google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2009 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1. AÅŸağıdaki parçalardan hangisi tanrısal (hâkim) anlatıcının bakış açısıyla verilmiÅŸtir?

 

A) Masadan kalktık, Enuice pencereye doÄŸru ağır ağır yürüdü ve tespih aÄŸacına bakarken ÅŸöyle dedi: “KuÅŸlar tüneklerine yerleÅŸiyor, bizim için yatma vakti.”

B) BaÅŸhekim iÅŸitmiÅŸ, geldi baktı. BaÅŸhekim babamın pek yakın dostlarından olduÄŸu için tanışırız. Beni odasına götürdü, konuÅŸtuk, biraz avundum, ama içimdeki coÅŸkuyu yenemiyordum.

C) El sallamak, güle güle diye bağırmak isterdi. Bahtınız açık olsun demek isterdi. Fakat el sallayamazdı, bir eli bütün koluyla birlikte Kutülamare’de, bir kum tepesinde kalmıştı, öbür eli de, pis, sefil fakat kocaman torbasını tutuyordu.

D) Konsolun üzerinde bir cam fanusun altına konmuÅŸ eski usul bir saat, sarı yaldız çerçeveli büyükçe bir ayna ve aynanın üst tarafında, duvarda kılıflarıyla asılmış babama ait bir çift çakmaklı tabanca duruyordu.

E) Karanlık göz bebeklerime kadar ilerliyor. Kitabı yavaÅŸça bir kenara bırakıyorum. Başımı kaldırıp az ötede oturan kız kardeÅŸime bakıyorum. Çenesini dizlerine dayamış, karanlığı dinliyor. “Yasemin hep aynı.” diye geçiriyorum içimden.

 

​

​

2. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde “Papatyalar, badem ve eriklerden akıllı davrandı ve ‘üçüncü cemreye’ aldanmayıp sabırla bekledi.” cümlesindekine benzer sanatlı bir söyleyiÅŸ vardır?

 

A) Eskiden BeyoÄŸlu, iyi kötü her ÅŸeyiyle Batı uygarlığının simgesiydi.

B) BeyoÄŸlu bir zamanlar yalnız Türkiye’de deÄŸil, yakın doÄŸuda da çok ünlüydü.

C) BeyoÄŸlu, Türkiye’nin kültür baÅŸÅŸehrinin önemli yerlerinden biri olma özelliÄŸini bugün de korumaktadır. D) Ä°stenirse BeyoÄŸlu yine eski saygınlığına, eski güler yüzlülüÄŸüne ve çekiciliÄŸine kavuÅŸturulabilir.

E) Eskiden Ä°stanbullular, BeyoÄŸlu’na çıkarken derlenir toplanırlar, giyimlerine özen gösterirlerdi.

 

 

3. Böyle baÄŸlar

Yâr başın böyle baÄŸlar

Gül açmaz bülbül ötmez

Yıkılsın böyle baÄŸlar

Bu maniyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A) Cinaslı uyak kullanılmıştır.

B) Benzetmelere yer verilmiÅŸtir.

C) İlk dize uyak oluşturma amacıyla kullanılmıştır.

D) Uyak düzeni aaba biçimindedir.

E) Kesik mani olarak adlandırılır.

 

 

​

4. Nereden gelmiÅŸ bu denizsiz kente

Bu yaÅŸlı martı KonmuÅŸ saat kulesinin üstüne

Öyle bir zamansızlıktan izliyor beni

Çağırsam hemen çıkıp gelecek, biliyorum

Çok eski bir oyundan kılıksız bir haberci gibi.

 

Bu dizeler, Ä°kinci Yeni Åžiirine iliÅŸkin aÅŸağıda verilen özelliklerden hangisine örnek oluÅŸturmaz?

 

A) Kapalı bir anlatıma başvurma

B) Sesi ve ritmi önemseme

C) Kendine özgü bir biçemi olma

D) Sözcüklerin çaÄŸrışım gücünden yararlanma

E) Duyulmadık yeni sözcükler oluÅŸturma

 

​

​

​

5. Durup dururken aklına gelmez yaÄŸmak yaÄŸmurun Gitsen nereye gidebilirsin hâlâ bilmem Bizans’ta olmak belki iyi belki fena belki bunu da diyemem Ben küçük dükkânlarsız, kahvelersiz sokakları sevmem, odaları, duvarları sevmem Ä°çerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduÄŸunda, yukarıdaki ÅŸiirin aÅŸağıdaki ÅŸairlerden hangisi tarafından yazıldığı söylenebilir?

 

A) Ä°lhan Berk

B) Enis Behiç Koryürek

C) Ahmet Kutsi Tecer

D) Yusuf Ziya Ortaç

E) Cahit Sıtkı Tarancı

 

​

​

 

6. Gerin, bedenim, gerin;

DoÄŸan güne karşı.

Duyur duyurabilirsen,

Elinin, kolunun gücünü,

Ele güne karşı.

 

Bu dizelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Serbest ölçüyle yazıldığı

B) Sıradan, günlük olaylara yer verildiÄŸi

C) Yalın bir anlatımının olduğu

D) Ä°mgelere dayalı bir anlatım içerdiÄŸi

E) KonuÅŸma dilinin söz deÄŸerleriyle oluÅŸturulduÄŸu

 

​

 

7. Ne sabahtır bu mavilik, ne akÅŸam! Uyandırmayın beni, uyanamam. KaybolmuÅŸ sevdiklerimiz aÅŸkına, Allah aÅŸkına, gök, deniz aÅŸkına YaÄŸsın kar üstümüze buram buram…

​

Bu dizelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A) Hece ölçüsüyle yazılmıştır.

B) Redife yer verilmiÅŸtir.

C) Farklı uyak türleri kullanılmıştır.

D) Seslenmelerden yararlanılmıştır.

E) Yinelemelerden yararlanılmıştır.

​

​

​

8. (I) Millî Edebiyat Dönemi hikâye ve romanlarının önemli bir özelliÄŸi sade bir dille yazılması ve yerli hayatı yansıtmasıdır. (II) Bu dönemde “halka doÄŸru” hareketinin bir sonucu olarak hikâye ve roman, yurdun her köÅŸesine açılmış ve bu tür yapıtlarda her tabakadan insanın yaÅŸayışı anlatılmıştır. (III) Köy ve taÅŸra insanının yaÅŸayışını anlatan ilk baÅŸarılı örnekler, ReÅŸat Nuri’nin “ÇalıkuÅŸu”, Ebubekir Hazım’ın “Küçük PaÅŸa” adlı yapıtları bu dönemde verilmiÅŸtir. (IV) KurtuluÅŸ Savaşı yıllarında Anadolu insanının çetin alın yazısına Halide Edip “DaÄŸa Çıkan Kurt”, “AteÅŸten Gömlek” gibi kitaplarında eÄŸilmiÅŸtir. (V) Birinci Dünya Savaşı ve Mütareke Dönemi Ä°stanbul’undaki ahlak ve düzen bozukluÄŸu da ele alınan baÅŸlıca temalardan biridir: ReÅŸat Nuri’nin “YeÅŸil Gece”, Peyami Safa’nın “Fatih-Harbiye” romanları bu temayı iÅŸleyen romanlardır.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

 

9. —- Sodom ve Gomore adlı romanı, siyasî ve toplumsal tarihimizi yazacaklar için —- niteliÄŸi taşır.

​

Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir?

​

A) Halide Edip’in – eleÅŸtiri

B) Yakup Kadri’nin – belgesel

C) Refik Halit’in – yaÅŸam öyküsü

D) Hüseyin Rahmi’nin – macera

E) Ahmet Rasim’in – bilim kurgu

 

​

​

10. Millî Edebiyat Döneminde baÅŸlayan Anadolu’ya, kır ve köy kesimine açılma eÄŸilimi, Cumhuriyet Dönemi roman ve öyküsünde tam anlamıyla amacına ulaÅŸmıştır. Anadolu, deÄŸiÅŸik bölgeleriyle roman ve öyküde yansıtılmıştır. Böylece Güney Anadolu, Toroslar ve Çukurova, —- Hanımın ÇiftliÄŸi, Bereketli Topraklar Üzerinde; Orta Anadolu Bölgesi —- Sarı Traktör, Ortakçının OÄŸlu, Define, —- Yılanların Öcü, KaplumbaÄŸalar,Tırpan romanlarına konu olmuÅŸtur.

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?

 

A) Orhan Kemal’in – Talip Apaydın’ın – Fakir Baykurt’un

B) Kemal BilbaÅŸar’ın – YaÅŸar Kemal’in – Necati Cumalı’nın

C) Kemal Tahir’in – Tarık BuÄŸra’nın – Samim Kocagöz’ün

D) Sait Faik’in – Selim Ä°leri’nin – Sabahattin Ali’nin

E) Abbas Sayar’ın – Yusuf Atılgan’ın – Dursun Akçam’ın

 

 

 

 

11. Ben, sanatta bir akıma baÄŸlanmaya karşıyım. Çünkü her akımın öncüsü aslında bir kiÅŸidir. Ondan sonra gelenler de aynı yolu izleyerek akımın öncüsünü taklit etmekten baÅŸka bir ÅŸey yapmaz. Bu baÄŸlamda ÅŸiir akımı da olamaz. Çünkü bu da bir çeÅŸit taklit zinciridir. Ä°ÅŸte —- böyle bir zincirin halkası olmaktan kaçınmış, belirli bir akım içinde yer almamıştır.

Bu parçada öne sürülen düÅŸünceye göre boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdaki adlardan hangisi getirilmelidir?

 

A) Cenap Åžehabettin

B) Faruk Nafiz

C) Mehmet Âkif

D) Oktay Rifat

E) Ece Ayhan

​

2009 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

2009 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

12. Servet-i Fünun edebiyatında (I)sürrealizm akımının etkileri görülür. Bu yollaÅŸiirde yeni bir duygu, hayal ve estetik anlayışı oluÅŸturulur. Servet-i Fünun edebiyatının sanatçıları (II)dili sadelikten uzaklaÅŸtırmışlardır. (III)Aruz ölçüsünü, kullandıkları dile baÅŸarıyla uygulamaları, onların bir baÅŸka özelliÄŸidir. Batı edebiyatında geliÅŸen (IV)sone, terza rima gibi nazım ÅŸekillerini kullanmış, ayrıca (V)klasik ÅŸiirin nazım biçimlerinden biri olan müstezadı deÄŸiÅŸtirerek “serbest müstezat” adı verilen bir nazım biçimi oluÅŸturmuÅŸlardır.

​

Bu parçadaki bilgi yanlışının giderilmesi için aÅŸağıdaki deÄŸiÅŸikliklerden hangisi yapılmalıdır?

 

A) I. nin yerine “parnasizm ve sembolizm akımlarının” getirilmeli

B) II. nin yerine “dilde sadeleÅŸme düÅŸüncesini savunmuÅŸlardır” getirilmeli

C) III. nün yerine “hece ölçüsünü” getirilmeli

D) IV. nün yerine “tuyug, bent” getirilmeli

E) V. nin yerine “halk ÅŸiiri” getirilmeli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. DüÅŸ gücümün kuvvetli, gözlem yeteneÄŸimin ise zayıf olduÄŸunu arkadaÅŸlarım söylerler. Bunu ben de bildiÄŸimden, gerçek hayat üzerine bir ÅŸey yazmam istenince biraz tedirgin olurum. Romanlardan, öykülerden, yazarların iç dünyasından söz ederken sorun yoktur. Ama gerçek bir kentte yer alan gerçek bir yeri anlatırken… Bu benim gibi yazarlar için hiç kolay olmaz.

​

Bu sözleri söyleyen bir yazarın aÅŸağıdaki akımlardan hangilerine baÄŸlı yapıtlar vermesi beklenmez?

 

A) Romantizm – Realizm

B) Klasisizm – Sembolizm

C) Romantizm – Natüralizm

D) Sembolizm – Sürrealizm

E) Realizm – Natüralizm

 

 

 

14. Divan ÅŸiirinin Ä°ran edebiyatından aktarılmış, ÅŸaire —- bir estetiÄŸi vardır. Sevgilinin boyundan posundan baÅŸlayarak saçları, kaÅŸları, gözleri, kirpikleri, aÄŸzı, diÅŸleri, dudakları, yanakları —- adı verilen, hazır benzetmelerle anlatılır, övülür.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?

 

A) örnekler sunan – istiare

B) özgürlük tanımayan – mazmun

C) yön gösteren – mecaz-ı mürsel

D) konu seçme olanağı vermeyen – tenasüp

E) kolaylık saÄŸlayan – teÅŸhis ve intak

 

​

 

 

 

15. I. Grup                           II. Grup

I. Anonim halk ÅŸiiri              Nesib

II. Sanatkârane nesir          Hece ölçüsü

III. Nazım türü                      Seci

IV. Terkibibent                     Hicviye

V. Kaside

​

Yukarıda I. grupta verilen terimlerden hangisi, II. grupta verilenlerden biriyle iliÅŸkilendirilemez?

 

A) I.              B) II.             C) III.              D) IV.            E) V.

 

 

16. Åžiirin, dil ve imge aracılığıyla gerçekliÄŸi yoÄŸunlaÅŸtıran, en özlü ve en az söze indirgeyen bir anlatımı vardır.

AÅŸağıdakilerden hangisi bu cümlede söylenene örnek gösterilemez?

 

A) Dünyanın en güzel kadını bu oydu

     Saçlarını tarasa baÅŸtan baÅŸa Rumeli

B) DaÄŸ daÄŸ o güzel ses, bütün etrafı gezindi

     GörmüÅŸ ve geçirmiÅŸ denizin kalbine sindi

C) Ä°nsanlar yüzyıllardır evler yaptılar

     Ä°rili ufaklı birbirinden farklı

D) Demirciler bir nehri dövmektedir

     Ucuz bir tarlaya sunulmak üzere

E) BaÅŸkadır çünkü bu akÅŸam bütün akÅŸamlardan

    GüneÅŸin vehmi saraylar yaratır camlardan

 

 

 

​

17. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

 

A) Hikâye ve romanlarının yanı sıra tiyatro, anı, fıkra türünde de yapıt veren Memduh Åževket Esendal’ın en tanınmış kitapları Memleket Hikâyeleri ve Gurbet Hikâyeleri’dir.

B) Suut Kemal Yetkin, eleÅŸtiri ve deneme türündeki yazılarıyla tanınır; sanat, estetik ve sanat felsefesi onun ilgi alanıdır.

C) Türk edebiyatının gerçekçi yazarları arasında yer alan Kemal Tahir, kimi yapıtlarında, konularını KurtuluÅŸ Savaşı yıllarından, Cumhuriyetin ilk dönemlerinden, Osmanlı tarihinden seçerek tarihî roman türünde de yapıtlar vermiÅŸtir.

D) Attilâ Ä°lhan, deÄŸiÅŸik çizgilerde, öz ve biçim yönünden farklı ÅŸiirler yazmış, toplumcu gerçekçi bir sanatçıdır; barış, özgürlük gibi toplumsal temaların yanı sıra yalnızlık, aÅŸk, ölüm gibi bireysel temaları da iÅŸlemiÅŸtir.

E) Doğu-Batı, madde-ruh ve insan psikolojisi konularını ele alan Peyami Safa, yapıtlarının bir kısmını Server Bedi imzasıyla yayımlamıştır.

 

 

​

​

18. Türk edebiyatında gezi türünde birçok yapıt vardır. XVI. yüzyılda DoÄŸu Türkçesiyle yazılmış (I)Bâbürnâme ve yine aynı yüzyılda büyük Türk denizcisi Seydi Ali Reis’in (II)Miratü’l-Memâlik’i gezi türünde yazılmış ilk yapıtlardandır. Ayrıca (III)Yusuf Ziya Ortaç, (IV)ReÅŸat NuriGüntekin, (V)Falih Rıfkı Atay, gezi türündeki eserleriyle tanınmış yazarlarımızdandır.

​

Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.           B) II.               C) III.           D) IV.               E) V.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. —- idealist bir ÅŸairin iç dünyası ile birlikte orta hâlli bir Türk ailesinin yaÅŸayış tarzı, zevkleri, o devrin basın hayatı baÅŸarılı bir biçimde betimlenmiÅŸtir. —- Batılı yaÅŸam tarzına kaymış zengin bir Türk ailesinin hayatı ayrıntılarıyla ele alınmıştır. —- orta hâlli, fakir Türk aileleriyle sosyetik bir aile tipi ve bu ailelerin yaÅŸam tarzları geniÅŸ bir çerçevede iÅŸlenmiÅŸtir.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?

 

A) Araba Sevdası’nda – Muhsin Bey’de – Åžemsa’da

B) Yâdigarlarım’da – Zavallı Kız’da – Karabibik’te

C) Handan’da – Yeni Turan’da – Tatarcık’ta

D) Hasan Mellah’ta – Hüseyin Fellah’ta – Paris’te Bir Türk’te

E) Maî ve Siyah’ta – AÅŸk-ı Memnû’da – Kırık Hayatlar’da

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.    Hayır, hayal ile yoktur benim alışveriÅŸim,

         Ä°nan ki her ne demiÅŸsem, görüp de söylemiÅŸim

         Åžudur cihanda benim en beÄŸendiÄŸim meslek

         Sözüm odun gibi olsun, hakikat olsun tek.

Bu dizelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A) Düz yazıya yaklaÅŸan bir havası vardır.

B) Dilin alışılmış kalıpları yıkılmaya çalışılmıştır.

C) Somutlamaya baÅŸvurulmuÅŸtur.

D) Uyak ve yineleme, ahengi saÄŸlayan ögelerdendir.

E) Gerçekçi sanat anlayışına baÄŸlılığı yansıtır.

 

 

 

 

 

​

 

 

2009 CEVAP ANAHTARI

1-C 2-D 3-B 4-E 5-A 6-D 7-C 8-E 9-B 10-A 11-C 12-A 13-E 14-B 15-D 16-C 17-A 18-C 19-E 20-B

bottom of page