google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1983-84-85 ÖSYM çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1983-ÖSYS Türk Dili ve Edebiyatı Soruları


1- Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedide’den miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüÅŸ getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyat-ı Cedidecilerin, özellikle Hüseyin Cahit’le Mehmet Rauf’un, Dr. Rıza Tevfik’le estetik konusu üzerinde tartışırken ter ter tepinircesine “Güzellik görecedir, güzellik görecedir.” deyiÅŸlerinin, bizim “Sanat kiÅŸisel ve saygıya deÄŸerdir.” sözümüzden farkı neydi?

 

Bu parçada, yazarın “biz” dediÄŸi kimler olabilir?


A) Garipçiler

B) Servet-i Fûnuncular

C) Yeni Lisancılar

D) Yedi MeÅŸaleciler

E) Fecr-i Aticiler

 

 

2- “Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayat izlenimlerinden esinlenerek oluÅŸturulmuÅŸ manzum hikâyelerdir. Bu manzumelerde Fikret’in yaptığı ÅŸey, konuÅŸma diline yakın bir ÅŸiir dilini bulmak olmuÅŸtur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuÅŸ ve manzumeyi dizelerden oluÅŸan bir bütün halinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı haline getirmiÅŸtir.”

 

Bu paragrafta Tevfik Fikret’in hangi özelliÄŸinden söz edilmemiÅŸtir?


A) Nazmı nesre yaklaştırmasından

B) Åžiirlerinde toplumsal konulara da deÄŸinmesinden

C) Beyit bütünlüÄŸünü kırmasından

D) Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından

E) Åžiirlerinde yaÅŸanılan gerçekleri yansıtmasından

 


3- “Bunlar ÅŸiirlerinde biçim-içerik ikiliÄŸini kaldırmaya, ÅŸiirin anlamı ile yapısını kaynaÅŸtırmaya çalışırlar. Ä°sterler ki ÅŸiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale gelsin, düzyazıya çevrilemesin, ses ve anlam öylesine yoÄŸrulsun ki anlam tek başına sıyrılıp çıkarılamasın, ÅŸiir katıksız biçim olan müziÄŸe yaklaÅŸsın.”

​

Bu yargılar, aÅŸağıdaki ÅŸairlerden hangisinin ÅŸiirleriyle örneklendirilebilir?


A) Faruk Nafiz Çamlıbel

B) Cahit Sıtkı Tarancı

C) Orhan Veli Kanık

D) Kemalettin Kamu

E) Ahmet HaÅŸim

 

 

4- “Ä°yi ile kötünün, akla karanın çatışması az çok her romanda vardır. Fakat XIX. yüzyıl Batı romancılığının yarattığı gelenek, bu çatışmada yazarın apaçık taraf tutmamasını, insanları kahraman deÄŸil, kahramanları insan etmesini, kimi insanı ak, kimi insanı kara deÄŸil her insani alaca göstermesini ister. Oysa yazar ayırıyor insanları: Ak bir yana, kara bir yana; cılız bir yana, gürbüz bir yana…”

 

Paragrafta sözü edilen “ak-kara” çatışmasının, en belirgin olduÄŸu edebiyat akımı hangisidir?


A) Klasisizm

B) Realizm

C) Romantizm

D) Natüralizm

E) Parnasizm

 

 


5- "1940 ÅŸiiri, kendinden önceki ÅŸiire bir tepkidir. Daha doÄŸrusu o ÅŸiirde bulunmayan özelliklerin ardına düÅŸmüÅŸtür. Åžiirimiz, bir yandan ÅŸairin diline baÄŸ olan engellerden arınırken, bir yandan da hayata yönelmiÅŸtir. Åžiir masa başı ürünü olmaktan çıkmıştır. Hayatla alışveriÅŸini sürdürerek hemen her türlü konunun kapısını çalmıştır. DüÅŸünceye ağırlık vermiÅŸ, sıradan insanın hayatına ayna tutmuÅŸtur bu ÅŸiir."


Parçaya göre 1940'tan önceki ÅŸiirimiz için aÅŸağıdaki yargılardan hangisine varılamaz?


A) Konuların iÅŸleniÅŸi bir çeÅŸitlilik göstermez.

B) Yazılanla yaÅŸanılan arasında bir baÄŸlantı görülmez.

C) Belirli konuların dışına çıkılmaz.

D) Belirli kurallara uyma zorunluluğu vardır.

E) Duygunun ve düÅŸ gücünün payı büyüktür.

 

 

6- AÅŸağıdakilerden hangisi divan ÅŸiirinin belirleyici özelliklerinden biri deÄŸildir?


A) Aruz vezniyle yazılmış olma

B) Kaside, gazel, mesnevi ve rubai gibi belli nazım ÅŸekilleri içinde yazılma C) Parça güzelliÄŸine deÄŸil bütün güzelliÄŸine önem verme D) Duygu ve düÅŸünceleri kalıplaÅŸmış birtakım söz sanatlarıyla anlatma E) Yabancı sözcüklerle ve dil kurallarıyla fazlaca yüklü olma

 

 

1984-EDEBÄ°YAT


1- Nedim’le Fuzuli’yi karşılaÅŸtıran aÅŸağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?


A) Nedim, ÅŸiirine günlük hayatı yansıtmış; Fuzuli ise bundan kaçınmıştır.

B) Ä°kisi de kasideden çok gazelde baÅŸarılı olmuÅŸtur.

C) Fuzuli tasavvuftan esinlenmiÅŸ, Nedim tasavvufla hiç ilgilenmemiÅŸtir.

D) Ä°kisinin de dili, çaÄŸdaÅŸlarına göre daha sadedir.

E) Ä°kisinin de “Divan”larından baÅŸka, “Mesnevi”leri de vardır.

 

 


2- AÅŸağıdakilerden hangisi Cenap Åžahabettin’le Ahmet HaÅŸim’de ortak deÄŸildir?


A) Hem şiir hem nesir alanında eser vermiş olmaları

B) Servet-i Fünun topluluÄŸunda yer almaları

C) Sanat için sanat ilkesini benimsemeleri

D) Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri

E) Aruz ölçüsünü kullanmaları

 


3- “Ben gazetedeki köÅŸemde roman eleÅŸtirileri yapmam. Zaten bu köÅŸenin görevi de eleÅŸtiri deÄŸildir. Amacım, okuyucuya bazı günlük sorunları tanıtmak, bu sorunlar hakkında düÅŸüncelerimi, derinliÄŸe inmeden, kanıtlamaya kalkmadan söylemektir. Kısa, yoÄŸun, günübirlik yazılardır bunlar.” diyen bir sanatçının özellikle hangi türde yazdığı söylenebilir?


A) Mektup   B) Fıkra   C) Deneme   D) Makale  E) Anı

​

​

​

​

1983Cevaplar 1- E 2- D 3- E 4- C 5- E 6- C
1984 Cevaplar 1- E 2- B 3- B 4- E 5- A 6- C
1985 Cevaplar: 1- A 2- E 3- C 4- D 5- D 6- A 7- C

1983-1984-1985 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

1983-1984-1985 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

4- Sakin ve rüzgârsız havalarda, bacalar üzerinden bir türlü savrulup dağılmayan dumanlar birbiri üzerine nasıl birikirse, bu sesler de öylece göÄŸün boÅŸluÄŸunda toplanıyor, kolay kolay dağılmıyordu.


Bu cümlede birbirine benzetilen iki ÅŸey aÅŸağıdakilerden
hangisidir?


A) Hava – Rüzgâr

B) Rüzgâr - Duman
C) Hava – Ses

D) Duman - Gök
E) Duman - Ses

 

 

 

 

5- “Dostum dedi, talih tahminlerimizi gerçekleÅŸtiriyor. Åžu
karşıdaki müthiÅŸ devleri görüyor musun? Otuz kadar var. Ne
olursa olsun, Tanrı’nın ve insanların bu maÄŸrur düÅŸmanlarına
hücum edeceÄŸim. Onlardan kalacak ganimetler bizim ilk
servetimiz olacaktır.”


Bu parça, aÅŸağıdaki yapıtların hangisinden alınmış olabilir?


A) Don Quijote’tan (Don KiÅŸot)

B) Hamletten
C) Faust’tan

D) Tartuffe’den (Tartüf)
E) Goriot Babadan (Goryo Baba)

 


6- “Bunlar, gerçeÄŸin anlatımını, bilimsel kurallara baÄŸlayacak kadar ileri gittiler. Edebiyatı bir ameliyat masasına benzetmek, romanı bir deney aracı yapmak istediler.”


Bu parçada sözü edilen özellikler aÅŸağıdaki yazarlardan
hangisinde bulunabilir?


A) Balzac

B) G. Flaubert

C) E. Zola

D) Tolstoy

E) V. Hugo


 

1985-EDEBÄ°YAT


1- “Ey saz benizli yolcu, sen, söyle bana,
      KuÅŸ uçmaz, kervan geçmez sema yolunda;
      Gündüzün, gecenin hangi kovuÄŸunda
      Dinlenmek için gidip yatacaksın?”


Burada ÅŸairin “yolcu” diye seslendiÄŸi “ay”dır. Bunu, ÅŸiirdeki hangi sözlerden çıkarabiliriz?


A) sema yolunda
B) kuÅŸ uçmaz, kervan geçmez
C) saz benizli
D) gündüzün, gecenin hangi kovuÄŸunda
E) dinlenmek için gidip yatacaksın

 

 


2- “Artık daÄŸlar sırtlarından kürklerini attılar. Fakat henüz
sabahları serince olduğundan, omuzlarına sislerden birer atkı
alıyorlar. Åžimdi rüzgâr, aÄŸaçlar arasında ılık ılık esiyor. Hele
böcekler, görülecek ÅŸey!”


Parçada kiÅŸileÅŸtirilen varlık, aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) böcekler

B) sisler

C) rüzgâr

D) aÄŸaçlar

E) daÄŸlar

 

​

​


3- “Her gün yazıyorum. Her gün gazetede çıkıyor bunlar. Güncel sorunlar yanında edebiyat yazıları da yazıyorum. Bunları, hikâyelere benzer, hikâyecikler biçiminde oluÅŸturuyorum. Yazılarımı bu türün bilinen, alışılmış tekniÄŸiyle deÄŸil, kendi istediÄŸim gibi yazdım ve okuyucu da bunu benimsedi. Bu da benim için sürekli edebiyat çalışması oluyor.”
Yazarın paragrafta sözünü ettiÄŸi yazı türü aÅŸağıdakilerden hangisi olabilir?


A) Makale

B) Deneme

C) Fıkra

D) Hikâye

E) Günlük

 

​


4- “Romancı eserinde bir bilim adamı tarafsızlığıyla gerçeÄŸi
yaÅŸatmak istediÄŸi için konuÅŸma biçiminde bir çığır açmış,
kiÅŸilerini hangi sosyal gruptan seçmiÅŸse o grubun diliyle
konuÅŸturmuÅŸtur.”


Burada sözü edilen romancı, hangi edebiyat akımına baÄŸlı olabilir?


A) Klasisizm
B) Romantizm
C) Realizm
D) Natüralizm
E) Sembolizm

 

 

 


5- “Roman, edebiyatımıza yeni bir tür olarak Tanzimat
döneminde girmiÅŸtir. Tanzimat’tan önce (---) ve Halk
edebiyatında hikâyelerin, hikâye ve roman tekniÄŸi ile bir ilgisi yoktur. Özellikle Divan edebiyatında düzyazı ile ya da manzum olarak yazılan hikâyeler belli konuların dışına çıkmaz. Halk hikâyelerinin birçoÄŸu da (---) karakteri gösterir.


Parçada boÅŸ bırakılan yerlere sırasıyla aÅŸağıdakilerin hangisi getirilmelidir?


A) Tekke - destan
B) Ä°slamlık öncesi - ÅŸiir
C) Tekke - mesnevi
D) Divan - masal
E) Divan - mizah

 

​

​

​


6- “Fuzuli, Leyla ve Mecnun’u ile bütün edebiyatımız boyunca tek başına kalmış bir eserin sahibidir. Baki’nin Mersiye’si gibi, onun Mesnevi’si de uzun zamanı kapatan eserlerdendir. ÇaÄŸdaşı Yahya Bey gibi, Atai gibi bu yola heves edenler az çok bölgesel konuları ele almışlar ya da çeviriye özenmiÅŸlerdir.”


Parçaya göre, Fuzuli’nin Mesnevi’si ile Baki’nin Mersiyesi’nin ortak özelliÄŸi aÅŸağıdakilerden hangisidir?


A) Uzun zaman, eşdeğerde benzerlerinin yazılmamış olması
B) Åžairlerinin bu türlerde baÅŸka eser vermemiÅŸ olmaları
C) Bu eserlerle “mesnevi” ve “mersiye” devrinin kapanmış
olması
D) Türlerinin ilk örnekleri sayılmaları
E) Ä°ki büyük çaÄŸdaÅŸ ÅŸair tarafından yazılmış olmaları

 

 

 


7- Edebiyatımızda Realizm’in öncüsü olmuÅŸtur. Romanlarında aydın kiÅŸileri ve çevrelerini, hikâyelerinde ise halkın yaÅŸayış ve adetlerini anlatmaya çalışmıştır. Eserlerinde, alışılmış olandan ayrı bir sözdizimi vardır. Batılı roman ve hikâye tekniÄŸine uygun, ilk baÅŸarılı örnekler onundur. Romanlarında ruh çözümlemelerine çok önem vermiÅŸtir.


Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar,
aşağıdakilerden hangisidir?


A) Recaizade Mahmut Ekrem
B) Nabizade Nazım
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu
E) Halide Edip Adıvar

bottom of page