google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 II.Yeni Åžiiri (1940-1965) I dinledebiyat
top of page

II. YENÄ°CÄ°LER

  • 1950’li yııların ortalarından 1960’lı yılların ortalarına kadar etkili olmuÅŸ bir anlayıştır.

​

  • Toplumcu Gerçekçi Åžiir Anlayışı’na tepki olarak doÄŸmuÅŸtur.

​

  • Toplumcu Gerçekçilerin reddettiÄŸi imge, çaÄŸrışım gibi kavramlara önem vermiÅŸlerdir.

  • Cemal Süreyya, Ece Ayhan, Sezai Karakoç, Edip Cansever, Turgut Uyar, Ä°lhan Berk, Tefvik AkdaÄŸ, Ülkü Tamer II. Yeni Anlayışı’nın önde gelen sanatçılarıdır. (Sanatçıların isimlerinin baÅŸ harfleri kodlarsak karşımıza “ TÄ°TÜS ECE” çıkar.)

​

  • Sanat için sanat anlayışındadırlar.

​

  • Åžiir bir ÅŸey anlatma aracı deÄŸildir. Bu nedenle anlamlı olmak zorunda da deÄŸildir.

​

  • Varlıkları gerçeküstücülükten daha aşırı bir soyutlama ile ifade etmeye çalışmışlardır.

​

  • Musiki ve anlatım zenginliÄŸi ölçü ve uyaktan daha önemlidir.

​

  • Bu anlayıştaki ÅŸairleri birbirine baÄŸlayan tek ÅŸey ÅŸiir hakkındaki görüÅŸlerinin benzer olmasıdır. Onun dışında birlikte hareket edecek bir topluluk deÄŸildirler.

​

  • KonuÅŸma dilini ÅŸiirde uygulamadılar.

​

  • Edebi sanatları kullanma konusunda sınır tanımadılar.

​

  • Åžiirleri duygu ve çaÄŸrışıma açık olduÄŸu için yoruma açıktırlar.

​

  • Sıradan insanların deÄŸil elit kesimlerin zevkine hitap vardır.

​

  • II. Yeniciler ÅŸiirlerinde siyaset dışında kalmayı tercih ettiler.

​

  • Åžiiri akıl, ahlak gibi her türlü baskı unsurunun boyunduruÄŸundan kurtarıp özgürleÅŸtirmek istediler.

bottom of page