google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1994 Üniversite Sınavında Çıkmış Dil Bilgisi Soruları I dinledebiyat
top of page

1994 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil Bilgisi Soruları

1994 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil BilgisiSorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

1994- ÖSYM- ÇIKMIÅž DÄ°LBÄ°LGÄ°SÄ° SORULARI

1. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde deyim açıklamasıyla birlikte verilmiÅŸtir?

A) O gün ÅŸafak sökerken uyanmış, yola çıkmak üzere hazırlanmıştı.

B) Åžimdilik sabrediyor, zamanı gelince her ÅŸeyi ortaya dökmeyi düÅŸünüyordu.

C) Herkes aynı sorun üzerinde düÅŸünüyordu ama hiç kimse onu açıkça dile getirmiyordu.

D) Ona en çok duyarlık gösterdiÄŸi yönden saldırmış, onu can evinden vurmuÅŸtu.

E) Bu duruma gerçekten çok üzülüyordu ama elinden hiçbir ÅŸey gelmiyordu.

 

 

 

 

www.dinledebiyat.com

2. I. Onunla kırk yılda bir Ankara'ya gittiÄŸimde görüÅŸüyoruz.

II. Alışmış olmalı, yıllar yılı aynı kentte yaÅŸadı.

III. Dostlarının sayısı yıldan yıla artıyor.

IV. Ä°kisini de yıllardan beri tanırım.

Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangilerindeki altı çizili sözler anlamca birbirine en yakındır?

 

A) I. ve II.   B) I. ve III.   C) I. ve IV.   D) II. ve III.     E) II. ve IV.

 

 

 

3. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisindeki altı çizili sözün yazımı yanlıştır?

 

A) Åžu ana kadar toplantının konusuyla ilgili herhangi bir açıklama yapılmadı.
B) Bu konu üzerinde biraz daha durmanız gerekiyordu.
C) Nedense birtakım insanlar bu gerçeÄŸi kabul etmiyor.
D) O gün, kentte heryer bayraklarla donanmıştı.
E) AkÅŸama doÄŸru hava birdenbire deÄŸiÅŸmiÅŸti.

 

 

4. Bir ÅŸiir düÅŸünün: Sözcükler yerli yerinde, imgeler özgün ( ) çaÄŸrışımlar zengin, deyiÅŸ kusursuz ( ) Ama eksik bir yanı var ( ) Peki nedir bu ÅŸiirde eksik olan ( ) Åžairin kiÅŸiliÄŸi!
Bu parçada parantez ( ) içindeki boÅŸluklara aÅŸağıdakilerin hangisinde verilen noktalama iÅŸaretleri sırasıyla getirilmelidir?
A) (,), (.), (.), (?)

B) (…), (:), (,), (.)
C) (:), (.), (.), (…)

D) (.), (,), (!), (?)

E) (,), (.), (?), (!)

 

5. (I) Sanatçı, öykülerinde daha çok toplumumuzun kırsal alanlarda yaÅŸayan insanlarının yaÅŸamını, onların doÄŸa ve çevre ile olan iliÅŸkilerini yansıtır. (II) Anlatımda günlük konuÅŸma dilinin inceliklerinden ustaca yararlanarak, kısa ve anlamca yoÄŸun cümleler kurmaya büyük bir özen gösterir. (III) Zaman zaman, doÄŸup büyüdüÄŸü Trakya yöresinin yerel sözcüklerini de özgün biçimleriyle kullanır. (IV) Yerel dili, yerel sözcükleri kullanacağım derken, yadırgatıcı olmaktan kaçınır, hiçbir zaman yapaylığa düÅŸmez. (V) Onun bu sözcükleri kullanmadaki amacı, okurlarına, dilimizin sözcük yönünden ne kadar zengin olduÄŸunu göstermektir.

Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde beÄŸenme söz konusudur?


A) I. ve II.   B) II. ve III.   C) II. ve IV.   D) III. ve IV.   E) IV. ve V.

 

6. (I) Önceleri yazınsal türlerin en etkilisinin roman olduÄŸunu sanıyordum. (II) Sonra tiyatronun romandan daha güçlü, daha etkili bir tür olduÄŸunu anladım. (III) 1940’lardan sonra da tiyatroya yöneldim. (IV) PeÅŸ peÅŸe altı tiyatro eseri yazdım. (V) Yazdıklarım, çok büyük bir ilgi gördü ve çeÅŸitli sahnelerde oynandı.
Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangilerinde nesnellik söz konusudur?


A) I. ve II.   B) II. ve III.   C) II. ve V.   D) III. ve IV.   E) IV. ve V.

 

 

 

 

7. Burada sözünü etmediÄŸim filmlerin yeterince iyi olmadığı sanılmasın.
AÅŸağıdakilerden hangisi anlam bakımından bu cümleye en yakındır?


A) Burada sözünü ettiÄŸim kötü filmlerin iyi yanları da var.
B) Burada sözünü ettiklerimin dışında da iyi filmler var.
C) Ä°yi olmayan filmlerden de burada söz edebilirim.
D) Burada sözünü ettiÄŸim filmler, iyi film diye seçilenlerdir.
E) Burada sözünü ettiÄŸim filmler arasında kötü filmler de yer alıyor.

 

 

 

 

8. Romanlarında yalnızca kendi duygularını, düÅŸlerini, yaÅŸadıklarını anlatan romancı, bir tür gizli yaÅŸam öyküsü yazıyor demektir.

 

AÅŸağıdakilerin hangisi anlam bakımından bu cümleye en yakındır?


A) Kimi romancıların yarattığı tipler ve karakterler, yaratıcılarının yaşamından izler taşır.
B) Bir romanın deÄŸeri, gerçekleri tıpatıp yansıtmasıyla ölçülür.
C) Kendisini anlatan romancılar yarınlara kalır.
D) Romancının yaratma gücü, yaÅŸantısının zenginliÄŸiyle iliÅŸkilidir.
E) Anlattıkları, kendi yaşamıyla sınırlı olan romancılar daha kolay yazarlar.

 

 

 

 

 

 

9. Nesnel sanat olmadığı gibi nesnel eleÅŸtiri de yoktur. Ä°yi bir eleÅŸtirmen, deÄŸerlendirmeye çalıştığı yapıtlarda kendi ruhunu gezdiren, kendi serüvenini yaÅŸayan kiÅŸidir.


Yukarıda öne sürülen eleÅŸtiri anlayışına en yakın yargı, aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Her yapıt kendine göre bir eleÅŸtiri yöntemi gerektirir.
B) EleÅŸtiride öznel ölçütler kadar nesnel ölçütler de kullanılır.
C) Ä°yi bir eleÅŸtirmen eleÅŸtirdiÄŸi yapıtı, yaratıldığı dönem içinde ele alır.
D) EleÅŸtirmen, yapıtı bahane ederek gerçekte kendi düÅŸüncelerini anlatır.
E) Usta eleştirmenler yapıta bağlı kalmaktan hoşlanmazlar.

 

10. Daha ilk kitabı yeni yayımlanmış bir ÅŸairim ben. Bu yüzden sorunuzu, “Bu soru beni aÅŸar.” diye yanıtladım.
Bu parçada ÅŸairin, “Bu soru beni aÅŸar.” cümlesiyle anlatmak istediÄŸi aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Bu konuda açıklama yapmama gerek yok.
B) Daha önce de böyle bir soru sordunuz.
C) Bu soruyu başkaları da yanıtlayabilir.
D) Sorunuza çok deÄŸiÅŸik yanıtlar verilebilir.
E) Bu konuda yeterli bilgim ve deneyimim yok.

 

 

11. Åžiirde eriÅŸilmez bir yerimin olduÄŸuna inanıyorum. Öyle ki bugüne kadar yazılmış en güzel ÅŸiirlerden birinin tek bir dizesi için bile: “Ah, ÅŸunu keÅŸke ben yazsaydım!” dediÄŸim olmamıştır.

Åžair bu sözleriyle neyi anlatmak istemektedir?


A) Eskimeyen, klasik şiirler yazdığını,
B) Kendisinden daha büyük bir ÅŸairin olmadığını,
C) Åžiirlerini oluÅŸturmada güçlük çekmediÄŸini,
D) Kendine özgü bir ÅŸiir tekniÄŸi geliÅŸtirdiÄŸini,
E) Åžiirde daha iyiyi, daha güzeli bulmanın güç olduÄŸunu,

 

 

12. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisindeki altı çizili sözcük ek alırken bu sözcüÄŸün ünsüzlerinden biri düÅŸmüÅŸtür?

 

A) Susuzluktan balkondaki tüm çiçekler sararmış.

B) Yazar, bu romanında çok fazla devrik cümle kullanmış.

C) SoÄŸuktan burnu kıpkırmızı olmuÅŸ.

D) Bu konuda senin de fikrini almak istiyorum.

E) Otobüsümüz, adını bilmediÄŸim büyücek bir kasabadan geçti.

 

13. AÅŸağıdakilerin hangisinde "de", "da" baÄŸlacı cümleye "eÅŸitlik, gibilik" anlamı katmıştır?

 

A) O şiiri okumuş da anlayamamış.

B) Bundan sonra özür dilese de affetmem.

C) Gitti de bir mektup bile yazmadı.

D) Sözünü ettiÄŸim elbiseyi aldım da giymedim.

E) Gazetedeki ilanı ben de görmüÅŸtüm.

 

 

14. Çekim eki almış her sıfat adlaÅŸmıştır.

AÅŸağıdaki cümlelerin hangisindeki allı çizili sözcük bu kurala örnek gösterilebilir?

 

A) En büyük zevki rahatça koltuÄŸuna oturup televizyon izlemekti.

B) Evleri caddeye çok yakın, daracık bir sokağın başındaydı.

C) Aralarında nedeni bilinmeyen bir soÄŸukluk vardı.

D) Birden baÅŸlayan sıcaklar herkesi bunalttı.

E) KumaÅŸlardan kırmızılı olanı daha çok beÄŸendim.

 

15. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

A) Okula yeni baÅŸlayan çocukların okulu sevmesinde öÄŸretmenin rolü büyüktür.

B) Çocuklara, okula baÅŸlamadan önce aileler, okulda da öÄŸretmenler okulun yararlarını anlatmalı.

C) Ä°lkokula baÅŸlayan çocuklara, yeni arkadaÅŸlar edinecekleri söylenmelidir.

D) Okula giden çocuk, bir süre sonra anne-babasıyla olduÄŸu gibi öÄŸretmeniyle de iletiÅŸim kurmayı öÄŸrenir.

E) Anne ve babalar çocuklarıyla sürekli ilgilenmeli, öÄŸretmenine durumunu sormalıdır.

 

16. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

 

A) Böyle bir yarışmaya ilk kez katılıyorum.

B) Yarışmaya katılmadan önce özel bir hazırlık yapmadım.

C) Özel zevklerim arasında kitap okumayı severim.

D) Bu tür yarışmalarda sorulan soruları kolay buluyorum.

E) Öteki arkadaÅŸlara baÅŸarılar dilerim.

 

17. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

 

A) Eldeki sonuçlar, bugüne deÄŸin yanlış bir yol izlendiÄŸini açıkça ortaya koyuyor.

B) Olayla ilgili olarak herkes baÅŸka baÅŸka ÅŸeyler söylüyor.

C) ÇoÄŸu kiÅŸi, sorunun bir baÅŸka çözümünün olmadığı kanısında.

D) Bu tutumuyla ailesine zarar mı veriyor yarar mı anlayamadık.

E) Dostların birbirlerini eleÅŸtirmekten kaçınmaları gerektiÄŸine inanıyorum.

 

18. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

 

A) Ä°ÅŸ konusunda ben onu, o da beni etkilemek istemez.

B) Onun bu durumda nasıl davranacağını sen benden iyi bilirsin.

C) GörüÅŸlerinizi sözle deÄŸil, yazıyla belirtmelisiniz.

D) Yazılarında ayrıntılara girmeyip konunun özünü vurgular.

E) SöylediÄŸi sözün doÄŸruluÄŸuna inanıyorsa, onu asla geri almaz.

 

19. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluÄŸu vardır?

 

A) Genellikle kitap okuyarak vakit geçiriyorum.

B) ArkadaÅŸlarımızın sorununa sahip çıkarak desteklemeliyiz.

C) Bu yıl, tatilimi Ä°stanbul'da geçirmek istiyorum.

D) Orada, eski arkadaÅŸlarımla görüÅŸeceÄŸim.

E) Onunla geçen yıl burada karşılaÅŸmıştık.

 

20.  I. Masallardan çekerdik dizeleri, tülbent gibi

II. Biz kaldık, koyup gitti bahar

III. Yıldızlarda çobandık, deÄŸirmenlerde su

IV. Akıyor zaman, ağır, kendi gönlünce

 

Yukarıdaki dizelerin hangilerinde birden çok yargı vardır?

 

A) I. ve II.   B) I. ve III.   C) II. ve III.   D) II. ve IV.   E) III. ve IV.

 

21. Çocuklar sıralarından kalktılar.

Bu cümlenin yüklemi çatı yönünden aÅŸağıdakilerden hangisine benzemektedir?

A) Bozulan araba yolun ortasında durdu.

B) Tabloyu iki pencere arasındaki duvara astı.

C) Kitapları raflara güzelce yerleÅŸtirdi.

D) Yaşamındaki boşluğu hayvan sevgisiyle doldurmuştu.

E) O da aÄŸabeyi gibi pilot olmayı çok istiyordu.

 

 

22. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde eylemin kipinde bir anlam kayması olmuÅŸtur?

A) Pazar günü gelmeye çatışacağım.

B) Sabahları erken kalkmayı sevmiyorum.

C) YaÄŸmur yaÄŸdığı için gelememiÅŸ.

D) Söz verdi, yarın buraya uÄŸrayacak.

E) Ä°stanbul'a gitmekten vazgeçmiÅŸler.

 

23. (I) Kimi romancılar iç monolog yöntemini iyi bir biçimde kullanmıyorlar. (II) KiÅŸilerin ruhsal ve fiziksel özellikleri arasında bir bütünlük kurulmuyor. (III) Bu yüzden kiÅŸilerin içlerinden geçen düÅŸünceleri, okuyucu kolayca seçip ayıramıyor. (IV) Oysa iç monolog tekniÄŸi romancıdan büyük bir ustalık ister. (V) Romancının, iç monologla yüz yüze konuÅŸmalar arasındaki ayrımı görmesini, tanımasını gerektirir.

Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi anlatımın akışını bozmaktadır?


A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

 

 

 

 

24. (I) Karikatüristler, karikatürlerinin yalnız gazete ve dergi sayfalarında yer almasından yakınıyorlar. (II) Bu yüzden en iyi karikatürlerinin bile zamanla unutulup gittiÄŸini söylüyorlar. (III) Gazete ve dergilerde yer alan karikatürlerin güncel konuları içermesi gerektiÄŸini düÅŸünüyorlar. (IV) Karikatürlerinin, gazete ve dergi sayfalarından evlerin, galerilerin duvarlarına çıkmasını, kitaplarda toplanmasını istiyorlar. (V) Ancak bu yolla adlarının unutulmayacağına, yaÅŸayacaklarına inanıyorlar.

Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi anlatımın akışını bozmaktadır?

 

A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

 

 

 

 

​

25. (I) Anılar yaÅŸandıktan sonra yazılır. (II) Günlüklerse yaÅŸanırken oluÅŸturulur. (III) Kimi günlükler içe dönük bir nitelik taşır. (IV) Anılarla günlükler arasındaki en önemli ayrım budur. (V) Bu bakımdan günlükler anılara göre daha inandırıcıdır.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangisi düÅŸüncenin akışını bozmaktadır?


A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

 

 

 

 

26. Niye olmasın ki? Duyguların düzyazıyla roman, öykü, deneme, mektup biçiminde ya da ÅŸiirle anlatılması edebiyatın kapsamı içinde yer alıyor. O halde, gidilip görülen herhangi bir coÄŸrafi mekanın, tüm öÄŸeleriyle yazarda uyandırdığı izlenimlerin ve duyguların yazıya dökülmüÅŸ biçimi de edebiyatın kapsamına girer.
Bu sözler aÅŸağıdaki sorulardan hangisine karşılık olarak söylenmiÅŸ olabilir?


A) Gezi yazıları da ayrı bir edebiyat türü olabilir mi?
B) Åžiir, duyguların anlatımında öteki türlere oranla daha çok mu kullanılır?
C) Düzyazı türleri arasında duyguları anlamaya yönelik en uygun tür roman ve öykü müdür?
D) DüÅŸüncelerin anlatımında en uygun yazı türü ya da anlatım yolu düzyazı mıdır?
E) Gezilip görülen yerlerin insan üzerindeki etkisi düzyazıyla anlatılabilir mi?

 

 

 

27. Åžaşılacak bir durum karşısında ÅŸaÅŸkınlığımızı, "Hayret!" ya da "Hayret doÄŸrusu!" sözleriyle belirttiÄŸimiz olur. Oysa son zamanlarda kimi kiÅŸiler bu ünlemi, "Hayret bir ÅŸey!" biçiminde söylüyorlar. Bu söyleyiÅŸteki anlatım bozukluÄŸu "Hayret edilecek bir ÅŸey!" biçiminde düzeltilebilir.
Bu parçada aÅŸağıdakilerden hangisi üzerinde durulmaktadır?


A) Dil yanlışlarının çoÄŸaldığı
B) Dil yanlışlarını düzeltmenin önemi
C) "Hayret" sözcüÄŸünün yaygın olarak kullanıldığı
D) Bir dil yanlışı ve bunun nasıl giderilebileceği
E) Åžaşılacak bir durumu anlatmak için deÄŸiÅŸik sözcükler kullanılabileceÄŸi

 

 

 

 

28. (I) Sanatın insanoÄŸluyla yaşıt olduÄŸu söylenebilir. (II) Ä°nsanoÄŸlu, geçirdiÄŸi evrimlere uygun olarak sanatını da deÄŸiÅŸtirmiÅŸ, geliÅŸtirmiÅŸtir. (III) Ä°lk sanat örneklerini incelediÄŸimizde sanatın ilkel bir nitelik taşıdığını görürüz. (IV) Ä°nsanın, yerleÅŸik yaÅŸama geçmesiyle birlikte kültür düzeyi de yükselmiÅŸtir. (V) Bu da ister istemez sanata yeni nitelikler, yeni boyutlar kazandırmıştır.

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi, parçanın anadüÅŸüncesidir?


A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

 

 

 

 

29. Bakıyorsun bir yazarımız elden kayıveren hukuk inceliklerini günlük konuÅŸma dilinin sınırları içine sokuveriyor. Bir baÅŸka yazarımız demir leblebi gibi çetin bir sorunu bildik sözcüklerle tatlı tatlı anlatıyor. Anadili tutkunu bir bilim adamımız teknik bilimlerin özel dikkat gerektiren konularını, ustaca araÅŸtırıp yoÄŸurarak zevkle okunabilecek bir biçimde iÅŸliyor.
Bu parçada vurgulanmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Türkçeyi ustaca kullanan yazarların sevilerek okunduÄŸu
B) Bilim adamlarının da Türkçeye özen göstermesi gerektiÄŸi
C) Usta bir yazarın, en karmaşık konuları bile Türkçeyle anlatabildiÄŸi
D) Okur düzeyini gözeterek yazanların sayıca çoÄŸaldığı
E) Yalınlığın önemli bir anlatım niteliÄŸi olduÄŸu

 

 

 

30. Åžiirlerini bütün yönleriyle tanıdığımız bir ÅŸairin daha önce hiç okumadığımız bir ÅŸiirini elimize aldığımızda, kalabalık bir caddede bir arkadaşın koluna girmenin, onunla nereye kadar gideceÄŸimizi bilmenin rahatlığını duyarız. Burada söz konusu olan, onun dünyasına yakınlığımızdır. BaÅŸka bir söyleyiÅŸle onun, sözcükleri yoÄŸurarak, onlara deÄŸiÅŸik anlamlar yükleyerek oluÅŸturduÄŸu ÅŸiirsel dünyayı tanımış olmamızdır.
Bu parçada anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?
A) Åžairler ÅŸiirlerinde yeni sözcükler kullanmak istemezler.
B) Bir ÅŸiiri ilginç kılan, ÅŸairin kullandığı imgelerin özgünlüÄŸüdür.
C) Okuyucu, okuduÄŸu her ÅŸiirde kendi dünyasını bulmak ister.
D) Åžairlerin yazdığı her yeni ÅŸiir, daha önce yazdıklarından güzeldir.
E) Bir ÅŸairin ÅŸiir özelliklerini çok iyi bilen bir okur, onun yeni bir ÅŸiirini yadırgamaz.

 

31. Türk edebiyatı tarihi, akımların deÄŸil bireylerin tarihidir. Bu yüzden, ÅŸair olarak bir akımın içinde yer almak ya da dışında kalmak bence önemli deÄŸildir. Çünkü kötü bir ÅŸairin bir akıma katılarak "iyi"leÅŸtiÄŸini hiç görmedim. KuÅŸkusuz bunun tersi de geçerli. Åžunu da ekleyelim: Ä°yi bir ÅŸairin, bir akıma katılmaya hiç ihtiyacı yoktur.
Bu parçada anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Şairin başarısı yalnızca kendi niteliklerine bağlıdır.
B) Türk edebiyat tarihi, bir bütünlük göstermez.
C) Edebiyatta bir akıma katılmak, ÅŸairi olumsuz yönde etkiler.
D) BaÅŸarılı ÅŸairler bir akım içinde yer almaktan kaçınırlar.
E) Türk edebiyatında akımların birbirini etkilediÄŸi söylenemez.

 

32. Mersiye, ister Sultan Süleyman'a ister Süleyman Efendi’ye söylenmiÅŸ olsun, sanat açısından aynıdır. Åžiirde asıl olan, ÅŸairin duyuÅŸu ve bu duyuÅŸunu baÅŸka türlü söylenmesine imkan vermeyecek biçimde sözcüklerle dile getirerek bir ÅŸiir iklimi yaratmasıdır.

Bu parçada vurgulanan düÅŸünceyi en iyi yansıtan yargı aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Mersiye herkes için, her ÅŸair tarafından söylenebilen bir ÅŸiir türüdür.
B) Önemli, önemsiz bir olay, her kiÅŸi , ÅŸiir konusu olabilir.
C) Gerçek ÅŸair, ÅŸiirine olaylarla birlikte duygularını da katabilen kiÅŸidir.
D) Åžiirde önemli olan, ÅŸairin neyi söylediÄŸi deÄŸil nasıl söylediÄŸidir.
E) Gerçek ÅŸair ÅŸiire yeni biçimler, yeni sözcükler getiren kiÅŸidir.

 

33. Kemeraltı ÅŸimdi olduÄŸu gibi o zamanlar da kentin canlı, hareketli merkezlerinden biriydi. Ancak bugünkü gibi deÄŸildi. Denizin hemen kıyıcığından baÅŸlardı. Küçük bir meydan… Ortasında süslü, narin yapısıyla saat kulesi… Yanı başında soyluluÄŸunu çinilerinden alan minik cami…Gerisinde hükümet konağı… Ve sağına düÅŸmüÅŸ Sarıkışla… Åžimdi bunların çoÄŸu yok. Saat kulesi ve cami, yerinden edilip baÅŸka bir yere taşınmış gibi.
Bu parçada, Kemeraltı’yla ilgili anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Mimari özellikleri
B) Eski görünümü
C) DoÄŸal güzellikleri
D) Yapılarının bakımsızlığı 
E) Tarihsel deÄŸeri

 

34. Çalışkanlığı, titizliÄŸi, üretkenliÄŸiyle her zaman takdir edilmiÅŸtir. KuÅŸkusuz altmış yedi yaşında yapıt veren birisi için bu övgüler fazla deÄŸildir. Türkçeyi seven, onu iyi kullanan, anlaşılır biçimde yazan güçlü bir yazar ve iyi bir çevirmendi. Edebiyatımıza katkısı olacağını düÅŸündüÄŸü kitapları araÅŸtırmış, çevirip dilimize kazandırmıştır. Pek çok yazarımız hakkında hazırladığı biyografik araÅŸtırma ve deneme kitapları, edebiyatçılara, edebiyata ilgi duyanlara ve öÄŸrencilere ders kitabı olacak niteliktedir.
Bu parçada, sözü edilen kiÅŸiyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?


A) Ä°ÅŸinde çok dikkatli ve özenli olduÄŸuna
B) Çok sayıda eser verdiÄŸine
C) Dili baÅŸarılı bir biçimde kullandığına
D) Eserlerinin çoÄŸunu, gençliÄŸinde oluÅŸturduÄŸuna
E) ÖÄŸretici nitelikte eserler hazırladığına

 

35. Yabancı dilde yazılmış romanları özgün biçimleriyle okumak istiyordum. Ama yabancı dil bilmiyordum ve öÄŸrenmek için de gerekli olanaklardan yoksundum. Bu nedenle romanları, sözlüklere baka baka okumaya çalıştım. BaÅŸlangıçta okuduklarımı anlamadım. Birçok yanlış yaptım ama yılmadım. Sonunda yabancı dille yazılmış bir romanı sözlüksüz okuyabilir duruma geldim.
Bu parçada anlatılanlar, aÅŸağıdaki yargılardan hangisini desteklemektedir?


A) Bir amaca ulaÅŸmak için, karşılaşılacak güçlükleri göze almak ve onları yenmek gerekir.
B) Bir konuda, kendi yararını düÅŸünen kiÅŸiler amaçlarına daha kolay ulaşırlar.
C) Kendilerine güvenen kiÅŸiler, baÅŸkalarının yaptıkları iÅŸi beÄŸenmez, onu kendileri yapmaya çalışırlar.
D) Bazı iÅŸleri ancak yetenekli, cesaretli, güçlü kuvvetli kiÅŸiler baÅŸarabilir.
E) Yaptıkları iş belirli bir zamanla sınırlandırılmamış kişiler, daha başarılı olurlar.

 

36. Ressamlarımızın çoÄŸu, resimden baÅŸka bir ÅŸey düÅŸünmez. Gerçi bunların büyük bir çoÄŸunluÄŸu edebiyatçılarla dosttur ama edebiyatın hiçbir dalıyla doÄŸrudan ilgilenmezler. Bazıları edebiyat yapıtlarını okumazlar bile; onlara göre resmin dışında bir sanat yoktur. Bu yüzden bu ressamımızın roman yazması ÅŸaşırttı beni. DoÄŸrusu kitabın sayfalarını karıştırırken isteksizdim ve: “Bir ressam ne yazabilir ki?” diye düÅŸündüm. Ama kitabı okumaya baÅŸlayınca bu düÅŸünce yerini bir sevince, heyecana, hayranlığa bıraktı. Yetenekli bir yazarın usta iÅŸi romanıyla karşı karşıyaydım.
Bu parçadan ressamlarla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?


A) Resim sanatını öteki sanat dallarından üstün görürler.
B) Sanat değeri taşıyan yapıtlar da yazabilirler.
C) Genellikle, ilgi alanları kendi sanatlarıyla sınırlıdır.
D) Edebiyatçılarla arkadaÅŸlık edenler vardır.
E) Duyguların anlatımında, resimden başka yollara da başvururlar.

 

37. Karagöz oyunu, Osmanlı Türk toplumunun, yüzyıllarca yaÅŸamış sanat dallarından biridir. Tanzimat'tan bu yana, özellikle Cumhuriyet döneminde yerini, Batıdan gelen sinema ve tiyatroya bırakmıştır. Bu sanat dalı, bugün bize çok uzak ve yabancı gelen Ä°slam uygarlığı döneminde, halkın dilini, inançlarını, geleneklerini, zanaatlarını, siyasal ve toplumsal olaylar karşısındaki düÅŸünsel ve ruhsal durumlarını yansıtan zengin bir kaynaktır. GeçmiÅŸi tanımak ve öÄŸrenmek isteyenler bu kaynağı deÄŸiÅŸik açılardan deÄŸerlendirebilirler.
Bu parçada, Karagöz’le ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?


A) Toplumsal yaÅŸamı yansıtan uzun bir geçmiÅŸi olduÄŸuna
B) Günümüzde yerini baÅŸka sanat dallarının aldığına
C) Güldürü öÄŸelerinden yararlanarak oluÅŸturulduÄŸuna
D) Farklı yönlerden incelemeye uygun bir kapsamı bulunduÄŸuna
E) Eski dönemler hakkında bilgi verdiÄŸine

bottom of page