google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2015 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1. Ä°nsanoÄŸlunun deÄŸer yargılarını ve bu yargılar içinde

edebiyatın yerini öÄŸrenmek, geçmiÅŸ medeniyetlerin ana

hatlarıyla ---- gerekli kılar. Çünkü bilgi; evrenin

oluÅŸumundan günümüze kadar uzanan geliÅŸimin ----,

bütün insanlığın malıdır.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere, düÅŸüncenin

akışına göre, aÅŸağıdakilerden hangisi sırasıyla

getirilmelidir?

 

A) açıklanmasını – baÅŸlangıcıdır

B) hatırlanmasını – yansımasıdır

C) incelenmesini – birikimidir

D) deÄŸerlendirilmesini – aktarılmasıdır

E) anlatılmasını – ürünüdür

 

 

​

 

 

2. Prodüksiyonu” dâhil dört ödül alan Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’nın oyuncularından Fatih KoyunoÄŸlu, oyunun baÅŸarı sebeplerini ve hepimizin içinde yaÅŸayan potansiyel “Arturo Ui” karakterini anlattı.

Bu cümleden kesin olarak çıkarılabilecek yargı

aşağıdakilerden hangisidir?

 

A) 2014 yılında son kez düzenlenen Afife Jale Tiyatro Ödülleri’nde rekor kırılmıştır

 

B) Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı adlı oyun, farklı ödüllere layık görülmüÅŸtür.

 

C) “Yılın En BaÅŸarılı Prodüksiyonu” ödülünü Fatih KoyunoÄŸlu almıştır.

 

D) “Arturo Ui” karakteri, modern insanın karmaşık iç dünyasını temsil etmektedir.

 

E) Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’ndaki oyuncular, yüksek bir performans göstermiÅŸlerdir.

​

​

​

 

3. (I) Yakın bir tarihte, bilim insanlarımız Ä°zmir’in Urla ilçesindeki antik kent Klazomenai’de zeytinyağı üretimi yapan bir iÅŸlik buldular. (II) Burada karbonlaÅŸmış zeytin çekirdekleri, zeytinyağını ayrıştırmada kullanılan toprak kaplar, zeytin tanelerini ezmeye yarayabilecek küçük el havanları vardı. (III) Bu zeytinyağı üretim yeri,

MÖ VI. yüzyılın ilk yarısından kalma olup Anadolu’da

ortaya çıkarılan en eski ve en modern iÅŸliktir.

(IV) Klazomenai’deki bu zeytinyağı iÅŸliÄŸi, bu bölgede bugünkü teknolojinin benzerinin 2.500 yıl önce de kullanıldığını kanıtlıyor. (V) Bu 2.500 yıllık zeytinyağı

 iÅŸliÄŸinin, gerçeÄŸine benzer bir ÅŸekilde iÅŸletime açılması ve o zamanın koÅŸullarıyla zeytinyağı üretilmesi öneriliyor.

 

Bu parçada sözü edilen zeytinyağı iÅŸliÄŸiyle ilgili olarak aÅŸağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?

 

A) I. cümlede, ortaya çıkarıldığı zamanla ilgili kesin olmayan bir bilgi verilmiÅŸtir.

B) II. cümlede, içindeki kimi eÅŸyalar iÅŸlevleriyle birlikte  sıralanmıştır.

C) III. cümlede, Anadolu tarihi açısından önemi dile

GetirilmiÅŸtir.

E) V. cümlede, yeniden üretime kazandırılmasına yönelik bir teklif dile getirilmiÅŸtir.

 

 

 

 

 

4. AÅŸağıdakilerden hangisi “Sanat sanat içindir.” anlayışıyla uyumlu bir ifade deÄŸildir?

 

A) Sanat, ahlaki veya dinî ölçütlere göre deÄŸerlendirilemez; özerk ve kıyas kabul etmez bir alandır.

B) Åžiir, bir dil, bir söz sanatıdır; dil içinde dil oluÅŸturma iÅŸidir.

C) Sanatı deÄŸerlendirmek yalnız onun dilini konuÅŸabilenlere özgüdür.

D) Sanat, ondan sadece zevk alındığı için yapılır; dünyayı  

hoÅŸnut etmek veya onu deÄŸiÅŸtirmek için deÄŸil.

E) Sanattan hayatı ve dünyayı söküp atarsak ondan hiçbir ÅŸey   anlayamayız.

 

 

 

 

 

5. Kimi zaman en büyük dostu kimi zamansa en büyük düÅŸmanıdır daÄŸlar kayakçıların. Tehlikeye atılmayı,

                                          I     

dikkatsizliÄŸi, sonrası   düÅŸünülmeden verilen kararları

          II

sevmez. Her kayakçı hayatta kalmak için tehlikeyi önceden hissetmek ve anında en doÄŸru                           III       

       IV

kararı vermek zorundadır. Ä°ÅŸte bu yüzden kendi branÅŸlarında ilerlemek isteyen kayakçıların daÄŸlarla oyun oynanmayacağını   bilmeleri gerekir.

                  V

Bu parçadaki numaralanmış sözcüklerin hangisinde birden fazla ses olayı vardır?

 

A)  I.       B) II.                      C) III.       D) IV.                     E) V

 

 

 

6. Altmış bin yıl önce Afrika’dan yola çıkan insanlar, durmadan ilerleyerek dünyanın dört bir yanına yerleÅŸmiÅŸlerdi. Bu

                                                                  I

ilerleyiÅŸleri ve gittikleri mesafe ; iklime, nüfus baskılarına,

                                                                     II          III             tekne ve diÄŸer teknolojik icatlara   baÄŸlıydı. Yolculuklarını

                                                                                 IV

hızlandıran    etkenler arasında elle tutulamayanlar da vardı:

      V

hayal gücü, adaptasyon ve bir sonraki tepenin ardında ne olduÄŸuna dair merak.

 

Bu parçadaki numaralanmış sözcüklerden hangisinin kökü ötekilerden farklıdır?

 

    A)  I.        B) II.        C) III.              D) IV.      E) V

 

 

 

 

 

7. 2013 yılı başlarında bir cumartesi sabahı televizyonda

verilen haber ÅŸaşırtıcıydı: Ege’nin en zengin endemik  

bitki alanı olan BozdaÄŸ’da sekiz yeni endemik bitki bulunduÄŸu, bitkilere henüz bir isim verilmediÄŸi, bu yeni endemik türlerin kaçırılmasını önlemek için nasıl bitkiler olduÄŸunun açıklanmadığı, Ege Üniversitesi Botanik Bahçesinde bu bitkilerden birinin kültüre alınabildiÄŸi ve tarlada yetiÅŸtirilebildiÄŸi belirtilmekteydi.

 

Bu cümlede aÅŸağıdakilerden hangisi yoktur?

 

A) Soru sıfatı                            B) Belgisiz zamir

 

C) Ä°ÅŸaret zamiri                                        D) BirleÅŸik isim

 

                                E) Üstünlük zarfı   

 

 

 

 

 

 

 

8. Bu eserle ilgili çok ÅŸey duymuÅŸtum ( ) Bizans

Ä°mparatorluÄŸu’ndan kalma bir eser olduÄŸunu ( ) içinde deÄŸerli fresklerin bulunduÄŸunu, binanın yıllar önce müzeye çevrildiÄŸini ( ) Ama bir türlü yolum düÅŸmemiÅŸti bu tarihî anıta. Bu anıtı ziyaret etmeyen bir tek ben mi  kalmıştım ÅŸu koca Ä°stanbul’da ( )Bu parçada ayraçlarla ( ) belirtilen yerlere,

 

Aşağıdakilerin hangisinde verilen noktalama

işaretleri sırasıyla getirilmelidir?

 

A) (:) (,) (...) (?)                                             B) (.) (,) (.) (.)

 

C) (;) (,) (.) (.)                                               D) (,) (;) (...) (?)

 

                                            E) (:) (;) (.) (...)

                                   

 

 

 

 

 

9. Sonsuzluk hissi uyandıran geniş bozkırları, keşfedilmeyi

                                                                I                 II

bekleyen vadileri, ormanları, tarihî kalıntıları, yöresel yemekleriyle Anadolu’nun önemli duraklarından biri olan Çorum ili, bulunduÄŸu yörenin en büyük sanayi merkezi olma

     III                                                         IV

ünvanını da taşıyor.

      V

 

Bu parçadaki numaralanmış altı çizili sözlerden hangisinin yazımı yanlıştır?

 

A)  I.        B) II.           C) III.        D) IV.                  E) V.

 

 

 

 

 

 

10. I.   Dünyada neler olup bittiÄŸine bakıldığında bizdeki

atölye çalışmalarına ek olarak modern masal anlatıcılığı derslerinin de verildiÄŸini görüyoruz.

II.  Masal anlatıcılığı atölyeleri kapsamında yapılan bu dersler, çeÅŸitli grupların veya üniversitelerin bünyesinde gerçekleÅŸtiriliyor.

III. Ülkemizde sözlü kültürü korumak için yapılan en önemli çalışmalardan biri masal anlatıcılığı dersleridir.

IV.Türkiye’deki bu aktarım iÅŸlevi dünyanın genelinde de aynı ÅŸekilde seyretmektedir.

V. Masalı masal yapan ÅŸiirsel ve coÅŸkulu anlatımı, bu grup ve üniversitelilere aktarabilmek için atölyelere isteyen herkes katılabiliyor.

 

Yukarıdaki cümleler anlamlı bir bütün oluÅŸturacak biçimde sıralandığında hangisi baÅŸtan üçüncü olur?

 

A)  I.                 B) II.        C) III.              D) IV.               E) V.

 

 

 

 

 

 

11. (I) DiriliÅŸ hakkında yorum yapan edebiyatçılar, genellikle DiriliÅŸ’i vicdan azabının romanı olarak tanımlarlar. (II) GeçmiÅŸte yaptığı hatanın bedelini ödemek isteyen ve vicdan azabı çeken bir insan profili çizilmekle beraber daha çok insanda var olan ve kiÅŸisel hırslarla, tutkularla yok olan insani vasıfların ön plana çıkarıldığı bir romandır DiriliÅŸ. (III) Tolstoy, toplumda yaÅŸamanın kiÅŸiye sorumluluklar yüklediÄŸine inanır ve bunu bazı eserlerinde de dile getirir. (IV) Sahip olduÄŸu

mevki, servet ve ÅŸöhreti elinin tersiyle iten, öldürdüÄŸü manevi deÄŸerlerin farkına vararak dirilmeye çalışan bir insanın öyküsüdür. (V) Bu ana temasıyla roman, erdemin insanlığın ortak malı olduÄŸunu ve erdemli insanın dünyanın bütün coÄŸrafyalarında görülebileceÄŸini göstererek erdemin gözetilmesi gereken bir ÅŸey olduÄŸunu anlatmaktadır.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi düÅŸüncenin akışını bozmaktadır?

 

A)  I.                                 B) II.                          C) III.                     

                           D) IV.                      E) V.

 

 

 

 

12. (I)   Yıllar önce bu adam, Çanlar Kimin Ä°çin Çalıyor’un, kendi yazdığı basılmamış bir film senaryosundan

çalındığını iddia etmiÅŸti. (II) SöylediÄŸine göre bu senaryoyu Hollywood’da bir partide okumuÅŸ (III) O sırada benim de orada bulunduÄŸuma Ernie isimli birisi tanıklık etmiÅŸ. (IV) Bu da hakkımda bir milyonluk dava açılması için yeterli olmuÅŸ. (V) Mahkemeye gittik, eserin çalıntı olmadığını ispat ettik ve doÄŸal olarak davayı biz kazandık. (VI) Adamın iflas etmiÅŸ bir iÅŸ adamı olduÄŸunu da ortaya çıkardık ama önceki davaların sonucu hakkında bilgim yok.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinden sonra, düÅŸüncenin akışına göre, “ÖÄŸrendiÄŸime göre o, bu tutumu alışkanlık hâline getirmiÅŸ ve baÅŸka yapımcılara da senaryolarının çalıntı olduÄŸu iddiasıyla dava açmış.” cümlesi getirilmelidir?

 

A)  II.                B) III.       C) IV.       D) V.        E) VI.

 

 

 

 

13. (I) DüÅŸünmek; elbette bir insanın kafasında kaldığı

sürece kimsenin karışamayacağı, müdahale

edemeyeceği bir eylemdir. (II) Kimse kimsenin kafasını

açıp ne düÅŸündüÄŸünü bilemediÄŸi için düÅŸünce, soyuttur.

(III) Bir toplumda düÅŸünce hürriyetinin mevcut olması, o

düÅŸüncelerin ifade edilebilir olmalarıyla somut bir

duruma kavuÅŸabilir. (IV) Dolayısıyla düÅŸünce suçunun

iÅŸlenebilmesi, düÅŸünce suçlusunun mevcut olabilmesi

için bazı düÅŸüncelerin sözle, yazıyla veya resimle dışa

vurulması gereklidir. (V) Sıfatı ve toplumsal konumu ne

olursa olsun herhangi bir insan, “Benim düÅŸüncem

budur.” diyemiyorsa o toplumda düÅŸüncenin suç olduÄŸu

anlaşılır. (VI) ÇaÄŸdaÅŸ demokratik toplumlarda ise

düÅŸünce deÄŸil, toplumun güvenliÄŸini sıkıntıya sokan

eylemler suçtur.

​

Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci

paragraf hangi cümleyle baÅŸlar?

 

A) II.  B) III.       C) IV.       D) V.        E) VI.

 

 

 

 

14.    Sis yavaÅŸ yavaÅŸ dağılırken limana bir gemi yanaşıyor. Güverte deniz adamlarıyla dolu. Hayretle kıyıya bakıyorlar, kimse konuÅŸmuyor. Bundan daha etkileyici kaç manzara sayabilirsiniz? Siste kaç gün kaldılar acaba? Gece rüzgâr azaldığında veya kuzeybatıdan esip sis bulutlarını tam üzerlerine taşıdığında, pusula rutubetten okunmaz olunca sis düdüÄŸüne önce kim sarıldı? Kendilerini geceye ve nefes alan denize bıraktıklarında tanımlayamadıkları belli belirsiz ışıklara kilitlenip soluklarını tuttular mı?

 

Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A)      Sorularla akıcılık saÄŸlanmıştır.

B)      KiÅŸileÅŸtirme yapılmıştır.

C)      Örneklendirmeye baÅŸvurulmuÅŸtur.

D)      Betimleyici ögeler kullanılmıştır.

E)      Ayrıntılara yer verilmiÅŸtir.

 

 

 

15.    Zaman nasıl da deÄŸiÅŸtiriyor insanı? Önceleri öfkeli ve sert, bir o kadar da yaÅŸama sevinciyle dolu, ÅŸakacı, güleç biri. Sonra yılların getirdiÄŸi deÄŸiÅŸiklikler, yıpranmalar ve yaÅŸlanma... Gittikçe daha az sevinç ve daha az hüzün... Caddebostan’daki evin mutfağına yerleÅŸtirdiÄŸi küçük, gösteriÅŸsiz, can çekiÅŸen bir masada, sabahın erken saatlerinden baÅŸlayarak çalışan bir adam geliyor gözümün önüne. Bu babamdan baÅŸkası deÄŸil. Yanı başındaki ocakta kendine kahve yapardı, tezgâhta bir ÅŸeyler hazırlayan anneme de göz atardı arada bir. Çalışırken yalnız olmak istemezdi sanırım. Yazdıklarını önce anneme okurdu, çok sonraları da bana. EleÅŸtirilere önem verirdi, üstünde düÅŸünürdü. Bütünüyle evcimen bir adam, her dem açan bir çiçekti denebilir.

 

Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A)      Abartmadan yararlanılmıştır.

B)      Eksiltili cümleler kullanılmıştır.

C)      KarşılaÅŸtırmaya baÅŸvurulmuÅŸtur.

D)      Öznel ifadelere yer verilmiÅŸtir.

E)      Benzetme yapılmıştır.

 

 

 

 

​

 

 

 

16.    Yazar yalnızca gözlemlerinden yola çıkarak yazmaz. Ä°stese de yapamaz bunu. Roman yazılırken yani anlatılmak istenen, belli bir kurgu içinde sözcüklere dönüÅŸtürülürken yazılanlar artık yazara ait olmaktan uzaklaşır. Yazdıkça romanın dünyasında kiÅŸiler, olaylar yeni boyutlar kazanır, yeni durumlara dönüÅŸür. Yazar hayal dünyasının zenginliÄŸini heyecanla izleyen bir seyirci hâline gelir.

 

Bu parçada asıl anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)Yazar, baÅŸlangıçta kurguladığı olayları ve kahramanları romanın akışı içinde deÄŸiÅŸtirme gereÄŸi duyar.

 

B)Romanlarda olaylar ilerledikçe yazarla kahramanlar birbirine benzemeye baÅŸlar.

 

C)Gerçekle hayalin bütünleÅŸip iç içe geçmesi, romanı diÄŸer türlerden ayıran önemli bir özelliktir.

 

D)Roman kahramanları ve olay örgüsü, bir süre sonra farklılaÅŸarak yazarın denetiminden çıkar.

 

E)Yazar, sıradan olayları romanın gizemli dünyasına yerleÅŸtirirken dilin imkânlarından yararlanır.

 

 

 

 

17.    Tanıdık bir ailede yaÅŸlı ve felçli bir hanımefendi vardı, yatak odasındaki çiçekli duvar kâğıtları eskimiÅŸti. Çocukları bu kâğıtları yenilemek istemiÅŸ, anne buna izin vermemiÅŸ. Bu hanımın birkaç gün için evden ayrıldığı bir vakit, çocukları eski kâğıtları çıkarıp yeni, desenli, daha kaliteli kâğıtlarla kaplamışlar odayı. Muhtemelen onu sevdikleri, ona deÄŸer verdikleri için yapmışlar bunu. Ancak anneleri evine döndüÄŸünde odayı görünce “ aÄŸ olun, zahmet etmiÅŸsiniz ama ben kâğıdın üzerindeki çiçeklerde geçmiÅŸi kokluyordum.” demiÅŸ.

 

Bu parçada asıl anlatılmak istenen aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Ä°nsanın eÅŸyaya verdiÄŸi deÄŸer, ona sinen hatıralarda gizlidir.

 

B)      Gençken sıkıntı çekilerek sahip olunan eÅŸyalar, yaÅŸlılıkta özel bir deÄŸer taşır.

 

C)      YaÅŸlıları rahat ettirmek için onların yaÅŸadıkları mekânı bozmamak gerekir.

 

D)      Klasik mekân algısı ile modern mekân algısı arasında farklar vardır.

 

E)      KuÅŸaklar arası çatışma, her zaman karşımıza çıkan sosyolojik bir olgudur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.    Eskiden bir ÅŸehrin mahallesini oluÅŸturabilecek büyüklükte bir insan topluluÄŸu, günümüzde tek bir apartmana sığdırılmış durumdadır. Arada ÅŸu fark var ki eskiden aynı mahallede oturanlar birbirlerini tanırdı. Günümüzde ise aynı apartmanda oturanlar, kapı komÅŸusu olanlar bile artık birbirlerini tanımıyor; kaldı ki hemÅŸehriler birbirini tanısın. Sahi, eskiden bir de hemÅŸehrilik kavramımız vardı. Artık bu kavramdan da uzaklaÅŸmış bulunuyoruz. Åžimdi düÅŸünün bir kere, birbirine hemÅŸehri gözü ile bakan Ankaralılar, Ä°stanbullular, Ä°zmirliler kalmış mıdır?

 

Bu parçada asıl yakınılan durum aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)Kentlerde yaşayan insanlar arasında akrabalık ilişkilerinin zayıflaması

B)Kalabalıklar içinde yaÅŸasa da insanın iç dünyasında yalnız olması

C)Kentlerin, bir araya getirdiği insanları zamanla birbirine yabancılaştırması

D)HemÅŸehri kavramının günümüzde farklı bir anlam kazanması

E)Büyük kentlerde mahallelerin yerini büyük apartmanların alması

 

 

 

 

 

 

19.    Bitkiler gibi hayvanlar da Rönesans Dönemi’nde heyecanla incelendi. DoÄŸa tarihi öÄŸrencileri, bilinen coÄŸrafyadaki pek çok hayvan çeÅŸidini zaten tanıyordu. Ancak coÄŸrafi keÅŸifler sonucunda yeni ülkelerin bulunmasıyla birlikte varlığı bilinen hayvanlara çok farklı türler eklendi. Bu geliÅŸme, seyahat eden doÄŸa düÅŸkünü bilim araÅŸtırmacılarından oluÅŸan yeni bir kitlenin var olmasını saÄŸladı. Ä°lk günlerin hırslı maceracılarının yerini bilgi peÅŸinde koÅŸan insanlar aldı. Bu kiÅŸiler sadece uzak diyarlardaki bitki ve hayvan çeÅŸitlerini öÄŸrenmekle kalmadı, kendi ülkelerinin hayvan ve bitki çeÅŸitliliÄŸini de yeniden inceleme ihtiyacı duydu. Böylece her devlet kendi coÄŸrafyasında görülen canlı türlerinin tespiti için araÅŸtırmalar baÅŸlattı.

 

Bu parçada aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?

 

A)      Bulunan yerlerin, doÄŸaya bakış açısını deÄŸiÅŸtirdiÄŸine

 

B)      DoÄŸa tutkunu bilim insanlarından oluÅŸan bir grubun ortaya çıktığına

 

C)      CoÄŸrafi keÅŸiflerle beraber eldeki bilgilere yenilerinin eklendiÄŸine

 

D)      Canlı türlerinin devamlılığıyla ilgili çalışmaların hız kazandığına

 

E)      Bitki ve hayvan çeÅŸitlerinin tekrar incelenmeye alındığına

 

 

 

 

 

 

 

20.    Bizde genellikle çocuk yayınları küçümsenir, kitaplarda da süreli yayınlarda da böyledir bu. “Çocuk iÅŸte.” denip geçilir. Büyükler için hazırlanan eserlere gösterilen özen, onlarınkine gösterilmez. Oysa çocuklar için yazılanlarda daha özenli davranmak gerekir. Çocuk yayınları, onlara sadece okuma sevgisini aşılamakla kalmamalı; doÄŸru mesajlar vererek deÄŸer eÄŸitimine, iyi bir birey ve okur olmalarına da katkı saÄŸlamalıdır. Çocukların ne kadar kolay etkilenip deÄŸiÅŸtiÄŸini, yönlendirmeye ne kadar açık olduÄŸunu yakından biliyorum. ÖÄŸretmenlik yıllarımda bunun sayısız örneÄŸine tanık oldum çünkü.

 

Bu sözler aÅŸağıdaki sorulardan hangisinin cevabı olabilir?

 

A)      Çocuk yayınlarında baÅŸarının ölçütü, yayının çok satılması mıdır?

 

B)      Çocuklara yönelik eserler hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir?

 

C)      Çocukların ilgisini hangi tür yayınlar daha fazla çekmektedir?

 

D)      Çocuk yayınlarında içerik ve çocuk psikolojisi iliÅŸkisi nasıl kurulmalıdır?

 

E)      Çocuklar için yazılan eserler, yazarlarının yaÅŸantısından izler taşımalı mıdır?

 

 

21.    Roman yazmayı hiç düÅŸünmedim. Bunun nedeni, mükemmel olma isteÄŸi deÄŸil. Birkaç kez denedim ancak hiçbir zaman iyi bir anlatıcı olamadım. Bu yüzden roman yazmaktan özellikle kaçındım. Kimi dönemlerde ÅŸiir yazdım, hâlâ yazdığım oluyor fakat bunlar, kendim için yazdığım ÅŸiir denemeleri. ayımlanacak deÄŸerde deÄŸil.

 

Bu parçada kendisinden böyle söz eden kiÅŸi aÅŸağıdakilerin hangisiyle nitelendirilemez?

 

A) Yetersiz olduÄŸunu düÅŸünen

B) Ä°çinde bulunduÄŸu durumdan yakınan

C) Ürettiklerini ortaya çıkarmayan

D) Öz eleÅŸtiri yapabilen

E) Açık sözlü bir tutum sergileyen

 

 

 

22.    - 23. soruları aÅŸağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

 

En az iki katlı inÅŸa edilen geleneksel Türk evlerinde erkeklerin oturma salonu olan selamlık alt kattadır. Kadınlara mahsus olan haremlik ise üst kattadır ve genellikle selamlıktan daha geniÅŸtir. Selamlık evin harem bölümüne sıkıntı vermemek için iÅŸlevsel bir çözüm olmuÅŸtur. SokaÄŸa açılan avlular yüksek duvarlarla çevrilidir ve bu da hane halkının ev içinde rahat hareket etmesini saÄŸlar. Günümüzün apartmanlarında balkonların karşıladığı ihtiyacı, geleneksel mimarimizde avlu karşılar. Ä°çinde çardak ve çeÅŸmelerin de bulunduÄŸu avlular aynı zamanda birer sohbet mekânıdır. Mahremiyetin bir baÅŸka uyarıcısı ise kapı tokmaklarıdır. Evlerde biri ince diÄŸeri kalın ses çıkaran iki halka tokmak bulunur. Eve gelen erkekler büyük tokmağı kullanır, bu ses ev halkına ikaz niteliÄŸi taşır. Kadınlar ise küçük tokmağı kullanarak erkeklerin avludan ayrılmaları gerektiÄŸinin uyarısını yaparlar. EstetiÄŸin iÅŸlevsellikle buluÅŸtuÄŸu Türk evleri incelendiÄŸinde tüm bu ayrıntıların belli bir amaca hizmet ettiÄŸi görülür.

 

 

 

 

22.    Bu parçaya göre, geleneksel Türk evlerinin tasarlanmasında göz önünde bulundurulan temel etken aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) EstetiÄŸe ve düzene önem vermek

B) Kalabalık ailelerin bir arada yaşamalarına uygun zemin hazırlamak

C) Konforu ve rahat yaÅŸamı öncelemek

D) Özel yaÅŸamın gizliliÄŸini korumak

E) Kadınların ve çocukların güvenliÄŸini saÄŸlamak

 

 

 

 

23.    Bu parçada geleneksel Türk evleriyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine deÄŸinilmemiÅŸtir?

 

A)      Fiziksel özelliklerinin neler olduÄŸuna

B)      Avlunun ne tür iÅŸlevsel yönlerinin bulunduÄŸuna

C)      Kullanımında cinsiyetin dikkate alındığına

D)      Tarih boyunca tecrübeli ustalarca yapılabildiÄŸine

E)      Kapı tokmaklarının ne amaçla kullanıldığına

 

 

 

24.       Sevgilime kul oldum

           GüzelliÄŸi seçeli

           Varlıkta yoksul oldum

           BenliÄŸimden geçeli

 

           Vücut ruha aÄŸ gibi  

           Bir düÄŸümlü baÄŸ gibi

            Muhabbet menbâ gibi

            Kevserinden içeli

 

Bu ÅŸiirle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A)      Çapraz kafiye kullanılmıştır.

B)      Tezat sanatına yer verilmiÅŸtir.

C)      Tasavvufi ögeler vardır.

D)      Ä°mgelere yer verilmiÅŸtir.

E)      Anlam, ÅŸiirselliÄŸe tercih edilmiÅŸtir.

 

 

 

 

25.    Yağız atlar kiÅŸnedi, meÅŸin kırbaç ÅŸakladı,

          Bir dakika araba yerinde durakladı.

          Neden sonra sarsıldı altımda demir yaylar,

          Gözlerimin önünden geçti kervansaraylar...

 

Gidiyordum, gurbeti gönlümde duya duya,

Ulukışla yolundan Orta Anadolu’ya.

 

Bu dizelerle ilgili olarak

 

I..Hecenin 7+7 kalıbıyla yazılmıştır.

 

II. Didaktik bir üslup söz konusudur.

 

III. Yarım uyak kullanılmıştır.

 

IV. Mesnevi biçiminde uyaklanmıştır.

 

V. Ana izlek(tema) Anadolu ve gurbettir.

 

yargılarından hangileri yanlıştır?

 

A) I. ve II.            B) I. ve V.                       C) II. ve III.

 

 

              D) III. ve IV.                        E) IV. ve V.

 

 

 

 

 

26.    Gördüm ol meh dûÅŸuna bir ÅŸâl atup lâhûrdan

         Gül yanaklar üstüne yaÅŸmak tutunmuÅŸ nûrdan

 

Bu beyitteki altı çizili sözcükte aÅŸağıdaki söz sanatlarından hangisi vardır?

 

(meh: ay, dûÅŸ: omuz, lâhûr: bir tür kumaÅŸ)

 

A) Ä°stiare             B) Telmih                           C) Tevriye

 

 

                   D) Kinaye                      E) TeÅŸbih

 

 

27.    Divan ÅŸiirinde, edebî sanatlarla saÄŸlanan derin ve yoÄŸun bir anlam söz konusudur. Bunu gerçekleÅŸtirmek için bazen bilinen bir olaya ait birkaç anahtar kavram verilerek okuyucunun zihninde çaÄŸrışımlar uyandırılır, bazen dış dünyadaki gerçekliklerin sınırı zorlanır, bazen de olaylar daha çarpıcı gerekçelere baÄŸlanır.

 

Bu parçada özellikleri dile getirilen edebî sanatlar, aÅŸağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiÅŸtir?

 

A)      Tevriye – Kinaye – Hüsnütalil

B)      Telmih – TeÅŸbih – Tecahülüarif

C)      Telmih –  übalaÄŸa – Hüsnütalil

D)      Tenasüp –  ecazımürsel –  übalaÄŸa

E)      Tenasüp – Kinaye – Tecahülüarif

 

 

 

 

​

2015 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

28.    Dükkânlardan pek çoÄŸu açık ama ürün yok. Kendime bir iki gömlek alayım hevesiyle hangisine girdim ise “Kalmadı.” cevabını aldım. Hatta çocuk gömleÄŸi bile bulunmuyordu. Esnaflar arasında Avusturyalı kadınlar da vardı. En baÅŸtaki antikacıya ne dersiniz? Üç dört halı sermiÅŸ, camekânına antika türünden, bizim laternacıların giydikleri simsiyah feslerle ÅŸamdan ucuna geçirilen kıpkırmızı küçük fesler dizmiÅŸ. Bununla birlikte bu dükkânların hiçbirinde tabiat güzelliÄŸini belirten düzenleme zevki görünmüyordu.

 

 

Bu parçada aÅŸağıdaki edebî türlerden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?

 

A) EleÅŸtiri                                            B) Haber yazısı

 

 C) Sohbet                                           D) Anı

 

                             E) Gezi yazısı

 

 

 

 

 

 

 

29.    Belirli ve kesin kuralları olmayan, düÅŸünce ağırlıklı bir türdür. Bu tür yazılarda bilgi ve sanat iç içedir. Ä°leri sürülen düÅŸünceleri ispatlama zorunluluÄŸu olmasa da yazarın gereken fikrî olgunluÄŸa, yeterli tecrübeye ve olayları yorumlayabilecek kapasiteye; durmadan geliÅŸen, serpilen, biçimlenen bir dünya görüÅŸüne ve hayat anlayışına sahip olması beklenir.

 

Bu parçada aÅŸağıdaki edebî türlerden hangisine ait özellikler dile getirilmiÅŸtir?

 

A) Deneme                                       B) Makale

 

C) Röportaj                                      D) Söylev

 

                                E)     Fıkra

 

 

 

 

30.    Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu’nun romanlarında görülen; çatışmacı, kötümser, kararsız ve idealist kiÅŸiler çoÄŸu zaman yazarla iliÅŸkilendirilmektedir.

 

AÅŸağıdakilerden hangisi bu açıklamaya uygun bir karakter deÄŸildir?

 

A)      Hüküm Gecesi – Ahmet Kerim

B)      Sodom ve Gomore – Necdet

C)      Yaban – Ahmet Celal

D)      Kiralık Konak – Hakkı Celis

E)      Nur Baba – Nur Baba

31.    Alegorik bir eserdir.Mesnevi nazım ÅŸekliyle yazılmıştır. Ahlaki-didaktik türde bir eserdir.Siyasetname niteliÄŸi taşımaktadır.

 

Bazı özellikleri verilen eser aÅŸağıdakilerden hangisine aittir?

 

A)      Hoca Ahmet Yesevi

B)      Yusuf Has Hâcip

C)      Ali Åžir Nevayi

D)      Edip Ahmet Yükneki

E)      KaÅŸgarlı Mahmut

 

 

 

 

​

 

 

 

 

32.    Hece ölçüsüyle söylenir.Dinsel sürgün avları ile ÅŸölen veya toy denen ziyafetlerde söylenir.AÅŸk, doÄŸa sevgisi ve yiÄŸitlik gibi çeÅŸitli konular iÅŸlenir.aaab, cccb ÅŸeklinde kafiyelenir.

 

 

Bazı özellikleri verilen nazım ÅŸekli aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) KoÅŸuk                       B) Sagu               C) Semai

 

 

D) Varsağı                                                     E) Türkü

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33.    AÅŸağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen terimle uyuÅŸmamaktadır?

 

A)      Din uÄŸruna yapılan savaÅŸları konu alan eserler (Gazavatnâme)

 

B)      Sanatlı bir dille yazılmış düzyazıların ve mektupların bir araya toplandığı eserler (MünÅŸeat)

 

C)      Elçi olarak bir ülkeye gönderilen kiÅŸilerin elçilikleri sırasındaki gözlemlerini dile getirdikleri eserler (Sefaretnâme)

 

D)      Herhangi bir manzumeyi alaycı bir ÅŸekilde taklit etmek için oluÅŸturulmuÅŸ eserler (Tehzil)

 

E)      Bir ÅŸehrin güzelliklerinin sanatkârane bir biçimde dile getirildiÄŸi eserler (Surnâme)

 

 

 

 

 

 

34.    Evet, tarz-ı kadîm-i ÅŸi’ri bozduk, herc ü merc ettik,

         Nedir ÅŸi’r-i hakiki safha-i irfâna derc ettik

 

Bu manzumede geçen “tarz-ı kadîm” ifadesiyle belirtilen ÅŸiir anlayışı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Divan ÅŸiiri

B)      Tanzimat Dönemi ÅŸiiri

C)      Halk ÅŸiiri

D)      Ä°slamiyet’ten önceki Türk ÅŸiiri

E)      Servetifünun Dönemi ÅŸiiri

 

​

​

35.    XVII. yüzyılda sanatlı nesrin en önemli temsilcilerinden biri olan yazar, ilk defa mensur hamse oluÅŸturmuÅŸ; XV. yüzyılda temelleri atılmış olan süslü nesre yeni bir boyut kazandırmıştır. Sanat ve maharet göstermek amacıyla o döneme kadar kullanılmamış Arapça ve Farsça kelimelere yer vermiÅŸ, zincirleme tamlamalar ve uzun cümlelerle özgün bir üslup geliÅŸtirmiÅŸtir.

 

Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Veysî                                                     B) Nergisî

 

 

C) Katip Çelebi                                            D) Nâbî

 

 

                                    E) Sinan PaÅŸa

 

 

 

 

 

36.    ÇaÄŸdaÅŸlarına göre zarif bir dile, zengin bir hayale, canlı bir tasvir yeteneÄŸine sahip olan ----, her yönüyle büyük bir ÅŸairdir. Ä°slami ilimlere ve Acem edebiyatına tam olarak vakıf olduÄŸu bazen çok sanatlı olan kasidelerinden anlaşılır. Edebiyatımızdaki yergi türünün ÅŸaheserlerinden birini ortaya koyan ÅŸair; II. urat’a sunduÄŸu, “öküzlerdeki boynuza sahip olmayı uman bir eÅŸeÄŸin kulağından ve kuyruÄŸundan olması” ana fikrini iÅŸlediÄŸi, mesnevi nazım biçimini kullandığı sembolik tarzdaki eseriyle ünlüdür.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) NeÅŸatî                                                   B) Nailî

 

C) Ahmet PaÅŸa                                          D) Åžeyhî

 

                                     E) Fuzûlî

 

 

 

 

 

37.    ---- ÅŸiirlerinde en çok dikkat çeken mekânlardan

 

biri Sa’dâbâd’dır. Büyük ve görkemli bir alanı ifade eden Sa’dâbâd; su kanalı, köÅŸkler, saray, mesire alanı

ve kamelyalarıyla ÅŸairin hayal dünyasını süsleyen bir tablo ÅŸeklinde sunulmuÅŸtur.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) BaÄŸdatlı Rûhî’nin                        B) Bâkî’nin

 

C) Nedîm’in                                         D) Åžeyh Galip’in

 

                                   E)  Nef’î’nin

 

 

 

 

 

38.    Bu neslin üslubu son derece açık ve yalındır. Bunun nedeni; onların, varlığı güzel bulmaları ve onu teÅŸbih, istiare, mecaz gibi edebî sanatlarla süslemeye ve deÄŸiÅŸtirmeye gerek görmemeleridir.

 

Bu parçadaki “Bu neslin” ifadesi kapsamına aÅŸağıdakilerden hangisi girmez?

 

A) Fecr-i Atîciler                                          B) Garipçiler

 

C) BeÅŸ Hececiler                                        D) Hisarcılar

 

                                       E) Millî Edebiyatçılar

 

 

​

 

 

 

39.    Romanlarında; ferdin iç dünyasını esas alan konuları, Servetifünun hareketinin genel karakterine daha uygun romantik duyguları, hayalleri ve aÅŸkları ele alır. Çok ender de olsa Halas gibi kimi romanlarında bazen yurtseverlik duygularının ve sosyal alandaki BatılılaÅŸma hareketine ait bazı unsurların anlatıldığı da olur. Romanlarında sosyal çevreye ve olaya deÄŸer vermeyen sadece psikolojik içeriÄŸe yönelen bir yazardan bundan fazlası da beklenemez. Gerçekten, onun romanlarındaki esas muhtevayı ferdin iç dünyası oluÅŸturur ve romanlarının daha çok psikolojik roman çeÅŸidine sokulabileceÄŸi sonucuna varmak güçtür.

 

Bu parçada romanlarından ve romancılığından söz edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Mehmet Rauf

B)      Halit Ziya UÅŸaklıgil

C)      Hüseyin Rahmi Gürpınar

D)      Peyami Safa

E)      Hüseyin Cahit  Yalçın

 

 

 

 

 

40.    Romancıların ele alıp iÅŸledikleri konular, dönemin sosyal ve siyasal koÅŸullarıyla sınırlıdır. Bunların ortak amacı; halka seslenen bir roman türü geliÅŸtirmek, BatılılaÅŸma ile gelen sosyal ve kültürel deÄŸiÅŸimi halka benimsetmek, halkı onlardan haberdar etmektir. Romanların yapı

 

ve konuları, bu düÅŸüncenin gerçekleÅŸmesine hizmet eder. Esirlik, aile, görücü usulü evlilik ve kadınların eÄŸitimi gibi döneme özgü sosyal konular; aÅŸk, ölüm ve kahramanlık gibi evrensel konularla desteklenir. Yapı ise birey-gelenek, birey-toplum ve kadın-erkek ekseninde ÅŸekillenir.

 

 

AÅŸağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada dile getirilen dönemin yazarlarından birine aittir?

 

A) Sinekli Bakkal                             B) Huzur

 

C) Baba Evi                                      D) Cezmi

 

                                     E) Mai ve Siyah

 

 

 

41.    Yahya Kemal Beyatlı’yla mizaç ayrılığından dolayı ÅŸiiri farklı bir yönde geliÅŸen bu ÅŸair, saf ÅŸiir arayışı açısından, döneminde Yahya Kemal’e en yakın sanatçıdır. Ancak Yahya Kemal’in saf ÅŸiir düÅŸüncesi; romantik, parnasist, sembolist ve neoklasik gibi Fransız ÅŸiirinin birbirinden çok farklı özellikler taşıyan örneklerinin etkileriyle oluÅŸmuÅŸtur. Bu ÅŸair ise saf ÅŸiiri, Fransız sembolistlerinde ve izlenimcilerinde bulmuÅŸtur.

 

Bu parçada sözü edilen ÅŸair aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Ahmet HaÅŸim

B)      Cahit Sıtkı Tarancı

C)      Ahmet Hamdi Tanpınar

D)      Ahmet Muhip Dıranas

E)      Mehmet Akif Ersoy

 

 

42.    Bütün hikâyelerinde, saÄŸlam bir anlatma tekniÄŸi hemen fark edilir fakat bazı ürünleri fıkradan bozma hikâyeler olarak algılanabilir. Ama o, hikâyelerinin iÅŸlevine inanan bir yazar olarak toplumu etkilemeyi ve böylece dünyanın deÄŸiÅŸmesine katkıda bulunmayı amaçlamıştır. Efruz Bey’in ön sözünde, “Hakikati; görüldüÄŸü gibi, edebiyat yapmadan yazmak istedim.” derken ifade ettiÄŸi ÅŸey, hikâyeleri için de geçerlidir.

 

Bu parçada sözü edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Ömer Seyfettin

B)      Refik Halit Karay

C)      ReÅŸat Nuri Güntekin

D)      Ahmet Rasim

E)      Halide Edip Adıvar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43.    Yazarın hemen her öyküsünde hangi düzeyden, hangi meslekten olursa olsun, baÅŸlangıçta duygu yoksulu gibi bir izlenim bırakan öykü kahramanları; birdenbire bir halk filozofu, bir ÅŸair, bir düÅŸünür olarak kabuÄŸundan dışarı çıkar. Öykünün etki gücü, iÅŸte o andan itibaren artar. Türk hikâyeciliÄŸinde yeni bir tarzın öncülerinden olan yazarın bütün öykülerinde kahraman ya kendini aÅŸmak için çırpınır ya da baÅŸka türlü anlaşılmaya yatkın kiÅŸiliÄŸini birdenbire gerçek çizgileriyle ortaya koyar. Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi ve Havada Bulut tanınmış öykü kitaplarından bazılarıdır.

 

Bu parçada sözü edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Füruzan                                    B) Oktay Akbal

 

C) Sait Faik Abasıyanık                 D)Mustafa Kutlu

 

                                           E) Haldun Taner

 

 

 

 

 

 

44.    Yazarın edebiyatımıza getirdiÄŸi yeniliklerden biri de köy hayatını ve köy insanını ilk olarak ele almış olmasıdır. Anadolu köylüsünün bilgisizliÄŸi, yoksulluÄŸu, aÄŸalar ve tefeciler ile iliÅŸkileri, duygusal davranışları olayların içinde eritilerek ustalıkla ortaya konmuÅŸtur. Bu baÄŸlamda Antalya’nın KaÅŸ ilçesindeki bir köyde geçen olayların anlatıldığı roman, yazarın en baÅŸarılı eseri sayılır.

 

Bu parçada sözü edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Sami PaÅŸazâde Sezai              B) Åžemsettin Sami

 

C) Nabizâde Nâzım                     D) Ahmet Mithat Efendi

 

                                          E) Muallim Naci

 

 

45.    Türk romanında aileden söz ederken akla gelen ilk eserlerden biri olan bu romanda, XX. yüzyılın hemen başında, bir Ä°stanbul ailesinin yaÅŸamının Adnan ve Bihter’in evliliÄŸi üzerinden anlatıldığı bir konuyla karşı karşıya kalırız. Bu roman; XIX. yüzyılın sonlarında oluÅŸan zengin ve halktan kopuk bir sınıfın yaÅŸam biçimini, geleneksel Türk ailesinin “sözde Batılı” yaÅŸam biçiminin etkisi altında çözülerek alt üst olup yozlaÅŸmasını, bu insanların dünyaya bakış açılarını ve sosyal iliÅŸkilerini anlatıyor.

 

AÅŸağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada sözü edilen romanın yazarına aittir?

 

A)      Hayal Ä°çinde

B)      Yaprak Dökümü

C)      Bugünün Saraylısı

D)      Kuyruklu Yıldız Altında Bir Ä°zdivaç

E)      Kırık Hayatlar

 

 

 

 

46.    Cumhuriyet sonrası Türk ÅŸiirinin bir beyannameyle ortaya çıkan ilk topluluÄŸu olan ----, ortak çıkardıkları ÅŸiir kitaplarının başına bir mukaddime koyarak “son zamanların renksiz ve dar AyÅŸe, Fatma terennümü”nü sürdüremeyeceklerini, ÅŸiirin artık konu bakımından deÄŸiÅŸmesi ve geniÅŸlemesi gerektiÄŸini ileri sürmüÅŸlerdir.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Yedi MeÅŸaleciler                          B) BeÅŸ Hececiler

 

C) Maviciler                                     D) Hisarcılar

 

                                       E) Genç Kalemler

 

 

 

 

 

 

47.    Garip çizgisinde baÅŸladığı ÅŸiir serüvenine; halk edebiyatı, divan ve Batı ÅŸiirinin özelliklerini ekleyerek sürekli deÄŸiÅŸimi, ÅŸiir için bir çıkış yolu olarak seçmiÅŸtir. Gurbet, hasret ve hikmet burçlarını keÅŸfeden ve Evler isimli bir eseri de bulunan sanatçıya “evlerin öyküsünü yazan ÅŸair” de diyebiliriz. Ona göre ev, süreklilik arz eden kalıcı deÄŸerleri simgeler. Bile/Yazdı ve Eski Toprak kitaplarındaki ÅŸiirlerinde eskiyle yeni, biçimle izlek arasındaki uyum kendisini somut bir biçimde belli eder. Onun ÅŸiirlerinde kelimeyi aÅŸan fakat ÅŸiir cümlesi içinde kalan kendine özgü alışılmamış baÄŸdaÅŸtırmalar vardır. Åžair, kendisine özgü bir çaÄŸrışım ağını oluÅŸturacak özel bir dil kullanmakta ısrarcıdır.

 

Bu parçada kendisinden söz edilen ÅŸair aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Attila Ä°lhan

B)      Behçet Necatigil

C)      Orhan Veli Kanık

D)      Edip Cansever

E)      Melih Cevdet Anday

 

 

48.    Halk sanatımızı, ister istemez çaÄŸdaÅŸ kültürün saÄŸladığı kolaylıklara göre onaracağız. er altında sessiz sedasız nefes alan adını bilmediÄŸimiz çeÅŸitli cevherlerimiz gibi yüzde yüz bizim olan ne varsa hepsine birer birer çekidüzen vereceÄŸiz. Halk sanatımız, büyük aydınlarımızın ömürleri boyunca yararlanabileceÄŸi bir kaynak olacak. ÇaÄŸdaÅŸ kültürün bütün kollarından faydalanan bir halk sanatı bir çırpıda dünya çapında tanınacak. Öyle bir aÄŸaç ki dalları ve yaprakları aydın kafalardan örülmüÅŸ, köklerini de derinlemesine halk içerisine salmış. Ä°ÅŸte, hiçbir zaman sırtı yere gelmeyecek sanat aÄŸacı!

 

 

Bu parçada dile getirilen düÅŸünceler, aÅŸağıdaki ÅŸairlerden hangisinin ÅŸiir anlayışıyla uyuÅŸmaz?

 

A) Kemalettin Kamu                    B) Ahmet Kutsi Tecer

 

C) Bedri Rahmi EyuboÄŸlu              D) Cahit Külebi

 

                                   E) Cemal Süreya

 

 

 

49.    Romanlarındaki kiÅŸileri; onları etkileyen, yönlendiren toplumsal çevrelerinden soyutlamadan vermiÅŸtir. Bundan dolayı biz, kiÅŸilerin davranışlarını yadırgamadığımız gibi bireyle toplumu iç içe izleriz. Romanlarının erkek kahramanları genelde deÄŸiÅŸik nedenlerle çevreleriyle uyum saÄŸlayamayan kiÅŸilerdir. Kadınlar ise farklı özellikleriyle boy gösterirler. Kuyucaklı Yusuf’ta topluma boyun eÄŸen, Ä°çimizdeki Åžeytan’da yavaÅŸ yavaÅŸ bilinçlenmeye baÅŸlayan bir kadınla karşılaşırız.

 

Bu parçada sözü edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Orhan Kemal                              B) Aziz Nesin

 

C) Kemal Tahir                                   D) Necati Cumalı

 

                                         E)            Sabahattin Ali

 

 

 

 

50.    Hayat karşısında rindane bir duruÅŸu olan ÅŸairin içe dönük kiÅŸiliÄŸi eserlerinin dünyasına da yansımıştır. Kapalı ve gizemli bir ÅŸiir diline sahiptir. Bu dil anlayışıyla dinî muhtevayı birleÅŸtirerek labirent izlekli ÅŸiirler yazar. Onun ÅŸiirleri ile birlikte çok yüzlü ve zengin bir dünyanın eÅŸiÄŸinden içeri gireriz. Åžair, 1977 yılında yayımladığı Menziller kitabı ile Ä°slami düÅŸünceyi öncelemeye baÅŸlar. Korku ve Yakarış adlı son ÅŸiir kitabında Hristiyan varoluÅŸçu düÅŸünür Sören Kierkegaard’ın etkisini; yaÅŸam, ölüm, tutsaklık, günah, kaygı ve rahmet kavramlarıyla yansıtan ÅŸair, ÅŸiirine lirik niteliÄŸini kaybettirmeden evrensel nitelikli fikrî unsurları da ekler.

 

Bu parçada kendisinden söz edilen ÅŸair aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Cahit ZarifoÄŸlu                                  B)Sezai Karakoç

 

C) Mehmet Çınarlı                                   D) Erdem Bayazıt

 

                                               E) Ä°smet Özel

 

 

51.    Adalet AÄŸaoÄŸlu; Almanya’da kazandığı parayı bir otomobile yatıran ve onu binbir özenle ülkesine getiren gurbetçinin hikâyesini, bir aydın uzaklığında ve iÅŸçinin duygusunu küçümseyen bir edayla ---- adlı romanında anlatmaktadır.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Fikrimin Ä°nce Gülü                   B) Ölmeye Yatmak

 

C) Üç BeÅŸ KiÅŸi                                  D) SessizliÄŸin Ä°lk Sesi

 

                               E)      Bir DüÄŸün Gecesi

 

 

 

 

 

 

52.    ----, hikâyecilerimiz arasında en dolambaçlı sorunları bile sadelik ilkelerinden vazgeçmeden anlatabilen baÅŸarılı bir sanatçıydı. Bu tutum, onu bizde o zamanlar moda olan aupassant yerine adı yeni yeni duyulan Anton Çehov’a götürdü. Åžöhreti sevmezdi; bu yüzden AyaÅŸlı ile Kiracıları’na kendi ismini bile koymamış, yalnızca isminin baÅŸ harflerini yazmıştı.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A)      Mithat Cemal Kuntay

B)      Abdülhak Åžinasi Hisar

C)      Cevat Åžakir KabaaÄŸaçlı

D)      amiha Ayverdi

E)      Memduh Åževket Esendal

 

 

 

 

 

 

53.    1961’de yayımlanan ve uygarlık deÄŸiÅŸiminin birey üzerindeki sancılarını ele alan ---- adlı eseri; dengesiz, arayış içindeki kiÅŸiler aracılığıyla yaÅŸadığı dönemin eleÅŸtirisini yüklenir. Ä°ronik bir anlatımla iki uygarlık arasında bocalayan Türk toplumunun tablosunun çizildiÄŸi roman, baÅŸkahraman Hayri Ä°rdal’ın anıları biçiminde kaleme alınmıştır. Yazar bu yarı meczup kahramanının kiÅŸiliÄŸinde; geçmiÅŸ özleminden kurtulamayan, geçmiÅŸe saplanmış aydınları eleÅŸtirirken bir yandan da Ä°kinci MeÅŸrutiyet’in ilanından baÅŸlayarak siyasetin güdümündeki sanat anlayışını ve üniversite çevresinin içe dönük kısır çatışmalarını eleÅŸtirir.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir?

 

A)      Esir Åžehrin Ä°nsanları

B)      Saatleri Ayarlama Enstitüsü

C)      MüfettiÅŸler MüfettiÅŸi

D)      Kürk Mantolu Madonna

E)      Bir Bilim Adamının Romanı

 

 

 

 

54.    Peyami Safa ---- adlı eserinde, fakir ama erdemli vatansever bir gencin yaÅŸadığı aÅŸk neticesinde girdiÄŸi yüksek zümrenin iç dünyasını anlatır. Yazarın asıl vermek istediÄŸi, düÅŸünce ve maneviyat bakımından Orhan’da meydana gelen deÄŸiÅŸmelerdir. Onun kendi dünyasındaki bu deÄŸiÅŸmeler, materyalist bir çizgiden idealizme geçiÅŸ noktasında verilir. Burada, materyalizmi simgeleyen Süleyman ile idealizmi simgeleyen Necati’nin rolleri ve yönlendirici fonksiyonları dikkat çekicidir.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir?

 

A)      Bir Tereddüdün Romanı

B)      Biz Ä°nsanlar

C)      Yalnızız

D)      Fatih-Harbiye

E)      Dokuzuncu Hariciye KoÄŸuÅŸu

 

 

 

 

55.    Yedi MeÅŸale topluluÄŸuna mensup olan sanatçı, edebiyatın birçok türünde eser vermiÅŸtir. Sanatı ÅŸiÅŸirmekten, harcamaktan korkan bilinçli, birikimli bir eleÅŸtirmen ve edebiyat iÅŸçisidir. Sedat Simavi Büyük Edebiyat Ödülü’nü (1991) ve Edebiyatçılar DerneÄŸi Onur Ödülü’nü (1992) almıştır. Ortaoyunu eseriyle Türk Dil Kurumu Bilim Ödülü’nü (1974) kazanmıştır. Birinci Perde en tanınmış eserlerinden biridir.

 

 

Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A)      Sabri Esat SiyavuÅŸgil              B) Ziya Osman Saba

 

C) Cevdet Kudret Solok                      D) YaÅŸar Nabi Nayır

 

                              E) Vasfi Mahir Kocatürk

 

 

 

 

 

56.    Åžair, okura gerçekleri deÄŸil, izlenimlerini duyurmaya çalışmalı; anlam belirgin olmamalı; okur, sezinlediklerinden kendisi anlamlar çıkarmalıdır. Sözcüklerin anlamlarından çok ahenkleri, oluÅŸturacakları müzikalite önemlidir. Duyurmak ve sezdirmek için mecazlı, çaÄŸrışıma elveriÅŸli söz ve söyleyiÅŸler seçilmelidir. Üzüntü, alaca karanlık; kırmızı ve sarı vb. renkler ÅŸiirde önem taşıyan ögelerdir.

 

Bu parçada özellikleri verilen edebî akım aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Sembolizm

B) Parnasizm

C) Klasisizm

D) Kübizm

E) Romantizm

 

 

 

 

 

                         LÄ°SANS YERLEÅžTÄ°RME SINAVI-3                          

                         TÜRK DÄ°LÄ° VE EDEBÄ°YATI TESTÄ°                            

                                         21.06.2015                            

1.      C              21.           B             41.           A

2.      B             22.           D             42.           A

3.      D             23.           D             43.           C

4.      E              24.           E              44.           C

5.      E              25.           C              45.           E

6.      C              26.           A             46.           A

7.      C              27.           C              47.           B

8.      A             28.           E              48.           E

9.      E              29.           A             49.           E

10.    E              30.           E              50.           A

11.    C              31.           B             51.           A

12.    C              32.           A             52.           E

13.    D             33.           E              53.           B

14.    C              34.           A             54.           B

15.    A             35.           B             55.           C

16.    D             36.           D             56.           A

17.    A             37.           C                            

18.    C              38.           A                            

19.    D             39.           A                            

20.    B             40.           D                            

11

bottom of page