google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1991 Üniversite Sınavında Çıkmış Dil Bilgisi Soruları I dinledebiyat
top of page

1991 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil Bilgisi Soruları

1991 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil Bilgisi Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

1991- ÖSYM- ÇIKMIÅž DÄ°LBÄ°LGÄ°SÄ° SORULARI

 

1. Sanat yapıtı ancak, deÄŸiÅŸenin içinden deÄŸiÅŸmeyenin yakalanması ile oluÅŸur. Yüzlerce yıl önceden günümüze ulaÅŸan bir tablonun ressamı, deÄŸiÅŸende deÄŸiÅŸmeyeni bulmuÅŸtur. Böylece yapıtı —- kazanmıştır.

Anlam akışına göre parçanın son cümlesindeki boÅŸ yere aÅŸağıdakilerin hangisi getirilmelidir?

​

A) özgürlük

B) ölümsüzlük

C) toplumsallık

D) çaÄŸdaÅŸlık

E) yenilik

 

​

2. Ben umudumu yitirmedim; acılarıma ezdirmedim kendimi.

Altı çizili sözün bu cümleye kattığı anlam aÅŸağıdakilerin hangisinde vardır?

​

A) Sıkıntılarımı dışa vurmaktan özellikle kaçındım.

B) YaÅŸadığım o acılı günleri yeniden yaÅŸamak istemedim.

C) Hiçbir zaman üzüntülerime yenik düÅŸmedim.

D) Elde ettiklerimle hiçbir zaman yetinmedim.

E) Bu duruma gelebilmek için çok çaba harcadım.

 

​

​

3. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir sanatçıya yönelik olumsuz eleÅŸtiri söz konusudur?

​

A) Tek boyutlu, basmakalıp kişiler yaratır.

B) Gerekli gördüÄŸü yerlerde betimlemelere baÅŸvurur.

C) Konularını genellikle gözlemlerinden çıkarır.

D) Yazdıklarıyla, toplumsal bozukluklara ayna tutar.

E) Sözcükleri seçmede ve kullanmada çok titiz davranır.

 

​

4. (I) Bu oyunu izlerken gülümsüyorsunuz. (II) Yumruklarınızı sıkmıyorsunuz, öfkelenmiyorsunuz. (III) Yalnızca yansıtılmak istenen bir güzelliÄŸi algılıyorsunuz. (IV) Güzel bir oyun izlemenin coÅŸkusuz sevincini ve rahatlığını duyuyorsunuz. (V) Biliyorum, çok fazla seyirci toplamayacak bu oyun, ama salt o rahatlığı yaÅŸamak adına görülmeye deÄŸer.

​

Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir "önyargı" söz konusudur?

​

A) I.           B) II.        C) III.      D) IV.        E) V.

 

​

5. (I) Kitapta, günümüz edebiyatı açısından önemli sayılabilecek zengin bir malzeme var. (II) Bunlar saymakla bitmez. (III) Ülkemizin edebiyatı, biraz da, böyle sanat olaylarının bir araya getirilmesiyle serpilip geliÅŸmektedir. (IV) Oysa geçmiÅŸe baktığımızda, bu konuda öyle çorak bir görünüm var ki… (V) ÖrneÄŸin bir Y. Kemal'in, bir A.H. Tanpınar'ın eserlerine ışık tutabilmek için eldeki bilgi kırıntılarıyla yetinmek zorunda kalıyoruz.

​

Bu parçada hangi cümleden baÅŸlanarak bir "yakınma" dile getirilmektedir?

​

A) I.      B) II.     C) III.      D) IV.        E) V.

 

​

6. AÅŸağıdaki dizelerin hangisinde "hayıflanma, üzülme" söz konusudur?

​

A) Kınalanmış gibi dağlar, dereler

     Ne güzel güz, ne güzel eylül olur

B) Desem ki vakitlerden bir nisan akşamıdır

     Rüzgârların en ferahlatıcısı senden esiyor

C) Yaz göç ediyor, ne yazık, yine güz

     Mor daÄŸlarda güneÅŸ doÄŸmadan henüz

D) KuÅŸlar gelecek damların üstünden

     KuÅŸlar konacak dallara

E) Lale, sümbüller içinde hüma kuÅŸları ötüyor

    Avcılar yolu tutmuÅŸlar erken erken

 

​

​

7. (I) Dostlarımın ısrarı üzerine, öykülerimden geliÅŸigüzel seçtiÄŸim on bir tanesini yayımladım. (II) Elimde daha böyle yüzlerce öykü var. (III) Kitap yayımlandığı zaman, bu iÅŸten anlayanlar, bana bu öykülerin deÄŸerli olduÄŸunu söylediler. (IV) Aslında öykülerimin güzel olduÄŸunu ben ben daha yazarken biliyordum (V) Åžimdi onları okuyanların da benimle aynı görüÅŸü paylaÅŸtığını görüyorum ve bu hoÅŸuma gidiyor. (VI) Çünkü ben de gerçekten iyi bir öykü yazarı olduÄŸuma inanıyorum.

Bu parçada konuÅŸan kiÅŸinin "kendine aşırı ölçüde güvenen" biri olduÄŸu hangi cümlelerden anlaşılabilir?

A) I. ve II.

B) II. ve V.

C) III. ve IV.

D) III. ve V.

E) IV. ve VI.

 

 

 

8. (I) Yazar son dönem öykülerinde üsluba ağırlık verir. (II) Daha çok tutkularını, mutluluklarını anlattığı bu öykülerinde yeni bir dil geliÅŸtirir. (III) Söylemek istediklerine uygun bir dil yaratır. (VI) Zaman zaman sayıklamaya, zaman zaman da çığlığa dönüÅŸen bir dildir bu. (V) Yazarın ilk öykülerinde olduÄŸu gibi bu öykülerinde de ada halkından, denizden, insanlarından vazgeçmediÄŸi görülür.

​

Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangileri, sözü edilen yazarın öykülerinin konusu ile ilgilidir?

​

A) I. ve III.

B) I. ve IV.

C) II. ve III.

D) II. ve V.

E) IV. ve V.

 

 

 

9. (I) Çeviri bir metinden yola çıkan yazar, oyunu yeniden, oldukça güzel bir biçimde oluÅŸturmuÅŸ. (II) Metin, yerel motiflerle yalınlaşırken evrenselliÄŸini de yitirmemiÅŸ. (III) Ayrıca oyunun dokusunda yer alan dostluk, fedakârlık, baÄŸlılık gibi duygular, inandırıcı ve dengeli bir biçimde verilmiÅŸ. (IV) Öte yandan tipler üzerinde yeterince durulmamış; bunlar soluk birer görüntü olarak kalmış. (V) Oyunda, anlatılanların geçtiÄŸi yer ve zaman da belirtilmemiÅŸ.

​

Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde yazar bir yorum yapmamıştır?

​

A) I.       B) II.           C) III.       D) IV.         E) V.

 

 

 

 

10. Kimi genç ÅŸairler, ÅŸiirin kendileriyle baÅŸladığını, kimi yaÅŸlı ÅŸairler ise ÅŸiirin kendileriyle bittiÄŸini sanırlar.

Yukarıda söylenenlere anlamca en yakın cümle aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Åžairlerin genci de yaÅŸlısı da ÅŸiirde güzelliÄŸin ve baÅŸarının ölçüsünü kendi ÅŸiiriyle sanırlar.

B) Åžiirde baÅŸarı gösterme belli bir yaÅŸa eriÅŸmeyi gerektirir.

C) Genç ÅŸairlerin yazdıklarıyla yaÅŸlı ÅŸairlerin yazdıkları birbirine benzemez.

D) Gençlik, ÅŸiirde yaratıcılığın, yaÅŸlılık ise tükenmiÅŸliÄŸin baÅŸlangıcıdır.

E) Genç ÅŸairler ÅŸiiri öÄŸrenme, yaÅŸlı ÅŸairler ise öÄŸretme çabası içinde bulunurlar.

 

​

11. “Gerçek yolculuk, aynı gözlerle yüz deÄŸiÅŸik ülkeyi dolaÅŸmak deÄŸil, aynı ülkeyi yüz deÄŸiÅŸik gözle görebilmektir.”

​

Bu cümlede anlatılmak isteneni içeren yargı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Ä°nsan gördüklerini saptamakla kalmamalı, bunlardan yararlanmaya çalışmalıdır.

B) Çok yaÅŸayan deÄŸil yaÅŸadığı sürece deÄŸiÅŸik yerler gören kiÅŸi birçok ÅŸey öÄŸrenir.

C) DeÄŸiÅŸik konularda gördüÄŸümüz, öÄŸrendiÄŸimiz ÅŸeyleri aynı biçimde yansıtmalıyız.

D) Aynı ÅŸeye deÄŸiÅŸik yaklaşımlarla ve deÄŸiÅŸik açılardan bakmasını bilmeliyiz.

E) Bir ÅŸeyi öÄŸrenmekten çok, onu deÄŸiÅŸik durumlarda kullanabilmek önemlidir.

 

​

​

12. Sahnede oyun canlandırılırken ya da kiÅŸiler konuÅŸurken, içinde bulunulan andan baÅŸka anlara akıyorsunuz; baÅŸka olaylara, baÅŸka konulara gidip geliyorsunuz.

Yukarıda söylenenlere anlamca en yakın cümle aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Sahnede görülmeyeni somutlaÅŸtırma çabası, oyunculara oldukça güç anlar yaÅŸatıyor.

B) Seçilen konu, birbirini bütünleyen, duygusal anlamlarla yüklü sözcüklerle iÅŸleniyor.

C) Seyirci bu oyunda dünle bu günü birlikte yaşıyor, deÄŸiÅŸik durumlar ve ortamlarla yüz yüze geliyor.

D) Oyundaki kiÅŸilerin konuÅŸmaları, çevreleriyle olan çatışmalarına ayna tutuyor.

E) Oyunda, tarihsel bir olay, tiyatro diline uygun bir biçimde eyleme dönüÅŸtürülüyor.

 

​

​

13. İsim tamlamalarında zamirler de tamlayan olur.

AÅŸağıdakilerin hangisinde bu kurala uygun bir örnek vardır?

​

A) Onun kardeÅŸi bu köyde öÄŸretmenmiÅŸ.

B) ÇeÅŸmenin başında büyük bir kalabalık toplandı.

C) Yolcunun çantasını bulup getirmiÅŸler.

D) Kapının önünde yaÅŸlı bir adam duruyordu.

E) Otobüs durağında bizden baÅŸka kimse yoktu.

 

14. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir ad, birden çok sıfatla nitelenmiÅŸtir?

A) Sıcak yaz akÅŸamlarında balkonda oturup geç saatlere kadar konuÅŸurduk.

B) Onun ne kadar terbiyeli, titiz ve çalışkan bir insan olduÄŸunu herkes bilir.

C) Bahar gelince köÅŸkün büyük bahçesinde güller, karanfiller, nergisler açardı.

D) Büyük ÅŸehirlerde, yeÅŸil alanların korunması ve çoÄŸaltılması çalışmalarına önem veriliyor.

E) Onunla oturup uzun uzun geçmiÅŸten, okul günlerimizden söz ettik.

 

​

​

15. AÅŸağıdakilerin hangisinde, anlam belirsizliÄŸini gidermek için cümlenin başına bir ÅŸahıs zamiri getirmek gerekir?

​

A) Adana'ya yerleÅŸtiklerini duydum.

B) Yeni aldığın elbiseyi çok beÄŸendim.

C) ÖnerdiÄŸin romanı henüz okuyamadım.

D) Yarışmada birinci olduğuna sevindim.

E) Sınava İstanbul'da girmek istiyorum.

 

​

​

16. AÅŸağıdaki dizelerin hangisinden yüklem bileÅŸik zamanlı bir fiildir?

A) Mermiler altında geçerek suyu

Yollara döküldü bahtsız kafile

B) TutuÅŸurken ufuk uzakta yer yer

Alçalan akÅŸamlarda sular karardı

C) Bu akÅŸam rüyamda Leylâ'yı gördüm

Derdini aÄŸlarken yanan bir muma

D) Susamış ruhumla mesafelere

Hiçbir ÅŸey baÄŸlamaz beni bir yere

E) Mucize baÅŸlamıştı eÅŸsiz ve çılgın

Yıkanan kuşlar gibi enginlerde

 

​

​

17. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde özne adlaÅŸmış bir sıfattır?

​

A) Hastayı rahatsız etmemek için, odasına girmedik.

B) Bu sınıfın en çalışkanını tanımak isterdim.

C) Yaralı, kazayı bütün ayrıntılarıyla ilgililere anlatmış.

D) Ä°yilikten etkilenmeyecek kiÅŸi yoktur.

E) Bu yılkı güzellik yarışmasında jüri, bir Hintliyi birinci seçmiÅŸ.

 

 

 

18. AÅŸağıdaki dizelerden hangisi, öÄŸelerinin diziliÅŸi yönünden kurallı bir cümledir?

​

A) Bahar erdi, güller açtı burada.

B) Bahar çiçek çiçek gelince güzel!

C) Gözlerim yollarda geçti kaç bahar!

D) Ömrümüzün son demi sonbahardır artık!

E) Bir ilkbahar sabahı güneÅŸle uyandın mı hiç?

 

 

 

19. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde zincirleme ad tamlaması vardır?

​

A) Filmdeki olaylar Ä°sviçre sınırında geçiyor.

B) Kitapları, tüllerine göre ayırarak kitaplığa yerleÅŸtirdim.

C) Gelecek yıl yaz tatilini Antalya'da geçireceÄŸiz.

D) Sanatçı, ilk sergisini önümüzdeki hafta Ä°stanbul'da açacakmış.

E) Serüven romanlarının okuyucusu her yıl biraz daha artıyor.

 

 

 

20. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde isim fiille kurulmuÅŸ bir yan cümlecik, temel cümleciÄŸin nesnesi görevindedir?

​

A) ÖÄŸretmenimizin ÅŸiir okuyuÅŸunu çok beÄŸeniyorum.

B) Onun şiir okuyuşundan sen de hoşlanırsın.

C) Güzel ÅŸiir okumak bir yetenek iÅŸidir.

D) Åžiir okumaktan hoÅŸlanmayanlar da olabilir.

E) Şiir okumanın da bazı kuralları vardır.

 

 

21. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı vardır?

​

A) Art arda aynı yanlışı yaptı.

B) Annem her zaman "kalp kalbe karşıdır." der.

C) Davranışlarına içten içe sinirleniyordu.

D) Olayı duyunca renkten renge girdi.

E) Bu iş aşağı yukarı bir hafta sonra biter.

 

 

​

22. Son yıllarda sayıları gittikçe artan bu tür yapıtlar ( ) gerçekte roman mı ( ) Kimi eleÅŸtirmenler bunları roman türü içinde düÅŸünmüyor (  )

​

Yukarıda parantezlerle belirtilen yerlere aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri sırasıyla getirilmelidir?

​

A) (!) (…) (.)

B) (,) (?) (.)

C) (;) (.) (…)

D) (:) (.) (;)

E) (…) (:) (;)

 

​

23. Köyden kasabaya taşınmıştık. Cadde üstünde, sol tarafta bahçesi olan, beyaz boyalı bir ev satın almıştık. Bahçemizden, komÅŸu bahçeden gelen küçük bir su yolu geçiyordu. Bu su, yan duvarın altından aÅŸağıdaki bahçelere akıyordu. Bizim bahçenin bir köÅŸesinde ufak bir tel kümes vardı. Dip tarafa domates, biber, yeÅŸil salata ekilmiÅŸti. Cadde tarafında sardunyalar, pembe karanfiller, hanımelleri bulunurdu.

​

Bu parçanın anlatımında aÅŸağıdakilerin hangilerine baÅŸvurulmuÅŸtur?

​

A) Açıklama-öyküleme

B) Tartışma-betimleme

C) Öyküleme-betimleme

D) Açıklama-tartışma

E) Örneklendirme-öyküleme

 

​

24. Önce karanlıkta yüzün ışıdı. Sis açıldıkça kendini ele verdin Ä°stanbul. Güverteden bakınca gözlerine inen aydınlığı gördüm. Demir aldım. UzaklaÅŸan gemi deÄŸil, Ä°stanbul'du. KurÅŸun kuleler, minareler, uÄŸultulu taÅŸ yapılar, ışıyan yüzünle eriyip gittiler boÅŸlukta. Ayrıldık. Ama baÅŸka kentlere, yeni limanlara doÄŸru dümen kırdığım bu uzun, hâlâ sonu gelmeyen yolculukta beni yalnız bırakmadın. GittiÄŸim ülkelerde hep seni yaÅŸadım. Sen ey ay yüzlüm benim!

​

Bu parçanın anlatımında aÅŸağıdakilerin hangisi yoktur?

​

A) Sözcüklerin duygusal anlamından yararlanma

B) Kişileştirme sanatına başvurma

C) Betimleyici öÄŸeler kullanma

D) Hitaplardan yararlanma

E) Tanımlamalarla söyleyiÅŸte yoÄŸunluk saÄŸlama

 

​

25. Akçakavakların, diÅŸbudakların arasından geçerek yeÅŸil çam ormanına giriyorum. YoÄŸun bir reçine kokusu duyuyorum. Çevrem yeÅŸilin deÄŸiÅŸik tonlarıyla donanmış. Az ileride kalın gövdeli, yaÅŸlı bir çam aÄŸacı görüyorum. Altına oturuyorum. Kekik kokuları geliyor burnuma.

​

Bu parçada ayrıntıların seçiminde hangi duyulardan yararlanılmıştır?

​

A) Görme-koklama

B) Koklama-iÅŸitme

C) Ä°ÅŸitme-dokunma

D) Koklama-dokunma

E) Görme-iÅŸitme

 

​

​

26. (I) Bu kalenin vaktiyle dört kapısı varmış; dördü de ayrı yönlere bakarmış. (II) Ne var ki kale, kalelikten çıkmış artık. (III) Duvar diplerinde güzelim sarı çiçekler açmış. (IV) Ne hisarları kalmış ne burçları. (V) Ama gene de o kalın taÅŸ duvarların, eski kale harabeleri olduÄŸunu, ÅŸehri çepçevre dolaÅŸmasından anlıyoruz.

Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi anlatımın akışını bozmaktadır?

​

A) I.     B) II.       C) III.           D) IV.         E) V.

 

​

​

27. (I) Karşısında, biri kız, ikisi erkek üç çocuk ısınmaya çalışıyordu. (II) Burası, suların azgın zamanında oyduÄŸu bir kovuktu. (III) Åžimdi sular çekildiÄŸinden rahatça kullanılabilecek bir barınak olmuÅŸtu. (IV) AteÅŸ kovuÄŸun önünde yanıyordu. (V) Nehrin kumlu sahilinden, ateÅŸin yandığı yere doÄŸru ilerledim.

​

Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangileri yer deÄŸiÅŸtirirse parça, anlamlı bir bütün olur?

​

A) I. ve III.

B) I. ve V.

C) II. ve IV

D) III. ve V.

E) IV. ve V.

 

​

28. Yazarın (I)ilk öykülerindeki (II)kılçıklı dil (III)gitmiÅŸ, zamanla (IV)yerini (V)akıcı bir anlatıma bırakmıştır.

​

Bu cümlede numaralanmış sözcüklerden hangisi atılırsa cümlenin anlamında daralma ya da bozulma olmaz?

​

A) I.        B) II.          C) III.       D) IV.          E) V.

 

​

​

29. O gece (I)onu (II)izlerken bale sanatının yalnızca bir duyguyu aktarma, (III)bir duyguyu iletme, (IV)tüm dikkatleri (V)bir duygu üzerinde yoÄŸunlaÅŸtırma sanatı olduÄŸunu ilk kez kavradım

Bu cümlede numaralanmış sözlerden hangisi atılırsa cümlenin anlamında daralma olmaz?

​

A) I.       B) II.            C) III.      D) IV.        E) V.

 

​

​

​

30. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

​

A) Onun da yardımıyla işimizi kolayca bitirdik.

B) Kanımca bu koşullarda daha iyisi yapılamaz.

C) Aralarındaki tartışma böylece sona erdi.

D) O, bu soruna kendince bir çözüm bulmuÅŸ.

E) Bence bu konuda onun haklı olduğunu sanmıyorum.

 

 

 

31. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

​

A) Sanat alanındaki başarılarına yenilerini ekliyorlar.

B) Bu çalışmalarımla, eÄŸitimimize yeni boyutlar kazandırmayı amaçlıyorum.

C) Herkesin bildiği şeyleri değişik bir yaklaşımla ortaya koyuyor.

D) Tek amacımız, yurdumuza dönmemiz ve ülkemize yararlı olmaktır.

E) Ä°ki yıl öncesine kadar sıradan bir yazar olarak bilinirdi.

 

​

 

32. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

​

A) En çok sevdiÄŸi ÅŸey, ormanda yürüyüÅŸ yapmaktı.

B) Onu tanıyan herkes, kendisinden övgüyle söz ederdi.

C) Amacı, arkadaÅŸlarını ikinci, kendisini birinci plana çıkarmaktı.

D) Beğenmediğim yanlarından biri de herkesi eleştirmesiydi.

E) Eski dostlarıyla pek çok görüÅŸmek istemezdi.

 

​

​

33. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

​

A) Burada, en çok ondan yakınlık gördük.

B) Çok az veya hiç çalışmadan sınavlara girdiler.

C) Bir süre sonra resim çalışmalarına ara verdi.

D) DüÅŸündüklerini yazıya dökmekten çekinmediler.

E) Ä°ÅŸiyle özel yaÅŸamını birbirine karıştırmadı.

 

​

​

​

34. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

​

A) Köy konulan ile ilgilenmemin nedeni, köylüyü yakından tanımak, onlarla bir arada yaÅŸama fırsatım bulmuÅŸ olmamdandır.

B) Edebiyatta ÅŸiir yazmakla baÅŸlamış, daha sonra hikâye ve roman alanındaki çalışmalarıyla dikkati çekmiÅŸtir.

C) Bu roman, olay örgüsü, ayrıntıların seçimi ve inandırıcılığı açısından yazarın en baÅŸarılı eseridir.

D) Benim amacım, toplumu, toplumla kiÅŸiler arasındaki iliÅŸkileri güzel bir dille, en iyi biçimde anlatabilmektir.

E) Romanlarımdaki kahramanların kimileri günlük yaÅŸamımda tanıdığım, kimileri de düÅŸümde yarattığım kiÅŸilerdir.

 

​

​

35. —- Bu türler içinde en çok romanlarımı severim. Daha sonra öykülerim, oyunlarım gelir. Bunlardan baÅŸka aruzla yazdığım rubailerim de vardır. Yapıtlarımın deÄŸerine gelince, yapılan eleÅŸtirilerin büyük bir bölümü olumlu. Bu da onların belirli bir düzeyde olduÄŸunu gösterir.

​

DüÅŸüncenin akışına göre bu parçanın ilk cümlesi aÅŸağıdakilerden hangisi olabilir?

​

A) Ä°lk romanın ödüle layık görülmesinden mutluluk duydum.

B) Yaptığımın kolay olmadığı, kolaydan hoÅŸlanmadığım herkesçe bilinir.

C) Bu konuda arayış içinde olduÄŸum ve amaçlı davrandığım söylenir.

D) Edebiyat alanında, farklı türlerde ürün verdiÄŸim doÄŸrudur.

E) Yazdıklarımın deÄŸiÅŸik konulan içerdiÄŸini ve eleÅŸtirildiÄŸini biliyorum.

 

 

 

36. Eskiden bizde "ruznâme" deniyordu günlüÄŸe, "jurnal" ya da "hatıra defleri" diyenler de oldu. Sonra Salâh Birsel'in "Günlük"ü kitap olarak basıldı. Arkasından Ataç'ın "Günce"leri gazetelerde, dergilerde yayımlanmaya baÅŸladı. Oktay Akbal da baÅŸta "günce" sözcüÄŸünü yeÄŸlemiÅŸti Ataç gibi. Ancak "günce", gazete karşılığı olarak da kullanılıyordu —-

​

DüÅŸüncenin akışına göre bu parçanın sonuna aÅŸağıdakilerin hangisinin getirilmesi uygun olur?

​

A) Günlük türü büyük bir ilgi görmeye baÅŸladı.

B) Günlük türünün konu ve kullanım alanı geniÅŸledi.

C) Giderek "günlük" sözcüÄŸü tuttu, yaygınlaÅŸtı.

D) Günlük, insanoÄŸlunun içini dökme araçlarından biri oldu.

E) Gazete ve dergilerde günlüklere özel köÅŸeler ayrıldı.

 

 

 

 

37. Bugün çocuklarla saatlerce ders çalıştım. Çarşıya gittim. Yazdığım onca mektubu tek tek temize çektim. Bu kadar çok iÅŸi bir günde nasıl bitirebildiÄŸime ben de ÅŸaşıyorum. Bu becerimi, böyle mekanik uÄŸraÅŸlardan çok, daha coÅŸkulu, daha deÄŸerli ÅŸeyler için kullansaydım… Öyküler yazıp resimler yapsaydım ne iyi olurdu!

​

Bu sözleri söyleyen kiÅŸi aÅŸağıdakilerden hangisiyle nitelendirilebilir?

​

A) Yaratıcılık gerektiren işler yapmak isteyen

B) Sanat alanındaki yeteneksizliğinden yakınan

C) Ün kazanma tutkusu içinde olan

D) Çok para getiren bir meslekte çalışmayı düÅŸleyen

E) Yıpratıcı iÅŸlerle uÄŸraÅŸmaktan kaçınan

 

 

 

 

38. Yazar, öykünün sınırlanın zorlamamış, iÅŸlediÄŸi konuları geleneksel öykünün kalıplan içerisinde kurgulama yolunu seçmiÅŸtir. Yalın bir dille, düz bir anlatım içinde, kendini zorlamadan anlatmıştır olayları. Gene de bu öyküleri gerilim içinde, sonu nasıl gelecek diye heyecan duyarak okuyoruz.

​

Bu parçada sözü edilen yazarın belirgin özelliÄŸi, aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) DeÄŸiÅŸik tiplerden yararlanma

B) Okuyucunun merakını kamçılama

C) Gerçekleri olduÄŸu gibi yansıtma

D) Yenilikçi bir anlayış içinde olma

E) Konularını yaÅŸadıklarından seçme

 

​

​

​

39. Bir resim öÄŸretmenimiz vardı. Bence dünyanın en büyük ustasıydı. Elinden fırçayı bırakmazdı. Bana söylediÄŸi ÅŸuydu: "Hiç boÅŸ durmayacaksın. Bir gün boÅŸ dursan elin acemileÅŸir." Ä°ÅŸte yazarlık da böyledir. Bir hafta, on gün yazmayan, bir ay yazmayan bir insan, "Ben yazarım." derse inanmam o insanın yazarlığına. Yazar vapurda, trende, uçakta, her yerde, her an yazma halinde olmalıdır.

​

Bu parçada asıl anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Ä°nsan, resim sanatında ancak sürekli çalışarak ustalık kazanabilir.

B) Ressamlıkla yazarlık arasında, yaratıcılık yönünden sıkı bir iliÅŸki vardır.

C) Bütün gününü çalışmakla geçiren yazarlar yaratıcı olabilirler.

D) Usta bir yazar ve ressam olma, deneyimli sanatçıların öÄŸütlerinden yararlanmayı gerektirir.

E) Yazarlık hiç ara vermeden çalışmayı zorunlu kılan bir iÅŸtir.

 

 

 

 

 

 

 

40. Her yerde öykü yazabiliyorum. Tıka basa dolu bir otobüste öylesine yalnızlaşıyorum ki o anda yakaladığım imgeden öykümün oluÅŸabileceÄŸini hissedip seviniyorum. Ä°nsanlara bakıyor, yüzlerindeki ifadeleri deÄŸerlendiriyorum. Özellikle iÅŸ dönüÅŸü insanlar içlerine kapanıyor, daha çok kendi iç dünyalarında yaşıyorlar. Her insanın öyküsü yüzüne yansıyor. Bu da benim en iyi malzemem oluyor.

​

Kendisini böyle tanıtan bir yazar aÅŸağıdakilerin hangisiyle nitelendirilebilir?

​

A) Çevresine dikkatle ve inceleyici bir gözle bakan

B) BulunduÄŸu çevreye kolayca uyum saÄŸlayan

C) Ä°nsanları belirli bir kalıp içinde görmeye çalışan

D) Ä°nsanı, toplumsal iliÅŸkileri içinde yansıtan

E) İnsanların bireysel sorunlarına ağırlık veren

 

 

 

 

 

 

 

 

41. Bizde gerçek anlamda ÅŸiir eleÅŸtirisi yapılıyor mu? Bence bu soruya "Evet." demek fazla iyimserlik olur. Gerçi dergilerde, ÅŸiir hakkında yazılar çıkmakta, eleÅŸtiri ve deÄŸerlendirmeler yapılmaktadır. Ama bunların çoÄŸunda nedenlere, niçinlere, nasıllara karşılık verilmez; söylenilenler kanıtlara dayandırılmaz. Çünkü çoÄŸu, bir önyargıdan yola çıkılarak yazılmıştır. Evet, ÅŸiirlerim övülmesin, ama gerçek anlamda deÄŸerlendirilip tanıtılsın isterim. Sanıyorum okuyucu da ÅŸiir eleÅŸtirisinden bunu bekler.

​

Bu parçada yazarın asıl yakındığı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Şiirle ilgili yeterli sayıda eleştiri yazısı yazılmaması

B) Åžiirin fazla ilgi görmeyen bir tür olması

C) Kendi yazdığı şiirlerin anlaşılamaması

D) Şiirle ilgili eleştirilerin nesnellikten, inandırıcılıktan yoksun olması

E) EleÅŸtirmenlerin, ÅŸiirin biçimsel özelliklerine ağırlık vermesi

 

 

 

 

42. YaÅŸanmış olaylardan yararlanmadan yazdığını savunan bir tek yazar var mıdır? Ne var ki hiç bir gerçek yazar, günlük yaÅŸamına girmiÅŸ kiÅŸileri ya da olayları olduÄŸu gibi aktarmaz. Yazar seçtiÄŸi kiÅŸileri, yalnızca kiÅŸileri deÄŸil yaÅŸamı da deÄŸiÅŸtirir; kendine göre kurar, oluÅŸturur. Bunu gerçekleÅŸtirirken kullandığı malzeme yine gerçek kiÅŸiler, gerçek yaÅŸamdır elbet.

​

Bu parçada yazarlarla ilgili alarak vurgulanmak istenen düÅŸünce aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Yapıtlarının konu alam kendi yaşamlarıyla sınırlı kalır.

B) Gösterecekleri baÅŸarı, yaÅŸamı bütün yönleriyle yansıtmalarına baÄŸlıdır.

C) Anlattıklarının deÄŸeri, bunların kanıtlanabilir olmasıyla ölçülür.

D) Kahramanlarının davranışlarını, konunun geliÅŸimine göre yönlendirirler.

E) Gördüklerini ve algıladıklarını farklı biçimlere dönüÅŸtürerek yeniden yaratırlar.

 

​

​

43. Her sanat eseri bir görüÅŸü, bir düÅŸünceyi savunur. Bu, sanat eserleri için ne bir eksiklik ne de sanattan bir uzaklaÅŸmadır. Yeter ki sanatçı savunduÄŸu düÅŸünceyi eserinde iyice eritsin. Daha doÄŸrusu yansıtmak istediÄŸi düÅŸünceyi dile getirecek uygun bir söyleyiÅŸ biçimi bulsun. Söylemek istediÄŸiyle söyleyiÅŸini bütünleÅŸirsin. Bunu yaparken de gerçek yaÅŸamdan yola çıktığını unutmasın. YaÅŸamla olan bağını korumaya çalışsın.

​

Bu parçada anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Bir sanat eserinin deÄŸeri, deÄŸiÅŸik görüÅŸler içermesine baÄŸlıdır.

B) Her gerçek sanat eserinde sanatsal yönle düÅŸünsel yön birbiriyle kaynaÅŸtırılmalıdır.

C) Sanat eserinde yalnız yaÅŸamdan alınmış öÄŸeler kullanılmalıdır.

D) Sanatçı her eserinde yeni bir görüÅŸ ileri sürmelidir.

E) Her sanat eserinin, kendine özgü bir dili ve anlatımı olmalıdır.

 

​

​

44. Son zamanlarda, yazınsal ürünlerin eleÅŸtirisine yönelik kitapların satışında bir patlama görülüyor. Bu tür kitaplar, öbür yazın kitaplarına oranla daha çok ilgi görüyor. Okuyucuların çoÄŸu, bir yapıtı okumuyor. Bunun yerine, o yapıt üzerine yazılmış eleÅŸtiri yazılarını okumayı yeÄŸliyor. Bu da yaÅŸamımıza egemen olmaya baÅŸlayan kolaycılığın, rahata kaçmanın doÄŸal bir uzantısıdır.

​

Bu parçada asıl anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) EleÅŸtiri kitaplarının düzeyinde hızlı bir yükselme görülmektedir.

B) Bir kitabı tanımak için onunla ilgili eleÅŸtirileri okumak gerekir.

C) Birçok kiÅŸi, okumadan hazır bilgilerle yetinmeyi alışkanlık haline getirmiÅŸtir.

D) Okurlar, eleÅŸtirmenlerin düÅŸüncelerine güven duymaktadırlar.

E) Eleştiri kitapları okurlara yazınsal bir tat vermektedir.

 

​

​

​

​

45. Okurumla bütünleÅŸmek gibi bir sorunum yok. Çünkü ben, ne bir siyasal liderim ne de yaÅŸamını yazdıklarıyla kazanmak zorunda olan bir köÅŸe yazarıyım. Dünyada benden baÅŸka insan kalmasa da ben yine ÅŸiir yazmayı sürdürürdüm. Åžiir yazmak benim için bir yaÅŸam biçimi. Bir ÅŸiiri yazmak, bitirmek, benim için nazların en büyüÄŸü. Hiçbir ÅŸey onun bana verdiÄŸi tadı veremez. Öyleyse, okur tarafından beÄŸenilmek gibi sıradan bir hazla aÄŸzımın tadını neden bozayım?

​

Bu sözleriyle sanatçı, kendisiyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisini vurgulamaktadır?

​

A) Günün yaygın olan sanat akımlarının dışında kaldığını

B) Şiirlerinin, gelir getirici nitelikte olmadığını

C) Yazınsal türler içinde en çok ÅŸiirin yararına inandığını

D) Åžiirlerini, okurların beklentisini göz önüne almadan yazdığını

E) BeÄŸenisi geliÅŸmiÅŸ kiÅŸilerin, ÅŸiirle ilgili görüÅŸlerine önem verdiÄŸini

 

​

​

​

46. Annem yaÅŸamını bana adamıştı. Ben de bunu hak etmek için ayrı bir çaba harcadım. Yazdıklarımın müsveddelerini ilk dinleyen, hep o olurdu. Türkçenin bütün inceliklerini onun konuÅŸmalarından edindim. Kendimle hiç övünmedim, ama onun benimle övünmesine çok çalıştım. O, her alanda benim için eÅŸsiz bir öÄŸretmen oldu. Kültürel birikimim, aile terbiyem, çalışma gücüm, mesleÄŸimde basan saÄŸlayacağıma inancım, kısaca bende olumlu ne varsa hepsini anneme borçluyum.

​

Bu parçada sözlü edilen annenin, çocuÄŸu için yaptıkları arasında aÅŸağıdakilerden hangisi yoktur?

​

A) Onu, üstün yetenekli bir çocuk olduÄŸuna inandırma

B) Dilinin geliÅŸip zenginleÅŸmesini saÄŸlama

C) Değişik konularda bilgiler kazandırma

D) Yaptığı iÅŸte kendine güvenen biri olarak yetiÅŸtirme

E) Onu her ÅŸeyin üstünde tutma

 

 

 

 

 

 

 

47. ÇocukluÄŸumda ve ilk gençliÄŸimde pek çok KöroÄŸlu anlatıcısına rastladım. Bunlar, KöroÄŸlu destanlarını kendilerinden bir ÅŸeyler katarak anlatırlardı. Ben edebiyata, bu destan yaratıcılarını taklit ederek baÅŸladım. GençliÄŸimde hem bir anlatıcı, hem de bir dinleyiciydim. Diyebilirim ki yeni bir roman dili yaratmak isteyen romancı için sözlü edebiyat eriÅŸilmez bir kaynak olabilir. Benim temelimde ne kadar Balzac, Dostoyevski, Gogol varsa o kadar da KöroÄŸlu vardır.

​

Böyle düÅŸünen bir yazar aÅŸağıdakilerin hangisiyle nitelendirilemez?

​

A) Yazarlığa yönelmesinde sözü edebiyat ürünlerinin etkisi olan

B) Folklor ürünlerinin yazarlıkta önemli bir yeri olduÄŸunu düÅŸünen

C) Yabancı yazarlardan da yararlanmasını bilen

D) Yeni bir üslup yaratmada, sözlü edebiyatın zengin olanaklar taşıdığına inanan

E) Ä°yi bir yazarın, usta yazarları taklit edenler arasından çıktığını savunan

 

 

 

 

 

 

 

 

48. Åžiir kapımı çaldı mı elimde ne varsa bırakırım. BaÅŸköÅŸededir onun yeri. Geldi mi saÄŸanak halinde gelir. Gitti mi de hiç zorlamam. Sabırla dönüÅŸünü beklerim. Artık o, bir süre öyküler, oyunlar yazmak için özgür bırakmıştır beni yokluÄŸumu deÄŸerlendiririm.

​

Böyle düÅŸünen bir sanatçı için aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Düzyazıdan çok, ÅŸiire önem verir.

B) Zamanını önceden planladığı gibi kullanır.

C) Günlerini düzyazı ya da ÅŸiir yazarak geçirir.

D) DeÄŸiÅŸik edebiyat türlerinde ürün verir.

E) Şiir yazmanın bir ilham işi olduğuna inanır.

 

 

 

​

49. Anı yazan, yaÅŸamının bir bölümünü anlatırken istemeyerek de olsa baÅŸkalarının yaÅŸamına girmek zorundadır. Sanırım anı yazmadaki asıl amaç, tanıdıklarını yanıltmayacak bir yansızlıkla ele almak olmalıdır. BaÅŸka bir deyiÅŸle anı yazarı, yaÅŸadıklarını olduÄŸu gibi, gerçeÄŸi deÄŸiÅŸtirmeden, tarihe katkıda bulunacak bir biçimde dile getirmelidir. Böylece, bir tarihçi gibi nesnel, bir edebiyat adamı gibi kiÅŸisel bir tutum ve zorunluluk içinde geçmiÅŸine bakmalıdır.

​

Bu parçadan anı yazarlarıyla ilgili olarak aÅŸağıdaki yargıların hangisi çıkarılamaz?

​

A) KiÅŸileri ve olayları nesnel bir tutumla yansıtmaya özen göstermelidirler.

B) Belge niteliÄŸinde ve zevkle okunabilen yapıtlar ortaya kovmaya çalışmalıdırlar.

C) Gerçeklere baÄŸlılık ve dürüstlükten ayrılmamalıdırlar.

D) Konularını tarihsel olaylar ve bunlara karışan kişilerle sınırlı tutmalıdırlar.

E) Salt kendilerini deÄŸil, yansıtmaya çalıştıkları dönemle ilgili kiÅŸileri de anlatmalıdırlar.

 

 

 

 

 

50. "Gittikçe artıyor yalnızlığımız." demiÅŸti ÅŸair. Ben de çok yakındım ÅŸiirlerimde yalnızlığımdan. Neydi hayâl kırıklıklarımız? Nine yalnızlıktan kaçıyoruz sanki? Yalnızlığın insanı geliÅŸtiren, yücelten hoÅŸ yanlarının da olduÄŸunu neden anlamak istemiyoruz, anlamaya çalışmıyoruz? DoÄŸanın düzeni yalnızlık üstüne; kurt, kuÅŸ, aÄŸaç hep yalnız. Biz de aÄŸaçlar gibi yalnız deÄŸil miyiz? Ä°nsanoÄŸlu kendini, böyle bilir, böyle deÄŸerlendirirse yalnızlık çekilmez olmaktan çıkar.

​

Bu parçadan yalnızlıkla ilgili olarak aÅŸağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?

​

A) Herkesin yaÅŸayabileceÄŸi bir durum olduÄŸu

B) Şiirlerde işlenen temalar arasında yer aldığı

C) Ä°nsanların özlemlerinden biri olduÄŸu

D) Güzel yönlerinin de bulunduÄŸu

E) Yalnızca insana özgü olmadığı

 

 

 

 

 

 

51. Kimilerine göre neden Tevfik Fikret "büyük" bir ozandır da Ahmet HaÅŸim yalnızca "iyi" dir? Yahya Kemal, neden yıllarca küçültüldüÄŸü halde hâlâ sapasaÄŸlam ayakta durabiliyor. Biz ozanları gerçek deÄŸerlerine göre ele almamışız; yalnızca iÅŸledikleri konulara bakarak ölçmeye alışmışız. Oysa, ele alınan ve iÅŸlenen konular, bir sanatçıyı deÄŸerlendirmede tek ölçüt olamaz. Çünkü konu sanatçılar için ortak bir malzemedir. Aynı konuyu iki ayrı sanatçı iÅŸleyebilir. Ama bunlardan biri kalıcı olurken öteki unutulup gidebilir.

​

Bu parçadan aÅŸağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?

​

A) EleÅŸtirmenlerin beÄŸenmediÄŸi sanatçılar yarma kalmazlar.

B) Aynı malzemeyi iÅŸleyen sanatçılar, farklı deÄŸerde ürünler ortaya koyabilirler.

C) Bir ozanı deÄŸerlendirme, onu çok yönlü olarak ele almayı gerektirir.

D) Haksız eleÅŸtiriler, büyük ozanların deÄŸerine gölge düÅŸürmez.

E) Bir ozanın edebiyattaki yeri ve değeri kişiden kişiye değişebilir.

 

​

​

52. Masal, çocuÄŸa kendi karakterini, benliÄŸini geliÅŸtirmesi için ipuçları verir; onu yüreklendirir. Tüm engellere karşın herkesin yoÄŸun ve zengin bir yaÅŸama varabileceÄŸini gösterir. Yeter ki insan savaÅŸmaktan kaçmasın. Devlerle, dış tehlikelerle savaÅŸmadan, insan, deÄŸil mutluluÄŸu, kendi kendini bile bulamaz, bilemez, tanıyamaz. Masal, ürkek, çekingen, mücadeleden kaçan yaratıkları harekete geçirir. Bize, böyle kiÅŸilerin tekdüze, sıkıcı ve silik yaÅŸamının olacağını hatırlatır.

​

Bu parçada masalın çocuÄŸa saÄŸladığı yararlar arasında aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?

​

A) KiÅŸiliÄŸini güçlendirmeye yardımcı olmasına

B) Kendi kişiliğinin bilincine varmasına

C) Güçlü ve cesur olmanın gerekliliÄŸine inandırmasına

D) Dilini ve duyarlılığını geliştirip zenginleştirmesine

E) Hareketli, canlı bir yaÅŸama özlem uyandırmasına

 

 

 

 

 

 

 

 

 

53. Onun ÅŸiiri de, ÅŸiir anlayışı da baÅŸkalarınınkinden farklıdır. Yazdıklarına bakarsanız ÅŸiirinin pek deÄŸiÅŸmediÄŸini görürsünüz. Çünkü ÅŸiirini niçin ve nasıl yazacağını daha baÅŸtan kavramıştır. O, insanı, daha doÄŸru bir deyiÅŸle belli bir çaÄŸda, belli bir toplumsal iliÅŸkiler düzeni içinde yaÅŸayan insanı, anlatmayı amaçlayan ÅŸiirler yazmaktadır. Kim bilir, belki de ilerde insanla ilgili bir tek "uzun ÅŸiir" yazacaktır.

​

Bu parçada sözü edilen ÅŸairle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?

​

A) Åžiirlerinde insanı, çevresiyle birlikte ele aldığına

B) Kendine özgü bir ÅŸiir anlayışı bulunduÄŸuna

C) Bir ÅŸiiriyle geleceÄŸe kalmak istediÄŸine

D) Åžiirde, sürekli olarak aynı yolu izlediÄŸine

E) Şiirlerinde ana temanın insan olduğuna

 

 

 

 

 

54. Klasik roman tekniÄŸinde, karakter çizmenin belli baÅŸlı yollarından biri, yazarın, karakteri romanın başında ya da romana girdiÄŸi noktada, genel ve belirgin yönleriyle tanıtmasıdır. Ailesini geçmiÅŸini kiÅŸiliÄŸiyle ilgili özelliklerini, ahlakını, merakını kısaca anlatır yazar. Roman boyunca, kiÅŸinin bu temel özelliklerine bir ÅŸey eklenmez. Yalnızca, onun, çizilen kiÅŸiliÄŸe uygun bir biçimde davrandığı ve konuÅŸtuÄŸu görülür.

Bu parçada klasik romanın karakter çizme yöntemiyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?

A) Özelliklerin ayrıntılı bir biçimde belirtilmediÄŸine

B) Okurun yorum gücünü kullanmasını gerektirdiÄŸine

C) Karakterin deÄŸiÅŸik yönleriyle tanıtıldığına

D) Niteliklerin eylem ve davranışlara yansıtıldığına

E) Özelliklerin baÅŸlangıçta verildiÄŸine

 

CEVAP ANAHTARI

1-B  2-C  3-A  4-E  5-D  6-C  7-E  8-D  9-E  10-A  11-D  12-C  13-A  14-B  15-D  16-E  17-C  18-B  19-E  20-A  21-D  22-B  23-C  24-E  25-A  26-C  27-B  28-C  29-C  30-E  31-D  32-C  33-B  34-A  35-D  36-C  37-A  38-B  39-E  40-A  41-D  42-E  43-B  44-C  45-D  46-A  47-E  48-B  49-D  50-C  51-A  52-D  53-C  54-B

bottom of page