google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Mehmet Akif Ersoy I Türkiye I dinledebiyat
top of page

MEHMET AKÄ°F ERSOY (1873-1936)

 

  • Ä°stanbul doÄŸumludur.

  • Edebiyata Sırat-ı Müstakim ve Sebilü’r-ReÅŸat adlı dini dergilerde ÅŸiirler, makaleler yayımlayarak baÅŸlamıştır.

  • Ä°stiklal Marşı’nı  yazdığı için “Milli Åžair”  olarak da bilinmiÅŸtir.

  • Ä°slamcılık düÅŸüncesine sahip olan ÅŸair toplumcu bir nat anlayışıyla eser vermiÅŸtir.

  • Eserlerini realist bir anlayışla vermiÅŸtir.

  • Åžiirlerinde  günlük konuÅŸma dilini kullanmış, ÅŸiirlerini  konuÅŸur gibi yazmıştır.

  • Normalde açık ve anlaşılır yazan ÅŸairin ÅŸiirlerinde dini motiflerin olması kullandığı bazı kelimelerin toplum ağır olmasına neden olmuÅŸtur.

  • Hüseyin Rahmi’nin romanla, Ahmet Rasim’in fıkraları ile yaptığı Ä°stanbul’un fakir kesimlerinin yaÅŸamını bütün canlılığı ile anlatma iÅŸini Mehmet Akif ÅŸiirleri ile yapmıştır.

  • Nazmı nesre yaklaÅŸtırmada oldukça baÅŸarılıdır.

  • Aruzu ÅŸiire baÅŸarıyla uygulayan üç ÅŸairden biridir.( DiÄŸerleri Yahya Kemal ve Tevfik Fikret)

  • Åžiirlerinin tamamını aruz ölçüsüyle yazmıştır.

  • Divan edebiyatı nazım biçimlerini, özellikle de mesnevi nazım biçimini kullanmıştır.

  • Çanakkale Åžehitlerine, Ä°stiklal Marşı gibi ÅŸiirlerinde lirizmle epik anlayışı bir arada kullanmıştır.

  • Cehalet, ahlaksızlık, taklitçilik, taassup, fakirlik, inançsızlık, köksüzlük… gibi konuları sıkça iÅŸlemiÅŸtir.

  •  “Toplum için sanat” anlayışını benimsemiÅŸtir.

  • T. Fikret’in oÄŸlu Haluk ile  karakterize ettiÄŸi ideal gençlik anlayışını  M. Akif kendi oÄŸlu Asım ile simgelemiÅŸtir.

​​

  • Arapça, Farsça ve Fransızcadan çeviriler de yapmıştır.

  • BatılılaÅŸmaya ve Türkçülük akımına karşıdır.

​

Eserleri

Safahat: Åžiirlerini bu eserde toplamıştır. Safahat yedi bölümden oluÅŸur:

​

1. Safahat: (1911):  MeÅŸrutiyet zamanı Osmanlının durumu

2. Süleymaniye Kürsüsünde: Halk ile aydınlar arasındaki uçurumu anlatır.

3. Hakkın Sesleri (1913): Toplumsal ve siyasi olaylar iÅŸlenir.

4. Fatih Kürsüsünde (1914): Genç nesillere yeni idealler kazandırmayı amaçlar.

5. Hatıralar (1917):  Ä°slam birliÄŸi ülküsünden bahseder

6. Asım (1924):  Ä°deal gençlik tipini oÄŸlu Asım üzerinden ortaya koyar.

7. Gölgeler (1933): Dini içerikli ÅŸiirleri vardır.

bottom of page