google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Şiirle Hüseyin Rahmi'nin hayatı I dinledebiyat
top of page

HÜSEYÄ°N RAHMÄ°

  • Ä°stanbul doÄŸumludur.

  • Edebi yaÅŸamına 1887’de Tercüman-ı Hakikat gazetesinde baÅŸlayan yazarlığı ile baÅŸlamıştır.

  • Servet-i Fünuncuların çaÄŸdaşı ve yaşıtı olduÄŸu halde, o topluluÄŸa girmemiÅŸtir.

  • Edebiyat dünyasında Şık ile tanındı.

  • Özellikle sosyal sorunları, bâtıl inançları, aile geçimsizliklerini, yüzeyde kalan BatılılaÅŸmaları, ruh hastalarını konu edinmiÅŸtir.

  • Emile Zola’dan etkilenmiÅŸtir. Realist özellikler de taşır.

  • Realist natüralist akımların etkisiyle Ä°stanbul’un günlük yaÅŸamını canlı bir biçimde yansıttı.

  • Halk çevrelerinden seçtiÄŸi kiÅŸilerini büyük bir kendi konuÅŸma ağızları ile ustalıkla konuÅŸturdu.

  • Romanlarında örf, adet, gelenek ve göreneklere baÄŸlı kalır ve halk deyimlerini kullanır

  • Ahmet Mithat’ın halk için roman yazma geleneÄŸini devam ettirmiÅŸtir.

  • BaÅŸarılı bir gözlemcidir. Romanlarında gözleme ve çevre tasvirlerine büyük önem vermiÅŸtir.

  • Türk edebiyatında sokağı edebiyata taşıyan yazar olarak da bilinir.

  • Okuru eÄŸlendirerek eÄŸitmeyi amaçlamıştır.

  • Romanları töre romanı özelliÄŸi taşır.

  • Romanlarında toplumsal eleÅŸtiriye çokça yer vermiÅŸtir. Bu yönüyle natüralistlerden ayrılır.

  • Eski ile yeni çatışması, ruh hastalıkları, yanlış batılılaÅŸma, batıl inançlar ve aile geçimsizlikleri gibi konuları iÅŸlemiÅŸtir.

  • Olayları  hem iyi hem de kötü yönleriyle ele almıştır.

  • Romanları teknik yönden baÅŸarılı deÄŸildir. Romanlarında olayın akışını keserek olayla ilgisi olmayan gereksiz bilgiler verir.

  • “Mürebbiye”, “Hayattan Sayfalar”, “Ben Deli miyim” adlı romanlarında “deneysel roman” yöntemini kullanmıştır.

  • “Şık”, “Şıpsevdi”, “Mürebbiye” adlı romanlarında yanlış BatılılaÅŸma konusunu iÅŸlemiÅŸtir.

  • ​

Eserleri

​

ROMAN:

  • Şık (1889)

  • Ä°ffet (1896)

  • Mutallâka (1898

  • Mürebbiye (1899)

  • Bir Muadele-i Sevda (1899)

  • Metres (1900)

  • Tesadüf (1900)

  • Şıpsevdi (1911)

  • NimetÅŸinas (1911)

  • Kuyruklu Yıldız Altında Bir Ä°zdivaç (1912)

  • Gulyabani (1913)

  • Cadı (1912)

  • Sevda PeÅŸinde (1912)

  • Hayattan Sayfalar (1919)

  • Hakka Sığındık (1919)

  • Toraman (1919)

  • Son Arzu (1922)

  • Tebessüm-i Elem (1923)

  • Cehennemlik (1924)

  • Efsuncu Baba (1924)

  • Meyhanede Hanımlar (1924)

​

ÖYKÜ:

  • Kadınlar Vaizi (1920)

  • Namusla Açlık Meselesi (1933)

  • Katil Bûse (1933)

  • Ä°ki HödüÄŸün Seyahati (1934)

​

OYUN:

  • Hazan Bülbülü (1916)

  • Kadın ErkekleÅŸince (1933)

​

TARTIÅžMA:

  • Cadı Çarpıyor (1913)

HÜSEYÄ°N RAHMÄ° GÜRPINAR​
​

Naturalizmi bildin mi, o sokakların sesi
Anlattım Ä°stanbul’un en bilinenlerini
Herkesin bildiÄŸi ama söyleyemediklerini
Mizahı kullandım, eleştirdim birilerini


Ä°yi, kötü, çirkin, taklitçi, baÄŸnaz, düÅŸkün
Eserlerimde her kesimden insan görürsün
Teknik zayıf bende, sen anlatılanı düÅŸün
Beni okursan gerçeÄŸin ta içinde yürürsün


Şık’ta Åžöhret Bey alafranga meraklısı, biraz ÅŸapÅŸal
Sen git Madam PotiÅŸ için annenin küpelerini çal
Yetmedi , modaya uysun diye yanına bir köpek al
Hava atayım derken bir sürü belayla baÅŸ baÅŸa kal


Dehri Efendi eve aldın bir Fransız mürebbiye
Neden sormadın etrafa bu Anjel nasıl biri diye
Çıkardı baÅŸtan Åžemi’yi, Amca Bey’i, Sadri’yi bile
Seni de yakaladılar mürebbiyenin dolabında iÅŸte.


Şıpsevdi ‘ de cimri Kasım’ dan kızını istedi Meftun
Verdi ama 500 lira başlık parasından oldun.
Kasım’ın oÄŸlu evlendi kız kardeÅŸinle , hayır olsun
Çok para kazanayım derken bir sürü borca kondun


Ä°rfan Galip, mantıklı, görgülü , biraz da çok bilmiÅŸ
Türk kadınları seviyesiz , anlayışsız insanlarmış
Bizimkisi akıllı Halley’ i sokaktakilere anlatacakmış
Ama sonu Kuyruklu Yıldız Altında Bir Ä°zdivaç’mış.

​

Ahmet Mithat gibi yaptım, halk için yazdım
Mürebbiye, Hayattan Sayfalar, Ben Deli miyim
Bunlara deneysel roman derler, hepsi benim
Eserlerimde hem akıcı hem de çok sadeyim


Metres, Tesadüf, , Gulyabani, Cadı, NimetÅŸinas
Utanmaz Adam, Deli Filozof, Ä°ffet, KesikbaÅŸ
Hakka Sığındık, Kaynanam Nasıl Kudurdu,
Ben Deli Miyim?, Ä°nsanlar Maymun muydu?


Romanlarım dışında hikâyelerim de bilindi
Kadınlar Vaizi, Katil Buse, Gönül Ticareti
Melek Sanmıştım Åžeytanı, Ä°ki HödüÄŸün Seyahati
Meyhanede Hanımlar, Namusla Açlık Meselesi


Az da olsa vardır sevilen, bilinen tiyatrolarım
Kadın ErkekleÅŸince, Hazan Bülbülü, Gülbahar Hanım
TokuÅŸan Kafalar.. Daha ne söyleyeyim bilemedim.
En sonunda sıra geldi adıma, söyleyin ben kimim

bottom of page