google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 10.Sınıf Edebiyat 2. Ünite:Şiir I Türkiye I dinledebiyat
top of page

Åžiir Bilgisi ile Ä°lgili Çıkmış ÖSYM Soruları Ä°çin Tıklayınız

​

Test-1                             Test-2                        Test-3

10. SINIF TÜRK DÄ°LÄ° VE EDEBÄ°YATI 2. ÜNÄ°TE: ŞİİR BÄ°LGÄ°SÄ°

​

Åžiir Ä°ncelemesi:

​

1- Zihniyet

​

Bir ÅŸiirin yazıldığı dönemin anlayışını yansıtmasına denilir. Dönemin toplumsal yapısı, olay ve durumlara verdikleri tepkiler, yaÅŸam ÅŸartları gibi durumlar insanların düÅŸünme ve algılamalarına etki eder. Åžair de ÅŸiirini yazarken dönemin insanlarından birisi olduÄŸundan ister istemez yaÅŸadığı dönemin zihniyetini yansıtır.

 

2- Åžiirde Ahenk


Bir ÅŸiiri oluÅŸturan ahenk unsurları vardır. Hepsinin bir ÅŸiirde bulunması ÅŸart olmasa da bir kısmının olması önemlidir. Åžiirin kulaÄŸa hoÅŸ gelmesini saÄŸlayan unsurlar bunlardır çünkü. Ölçü, uyak, redif, asonans, aliterasyon ÅŸiirdeki ahenk unsurlarıdır.
 

3- Åžiir Dili


Åžiirin yazılma ÅŸeklidir. Açık ya da kapalı anlatımının olması, edebi sanatlara baÅŸvurması ya da baÅŸvurmaması, az bilinen sözcükleri kullanıp kullanmaması gibi.

 

4- Şiirde Yapı


Åžiirin nazım ÅŸekline denilir. Her  ÅŸiir  biçim bakımından bir nazım ÅŸekli ile adlandırılır. ÖrneÄŸin mani, ilahi, gazel gibi. Bir de bunun dışında ÅŸiirler konularına göre isim alırlar. Bu da nazım türü olarak adlandırılır. ÖrneÄŸin koÅŸma bir nazım biçimi koçaklama ise koÅŸmanın bir türüdür.

 (Bu konu aÅŸağıda ayrıntıları ile anlatılacaktır.)
 

6- Åžiirde Tema


Åžiirdeki genel atmosfere denilir. Verilmek istenen ana düÅŸüncenin anlatıldığı daha genel duygu ya da düÅŸünceye denilir. ÖrneÄŸin ölüm konusu iÅŸlenen bir ÅŸiirde tema üzüntü olabilir. Åžair üzüntülü bir ÅŸekilde ölüm konusunu iÅŸleyebilir.Aynı ÅŸekilde ölüm konusu sevinç teması ile de verilebilir. Mesela ÅŸair hiç sevmediÄŸi, kötü birinin ölmesinden dolayı sevinmiÅŸse sevinç duygusu yani teması eÅŸliÄŸinde ölüm konusunu iÅŸleyebilir.

 

7- Åžiirde Gerçeklik ve Anlam


Åžiiri yazan bir insan olduÄŸuna göre bir ÅŸekilde ÅŸiirin gerçek yaÅŸamla bağı olmalıdır. Ancak ÅŸairin bahsettiÄŸi konu ve üslubu gerçek yaÅŸamın dışına taÅŸabilir. Bu da gerçekle bağını azaltabilir.  ÖrneÄŸin masallarda gerçek yaÅŸamda karşılaÅŸamayacağımız canlılar anlatılır. Ancak en sonunda ders verilen kiÅŸiler yine gerçek yaÅŸamdaki çocuklar olduÄŸundan bu baÄŸ kopmamış olur.

 

​​​

8- Åžiir ve Gelenek


Her dönemin ÅŸiir geleneÄŸi kendine özgü farklılıklar gösterir .Ritim, ahenk unsurları, ölçü, konu, tema, zihniyet aynı olsa da farklı dönemlerde yaÅŸayan ÅŸairlerin ÅŸiirlerinde kullanılan imgeler, semboller, birbirlerinden farklılıklar arz eder.
 

​​​

9- Yorum


Şairin okuyucularına vermek istediği mesaja denilir.

​

​

​

       ÅžÄ°Ä°R Ä°NCELEME PLANI
 

I. ŞİİRÄ°N BÄ°ÇÄ°M YÖNÜNDEN Ä°NCELENMESÄ°


1. Nazım biçiminin  belirtilmesi
2. Nazım biri sayısı (Kaç tane dörtlük ya da beyit var?)
3. Åžiirin ölçüsünün ve duraklarının belirtilmesi
4. Uyak ve rediflerin gösterilmesi
5. Uyak ÅŸemasının gösterilmesi

 

II. ŞİİRÄ°N Ä°ÇERÄ°K YÖNÜNDEN Ä°NCELENMESÄ°


1. Åžiirin konusun verilmesi
2. Åžiirin ana düÅŸüncesin ve temasının belirtilmesi
3. Åžiirin dil ve anlatım özelliklerinin açıklanması
4. Åžiirin türü hakkında bilgiler verilmesi

​

​

​

KONULARINA GÖRE ŞİİR ÇEŞİTLERÄ°

​

1- LİRİK ŞİİR

​

Aşk ve sevgi konularının işlendiği duygusal şiirlere denilir.

 

Örnek:

“Yeni mektup aldım gül yüzlü yârdan
 Gözletme yolları gel deyi yazmış
 Sivralan Köyü’nden bizim diyârdan
 DaÄŸlar mor menevÅŸe gül deyi yazmış.”           

                                                                           Aşık Veysel

 

 

2- EPİK ŞİİR

​

Kahramanlık, cesaret, savaş konularının işlendiği şiirlere denilir.

​

“DadaloÄŸlu’m bir gün kavga kurulur,
 Öter tüfek davlumbazlar vurulur.
 Nice koç yiÄŸitler yere serilir,
 Ölen ölür, kalan SaÄŸlar bizimdir.”
                                                         DadaloÄŸlu

 

 

 

3- PASTORAL ŞİİR

​

Doğa, yaban hayatı, kır hayatı gibi konuların işlendiği şiirlere denilir.

​

“GüneÅŸ ufkun kenarından
 YavaÅŸ yavaÅŸ yükseliyor
 Köyün yüce daÄŸlarından
 Serin nefesler geliyor.”

                                        Orhan Veli Kanık

 

Not:

Pastoral şiir Batı Edebiyatında iki şekilde isimlendirilir.

​

a- İdil: Bir şairini doğa ile ilgili yazdığı şiirlere denilir.

b- Eglog: En az iki ÅŸair ya da ÅŸair çobanın doÄŸa ile ilgili konularda karşılıklı ÅŸiir söylemelerine denilir.

 

​

​

4- DİDAKTİK ŞİİR

​

ÖÄŸretici ÅŸiirlerdir. Bir düÅŸünceyi okuyuculara aktarma amacı vardır.

​

Ä°nsanlığa dürüst davran
Ä°nsan küçük büyük evran
Ä°nsanlara hakça davran
Koltuk sana bâki deÄŸil
                                       Yunus Emre

​​

​

5- SATİRİK ŞİİR

​

Bir durumu, olayı, kiÅŸiyi ya da kiÅŸileri eleÅŸtirmek için yazılan ÅŸiirlere denilir.

​

Tahir Efendi bana kelp demiÅŸ
Ä°ltifatı bu sözde zahirdir
Maliki mezhebim benim zira
İtikadımca kelp tahirdir
                                            Nef’î

​

​

​

6- DRAMATİK ŞİİR

​

Tiyatro sahnelerinde diyalog yerine kullanılmak için yazılan ÅŸiirlere denilir. Bazı tiyatro gösterilerinde oyuncular birbirlerine olan düÅŸünce ve duygularını ÅŸiir ÅŸeklinde ifade ederler. Bu ÅŸiirlere dramatik ÅŸiir denilir. Türk Edebiyatında daha çok manzum olarak  yazılan tiyatrolarda kendini gösterir. Abdülhak Hamit Tarhan'ın manzum tiyatroları bu türe örnek olarak verilebilir.

​

​

​

​

ŞİİRDE BÄ°ÇÄ°M

 

1.Nazım Birimi:

​

Åžiirde dize ya da dizelerden oluÅŸan ve kendi içerisindeki anlam bütünlüÄŸü ile ayrılan bölümlere denilir.

​

  • Mısra: Tek satırlık nazım birimlerine denilir.

  • Beyit: Ä°ki dizelik nazım birimine denilir.

  • Dörtlük: Dört mısralık nazım birimine denilir.

  • Bent: Ä°ki ve daha fazla dizeden oluÅŸan nazım birimidir. Aslında dörtlük de bir benttir. Ancak dörtlük çok kullanılan bir nazım birimi olduÄŸundan dolayı bentten ayrı isimlendirilmiÅŸtir.

​

​

2.Ölçü (Vezin):

​

Şiirdeki dizelerin hece sayısı eşitliğine denilir. Ayrıca aruz vezninde hece değerlerinin de benzerliği esas alınır.

​

Ölçü ÇeÅŸitleri:

​

a.Aruz Ölçüsü:

​

Bu vezin çeÅŸidinde hecelere uzun(kapalı), kısa (açık) deÄŸerler verilir. Bu deÄŸerlere uygun kalıplar oluÅŸturulur. Ä°lk mısranın kalıbına göre diÄŸer mısralar yazılır. Aruz vezninde hem hece sayısı eÅŸitliÄŸi, hem de hece deÄŸeri benzerliÄŸi ÅŸartı vardır. Ancak bu ÅŸartlara uymak çoÄŸu zaman % 100 mümkün olamamaktadır. Bazen kalıplarda olan uyumsuzluklar söz konusu olunca aruz hatası denilip ÅŸiire devam edilir.

​

b. Hece Ölçüsü:

​

Dizeler  arasındaki hece sayısı eÅŸitliÄŸine dayanan ölçüdür. Türklerin milli ölçüsüdür. Ahengi saÄŸlamak amacı ile duraklar belirlenir.

 

c. Serbest Åžiir Ölçüsü

Mısralar arasında belirlenmiÅŸ bir kural bulunmayan ÅŸiirlerin ölçüsüne denilir. Daha doÄŸrusu  ölçüsüzlüÄŸe denilir.

​

Serbest üç  ÅŸekilde kendini gösterir:

  1. Ölçülü- kafiyeli Serbest Åžiir: Bu tür ÅŸiirde mısra uzunluÄŸu tek kelimeye kadar düÅŸüp diÄŸerlerinde artabilir. Ancak mısra sonları kafiyeli ve ölçüde de aruzdan yararanılır.  Ahmet HaÅŸim’in bu tür ÅŸiirleri vardır.

  2. Ölçüsüz-Kafiyeli Serbest Åžiir: Mısra sonlarında kafiye bulunur ancak mısraların belirgin bir ölçüsü yoktur.  Orhan Veli bu tarz ÅŸiirler yazmıştır.

  3. Ölçüsüz- Kafiyesiz Serbest Åžiir: Bu tarz ÅŸiirlerde ne ölçü ne de mısra sonunda belirgin bir kafiye düzeni vardır. Orhan Veli ve Sait Faik Abasıyanık’ın bu tür ÅŸiirleri vardır.

​

​

3. Kafiye Bilgisi

​

a. Redif:

​

Mısra sonlarındaki seslerin yazılış, okunuÅŸ, görev ve anlam bakımından aynı olmasına denilir. Bir ÅŸÅŸirde önce redif aranır. Rediften sonra kafiyeye bakılır. Önce mısra sonlarındaki ses benzerlikleri bulunur. Ardından bu seslerin görev ve anlam bakımından da benzer olup olmadığı sorgulanır. EÄŸer görev ve anlam bakımından aynı iseler bunlara redif denilir. Görev ve anlam bakımdan aynı olmayan ses benzerlikleri kafiye denilir.

 

​

Garibim bana el diyorlar            ...a         

Ümid kalmamış yel diyorlar       ...a

Ä°yi ile kötü karışmış iyice           ...b

Kayıp gidenlere sel diyorlar.       ...a    “diyorlar” ses, anlam ve görev bakımından aynıdır. O yüzden redif oluyor.

 

 

 

 

b. Kafiye:

​

Mısra sonlarındaki ses benzerliklerine denilir. Bu ses benzerliklerinde görev ve anlam benzerliÄŸi olmamalıdır. Çünkü görev ve anlam benzerliÄŸi olursa kafiye deÄŸil redif olurlar.

​

​

Garibim bana el diyorlar            ...a         

Ümid kalmamış yel diyorlar       ...a

Ä°yi ile kötü karışmış iyice           ...b

Kayıp gidenlere sel diyorlar.      ...a   

 

 “diyorlar” redif olduÄŸundan dolayı baÅŸka ses benzerliÄŸi var mı diye baktığımızda “el, yel ve sel” kelimelerindeki “el” ler karşımıza çıkıyor. Görev ve anlam benzerliÄŸi olmadığı için kafiye diyoruz.

 

​

Kafiye ÇeÅŸitleri:

​

1.Yarım Kafiye:

​

Mısra sonlarındaki tek ses benzerliÄŸi olan kafiye çeÅŸididir.

​

Gelinlik içinde ol  gelin      ..a

Gerdanı boynua sal gelin.   ..a

Dilerim ömür boyunca      ...b

Saygıyı sevgiyi bil gelin.    ..a        “gelin” ler redif, “l”ler yarım kafiye.

 

 

 

2. Tam Kafiye:

​

Mısra sonlarındaki iki ses benzerliğine denilir.

​

Bin atlı akınlarda çocuklar gibi ÅŸendik                     ...a
Bina atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik.              ...a

​

“dik” ler redif, “en” ler tam kafiye

​

 

3. Zengin Kafiye:

​

Mısra sonlarındaki üç ve daha fazla ses benzerliÄŸine denilir.

​

Bilirim  adını sanını onun kim saklar?  ...a

Belli baÄŸrında tutar soÄŸuk topraklar.    ...a

​

“lar” hecesi birinci mısrada fiil yapım eki ve sonrasında geniÅŸ zaman ekinden oluÅŸmakta, ikinci mısrada ise çoÄŸul eki görevinde kullanılmaktadır. Bu nedenle redif olamazlar. “aklar” zengin kafiyedir.

 

 

 

4.Tunç Kafiye:

​

Mısra sonundaki sözcük diÄŸer mısranın sonundaki sözcüÄŸün son kısmı ise tunç kafiye oluÅŸmuÅŸ olur.

 

ArkadaÅŸ, yurduma alçakları uÄŸratma, tanı!      ...a

Verme, dünyaları alsan da bu cennet vatanı   ...a

“tanı” sözcüÄŸü kinci mısrada “vatanı” sözcüÄŸünün son kısmı olmuÅŸ. Bu nedenle tunç kafiyedir.

 

 

 

5.Cinaslı Kafiye

​

Mısra sonlarındaki ses benzerlikleri arasında cinas sanatı varsa (eş seslilik) bu kafiyeye cinaslı kafiye denir.

 

Asmaya                                        ...a

Kapımdaki asmaya                      ...a

Ben yarimden ayrılmam              ...b

Götürseler asmaya                       ...a

 

“asmaya” sözcükleri  cinaslı kafiye olarak kullanılmıştır.

 

                        2. ÜNÄ°TE: ŞİİR

​

a: Åžiir Bilgisi

 

b: T. Edebiyatı’nda Åžiir Türünün GeliÅŸimi

​

b.1: Ä°slamiyet Öncesinde  Åžiir 

​

b.2: Ä°slamiyet'e GeçiÅŸ Dönemi'nde Åžiir

​

b.3: Halk Edebiyatı'nda Şiir

​

b.4: Divan Edebiyatı'nda Şiir

​

​

​

bottom of page