google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2010 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1. AÅŸağıdaki dizelerin hangisinde ayraç içinde verilen sanat yoktur?

​

A) Bizden evvel buraya inen üç dört arkadaÅŸ

KurmuÅŸtular tutuÅŸan ocaÄŸa karşı baÄŸdaÅŸ (Mürsel mecaz)

B) Karlar etrafı beyaz bir karanlığa gömdü Kar deÄŸil, gökyüzünden yaÄŸan beyaz ölümdü (Tezat)

C) Sardı katil gece dünyayı siyah bir kefene Bir emel yıldızı göz kırpıyor ancak aradan (TeÅŸhis)

D) Öyle bir boÅŸandın ki çöle benzer ömrüme Bir Nuh tufanı oldu, sel deÄŸil, saÄŸanak deÄŸil (Telmih)

E) Çiziyorum havaya dünyamı bir çiçekle Ve hayran bakıyorum bu rüya gibi ÅŸekle (Ä°stifham)

 

 

 

 

2. (I) Onun ÅŸiirlerinde, masal, ÅŸiir, deyiÅŸ gibi halk edebiyatı ürünlerinin etkisi görülür. (II) Halk diline yaklaÅŸmaya da özen gösteren bu sanatçının dizeleri toprak kokan yaÄŸmur damlaları gibidir. (III) Satırların arasından dökülür okuyucunun duygu dünyasına. (IV) Davetkârdır, sizi kendi dünyasına yavaÅŸça çekip alır. (V) O sesi ne zaman duydunuz, eÅŸiÄŸi ne zaman geçtiniz, anlayamazsınız bile. (VI) Bu anlamda, resimleri de ÅŸiirleriyle büyük benzerlik gösterir sanatçının.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangilerinde sanatlıca bir söyleyiÅŸ yoktur?

 

A) I. ve IV.

B) I. ve VI.

C) II. ve V.

D) III. ve IV.

E) V. ve VI.

 

 

​

​

3. Paylaşırsa dost paylaşırmış Ä°nsanın derdini, sevincini Dost ümidiyle ortalığa düÅŸmeye gör Hangi kapıyı çalsam kimseler yok Hangi omza dokunsam yabancı çıkar

 

AÅŸağıdakilerden hangisi içerdiÄŸi duygu yönünden yukarıdaki ÅŸiire anlamca en yakındır?

 

A) Ne yanar kimse bana âteÅŸ-i dilden özge

Ne açar kimse kapım bâd-ı sabâdan gayrı

B) Hep seninçündür benim dünyâ cefâsın çektiÄŸim

Yoksa ömrüm varı sensiz neyleyim dünyâyı ben

C) Gülmek ol gonceye münâsibdir

AÄŸlamak bu dil-i hazîne gerek

D) Bülbüller öter güller açar ÅŸâd gönül yok

Hiç böyleliÄŸin görmemiÅŸiz fasl-ı bahârın

E) BâÄŸ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüÅŸüz

Biz neÅŸâtın da gamın da rûzgârın görmüÅŸüz

 

​

​

​

4. Olmuyor neyleyim Olmuyor velinimetim efendim Olmuyor yirminci asırda Tarz-ı kadîm üzre gazeller söylemek

 

Bu dizelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Eski edebî anlayışa karşı çıkan bir anlayış dile getirilmiÅŸtir.

B) Yabancı kökenli sözcükler kullanılmıştır.

C) Yinelemeye baÅŸvurulmuÅŸtur.

D) Farklı duygular uyandırma amacı güdülmüÅŸtür.

E) Devrik cümlelerin etkileyiciliÄŸinden yararlanılmıştır.

 

​

​

5. Ne halk türküleri ne de halk oyunları, ilk biçimlerini koruyabilir. Bunlar yayılma sürecinde birçok kez deÄŸiÅŸmiÅŸ, kimi zaman bu deÄŸiÅŸmelerle zenginleÅŸmiÅŸ, kimi zaman da bayağılaÅŸmıştır. Bu deÄŸiÅŸiklikleri yapanların da kim olduÄŸu bilinmez.

 

Bu sözler aÅŸağıdaki kavramlardan hangisini akla getirmektedir?

​

A) Yöresellik

B) Ä°çtenlik

C) Anonimlik

D) Abartılılık

E) Yalınlık

 

​

6. I. YüceltilmiÅŸ sözlerle yazılan, kahramanın iyi bir durumdan kötü bir duruma düÅŸmesiyle duygusal arınmayı saÄŸlayacak acıma ve korku duygularına yönelen oyun türü. II. Ä°nsanların ve olayların ilginç yanlarını, güldürmek ve düÅŸündürmek amacıyla sahneye yansıtan tiyatro türü. III. Ortaoyununda olduÄŸu gibi, önceden yazılmış bir metne dayanmadan, sahnede akla gelen sözlerle oynanan halk tiyatrosu türü. IV. Romalılar tarafından ortaya atılan, Türk edebiyatına Tanzimat Döneminde giren, yalnız iÅŸaretlerle oynanan sözsüz tiyatro oyunu.

 

​

7. Aşağıdaki terimlerden hangisinin tanımı yukarıda verilmemiştir?

​

A) Monolog

B) Pandomim

C) Tuluat

D) Komedi

E) Tragedya

 

​

 

7. I. Makale açıklayıcı nitelik II. Otobiyografi 3. kiÅŸili anlatım III. KöÅŸe yazısı güncel sorunlar IV. Hitabet seslenme sözleri V. Masal tekerlemeler

 

Yukarıdaki numaralanmış terimlerden hangisi, karşısındakiyle ilişkilendirilemez?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

 

8. Bende Mecnûn’dan füzun âşıklık isti’dadı var Âşık-ı sâdık benim Mecnûn’un ancak adı var Kıl tefâhur kim senin hem var benim tek âşıkın Leyli’nin Mecnûn’u Åžîrîn’in eger Ferhâd’ı var

 

Bu dizeler aşağıdaki nazım şekillerinden hangisiyle yazılmış olabilir?

 

A) Muhammes

B) Şarkı

C) Rubai

D) Gazel

E) Mesnevî

 

 

 

9. Siyah ebrûların duruben çatma Gamzen oklarını âşıka atma Sana gönül verdim beni aÄŸlatma Benim gözüm nuru gönlüm sürûru I. 11’li hece ölçüsüyle oluÅŸturulmuÅŸtur. II. Divan mazmunlarından yararlanılmıştır. III. Konusu aÅŸktır. IV. Nazım türü ağıttır. V. Zengin uyak kullanılmıştır.

 

Yukarıdaki dizelerle ilgili olarak verilen numaralanmış bilgilerden hangileri yanlıştır?

 

A) I. ve II.

B) I. ve III.

C) II. ve V.

D) III. ve IV.

E) IV. ve V.

 

 

​

10. GüneÅŸ çekildi demin Gidene bak gidene DoÄŸdu bir cenk akÅŸamı Güller sarmış dikene Bu bütün günlerimin Mevlâ sabırlar versin Ä°çime denk akÅŸamı Gizli sevdâ çekene I. 7’li hece ölçüsüyle oluÅŸturulmuÅŸtur. II. Uyak (kafiye) ÅŸemaları aynıdır. III. Nazım birimleri aynıdır. IV. DoÄŸaya özgü ögelerden yararlanılmıştır. V. Bir dilek belirtilmiÅŸtir.

Yukarıdaki numaralanmış bilgilerden hangileri verilen ÅŸiirlerin ortak özelliÄŸi deÄŸildir?

​

A) I. ve II.

B) I. ve III.

C) II. ve V.

D) III. ve IV.

E) IV. ve V.

 

​

​

11. AÅŸağıdakilerin hangisi Karagöz oyununun özelliklerinden biri deÄŸildir?

 

A) Ciddi ve ağırbaşlı bir hava taşıma

B) Müzikten yararlanma

C) Usta-çırak geleneÄŸi içinde sürdürülme

D) Tiplerin aynı kişi tarafından seslendirilmesi

E) Değişik ağız ve ses taklitlerine dayanma

​

​

​

​

12. Türk edebiyatının geliÅŸimi içinde divan edebiyatı varlığını 13- 19. yüzyıllar arasında sürdürdü. Bu edebiyatın baÅŸlıca özellikleri ÅŸöyle sıralanabilir: (I)Sanatta kurallara baÄŸlı olmak, (II)öncelikle konuÅŸma dilinden yararlanmak, (III)yüksek tabakaya seslenmek, (IV)belirli türlerin ve kalıpların dışına çıkmamak, (V)Arapça ve Farsçanın dil kurallarını benimsemek.

 

Bu parçadaki numaralanmış sözlerden hangisi divan edebiyatının bir özelliÄŸi deÄŸildir?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

 

13. Ahlakla ilgili öÄŸütler veren, türlü hayat görüÅŸlerini yansıtan, özdeyiÅŸ niteliÄŸindeki sözlerin ağır bastığı gazellere hikemî gazel denir. Bu tarzdaki gazelleriyle —- ün salmıştır.

 

Yukarıda boş bırakılan yere aşağıda verilenlerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Bâkî

B) Fuzûlî

C) Nedîm

D) Nef’î

E) Nâbî

 

 

​

14. AÅŸağıdaki dizelerin hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine özgü bir kavram yoktur?

 

A) Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz düÅŸmen

B) OlmuÅŸ insâna taasub bir onulmaz illet Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur andan millet

C) Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin Dönersem kahpeyim millet yolunda bir azîmetten

D) Kanı ol gül gülerek geldiÄŸi demler ÅŸimdi AÄŸlarım hâtıra geldikçe gülüÅŸtüklerimiz

E) Ne efsûnkâr imiÅŸsin âh ey dîdâr-ı hürriyyet Esîr-i aÅŸkın olduk, gerçi kurtulduk esâretten

 

​

​

​

15. (I) Tanzimat Dönemi tiyatrosunda çeÅŸitli konular iÅŸlenir. (II) Ä°ÅŸlenilen konular, genellikle toplumsal boyutlu nitelikler taşır. (III) ÖrneÄŸin Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ve Gülnihal adlı yapıtlarında vatan konusu iÅŸlenmiÅŸtir. (IV) Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Mithat, Abdülhak Hamit, Teodor Kasap gibi sanatçılar da tiyatro alanında yapıtlar ortaya koymuÅŸlardır. (V) Bu alanda ürün verenler klasisizm ve romantizm akımlarının etkisinde kalmıştır.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

​

​

16. Servet-i Fünûn Edebiyatını oluÅŸturan ÅŸairler arasında —-, —-; öykücü ve romancılar arasında —-, —- adlarını sayabiliriz.

 

Bu cümlede boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

​

A) Ziya PaÅŸa’nın – Namık Kemal’in – Recaizade Mahmut Ekrem’in – Ahmet Mithat Efendi’nin

B) Tevfik Fikret’in – Cenap Åžahabettin’in – Halit Ziya UÅŸaklıgil’in – Mehmet Rauf’un

C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın – Muallim Naci’nin – Åžemsettin Sâmi’nin – Nabizade Nâzım’ın

D) Mehmet Emin Yurdakul’un – Mehmet Âkif Ersoy’un – Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın – Ahmet Râsim’in

E) Ahmet HâÅŸim’in – Yahya Kemal Beyatlı’nın – Halide Edip Adıvar’ın – Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu’nun

 

 

​

17. Servet-i Fünûn ÅŸiiri ile Fecr-i Âtî ÅŸiirinin baÅŸlıca özellikleri arasında ilk olarak, kullanılan malzemedeki birlik dikkati çeker. (I)Fecr-i Âtî ÅŸiirinin baÅŸlıca temaları, Servet-i Fünûn ÅŸiirinde olduÄŸu gibi, aÅŸk ve doÄŸadır. (II)AÅŸk kadar doÄŸa betimlemeleri de tümüyle özneldir. (III)Dilde Servet-i Fünûncuların tuttuÄŸu yol benimsenerek ÅŸiir diline Arapça ve Farsçadan yeni sözcükler alınmış, konuÅŸma dilinden uzaklaşılmıştır. (IV)Vezin, yine aruzdur. (V)Ancak Fecr-i Âtîciler de Servet-i Fünûncular gibi sembolik ÅŸiirden uzak durmuÅŸtur.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

​

18. Tevfik Fikret’in ÅŸiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak aÅŸağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

 

A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez deÄŸerlendiren odur.

B) Kimilerinde konuÅŸma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır.

C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiÅŸtir.

D) Divan nazmının müstezat ÅŸeklini deÄŸiÅŸtirerek yeni bir nazım ÅŸekli oluÅŸturmuÅŸtur.

E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiÅŸtir. 

​

​

 

19. —-, Tasvir-i Efkâr’da yayımlanan “Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazâtı Åžâmildir” adlı makalesinin — - Dönemindeki dil anlayışını belirleyecek düzeyde bir içeriÄŸi vardır.

 

Bu cümlede boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir?

 

A) Namık Kemal’in – Millî Edebiyat

B) Åžinasi’nin – Tanzimat

C) Recaizade Mahmut Ekrem’in – Servet-i Fünûn

D) Tevfik Fikret’in – Fecr-i Âtî

E) Yahya Kemal Beyatlı’nın – Cumhuriyet

 

 

​

20. AÅŸağıdaki yapıtlardan hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır?

​

A) Mahur Beste

B) Sürgün

C) Ölmez Otu

D) Makber

E) Aylak Adam

​

​

​

21. Memleketi ve memleket gerçeklerini yansıtmayı amaçlayan Millî Edebiyat Dönemi roman ve öyküsünün anlatımı, büyük ölçüde gözlemci gerçekçiliÄŸe dayanır. Bu dönemin ünlü yazarlarından biri olan —- gerçekçilik akımına baÄŸlı kalmıştır.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıda verilenlerden hangisi getirilemez?

A) ReÅŸat Nuri Güntekin

B) Refik Halit Karay

C) Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu

D) Memduh Åževket Esendal

E) Abdülhak Åžinasi Hisar

 

​

22. —-, bir ÅŸiiri dışında hece ölçüsünü kullanmamıştır. Birer gereç gözüyle baktığı “aruz”la “uyak”ı, yazdığı her ÅŸiirde özenle kullanmıştır. Ayrıca aruz kusuru yapmamak için çaba harcamıştır. Onun için ileri sürülen, “—- gibi aruzu Türkçe sözcüklere uygulamak için ÅŸiiri düz yazıya indirgemeyen bir ÅŸairdir.” görüÅŸü tüm eleÅŸtirmenlerce onaylanmıştır.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Yahya Kemal Beyatlı – Mehmet Âkif Ersoy

B) Halit Fahri Ozansoy – Orhan Seyfi Orhon

C) Ziya Gökalp – Mehmet Emin Yurdakul

D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Cahit Sıtkı Tarancı

E) Faruk Nafiz Çamlıbel – Arif Nihat Asya 4

 

​

​

23. Özellikle, yarattığı karakterlerle ünlenen, daha çok kadınlar arasından seçtiÄŸi kiÅŸileri bütün psikolojik incelikleriyle ustaca canlandıran yazarımız —-.

 

Bu cümlede boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu’dur

B) Halide Edip Adıvar’dır

C) Refik Halit Karay’dır

D) Ömer Seyfettin’dir

E) ReÅŸat Nuri Güntekin’dir

2010 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

2010 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

​

Not: AÅŸağıda ilgili senenin lys sınavının edebiyat soruları verilmiÅŸtir. Pdf formatında ise lys Türkçe -Edebiyatın tamamı verilmiÅŸtir.

24. Önce Fecr-i Âtî’ye girip onun sanat anlayışına uygun ÅŸiirler yazmış olan —-, 1911’den sonra, ÅŸiirlerini “Yeni Lisan” anlayışıyla yazmaya baÅŸladı. Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ile birlikte “Yeni Lisan”ı açıklamaya çalıştı. Kısa bir süre içinde heceyle yazmaya baÅŸladı. Åžiirlerinin bir kısmını GeçtiÄŸim Yol adlı kitapta topladıktan sonra, ÅŸiiri de bırakarak edebî incelemelerle uÄŸraÅŸtı.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Faruk Nafiz Çamlıbel

B) Yusuf Ziya Ortaç

C) Ali Canip Yöntem

D) Orhan Seyfi Orhon

E) Hamdullah Suphi Tanrıöver

 

​

25. Peyami Safa, Tanzimat’tan itibaren Türk romanının deÄŸiÅŸmez ana konularından biri olan yanlış BatılılaÅŸmanın toplumsal yapıda yol açtığı yıkımları hemen hemen bütün yapıtlarında iÅŸler. Bunlardan biri olan —- adlı yapıtında, farklı kültürleri, dünya görüÅŸlerini ve yaÅŸama biçimlerini anlatır. Özellikle DoÄŸu ve Batı çatışmasını yansıtmayı amaçlayan romanın iletisi, roman kahramanlarından Neriman’ın yaÅŸadığı bunalımlar ve iç çatışmalar yoluyla biçimlendirilir.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Bir Tereddüdün Romanı

B) Dokuzuncu Hariciye KoÄŸuÅŸu

C) MahÅŸer

D) Fatih-Harbiye

E) Yalnızız 

 

 

26. Servet-i Fünûn Döneminde yaÅŸadığı hâlde bu topluluÄŸun dışında kalan, yönelim ve yaratılarıyla bu topluluktan ayrı özellikler taşıyan sanatçılarımızdan biri de —-. Onun ayna tuttuÄŸu yaÅŸam kesiti, Servet-i Fünûnculardan ayrıdır. Servet-i Fünûncular varsıl, aydın kesimin köÅŸk ve konak yaÅŸamının görüntüleriyle oluÅŸturmuÅŸlardır yapıtlarını. Onun anlattığı yaÅŸamsa Ä°stanbul’un yoksullarının ya da orta sınıfının yaÅŸamıdır. Kimi romanlarında eski Ä°stanbul yaÅŸamının betimlemelerine de rastlarız. ÖrneÄŸin Cehennemlik ve Metres’te, boÄŸaziçi yalılarındaki; Ä°ffet, Şıpsevdi ve Tesadüf’te, Aksaray’daki yaÅŸamı anlatır.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır

B) Ahmet Râsim’dir

C) ReÅŸat Nuri Güntekin’dir

D) Hüseyin Cahit Yalçın’dır

E) Halit Ziya UÅŸaklıgil’dir.

27. I. SergüzeÅŸt II. Araba Sevdası III. Felâtun Beyle Râkım Efendi IV. Mâî ve Siyah V. Mürebbiye

 

Yukarıdaki yapıtlardan hangilerinde BatılılaÅŸmanın yanlış anlaşılmasının yarattığı sonuçlar iÅŸlenmiÅŸtir?

 

A) I. ve II.

B) I. ve IV.

C) II. ve III.

D) III. ve V.

E) IV. ve V.

 

​

​

 

28. Türk edebiyatının en iyi romanlarından olan —-, 1949’da kitap olarak basılır. —- Ä°stanbul’a olan derin sevgisini yansıttığı bu romanında, Mümtaz ile Nuran’ın aÅŸkı çerçevesinde eski-yeni, DoÄŸu-Batı ve aÅŸk ile toplumsal sorumluluk arasındaki çatışmayı ve bu çatışmaların doÄŸurduÄŸu bireysel bunalımları irdeler.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir?

​

A) Baba Evi – Orhan Kemal

B) Huzur – Ahmet Hamdi Tanpınar

C) Küçük AÄŸa – Tarık BuÄŸra

D) Bir DüÄŸün Gecesi – Adalet AÄŸaoÄŸlu

E) Yorgun SavaÅŸçı – Kemal Tahir

 

 

​

29. ÇaÄŸdaÅŸ Türk ÅŸiirinin bütün dönemlerini, bütün akımlarını kapsayan ortak özelliklerin başında dil gelir. Bu ÅŸiirlerin dili yapay bir dil deÄŸil, konuÅŸulan Türkçedir. Arada, konuÅŸulan Türkçeden zorlama bir öz Türkçeye ya da divan edebiyatının inceliklerine kapılarak Osmanlıcaya yönelenler olmuÅŸtur. Ama bunlar sayılı örneklerdi. Genellikle, her gün yeni bir inceliÄŸi keÅŸfedilen konuÅŸma dilimiz iÅŸlenmiÅŸtir.

 

AÅŸağıdakilerden hangisinin dil tutumu bütün yönleriyle, bu parçada anlatılanlarla uyuÅŸmaz?

​

A) Faruk Nafiz Çamlıbel

B) Fazıl Hüsnü DaÄŸlarca

C) Cahit Sıtkı Tarancı

D) Mehmet Emin Yurdakul

E) Ahmet HâÅŸim

 

 

​

​

30. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

 

A) Epik ÅŸiirin ustası olan Fazıl Hüsnü DaÄŸlarca, KurtuluÅŸ Savaşı ile ilgili destansı, lirik ÅŸiirleriyle tanınır.

B) Metafizik konularla ilgilenen Necip Fazıl Kısakürek, uzun yıllar Büyük DoÄŸu adlı dergiyi çıkarmış; tarih, medeniyet, BatılılaÅŸma ve politika konularında yazılar yazmıştır.

C) Ahmet Muhip Dıranas, öykülerinde ÅŸiirsel bir söyleyiÅŸe, insanlar arasındaki sıcak iliÅŸkilere yer vermiÅŸtir.

D) Arif Nihat Asya, yurt, millet ve bayrak sevgisiyle ilgili ÅŸiirler yazmış; ÅŸiirleriyle millî duyguları harekete geçirmiÅŸtir. E) Orhan Veli Kanık, ÅŸairane söyleyiÅŸlerden, basmakalıp söz ve benzetmelerden kaçınmış; gündelik yaÅŸamı, günlük konuÅŸma diliyle, esprili bir biçimde anlatmıştır.

 

 

​

​

31. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

​

A) Bilge Karasu, Yeni Yalan Zamanlar’da büyük ölçüde kadın sorunlarını somutlayıcı bir tutumla yansıtmaya çalışmıştır.

B) Romanlarında bilinç akışı, iç monolog gibi yeni anlatım teknikleriyle kendine özgü bir yol bulan Adalet AÄŸaoÄŸlu’nun ilk romanı, Ölmeye Yatmak’tır.

C) OÄŸuz Atay’ın Tutunamayanlar romanı, ele aldığı konu, konuyu iÅŸleyiÅŸ tarzı ve kullanılan yeni anlatım teknikleri bakımından dikkate deÄŸer nitelikler taşır.

D) Yusuf Atılgan’ın Anayurt Oteli adlı romanı, aynı otelde kâtiplik yapan Zebercet adlı kahramanın ruhsal dünyasının açığa çıkarılması üzerinde ÅŸekillenir.

E) Toplumcu gerçekçi tutumla bireyin iç dünyasına kapanışını birlikte anlatan Haldun Taner, ÅžiÅŸhaneye YaÄŸmur Yağıyordu, On Ä°kiye Bir Var adlı kitapları ile ödül almıştır.

 

 

 

 

32. GöÄŸsü baÄŸrı açıktı. Elinde orak vardı. Ekin biçiyordu. Yüzünü topraÄŸa, sırtını güneÅŸe vermiÅŸti. Tarladaki ekini kurtarmaya çalışıyordu. Sırtında kaput bezinden bir iç gömleÄŸi vardı. Dışlığı yoktu. Ä°ç gömleÄŸi kirden meÅŸine dönmüÅŸtü. Elindeki orak küçüktü, koç boynuzu kadar bir ÅŸeydi. Bu yılın buÄŸdayı geçen yılın buÄŸdayından uzun gibi geliyordu gözüne. Dizine çıkmıyordu ama kıraçta ne buÄŸdaylar olmuÅŸtu bundan boysuz. “Biz bu cenabet topraklarda çok buÄŸdaylar gördük bacaksız, çok arpalar biçtik cüce.” dedi içinden. Adam usta orakçıydı. Ama ustalık para etmiyordu kıracın ortasında. Bunalıyor, ikide bir dikiliyor, elini kalçasına koyup küçük, kaplumbaÄŸa gözlerini kısarak aÅŸağılara, yola bakıyordu. Gelip geçen “otopos”ları izliyordu. Ama çok dikelemiyordu, karısı mız mız ediyor, oÄŸlu kararıyordu. Gözünün kuyruÄŸuyla baksa anlardı. Yüzde yüz kızıyorlardı.

​

Bu parçadan edebiyatımızdaki toplumcu gerçekçi hikâye ve roman anlayışıyla ilgili aÅŸağıdaki özelliklerden hangisi çıkarılamaz?

​

A) Köye ve köylüye yönelme anlayışı benimsenmiÅŸtir.

B) KiÅŸiler iç ve dış dünyasıyla birlikte ele alınmıştır.

C) Sorunların yansıtılması amaçlanmıştır.

D) Gözleme dayalı bir anlatım söz konusudur.

E) Halkı aydınlatma amacı güdülmüÅŸtür.

 

 

 

33. Dünya edebiyatında, Rus yazarı Çehov’un öncüsü olduÄŸu, anlatımı olaya yaslandırmayan, geleneksel anlamda serimi, düÄŸümü, çözümü olmayan bir öykü türüdür durum öyküsü.

 

AÅŸağıdaki yazarlardan hangisi özellikle bu öykü türünde ürün vermemiÅŸtir?

​

A) Memduh Åževket Esendal

B) Sait Faik Abasıyanık

C) Vüsat O. Bener

D) Ömer Seyfettin

E) Oktay Akbal

 

 

34. AÅŸağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan yapıtların belirleyici özelliklerinden biri deÄŸildir?

​

A) Okurların merak duygusunun kamçılanması amaçlanır.

B) YaÅŸamın çok boyutlu ve kavranması zor gerçeklerden oluÅŸtuÄŸu savunulur.

C) Anlatıcı, büyük ölçüde birey bilinciyle kendi “ben”ini öne çıkarır.

D) Topluma ait değerleri yansıtma amacı yoktur.

E) Anlatılanlar kiÅŸilerin iç dünyasının süzgecinden geçirilerek verilir.

 

 

35. Bazen düÅŸünüyorum da eÄŸer benim yazdıklarım hayatla ilgili deÄŸilse insanların yaÅŸadığı nasıl bir dünya? Bana göre, tüm kitaplarım gerçeÄŸi yansıtıyor. Ama hangi gerçeÄŸi? Benim gördüÄŸüm gerçeÄŸi.

 

Bu parçada sanat anlayışını belirten yazarın aÅŸağıdaki akımlardan hangisine baÄŸlı olduÄŸu söylenebilir?

 

A) Natüralizm

B) Ä°zlenimcilik

C) Klasisizm

D) Gerçeküstücülük

E) Sembolizm

​

​

1-E 2-B 3-A 4-D 5-C 6-A 7-B 8-D 9-E 0-C 11-A 12-B 13-E 14-D 15-C 16-B 17-E 18-C 19-A 20-D 21-E 22-A 23-B 24-C 25-D 26-A 27-C 28-B 29-E 30-C 31-A 32-E 33-D 34-A

35-B

bottom of page