DÄ°NLEDEBÄ°YAT
Atın yiÄŸidi kendine kamçı vurdurmaz.
Hikaye:
​
Olmuş ya da olabilecek olayları yer ve zaman ve kişi ekseninde anlatan kısa yazılardır.
Hikayenin Unsurları:
​
Olay: Hikayede her ÅŸey olayın çevresinde gerçekleÅŸir.
Zaman: Olayın geçtiÄŸi zamandır.
Mekan: Olayın gerçekleÅŸtiÄŸi yer kastedilir.
Åžahıs: Olay ÅŸahıslar tarafından gerçekleÅŸtirilir.
Bir hikaye üç bölümden oluÅŸur:
Serim : Hikayenin giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.
DüÄŸüm: Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.
Çözüm: Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.
Hikaye ÇeÅŸitleri:
1- Olay Hikayesi:
​
Maupassant tarzı hikaye de denilir. Hikayenin planına uygun iÅŸlendiÄŸi çeÅŸittir. Olay merak uyandırcı ÅŸekilde sürükleyici bir anlatıma sahip ÅŸekilde iÅŸlenir.
En önemli temsilcisi Fransız Guy de Maupassant’ tır. Bu yüzden olay hikayesinin diÄŸer ismi de “Maupassant” olmuÅŸtur.
Türk Edebiyatında Ömer Seyfettin bu türün önemli temsilcilerindendir. Ayrıca Refik Halit Karay, ReÅŸat Nuri ve Hüseyin Rahmi Gürpınar olay hikayesi alanında ünlü edebiyatçılarımızdandır.
2. Durum Hikayesi:
​
Çehov tarzı hikaye olarak da bilinir. Çünkü bu alandaki en önemli temsilcisi Rus hikayeci Anton Çehov’dur.
Bu hikaye anlayışında olay deÄŸil günün bir kesiti anlatılır. Hikaye planına da uyulmaz. Merak uyandırma amacı ile sürükleyicilik ve heyecan yoktur. Daha çok hayal gücünü canlandırmaya çalışır.KiÅŸiler kendi doÄŸal halleri ile aktarılır. Bir düÅŸünce kabul ettirilmeye çalışılmaz.
Tarık BuÄŸra, Memduh Åževket Esendal ve Sait Faik Abasıyanık bu türde önemli edebiyatçılarımızdır.
3. Modern Hikaye:
​
Ä°nsanların yaÅŸamlarında her zaman gördükleri sıradan olayların arka planını ortaya çıkarmaya çalışan hikaye türüdür.
Genelde toplumsal ve ahlaksal bozuklukları iÅŸler. ModernleÅŸme sürecinde insanın geçirdiÄŸi deÄŸiÅŸimi farkettirmeden eleÅŸtirerek okuyucuların gözleri önüne serer.
Bu türün öncülerinden Franz Kafka dünya edebiyatında, Haldun Taner ise bizim edebiyatımızdadır .