google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 10.Sınıf Edebiyat 1. Ünite:Hikaye I Türkiye I dinledebiyat
top of page

Td. ve Edebiyatı 10. Sınıf 1. Ünite:

a: Hikaye  Türü ve Özellikleri

b: Türk Edebiyatı’nda Hikaye Türü GeliÅŸimi

a:  Hikaye Türü ve Özellikleri

​OlmuÅŸ ya da olabilecek olayları yer ve zaman ve kiÅŸi  ekseninde anlatan kısa yazılardır.

​

Hikayenin Unsurları:​

Olay: Hikayede her ÅŸey olayın çevresinde gerçekleÅŸir.

Zaman: Olayın geçtiÄŸi zamandır.

Mekan: Olayın gerçekleÅŸtiÄŸi yer kastedilir.

Åžahıs: Olay ÅŸahıslar tarafından gerçekleÅŸtirilir.

​

Bir hikaye üç bölümden oluÅŸur: 

Serim : Hikayenin giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.

DüÄŸüm:  Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.

Çözüm:  Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.

 

 

Hikaye ÇeÅŸitleri:

​

1- Olay Hikayesi:

​Maupassant tarzı hikaye de denilir. Hikayenin planına uygun iÅŸlendiÄŸi çeÅŸittir. Olay merak uyandırcı ÅŸekilde sürükleyici bir anlatıma sahip ÅŸekilde iÅŸlenir.

En önemli temsilcisi Fransız Guy de Maupassant’ tır. Bu yüzden olay hikayesinin diÄŸer ismi de “Maupassant” olmuÅŸtur.

Türk Edebiyatında Ömer Seyfettin bu türün önemli temsilcilerindendir. Ayrıca Refik Halit Karay, ReÅŸat Nuri ve Hüseyin Rahmi Gürpınar olay hikayesi alanında ünlü edebiyatçılarımızdandır.

 

2. Durum Hikayesi:

​Çehov tarzı hikaye olarak da bilinir. Çünkü bu alandaki en önemli temsilcisi Rus hikayeci Anton Çehov’dur.

Bu hikaye anlayışında olay deÄŸil günün bir kesiti anlatılır. Hikaye planına da uyulmaz. Merak uyandırma amacı ile sürükleyicilik ve heyecan yoktur. Daha çok hayal gücünü canlandırmaya çalışır.KiÅŸiler kendi doÄŸal halleri ile aktarılır. Bir düÅŸünce kabul ettirilmeye çalışılmaz.

Tarık BuÄŸra, Memduh Åževket Esendal ve Sait Faik Abasıyanık bu türde önemli edebiyatçılarımızdır.

 

 

3. Modern Hikaye:

​İnsanların yaÅŸamlarında her zaman gördükleri sıradan olayların arka planını ortaya çıkarmaya çalışan hikaye türüdür.

Genelde toplumsal ve ahlaksal bozuklukları iÅŸler. ModernleÅŸme sürecinde insanın geçirdiÄŸi deÄŸiÅŸimi  farkettirmeden eleÅŸtirerek okuyucuların gözleri önüne serer.

 

Bu türün öncülerinden Franz Kafka dünya edebiyatında, Haldun Taner ise bizim edebiyatımızdadır .

​

​

Hikayelerde öyküleyici anlatım tekniÄŸi kullanılır. 

​

Öyküleyici Anlatım:

  • Bir olayın birisi tarafından anlatıldığı anlatım ÅŸeklidir.

  • Olaylar birbiri üzerine geliÅŸir ve zaman durmadan geçer.

  • Ağırlıklı olarak görülen ve duyulan geçmiÅŸ zaman kipleri (-di, -miÅŸ) kullanılır.

  • Öykülemelerde amaç, okuyucuyu olayların içinde yaşıyormuÅŸ hissi vermektir. Bu da okuyucunun hikaye, roman gibi olay metinlerindeki karakterler ile empati kurmasını saÄŸlayarak yapılır.

  • Olay, ÅŸahıs, mekân ve zaman ortak öÄŸeleridir.

  • Olaylar üç bakış açısından birisiyle anlatılabilir. ( Ä°lahi Bakış Açısı, Kahraman Bakış Açısı, Gözlemci Bakış Açısı)

  • Kelimeler daha çok mecaz ve yan anlamda kullanılır.

​

Hikayelerde kullanılan bakış açılarını öÄŸrenmek için tıklayınız...

Edebi metinlerde kullanılan tüm anlatım teknikleri için tıklayınız...

 

                        1. ÜNÄ°TE: HÄ°KAYE

​

a: Hikaye  Türü ve Özellikleri

 

b: T. Edebiyatı’nda Hikaye Türünün GeliÅŸimi

​

b.1: Destandan Hikayeye GeçiÅŸ: Dede Korkut 

​

b.2: Halk Edebiyatında Hikaye

​

b.3: Divan Edebiyatında Hikaye: Mesnevi

​

b.4: Tanzimat Edebiyatı'nda Hikaye

​

b.5: Servet-i Fünun' Hikaye

​

b.6: Fecr-i Ati'de Hikaye

​

b.7: Milli Edebiyat'ta Hikaye

​

​

​

​

bottom of page