google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2019 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

2019 AYT- EDEBÄ°YAT TESTÄ°

 

1. YeÅŸil tasarım (zihinde canlandırılan biçim), insan ve

                 I

çevre üzerindeki zararlı etkileri en aza indirgemeyi hedefleyen bir yaklaşımdır. Öncelikle binanın yapımından yıkımına kadar olan zamanı kapsayacak  (sınırları içine alacak)

                            II

şekilde korunmasını hedefleyen

genelgeçer (hemen herkesçe benimsenen) kurallar

     III

koymak gerekiyor. Enerji kaynaklarını üst seviyede

deÄŸerlendirmeye (denetlemeye) olanak saÄŸlayan

       IV

uygulamalar; doÄŸal, geri dönüÅŸümlü (yeniden

                                                  V

değerlendirilebilir nitelikte) ve zararlı olmayan malzeme kullanımıdır.

 

Bu parçada numaralanmış sözlerden hangisinin anlamı parantez ( ) içinde verilen açıklamayla uyuÅŸmamaktadır?

​

A) I           B) II          C) III            D) IV               E) V

 

 

 

 

2. (I) Ergenlikten sonra büyümesi duran insanların aksine pek çok balık yaÅŸamları boyunca geliÅŸimini sürdürüyor. (II) ÖrneÄŸin, bir mersin balığı yüzyıldan fazla yaÅŸayabiliyor ve iki buçuk metreden uzun olabiliyor. (III) Ancak dünya genelindeki aşırı avlanma, balıkların uzun bir yaÅŸam sürmesini engelliyor. (IV) Bunun sonucunda da dünya, büyük balıklarını yavaÅŸ yavaÅŸ kaybediyor. (V) Buna raÄŸmen balıkçılığın sınırlandırıldığı ender bölgelerde balıkların büyüklüÄŸüyle ilgili yeni rekorlar kırılmaya devam ediyor.

​

Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenebilir?

 

A) I. cümlede insanlarla balıklar, belirli bir özellik üzerinden karşılaÅŸtırılmıştır.

B) II. cümlede bir balık türünün yaÅŸam süresiyle boyu arasında iliÅŸki kurulmuÅŸtur.

C) III. cümlede balıkların yaÅŸam sürelerini uzatan bir faktörden söz edilmiÅŸtir.

D)IV. cümlede bazı balıkların neslinin tükenme nedenleri üzerinde durulmuÅŸtur.

E) V. cümlede balıkçılığın dünya genelinde kısıtlanması gerekliliÄŸi vurgulanmıştır.

 

​

​

​

​

​

​

3. Yahya Kemal‘in ilk kez 1913’te Peyam gazetesinde yayımlanan ve Ä°stanbul’un gelecek yüzyıllardaki hâlini resmeden bilim kurgu türündeki hikâyesi Çamlar Altında Musahabe’yi önemli bulurum. Öncelikle bu hikâye, H. G. Wells’in Zaman Makinesi’nden yola çıkılarak kurgulanmış edebî ürünlerden biridir. Ayrıca dönemin en popüler konularından biri olan medeniyet tartışmasında Yahya Kemal’in konumunu açıkça ortaya koyan ilk eserdir.

​

Bu parçadan hareketle "Çamlar Altında Musahabe" ile ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

​

A) Medeniyet tartışmasında öncü nitelik taşıdığına

B) Döneminde beklenen ilgiyi görmediÄŸine

C) Toplumsal sorunları göz ardı ettiÄŸine

D) Ä°çerik olarak bütünüyle özgün olmadığına

E) GeçmiÅŸ ve geleceÄŸi birlikte ele aldığına

 

 

 

 

 

 

​

4.

Ä°ÅŸ gelmez elinden gitmez bir kâre

Aslında neslinde giymemiÅŸ hâre

Sandığı gömleksiz duran mekkâre

Bedestene gelir kaftan beÄŸenmez

 

Bu dörtlük, içerik açısından aÅŸağıdaki ÅŸiir türlerinden hangisine örnek verilebilir?

 

A) Epik     B) Satirik    C) Lirik    D) Didaktik    E) Pastoral

 

 

​

​

​

​

​

​

5.

                      I.

Dedim dilber yanakların kızarmış

Dedi çiçek taktım gül yarasıdır

Dedim tane tane olmuÅŸ benlerin

Dedi zülfüm deÄŸdi tel yarasıdır

 

                   II.

Sabahtan uÄŸradım ben bir güzele

Dedim mahmur musun söyledi yok yok

Ak ellerin boğum boğum kınalı

Dedim bayram mıdır söyledi yok yok

 

AÅŸağıdakilerden hangisi numaralanmış bu dörtlüklerin ortak özelliklerinden biri deÄŸildir?

 

A) 11’li hece ölçüsünün kullanılması

B) Benzer temaların işlenmesi

C) Nazım şeklinin koşma olması

D) Ahenk unsuru olarak redife yer verilmesi

E) Tecahülüarif sanatından yararlanılması

 

​

​

​

​

​

6.

Ahu gözlü dilber sana ne ettim

Sevdanın elinden tükendim bittim

Her ne ettim ise kendime ettim

Kerem gibi her gün yandıkça tüttüm

Dertlerimi sürü eyleyip güttüm

 

Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

 

A) Pastoral bir ÅŸiir türünden alınmıştır.

B) Ahenk unsuru olarak redif kullanılmıştır.

C) Düz kafiye ÅŸemasından faydalanılmıştır.

D) Birden fazla edebî sanattan yararlanılmıştır.

E) Nazım türü bakımından güzellemedir.

 

 

 

7. Aşağıdaki beyitlerin hangisinde irsalimesel sanatına yer verilmemiştir?

​

A) Ziyaretten murâd olan duâdır / Bugün bana ise yarın sanadır

B) Kardaşına kuyu kazarsa kiÅŸi / Kuyuya düÅŸmek olur anın iÅŸi

C)Ne siyâh eylemiÅŸ bu nâsiyeyi / Saçımı bembeyaz eden bahtım

D) Balık baÅŸtan kokar bunu bilmemek / Seyrânî gafilin ahmaklığından

E) Ahde vefâyı va’d-i tehî sanmasın ki dost / Gözden ıraÄŸ olunca gönülden ıraÄŸ olur

 

​

​

​

​

8. AÅŸağıdakilerden hangisinin bir masalın döÅŸeme bölümünden alındığı söylenebilir?

​

A) Pireler berber iken develer tellal iken…

B) Onlar ermiÅŸ muradına, biz çıkalım kerevetine.

C) Uzak memleketin birinde bir padişah yaşarmış.

D) PadiÅŸah iÅŸini göredursun, biz gelelim KeloÄŸlan’a.

E) Sislerin arasından ansızın tek gözlü bir dev belirivermiÅŸ.

 

 

 

9. (I) Genellikle “gölge oyunu” olarak nitelendirilen Karagöz; çıra, mum, lamba gibi bir aydınlatma kaynağı ile yarı saydam bir perdeden yararlanılarak oynanır. (II) Karagöz ile Hacivat‘ın başından geçen olayların anlatıldığı oyunda Çelebi, Bebe Ruhi, Tuzsuz Deli Bekir gibi yardımcı tipler de vardır. (III) Karagöz oyunu; giriÅŸ, muhâvere, fasıl ve bitiÅŸ olarak adlandırılan dört bölümden meydana gelir. (IV) Karagöz ÅŸakacı, nüktedan, meraklı ve patavatsız bir tipi canlandırırken Hacivat medrese kültürüyle yetiÅŸmiÅŸ eÄŸitimli bir tiptir. (V) Toplumun aksayan yönlerinin eleÅŸtirildiÄŸi oyunda Karagöz mendil, baston, sandalye gibi aksesuarları kullanırken Hacivat bu aksesuarları kullanmaz.

​

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

​

A) I                B) II             C)III           D) IV             E) V

 

 

​

​

​

​

​

​

 

10. …Yine günlerden bir gün Ay KaÄŸan’ın gözü parladı. DoÄŸum sancıları baÅŸladı ve bir erkek çocuÄŸu oldu. Bu çocuÄŸun yüzü gök, aÄŸzı ateÅŸ gibi kızıl, gözleri ela, saçları ve kaÅŸları kara idi. Perilerden daha güzeldi. Bu çocuk anasının göÄŸsünden ilk sütü emdi ve bir daha emmedi. ÇiÄŸ et ve çorba istedi. Dile gelmeye baÅŸladı. Kırk gün sonra büyüdü, yürüdü ve oynadı. Ayağı öküz ayağı gibi, beli kurt beli gibi…

​

OÄŸuz KaÄŸan Destanı’ndan alınan bu metinle ilgili aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Kahramanı ruhsal derinlikleriyle tasvir edilmiştir.

B) Gerçek ve hayalî unsurlar bir arada verilmiÅŸtir.

C) Tasvirlerde tabiat unsurlarına başvurulmuştur.

D) Zamanla ilgili unsurlar gerçeküstüdür.

E) Kahramanı olaÄŸanüstü özellikler taşımaktadır.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

11. Yazar                  Yüzyıl                     Eser

         I                     14. Yüzyıl           Ä°skendername

      Nâbî                    II                      Hayrâbâd

     Åžeyh Gâlip      18. Yüzyıl                    III

 

Bu tabloda numaralanmış yerlere aşağıdakilerden

hangisi getirilmelidir?

 

           I                         II                III   

A) Âşık PaÅŸa         15. yüzyıl      Ferhad u Åžîrîn

B) Zâtî                  16. yüzyıl       Hadîkatü’s-Süedâ

C) Ahmedî            17. yüzyıl       Hüsn ü AÅŸk

D) Ahmed PaÅŸa     18. Yüzyıl      Hüsn ü AÅŸk

E) Hayretî              17. yüzyıl      Çengnâm

 

 

​

​

​

​

​

​

​

12. Gündelik yaÅŸamın önemli bir parçası olan mutfak kültürü, divan ÅŸiirine de yansımıştır. Osmanlı mutfağının zenginliÄŸini yansıtan baklava, güllaç, iÅŸkembe çorbası, biryan, musakka, yahni gibi geleneksel yemekler ve tatlılar, divan ÅŸairlerinin hayal dünyasında çeÅŸitli anlamlar kazanmıştır.

​

Bu parçaya göre aÅŸağıdaki beyitlerden hangisi, Osmanlı mutfak kültürünü temsil eden bir örnek olamaz?

​

A) Giceyle uyhuda mekteb hâcesinin gözine

     Sahan böreÄŸi ile baklava gelir görünür

​

B) Yahni ile turÅŸî-i ÅŸalgam verir insâna ferah

    Girde balık çorbası hem virdi zarîfâne ferah

​

C) N’ola kılsam leb-i dildâr içün âh

    Kanı âlemde bir bî-dûd helvâ

​

D)Dün tabîbe derd-i dilden bir devâ sordum didi

   Gam yemeden özge bu derdün devâsın bilmedüm

​

E) Ä°derse ehl-i meclis n’ola ikrâm

    Begayet pûhtedir yahni degül hâm

 

 

​

​

​

​

13. Anadolu’da XVI. yüzyılda oluÅŸmaya baÅŸlayan biyografi geleneÄŸinin ilk ürünleri, Ali Åžir Nevâi‘nin Mecâlisü’n-Nefâis adlı eseri örnek alınarak yazılmıştır. 1538 yılında Sehî Bey’in kaleme aldığı; ÅŸairler hakkında bilgiler içeren HeÅŸt BehiÅŸt adlı eseri bu türün Anadolu sahasındaki ilk örneÄŸidir.

​

Bu parçada sözü edilen edebî tür aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Mecmua            B) Tezkire            C) Surnâme

                      

      D) Mersiye                     E) Menakıbnâme

2019 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

14. Türk tiyatrosunun geliÅŸimine önemli katkısı bulunan, tiyatro kurup bazı oyunlarda rol alan —– ; baÅŸta Cimri olmak üzere Moliere’in hemen hemen bütün eserlerini Türkçeye aktarmıştır. Tanzimat Dönemi‘nin önemli kültür adamlarından biri olan yazar, kendine has yöntemlerle tiyatro çevirileri ve uyarlamaları yapmıştır.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Recaizade Mahmut Ekrem

B) Ahmet Mithat Efendi

C) Namık Kemal

D) Ahmet Vefik PaÅŸa

E) Direktör Ali Bey

 

​

​

​

​

15. Namık Kemal’in tiyatrosu, bir dava tiyatrosudur. Yazar; vatanperverlik, Ä°slam birliÄŸi, insan hakları gibi inandığı deÄŸerleri, toplumun kalkınmasına yönelik fikirlerini ve geleneÄŸe iliÅŸkin tenkitlerini tiyatro türünde verdiÄŸi eserlerinde de iÅŸler. XIX. yüzyılın başında bir Rumeli ÅŸehrindeki yöneticinin zulmüne karşı baÅŸlayan isyanı Gülnihal adlı oyununda; kuÅŸatma altında bulunan bir kalenin fedakârlıklarla kurtuluÅŸunu da —– adlı oyununda anlatır.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Kara Bela

B) Zavallı Çocuk

C) Akif Bey

D) Vatan yahut Silistre

E) Celâlettin HarzemÅŸah

 

 

 

 

​

 

16. II. MeÅŸrutiyet sonrası edebiyat sahnesine çıkan ve genç edebiyatçılardan oluÅŸan bu topluluk, ferdiyetçi bir sanat görüÅŸünü esas alır. Türk edebiyatı tarihinde ilk kez bir bildirgeyle ortaya çıkan bu edebî topluluk, devrin sosyal ve politik ortamından dolayı, amaçladıkları pek çok ÅŸeyi baÅŸaramadan dağılmıştır.

 

AÅŸağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen edebî topluluÄŸun üyesi deÄŸildir?

 

A) Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu

B) Refik Halit Karay

C) Ahmet HaÅŸim

D) Celal Sahir Erozan

E) Cenap Åžahabettin

17. Hikâyelerinde tam bir gözlemci gibi davranır. Kaleminden çok silgisi çalışır; gereksiz sözden olabildiÄŸince kaçınır. Zaten büyük trajik olayların ve kahramanların öykülerinden çok gündelik olanın ve devlet dairesindeki, sokaktaki, evdeki insanın mütevazı dünyasını anlatan yazar; öykü çerçevesini kısacık ve sade cümlelerle çizer: “AÄŸustos, Cuma günü. Sicil müdürü Cavit Bey, yemekten sonra minderin üstüne uzanmış, uyumak istiyor.” diye baÅŸlayan Mendil Altında öyküsünde olduÄŸu gibi… Köyün, köylünün sorunları, büyük toplumsal çatışmalar veya tarihimizin ÅŸanlı sayfaları ve kahramanları yoktur onun öykülerinde. Açıkça hedeflenmiÅŸ bir mizah tonu veya sivri bir eleÅŸtirellik de yoktur ama gündelik olanın içerdiÄŸi komik ayrıntılar pek çok hikâyede okuyucuyu güldürür. Onun hikâyeleri, gündelik yaÅŸamın sıradanlığının içinde silikleÅŸen insanların yaÅŸadığı duygusal ve zihinsel çeliÅŸkileri aktarır.

​

Bu parçada tanıtılan yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Refik Halit Karay

B) Orhan Kemal

C) Sabahattin Ali

D) Aziz Nesin

E) Memduh Åževket Esendal

 

 

 

 

 

18. Millî Edebiyat Dönemi‘nde eser veren yazarların romanları üzerine birçok çalışma yapılmış ancak bu romanlarla aynı dönemde yazılan hikâye kitapları pek ilgi görmemiÅŸtir. Pek çok okur, Millî Edebiyat hareketinin nesirde “yıldız üçlüsü” olarak bilinen yazarlarımızın nispeten baÅŸarısız olan Miskinler Tekkesi, Tatarcık veya Hep O Åžarkı gibi romanlarını dahi bilir ama SönmüÅŸ Yıldızlar, DaÄŸa Çıkan Kurt veya Millî SavaÅŸ Hikâyeleri gibi baÅŸarılı hikâye kitaplarını çok az duymuÅŸtur.

​

Bu parçada sözü edilen eserlerin yazarları aÅŸağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiÅŸtir?

​

A) Ömer Seyfettin – Aka Gündüz – Müfide Ferit Tek

B) ReÅŸat Nuri Güntekin – Halide Edip Adıvar -Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu

C) Yakup Kadri KaraosmanoÄŸlu – Ömer Seyfettin -Refik Halit Karay

D) Mithat Cemal Kuntay – Halide Edip Adıvar -Aka Gündüz

E) Refik Halit Karay – ReÅŸat Nuri Güntekin -Falih Rıfkı Atay

​

​

​

​

19. 1940’ların ÅŸiirindeki deÄŸiÅŸime genel hatlarıyla bakarsak ÅŸunu göreceÄŸiz: Konu alanı geniÅŸleyen ÅŸiir; fil diÅŸi kuleden uzaklaÅŸarak deniz kıyılarına, aÄŸaç altlarına, dış mahallelere doÄŸru uzanmıştır. Yeni olanaklar denenirken mutlak deÄŸerler yitip gitmiÅŸ, biçimde ÅŸiire sonsuz bir özgürlük alanı tanınmıştır. Bu dönem ÅŸairleri; ÅŸiiri insan içine çıkarmış, ÅŸiire kasket giydirmiÅŸ, ÅŸiirin kahramanının nasırından, vuran kundurasından bahsetmiÅŸtir. Sokaktaki adamın ÅŸiirine yönelmiÅŸlerdir.

​

Bu parçada anlatılanlardan hareketle aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A) Aralarında Melih Cevdet Anday ve Oktay Rıfat Horozcu‘nun bulunduÄŸu bir topluluÄŸun ÅŸiirde gerçekleÅŸtirdiÄŸi yeniliklerden bahsedilmektedir.

B) 1940’lı yıllarda ÅŸiirin; nazım birimi, ölçü ve kafiye gibi ÅŸekilsel unsurların sınırlamalarından kurtarıldığı ifade edilmektedir.

C) 1940’larda ÅŸiirde gerçekleÅŸen deÄŸiÅŸimin, ÅŸiirin estetik deÄŸerinde bir düÅŸüÅŸe neden olduÄŸu savunulmaktadır.

D) 1940’lara gelinceye deÄŸin Cumhuriyet ÅŸiirinde, sıradan insana ve gündelik konulara pek yer verilmediÄŸi ileri sürülmektedir.

E) Åžiirde yaÅŸanan deÄŸiÅŸimi örneklendirmek için Orhan Veli Kanık‘ın yazmış olduÄŸu bir ÅŸiirine gönderme yapılmaktadır.

 

 

 

20. O gün insanları sevebilmek arzusuyla otelin kapısını açtığım zaman karşıma ilk çıkan insan, bir küfeci çocuÄŸu oldu. Kirli, soluk yanaklarına, çıplak ayaklarına merhametle deÄŸil, sevgi ile baktım. Zaten otelin kapısından bu niyetle çıkmamış mıydım? Onu kucaklamak, köÅŸedeki kunduracıdan ona bir lastik ayakkabı, biraz ilerideki dükkandan beyaz bir keten pantolon almak arzusuyla durdum.

— Ne bakıyorsun efendi, dedi, hamal mı lazım?

— Yok çocuÄŸum, dedim. “Gel sana bir pantolon, bir ayakkabı alayım.” demek üzereydim. Fakat gözlerini görünce vazgeçtim. Yirmi beÅŸ kuruÅŸ çıkarıp verdim, yürüdüm. Arkamdan koÅŸup iade etti. Yüzünü görmedim fakat elleri kararlı idi. — Her sakallıyı baban zannetme, anladın mı? Yirmi beÅŸi aldım. Cevap vermeden yoluma devam etmek istedim. Birden bütün neÅŸemin bir camın kırılışı kadar ÅŸangırtı çıkararak düÅŸüp kırıldığını gördüm.

 

Bu parçayla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

 

A) Olaylar hâkim bakış açısıyla anlatılmıştır.

B) Sade, içten ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.

C) Anlatımında betimleyici unsurlardan faydalanılmıştır.

D) Anlatıcının psikolojik durumuna değinilmiştir.

E) Gündelik hayattan bir kesite yer verilmiÅŸtir.

​

​

21. Yazar, 1980 sonrası Türk edebiyatının yenilikçi isimlerinden biridir. Ä°lk dönem eserlerinde köy gerçekliÄŸini, köyden kente göçü, çarpık kent iliÅŸkilerini, bu çarpıklığın meydana getirdiÄŸi yabancılaÅŸmayı; yabancılaÅŸan bireylerin içsel yolculuklarını ve onların yoksul hayatlarını iÅŸledi. Daha önceleri toplumcu gerçekçi bir bakış açısıyla iÅŸlenen bu konuları gerçeküstücü bir yaklaşımla ele aldı. Sevgili Arsız Ölüm, Berci Kristin Çöp Masalları, Gece Dersleri, AÅŸk Ä°ÅŸaretleri, Unutma Bahçesi adlı romanlarında hayatın gerçeklerini gözleme dayalı bir anlayışla halk ürünlerinin anlatım tarzlarından yararlanarak aktardı.

 

Bu parçada sözü edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Leylâ Erbil

B) Sevgi Soysal

C) Latife Tekin

D) Nazlı Eray

E) Pınar Kür

 

 

 

22. Yazar: — Ahmet Hamdi Tanpınar‘ın yarım kalan son romanı dâhil tüm romanlarını okudum. Utanarak söylemeliyim ki romanları dışında yazdığı hiçbir ÅŸeyi okumadım.

EleÅŸtirmen:— En beÄŸendiÄŸiniz ve en az beÄŸendiÄŸiniz romanlarını sorabilir miyim?

Yazar:— Türk modernleÅŸmesini bir parodiye dönüÅŸtürdüÄŸü ve Türk romanının en ilginç üç karakterini -Hayri Ä°rdal, Halit Ayarcı ve Doktor Ramiz- yarattığı romanı bir ÅŸaheserdir. KurtuluÅŸ mücadelesine odaklandığı romanı ise benim gözümde, biraz zayıf kalmıştır ve bu yüzden en az “Tanpınar romanı” olan metnidir.

EleÅŸtirmen:— Size katılıyorum. Edebiyat tarihlerinde geçmese, kitabın kapağında Tanpınar adını görmesem bu romanı onun yazdığını asla düÅŸünmezdim. Åžiirleri için de aynı ÅŸeyi düÅŸünüyorum. Fakat zaten benim için Tanpınar, bir ÅŸairden ziyade muhteÅŸem bir romancı, edebiyat tarihçisi ve araÅŸtırmacısıdır.

 

Bu diyalogdan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

 

A) Yazar, Abdullah Efendi’nin Rüyaları kitabını henüz okumamıştır.

B) EleÅŸtirmene göre XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Tanpınar’ın baÅŸyapıtıdır.

C) Yazarın en az beÄŸendiÄŸi Tanpınar romanı Sahnenin Dışındakiler’dir.

D) EleÅŸtirmen için Bursa’da Zaman Tanpınar’ın gerçek gücünü yansıtmakta yetersizdir.

E) Yazarın en beÄŸendiÄŸi Tanpınar romanı Saatleri Ayarlama Enstitüsü’dür.

​

​

​

23. Bilinç akışı; romanda figürlerin iç dünyalarını kendi zihinlerinden, bütün karmaÅŸasıyla aracısız bir ÅŸekilde aktarmayı amaçlar. Bu, çaÄŸrışıma dayalı olarak birbirini izleyen düzensiz yapıdaki cümle ve sözcüklerle ortaya konan bir tekniktir. Bu teknikte kahramanın zihni ve iç dünyası; düÅŸünceler, dağınık sözler, imajlar ve sembollerin çaÄŸrışım silsileleri hâlinde verilmesiyle aktarılır. Bu yönüyle kahramanın iç sesinin anlatıldığı ancak tamamen yazarın kontrolünde olan iç monolog tekniÄŸinden ayrılır.

​

Bu açıklamaya göre aÅŸağıdaki parçalardan hangisi bilinç akışı tekniÄŸine örnek olarak gösterilebilir?

​

A) Bugün sokaÄŸa çıkmaya karar verdim. Günseli’ye gitmek istiyordum. Birkaç gündür izinli olduÄŸunu biliyordum. Evden çıktım, yavaÅŸ yavaÅŸ yürüyerek caddeye ulaÅŸtım. Kalabalık birden ÅŸaşırttı beni, başım döndü. Ä°nsanlar, bana çarparak yanımdan geçiyorlardı.

B) Gözlerini açtıktan sonra da bir süre rüyayı kafasında yaÅŸadı, gerçeÄŸi hemen kabul edemiyordu. GördüÄŸü rüyaya hayalinden eklemeler yaptı, aklının gözlerinde sürdürdü rüyayı. Sonra görüntüler bütünüyle silindi, yerini, bir rüya boyunca unuttuÄŸu düÅŸüncelere, meselelere bıraktı.

C) Ahmet telefonu, bastırmaya çalıştığı bir öfkeyle kapadı. Parmaklarıyla masanın üzerine sinirli sinirli vurarak önce Cevdet Bey’in resmine, sonra Osman’a baktı. “Evet Cevdet Bey’in resmini yapmalı!” diye düÅŸündü.

D) Ä°ster istemez bir yabancının horladığı bir odada geceleyecektin. Daha sonraları birçok kiÅŸinin horladığı odalarda kaldın. Ve mışıl mışıl uyudun. Güzel rüyalar gördün. O gece, bir yandan bir yana dönmüÅŸ, doÄŸru dürüst uyuyamamıştın.

E) Mutlak birisini çiÄŸnedi, bu herifi hapse tıktılar. Ne kadar münasebetsizlik!.. On altı yaÅŸ ölmek için pek erkendir. Ah! Artık vapura gidemem… Yazık… Hey terbiyesiz daÄŸ adamı! Bu küfür doÄŸrusu unutulmaz… Arabacı! Sür be herif! Åžu Andon’un yaptığı iÅŸi de görüyor musun?

 

 

 

​

24. Mantığın egemenliÄŸinden kurtulamadık daha. Uygarlık, bilimsellik ve ilerleme uÄŸruna, insan psikolojisinin ve zihninin açıklanamaz karmaşıklığı görmezden gelindi. Mantığa uygun olmayan ve belli bir amaca hizmet etmeyen tüm yöntemler aforoz edildi. DüÅŸüncenin çıkar gözetmez oyununa, rüyanın ve çaÄŸrışımın sınırsız gücüne bugüne deÄŸin önem verilmedi; insan ruhunu ve gerçekliÄŸini anlamak için bunlara yönelmenin zamanı geldi. Bugüne kadar ÅŸiirin görmezden geldiÄŸi bilinç dışı bütün alanları ÅŸiirin içine çekmek için buradayız.

​

Bu parçada dile getirilen düÅŸünceler, aÅŸağıdaki edebî akımlardan hangisi ile iliÅŸkilendirilebilir?

​

A) Fütürizm

B) Dadaizm

C) Sürrealizm

D) Sembolizm

E) Egzistansiyalizm

 

 

2019 AYT EDEBÄ°YATI TESTÄ° CEVAPLARI

1.D 2.A 3.D 4.B 5.E 6.A 7.C 8.A 9.E 10.A

11.C 12.D 13.B 14.D 15.D 16.E 17.E 18.B 19.C 20.A

21.C 22.B 23.E 24.C

11

bottom of page