
yazarın ya da kitabın deÄŸerini ne kadar sattığı belirliyor. (II) Reklamını, 
etkinlik sayısı ve ziyaretçi çokluÄŸuna baÄŸlayarak yapan kitap fuarları da 
bu tutumu besliyor. (III) Artık çok satan kitap, iyi kitap olarak 
algılanıyor. (IV) Böyle bir ortamda yetiÅŸen genç bir yazarın, 
"Okunuyorum öyleyse varım." demesinden doÄŸal ne olabilir? (V) Bu 
yüzden yazarlar, nitelikli ama okunmayan kitaplar yazma yerine, 
popüler romanlar üretmeyi, medyada çok görünmeyi yeÄŸliyorlar. 

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıda 
verilenlerden hangisi yanlıştır? 

 

A) I. cümlede, saptama yapılmıştır. 

B)II. cümlede, bir zorunluluk dile getirilmiÅŸtir. 
C)III. cümlede, deÄŸiÅŸen bir deÄŸerlendirme ölçütünden söz edilmiÅŸtir. 
D) IV. cümlede, sonuç ortaya konmuÅŸtur. 
E)V. cümlede, yazarların yönelimi üzerinde durulmuÅŸtur. 

 

                                                                         (2010-YGS) 

 

 

12. (I) KüçüklüÄŸümden beri, babam edebiyatçı olduÄŸu için doÄŸal olarak 
hep edebiyatın içindeydim. (II) Ama nedense yazmayı uzun yıllar hiç 
düÅŸünmedim. (III) Yazmaya babamla ilgili bir anı kitabı yazarak 
baÅŸladım. (IV) O kitabı yazarken bir de öykü geliÅŸti, yazma gücümü 
böylece keÅŸfettim. (V) Ondan sonra, demek ki yazabiliyormuÅŸum, 
dedim; öyle de devam etti. 


Bir yazarın kendini anlattığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle 
ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? 

​

A) I. cümlede, çocukluÄŸunun geçtiÄŸi ortama iliÅŸkin bilgi veriyor. 
B) II. cümlede, kendisinin de açıklayamadığı bir duruma deÄŸiniyor. 
C) III. cümlede, yazma iÅŸini oyalanma amacıyla yaptığını belirtiyor. 
D) IV. cümlede, yazma serüveninde ortaya çıkan bir durumdan söz 
ediyor. 
E) V. cümlede, yazmadaki öz güveninin nasıl geliÅŸtiÄŸini açıklıyor. 

 

                                                                              (2010-YGS) 

bottom of page