google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri I dinledebiyat
top of page

Divan Edebiyatı Nazım Şekilleri

​

a. Beyitlerle Kurulan Nazım Biçimleri:

​a.1- Gazel

​AÅŸk, ayrılık, sevinç, üzüntü gibi lirik konuların iÅŸlendiÄŸi ÅŸiirlere denilir.

  • 5-15 beyitten oluÅŸur.

  • aa, ba,ca ... ÅŸeklinde kafiyelenir.

  • Ä°lk beyite matla, son beyite makta denilir.

  • En güzel beyitine beyt-ül gazel denilir.

  • Bütün beyitler aynı güzellikte ise o gazele yek-avaz gazel denilir.

  • Åžairin mahlası son beyitte bulunur.

  • Gazellerde genelde beyitler arasında konu birliÄŸi bulunmaz. Her beyit farklı bir konudan bahseder. Ancak aynı konuyu iÅŸleyen gazellerde vardır. Bunlara yek-ahenk gazel denilir.

  • Gazellerde sık olmamakla beraber felsefi düÅŸüncelerden de bahsedilir. Bu tür gazellere hikemi gazel denilir.

  • Halk Edebiyatı nazım biçimlerinden koÅŸma ile konu bakımından benzerlik gösterir.

  • Gazeller adını rediflerinden alırlar.

  • Gazel alanında en ünlü Divan Edebiyatı ÅŸairleri: Nabi, Naili, Fuzuli, Baki ...

 

Not: Bir gazelin dizelerinin ortalarının da alttaki dize ile ölçülü ve uyaklı olmasıdır. Yani bir beyit ortadan ikiye bölündüÄŸünde ortaya bir dörtlük çıkmalıdır.

​

Örnek:

...

Gamım pinhan dutardım ben  dediler yâre kıl rûÅŸen
Desem ol bf-vefâ bilmen inanır mı inanmaz mı

...

  • ​

...

Gamım pinhan dutardım ben 

Dediler yâre kıl rûÅŸen
Desem ol bf-vefâ bilmen 

İnanır mı inanmaz mı

...

Fuzuli

 

a.2- Kaside

​

Genel olarak övme ya da eleÅŸtirme amaçlı yazılan ÅŸiir biçimine verilen addır.

​

  • 33-99 beyitten oluÅŸur.

  • aa,ba,ca, ... ÅŸeklinde kafiyelenir.

  • Gazeldeki gibi ilk beyite matla, son beyite makta denilir.

  • En güzel beyite beyt-ül kasid denilir.

  • Åžairin adının geçtiÄŸi beyite taÄŸ beyit denilir.

  • Kasideler adlarını rediflerinden ya da nesib bölümlerindeki tasvirlerden alırlar. Konularına göre de isimlendirilebilirler.

  • En ünlü kaside ÅŸairleri: Nef’i, Fuzuli, Baki ...

 

 

Kasidenin Bölümleri:

​

  • Nesib – (TeÅŸbib):  Ramazan, bahar, yaz, taÅŸ, saray, bahar, bahçe gibi yer ve zamanların tasvirleri yapılır.

  • Girizgâh: Asıl konuya giriÅŸ yapılır. Bir ya da  birkaç beyitten oluÅŸur.

  • Methiye: Övgü bölümüdür.

  • Fahriye: Åžairin kendini övdüÄŸü bölümdür.Bu bölüm zorunlu deÄŸildir. Her kaside de bulunmayabilir.

  • Tegazzül: Kasidenin ölçüsüile aynı araya sıkıştırılan gazeldir. Her kaside de olmak zorunda deÄŸildir.

  • Dua: Åžairin kendisi ve övdüÄŸü kiÅŸi için Allah’a dua ettiÄŸi bölümdür.

 

Konularına Göre Kasideler:

​

  • Tevhid: Allah'ın birliÄŸini, varlığını anlatır.

  • Münacaat: Allah'a yakarışta bulunulur..

  • Naat: Peygamberimizi öven kasidelerdir.

  • Methiye: Din ve devlet adamlarının övüldüÄŸü kasidelerdir.

  • Hicviye: EleÅŸtiri amaçlı yazılan ÅŸiirlerdir.

  • Mersiye: Ölüm sonrası hüznü dile getiren kasidelere denilir. Halk Edebiyatındaki ağıtın divan edebiyatındaki karşılığıdır.

  • Cülûsiyye: PadiÅŸahın tahta çıkışı sebebiyle  yazılan kasidelerdir.

  • Sûriyye: DüÄŸün ya da sünnet  törenlerini konu alan kasidelere denilir.

 

 

Örnek:

Saçma ey göz eÅŸkden gönlümdeki odlara su
Kim bu denlü dutuÅŸan odlara kılmaz çâre su

Âb-gûndur günbed-i devvâr rengi bilmezem
Yâ muhît olmış gözümden günbed-i devvâra su

...

                                                                        Fuzuli

 

a.3- Müstezat

 

Gazelde her  dizeye, kullanılan ölçüye uymak ÅŸartıyla bir kısa dize eklenerek oluÅŸturulan nazım biçimidir.

 

  • Kısa dizelere "ziyade" adı verilir.

  • Kısa ve uzun dizeler arasında anlam iliÅŸkisi vardır.

  • Uzun dizeler kendi aralannda, kısa dizeler de kendi aralarında uyaklanır.

 

Örnek:
...

 

N'eylersen edip bir iki gün bâr-ı cefâya
Sabreyle de sonra
Peymâne senin hâne senin yâr senindir
Ey dil tek ü tenhâ

 

Bir bûse-i  can-bahşına ver nakd-i hayâtı
Ger ka - 'il olursa
Senden yanadır söz yine bâzâr senindir
Ey âşık-ı ÅŸeydâ

 

...

                                                        Nedim

 

a.4. Kıt’a

 

Divan edebiyatında genelde iki beyitten oluÅŸan nazım biçimine verilen addır.

 

  • Ä°ki beyitten fazla olan kıt’alara kıt’a-i kebire denilir.

  • Uyak düzeni xa/xa/xa. ÅŸeklindedir.

  • Kıt’ada beyitler arasında anlam birliÄŸi olur.

  • Konu sınırlaması yoktur. Her konuda yazılabilir.

  • Bazı istisnalar haricinde mahlas kullanıldığı görülmez.


 

Örnek:

 

SevdiÄŸim bendene düÅŸerse hizmet

Kapında kul olmak canıma minnet

 

Göre idim sende buy-i muhabbet

Ä°stediÄŸim budur sen bi-vefadan

                                                            Nedim

 

a.5- Mesnevi

 

Ä°ran Edebiyatından edebiyatımıza geçmiÅŸ bir nazım ÅŸeklidir. Nesirde romanın vazifesini nazımda görür.

 

  • Her beyit kendi arasında kafiyelidir. "aa / bb / cc / dd..."

  • Divan edebiyatının en uzun nazım biçimidir. 

  • Aruzun kısa kalıplanyla yazılır.

  • Beyitler arasında anlamca bir bütünlük vardır.

  • Bir ÅŸairin beÅŸ mesneviden oluÅŸan eserler bütününe "hamse" denir.

  • Edebiyatımızda ilk mesnevi Yusuf Has Hacip'in "Kutadgu Bilig' adlı eseridir.

  • Masalsı bir anlatımı vardır.

 

 

Mesnevinin Unsurları:

 

  1. Besmele

  2. Dibâce (ön söz)

  3. Tevhîd

  4. Münâcât

  5. Mi'râciye (Mi'râc-ı Nebi)

  6. Medh-i Çihâr-Yâr-ı Güzîn

  7. Sebeb-i te'lîf (eserin yazılış sebebi)

  8. Âgâz-ı Dâstân (konuya baÅŸlangıç),

  9. Hâtime (sonuç).

 

b. Dörtlükle Kurulan Nazım Biçimleri

 

 

b.1-  Åžarkı

 

Türkü nazım biçiminin divan edebiyatında aruz vezni ile hayat bulması sonucu ortaya çıkan nazım biçimidir.

 

  • Dörtlüklerden oluÅŸur. Dörtlük sonlarındatekrar edilen nakaratlar vardır.

  • Genelde aÅŸk, sevgi gibi lirik konularda yazılır.

  • Uyak düzeni genelde ilk dörtlük abab ya da aaaa sonrakiler ise cccb, dddb ...ÅŸeklindedir.

  • Özellikle Lale Devrinde Nedim ile yaygınlaÅŸmıştır.

  • Genelde 3-5 dörtlükten oluÅŸur.

 

Örnek:

 

Kalbim yine üzgün seni andım derinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden
Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden

 

Sendin boÅŸalan baÄŸrıma gözyaÅŸları dolmuÅŸ
Gördüm ki yazın bastığımız otlar solmuÅŸ
Son demde bu mevsim gibi benzim
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden

 

                                                                      Yahya Kemâl

 

b. Dörtlükle Kurulan Nazım Biçimleri

 

 

b.1-  Åžarkı

 

Türkü nazım biçiminin divan edebiyatında aruz vezni ile hayat bulması sonucu ortaya çıkan nazım biçimidir.

 

  • Dörtlüklerden oluÅŸur. Dörtlük sonlarındatekrar edilen nakaratlar vardır.

  • Genelde aÅŸk, sevgi gibi lirik konularda yazılır.

  • Uyak düzeni genelde ilk dörtlük abab ya da aaaa sonrakiler ise cccb, dddb ...ÅŸeklindedir.

  • Özellikle Lale Devrinde Nedim ile yaygınlaÅŸmıştır.

  • Genelde 3-5 dörtlükten oluÅŸur.

 

Örnek:

 

Kalbim yine üzgün seni andım derinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden
Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden

 

Sendin boÅŸalan baÄŸrıma gözyaÅŸları dolmuÅŸ
Gördüm ki yazın bastığımız otlar solmuÅŸ
Son demde bu mevsim gibi benzim
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden

 

 ...                                                 Yahya Kemâl

 

b.2. Murabba

​

Divan Edebiyatında nazım birimi dörtlük olan nazım biçimlerinden birinin adıdır.

 

  • Dörtlüklerden oluÅŸur.

  • Kafiye  düzeni aaaa / bbba /ccca ... ÅŸeklindedir.

  • Övgü, yergi, din, felsefi konular iÅŸlenir.

  • 3-7 dörtlükten oluÅŸur.

  • Muhibbi, Hayreti, TaÅŸlıcalı Yahya Bey, Fuzuli  bu alanda tanınmış isimlerdir.

  • Süslü ve ağır bir dili vardır.

  • Namık Kemal’in Tanzimat Döneminde yazdığı murabbaları çok ünlüdür.

 

 

 

 

 

Örnek:

 

Sıdk ile terkedelim her emeli her hevesi,
Kıralım hâil ise azmimize ten kafesi;
Ä°nledikçe eleminden vatanın her nefesi,
Gelin imdada diyor, bak budur Allah sesi!

Bize gayret yakışır, merhamet Allah’ındır;
Hükm-i âtî ne fakîrin ne ÅŸehinÅŸâhındır;
Dinle feryadını kim terceme-i âhındır
Ä°nledikçe bak ne diyor vatanın her nefesi.

...

                                                 Namık Kemal

 

b.3-Rubai

 

Ä°ran Edebiyatından edebiyatımıza geçmiÅŸ bir nazım biçimidir. Tek dörtlükten oluÅŸur.

 

  • ÇoÄŸunlukla felsefi konular, öÄŸüt, aÅŸk, ÅŸarap, din, tasavvuf konuları iÅŸlenir.

  • Uyak düzeni "aaxa" biçimindedir.

  • Genellikle mahlas kullanılmaz.

  • Azmîzâde Haleti, sadece rubai yazan tek ÅŸair olarak bilinir.

  • Belirli aruz kalıpları kullanılır. ( 24 kadar aruz kalıbı kullanır.)

  • Mahlas kullanılmaz.

  • Anlatım özlüdür. DüÅŸünce en kısa ve etkili ÅŸekilde verilmeye çalışılır.

  • Bu alanda en meÅŸhur ÅŸair Ömer Hayyam’dır.

  • Yahya Kemal Beyatlı’nın rubaileri de edebiyatımızda önemli yer edinmiÅŸtir.

 

Örnek:

 

Yalnız bilgili olmak deÄŸil adam olmak;  
Vefalı mı deÄŸil mi insan, ona bak.  
Yücelerin yücesine yükselirsin  
Halka verdiÄŸin sözün eri olarak. 

                                                       

                                                    Ömer Hayyam

 

b.4- Tuyug

 

Türklerin edebiyata kazandırdığı bir nazım biçimidir. Rubai gibi tek dörtlükten oluÅŸur.

 

 

  • Uyak düzeni maniye benzer.

  • Kimileri  maninin aruzla yazılmış haline tuyug denilir demektedir.

  • Konu sınırlaması yoktur.  En çok aÅŸk, aÅŸk acısı, ÅŸarap konu edilir.

  • Mahlas kullanılmaz.

  • Aruzun sadece "fâilâtün / fâilâtün / fâilün" kalıbıyla yazılır.

  •  Kadı Burhanettin bu alanda en ünlü ÅŸairimizdir.

 

​

Örnek:

 

Erenler öz yolında tek gerek
Meydanda erkek kiÅŸi ner tek gerek
Yahşi yaman katı yumuşak olsa hoş
Severim diyen kiÅŸi erkek gerek

                                                 Kadı Burhaneddin

 

c. Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri

 

c.1- Muhammes

​

BeÅŸ dizelik bentlerden oluÅŸan çoÄŸunlukla felsefi düÅŸünce ve tasavvufi konuların iÅŸlendiÄŸi nazım biçimine denilir.

​

  • Bent sayısı 4 ile 8 arasında deÄŸiÅŸmektedir.

  • Muhammes nazım biçimiyle her konu ele alınabilir.

  • Uyak düzeni "aaaaa / bbbba / cccca..." ÅŸeklindedir.

  • Son beyitte mahlas söylenir.

 

Örnek:

​

Ten bozuldu eÅŸk-i çeÅŸm-i hûn-feÅŸânumdan menüm

Köydi can gönlümdeki sûz-ı nihânumdan menüm

Tâ eser var cism ü cân-ı nâtüvânumdan menüm

Gâm kem etmez göz ü gönlüm cism ü canumdan menüm

Bu baÅŸumdan savulup ol gitse yanumdan menüm.

 

...

 

Ey hayâlün halveti nakd-ı revânum mahzeni

Gözyaşı olur revân her dem hayâl itsem seni

Lutf umup senden ser-i kuyunda tutdum meskeni

Gel gözüm nûru Fuzulî tek çok aÄŸlatma meni

Ä°ncimez mi hâtırun munca figânımdan menüm.

                                                                                     (Fuzûlî)

 

c.2-Tardiyye:

​

Muhammes gibi beÅŸ dizelik bentlerden oluÅŸan nazım biçimidir. Muhammesten farkı sadece mefûlü/mefâilün/faûlün kalıbının kullanılmasıdır.Uyak düzeni de farklıdır.

​

  • aaaab/ccccb/ddddb..." ÅŸeklinde kafiyelenir.

 

Örnek:

...

Yâ Rabb ne intizârdır bu

Geçmez nice rûzgârdır bu

Hep gussa vü hârhârdır bu

Duysam ki ne ÅŸîve-kârdır bu

Vuslat gibi bir merâmı yok mu

 

...

                                                  Åžeyh Galip

 

c.3-Tahmis

​

Gazelin beyitleri önüne üçer mısra ilave edilerek oluÅŸturulan nazım biçimine denilir.

​

  • Uyak düzeni "aaaBB/bbbBA/cccCA..." ÅŸeklindedir.

  • Genelde baÅŸka ÅŸairin gazeline tahmis yapılırken ÅŸair isterse kendi gazeline de tahmis yapabilir.

 

Örnek:

...

Bulub pervâza ruhsat rûzgâra iÅŸveler satdun

PerîÅŸân etmeÄŸe cem’iyyet-i uÅŸÅŸâkı can atdun

Ne âl etdünse etdün murg-ı cânı dâma uÄŸratdun

Varub gîsû-yı zülf-i yârı biri birine katdun

Yine bir fitne tahrîk eyledün ey bâd n’eylersün

 

...

                                                              Naili

 

c.4- TaÅŸtir

​

Genellikle bir gazelin beyitlerinde mısralar arasına üç dize getirilerek oluÅŸturulan nazım biçimidir.

​

  • Kafiye ÅŸeması "AaaaA/BbbbA/CcccA..." ÅŸeklindedir. 

 

Örnek:

​

Derdin nedir gönül sana bir halet olmasın

Bimar eden bu güne seni rahet olmasun

Bizden tesettür etme abes külfet olmasun

Bicâ tabibe varmaÄŸa hiç hacet olmasun

Sed elhazer ki sevdiÄŸim ol âfet olmasun

                                                                        Nedim

 

c.5- Müseddes

​

 Bentleri altı mısradan oluÅŸan nazım biçimidir.

 

 

 

c.6- Müsebba

​

 Bentleri yedi mısradan oluÅŸan nazım biçimidir.

 

​

 

c.7- Müsemmen

​

 Bentleri sekiz mısradan oluÅŸan nazım biçimidir.

​

​

 

c.8. Mütessa

​

 Bentleri dokuz mısradan oluÅŸan nazım biçimidir.

 

​

​

c.9- Mu’aÅŸÅŸer

​

Bentleri on mısradan oluÅŸan nazım biçimidir.

 

c.10-Terkib-i Bend

​

ÇoÄŸunlukla dini, tasavvufi, felsefi görüÅŸlerin iÅŸlendiÄŸi bentlerden oluÅŸan nazım biçimine denir.

 

  • Bent sayısı 5-10 arasında deÄŸiÅŸir.

  • gazel gibi uyaklanır.

  • Her bendin sonunda bir vasıta beyiti vardır. Vasıta beyti, her bendin sonunda deÄŸiÅŸir, bentten ayrı olarak kendi arasında uyaklanır.

  • Felsefi ve sosyal düÅŸünceler, zamandan yakınmalar, mersiyeler bu biçimle yazılır.

  • BaÄŸdatlı Ruhi ve Ziya PaÅŸa bu alanda tanınmışşairlerdir.

 

Örnek:

Giryen kopar ey hace meger kim cigerinden

Kim çıktı ciger-parelerun çeÅŸm-i terunden

 

Bin girye idersen seni ahir ayırurlar

Ferzend u zen u tantana-i sim u zerinden

 

Bu mulk-i fenaya ki ademden sefer itdun

Sudun nedür ancak any bilsen seferunden

 

Yok çıkmaga gonlün der-i dunya-yı deniden

Billahi di hoşnud mısın yohsa yirinden

 

Bu mezbeleden ÅŸöyle güzar eyleyigor kim

Bir zerre gubar irmeye ta rehgüzeründen

 

Sim ile zeri kendüne kat kat siper itdun

Merg okını geçmez mi sanursın siperünden

 

Akl adın anup kendüni teÅŸviÅŸe bırakma

Divane olup ref-i kalem kıl üzerinden

 

Ey hace eger kim sen isen akil ü dana

Şeydalıgı bin akla değişmez dil-i şeyda (vasıta beyti)

c.11- Terci-i Bent

​

Terkib-i bende bir çok benzeyen ancak ondan vasıta beyitinin deÄŸiÅŸmemesi ile ayrılan nazım biçimine denilir.

​

  • Daha çok Allah'ın varlığı, birliÄŸi, kâinatın sonsuzluÄŸu gibi konular iÅŸlenir.

  • Her bent 4-10 beyitten oluÅŸur.

  • 5-12 bentten oluÅŸur.

  • Gazel gibi kafiyelenir.

  • Vasıta beyiti deÄŸiÅŸmez.

​

Örnek:

          Bu kârgâh-ı sun' aceb dershânedir
          Her nakÅŸ bir kitâb-ı ledünden niÅŸânedir
        

          Gerdun bir âsiyâb-ı felâket-medârdır
          Gûyâ içinde âdem âvâre dânedir
        

          Mânend-i dîv beççelerin iltikam eder
          Köhne ribât-ı dehr aceb âÅŸiyânedir
       

          Tahkik olunsa nakÅŸ-ı temâsil-i kâinât
          Yâ hâb ü yâ hayâl ü yâhud bir fesânedir
         

          Müncer olur umûr-ı cihân bir nihâyete
          Sayfın ÅŸitâya meyli, bahârın hazânedir
        

          Kesb-i yakîne âdem için yoktur ihtimâl
          Her i'tikad akla göre gâibânedir
     

          Yâ Rabb, nedir bu keÅŸmekeÅŸ-i derd-i ihtiyâc
          Ä°nsanın ihtiyâcı ki, bir lokma nânedir
     

          Yoktur siper bu kubbe-i firûze-fâmda
          Zerrât cümle tîr-i kazâya niÅŸânedir
     

          Asl-ı murâd hükm-i ezel bulmadır vücûd
          Zâhirdeki sevâb u hatâ hep bahânedir
     

          Bir fâilin meâsiridir cümle hâdisât
          Ne iktizâ-yı çarh ü ne hükm-i zamânedir

          Sübhâne men tahayyere fî sun'ihi'l-ukûl
          Sübhâne men bikudretihî ya'cizü'l-fuhûl  (vasıta beyiti)


                             II. Bend  
          Encâm-ı bî-nihâye ile pürdür âsumân
          Nisbet olunsa zerre deÄŸildir bu hâkdân
       

          Bin ÅŸems-i tâbdâr ü hezâran meh-i münîr
          Yüz bin sevâbit ü nice seyyâre-i iyân
       

bottom of page