google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Olay Metinleri I dinledebiyat
top of page

Olay Çevresinde GerçekleÅŸen Metinler:

​

​

Hikaye:

​

OlmuÅŸ ya da olabilecek olayları yer ve zaman ve kiÅŸi  ekseninde anlatan kısa yazılardır.

 

Hikayenin Unsurları:

​

Olay: Hikayede her ÅŸey olayın çevresinde gerçekleÅŸir.

Zaman: Olayın geçtiÄŸi zamandır.

Mekan: Olayın gerçekleÅŸtiÄŸi yer kastedilir.

Åžahıs: Olay ÅŸahıslar tarafından gerçekleÅŸtirilir.

​

Bir hikaye üç bölümden oluÅŸur:

 

Serim : Hikayenin giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.

DüÄŸüm:  Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.

Çözüm:  Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.

 

Hikaye ÇeÅŸitleri:

1- Olay Hikayesi:

​

Maupassant tarzı hikaye de denilir. Hikayenin planına uygun iÅŸlendiÄŸi çeÅŸittir. Olay merak uyandırcı ÅŸekilde sürükleyici bir anlatıma sahip ÅŸekilde iÅŸlenir.

En önemli temsilcisi Fransız Guy de Maupassant’ tır. Bu yüzden olay hikayesinin diÄŸer ismi de “Maupassant” olmuÅŸtur.

Türk Edebiyatında Ömer Seyfettin bu türün önemli temsilcilerindendir. Ayrıca Refik Halit Karay, ReÅŸat Nuri ve Hüseyin Rahmi Gürpınar olay hikayesi alanında ünlü edebiyatçılarımızdandır.

 

2. Durum Hikayesi:

​

Çehov tarzı hikaye olarak da bilinir. Çünkü bu alandaki en önemli temsilcisi Rus hikayeci Anton Çehov’dur.

Bu hikaye anlayışında olay deÄŸil günün bir kesiti anlatılır. Hikaye planına da uyulmaz. Merak uyandırma amacı ile sürükleyicilik ve heyecan yoktur. Daha çok hayal gücünü canlandırmaya çalışır.KiÅŸiler kendi doÄŸal halleri ile aktarılır. Bir düÅŸünce kabul ettirilmeye çalışılmaz.

Tarık BuÄŸra, Memduh Åževket Esendal ve Sait Faik Abasıyanık bu türde önemli edebiyatçılarımızdır.

 

 

3. Modern Hikaye:

​

Ä°nsanların yaÅŸamlarında her zaman gördükleri sıradan olayların arka planını ortaya çıkarmaya çalışan hikaye türüdür.

Genelde toplumsal ve ahlaksal bozuklukları iÅŸler. ModernleÅŸme sürecinde insanın geçirdiÄŸi deÄŸiÅŸimi  farkettirmeden eleÅŸtirerek okuyucuların gözleri önüne serer.

 

Bu türün öncülerinden Franz Kafka dünya edebiyatında, Haldun Taner ise bizim edebiyatımızdadır .

 

​

2: Roman:  

​

OlmuÅŸ ya da olabilecek olayları anlatan uzun ve ayrıntılı olay yazılarına denir. Hikaye türüne göre kiÅŸi, zaman ve mekan bakımından fazlalık söz konusudur.

​

Bir roman üç bölümden oluÅŸur:

​

Serim  : Roamanın giriÅŸ bölümüne denilir.Olayın geçtiÄŸi zaman, çevre ve kiÅŸiler tanıtılır.

DüÄŸüm:  Hikayede olayın yoÄŸunluk kazandığı bölümdür. Olay bütün ayrıntılarıyla ele alınır.

Çözüm:  Olayın bir sonuca baÄŸlandığı bölümdür.

 

Romanın Unsurları:

​

1. KiÅŸi (kahramanlar):  Romanda ana karakter ve yardımcı karakterler vardır.

                                  Roman kiÅŸileri “tip” ve “karakter” olarak karşımıza çıkar.

Tip: 

Belli bir sınıfı temsil eden kiÅŸilere denir. Evrensel özelliklere sahiptirler.Tipler kızgın,mutlu,  alıngan, kıskanç ...özelliklerin sadece birini gösterirler. Bir nevi kıskanç sa hep kıskançtır, alıngan ise hep alıngandır.

ÖrneÄŸin seyredilen herhangi bir dizi de çok konuÅŸan ve laf taşıyan bir kadın tipi olabilir. Farklı dizi ya da filmlerde de aynı çok konuÅŸan ve dedikoducu tipin özelliklerinin aÅŸağı yukarı aynı olduÄŸu görülür.

​

Karakter: Romanda birçok farklı yönü verilen , var olan özelliklerinin de olayın gidiÅŸatı içinde deÄŸiÅŸebildiÄŸi kiÅŸilere denilir. Tip özelliÄŸi olan geneli temsil etmezler. Kendine özgüdür.

2. Olay: Hikayede genel olarak tek bir olay anlatılır. Romanda ise temel bir olayın içinde iç içe geçmiÅŸ bir sürü   olay anlatılır. 

​

 3. Çevre (yer):  Romanın ana olay ve içe içe geçmiÅŸ olaylarının gerçekleÅŸtiÄŸi yerlerdir.

​

4. Zaman: Romanda zaman kavramı geniÅŸtir.  DüÅŸünceler kullanılarak zamanda ileri ya da geri gidilip gerçekleÅŸcek ya da gerçekleÅŸmiÅŸ olaylar anlatılabilir.

​

 5. Fikir: Her romanda olmasa da romanlarda verilmek istenen bir mesaj olabilir.

​​

​

6. Dil ve Anlatım:  Romanın üslubudur. Açık ya da kapalı bir anlatımı mı var, betimlemeler uzun mu kısa mı ...gibi. Bunun dışında romanda hakim bakış açısı da dil ve anlatım özellikleri kapsamına girer. Romanlarda genel olarak 1. ve 3. kiÅŸi anlatımı kullanılır.

 

Romanda Bakış Açıları:​

 

1.Ä°lahi Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında anlatıcı olayların dışındadır. Olayları tüm yönleri ile görür ve bilir. O kadar ki kahramanın birazdan ne yapacağını, içinden geçenlerin ne olduÄŸunu dahi bilir. Anlatıcının bu tür yeteneklerinden dolayı ilahi bakış açısı denilmiÅŸtir.3. tekil kiÅŸi kullanılarak anlatım yapılır.

​

2.Gözlemci Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında da gözlemci olayların dışında yer alır. Ancak anlatıcının bildikleri gördükleri ve duydukları kadardır.Gelecek ya da geçmiÅŸle ilgili bilgisi yoktur. Kahraman ve tiplerin içinden geçenleri bilemez. 3. Tekil kiÅŸi anlatımı kullanılır.

 

3.Kahraman Bakış Açısı:

 

Bu bakış açısında olayı kahramanın kendisi anlatır. Bu nedenle 1. Tekil kiÅŸi anlatımı vardır.

 

Roman Türleri:

​

1. Akımlarına Göre Romanlar:

  • Romantik

  • realist (gerçekçi),

  • naturalist (doÄŸalcı),

  • estetik,

  • izlenimci,

  • dışavurumcu,

  • toplumcu,

  • yeni roman.

 

2. Konularına Göre Romanlar:

  • sosyal roman,

  • tarihî roman,

  • macera romanı,

  • tahlil romanı,

  • duygusal roman,

  • egzotik roman,

  • oluÅŸum romanı,

  • didaktik roman,

  • köy romanı,

  • lirik roman,

  • pastoral roman,

  • otobiyografik roman,

  • aÅŸk romanı,

  • bilimkurgu romanı,

  • belgesel roman.

 

 

Dünya Edebiyatında Roman:

​

  • Günümüz roman anlayışına en yakın roman 16. yüzyılda Rönesans’tan sonra Givoanni Boccacio tarafından yazılmış olan “Dekameron’dur.

  • Roman türünün ilk baÅŸarılı örneÄŸi olarak Miguel de Cervantes’in Don KiÅŸot’u kabul edilir. (16. yy)

  • Daniel Defoe “Robenson Cruze”yu macera romanın ilk örneÄŸi kabul edilir.

 

 

Türk Edebiyatında Roman:

​

  • Ä°lk çeviri roman Yusuf Kamil PaÅŸa’nın Feneleon’dan çevirdiÄŸi “Telemak”tır.

  • Ä°lk roman Åžemsettin Sami’nin “TaaÅŸÅŸuk-ı Talat ve Fitnat’ tır.

  • Edebi anlamda yeterli ilk roman Namık Kemal’in “Ä°ntibah”ıdır.

  • Batılı anlamda ilk edebi romanlar ise Halit Ziya’nın Mai ve Siyah ile AÅŸk-ı Memnu adlı eserleridir.

 

 

 

3- Masal

​

Belirli olmayan bir zamanda gerçekleÅŸen olaÄŸanüstü olayların anlatıldığı nesir türüne denir.

 

Masalın Özellikleri:

​

  • Masalda kiÅŸiler olaÄŸanüstü özelliklere sahip olabilirler.

  • KiÅŸilerin dışında olaÄŸanüstü canlılar da olabilir.

  • Ä°yiler her zaman kazanır, kötüler her zaman kaybeder.

  • Yer ve zaman tam olarak belli deÄŸildir.

  • Çocukları eÄŸitme amacı taşır.

  • Başında tekerleme bulunur.

 

Masalın Bölümleri:

Serim( GiriÅŸ): Tekerlemelerle giriÅŸ yapılır. KiÅŸiler  tanıtılır.Masalın konusu hakkında bilgi verilir.
DüÄŸüm (  GeliÅŸme):  Okuyucunun merakını tahrik edici ÅŸekilde kahramanın başından geçen olaylar iÅŸlenir.  Olay bir çözüme kavuÅŸturması gereken noktaya getirilir.
Çözüm (Sonuç): Olay bir sonuçlanır. Ä°yiler kazanır.

 

Masal Türleri:

​

  • Anonim Masallar: Söyleyeni belli olmayan masallara denilir. KeloÄŸlan Masalları gibi

  • Sanatsal Masallar: Söyleyeni belli olan ve belli bir amaçla yazılan masallara denilir.

 

​

Dünya Edebiyatında Masal

​

EÄŸer fabllar masaldan sayılırsa dünyada yazılan ilk masal Beydeba’nın Kelile ve Dimne’sidir. Bunun dışında “Binbir Gece Masalları”, “Grimm KardeÅŸler Masalları”, “La Fontaine Fabl”larıbu alanda önemli eserlerdir

 

Türk Edebiyatında Masal

​

KeloÄŸlan Masalları anonim alanda en bilinen Türk masallarıdır. Sanatsal Masal anlamında ise Åžinasi’nin “Tercüme-i Manzume”si La Fontain’den çeviridir. Eflatun Cem Güney masal alanında Türk Edebiyatında önemli çalışmaları olan birisidir.

 

4- Fabl :

​

ÇoÄŸunlukla hayvanların insana ait davranışları sergileyip konuÅŸmalarına dayanan manzum  ya da nesir ÅŸeklinde olan öykülerdir. Bazı kaynaklar fabl türünü masala dahil ederler. Bu nedenle dünyaca ünlü fabl türündeki eserleri masala örnek verirler.

​

Fabl özellikleri:

​

  • Aynı masaldaki gibi olaÄŸanütülükler olabilir.

  • Masaldaki gibi ders verme amacı vardır.

  • Ağırlıklı olarakkiÅŸileÅŸtirme ve konuÅŸturma sanatları kullanılır.

  • Hem ÅŸiir ÅŸeklinde hem de üz yazı ÅŸeklinde olabilirler.

 

Fablların Bölümleri:

​

  • GiriÅŸ :   Kahramanların tanıtımı yapılır. Olay hakkında okuyucuyu az çok bilgisi olması saÄŸlanır.

  • GeliÅŸme: Olayların birbirine baÄŸlandığı bölümdür.

  • Sonuç: Fabl’ın en kısa bölümüdür. Olay beklenmedik, ÅŸaşırtıcı bir ÅŸekilde biter.

  • Kıssdan Hisse: Verilmek istenen ana fikir aktarılır. Bu bölüm her zaman olmaz. Bazen baÅŸta da olabilir. Olmadığı zaman ana fikir okuyucuya bırakılır.

 

Dünya Edebiyatında Fabl:

​

Beydeba'nın fablları Kelile ve Dimne adlı bir eser bilinen ilk fabllardandır. Ezop ve La Fontaine de Batı edebiyatında büyük fabl yazarlarıdır.

 

Türk Edebiyatında Fabl:

​

Türk Edebiyatındaki  ilk fabl örneÄŸi 'Harname' (Åžeyhi)dir.  Ahmet Mithat Efendi ve Åžinasi', Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım’ın fabl üzerine çalışmaları vardır.

 

​

5-Halk Hikayeleri:

​

Nazım-nesir karışık aşıklar tarafından anlatılan masalsı-destansı hikayelere denir.

 

Özellikleri:

​

  • Ä°lk halk hikayesi örneÄŸi olarak Dede Korkut Hikayeleri kabul edilir.

  • Aşıklar tarafından halka aktarılır.

  • Dini, ahlaki , kahramanlık ve aÅŸk konuları genelde iç içe geçmiÅŸtir.

  • OlaÄŸanüstülükler az da olsa görülebilir.

  • Nazım- nesir karışıktır.

  • Destan ile roman arası geçiÅŸ özelliÄŸi gösterir.

  • GerçekleÅŸmiÅŸ tarihi bir olaya dayanmasına gerek yoktur.

 

Kerem ile Aslı, Tahir ile Zühre, Arzu ile Kamber ünlü halk hikayelerindendir.

 

​

​

​

​

6-Manzum Hikaye:

​

Olayı anlatan şiirlere denilir. Ya da şiir şeklinde yazılmış hikayelerdir de denilebilir.

Bu tür kendisini Tanzimat Döneminden sonra göstermeye baÅŸlamıştır. Recaizade Mahmut Ekrem, Teyfik Fikret, Mehmet Akif Ersoy, Yahya Kemal Beyatlı ünlü manzum hikaye ÅŸairleridir.

 

Özellikleri:

​

  • Konunun iÅŸleniÅŸi bakımından hikayeye benzer.(GiriÅŸ, geliÅŸme, sonuç)

  • Didaktik özellik gösterirler.

  • Ölçü ve uyaÄŸa dikkat edilir.

  • Karşılıklı konuÅŸmalar dizelerde verilebilir.

 

Örnek:

                        OK

Yavuz Sultan Selim Han'in onunde
Ok atan ihtiyar Bektas Subasi, 
Bu yuksek tepeye dikti bu tasi
O gazi hunkarin mutlu gununde..

Vezir, molla, aga, bey, takim takim
Günesli bir nisan gunu ok atti.

..........
                                                       Yahya Kemal Beyatlı

 

​

​

​

7-Destan

​

Bir milletin hayatında yer etmiÅŸ olayların, kahramanlıkların nesilden nesile geçerken olaÄŸanüstülükler de katılarak anlatılması ile ortaya çıkan türdür.

 

Destanların Özellikleri:

​

  • Bazıları anonimdir, bazıları ise bir ÅŸair tarafından yazılmıştır.

  • Åžiir ÅŸeklindedirler. Ancak anonim olan doÄŸal destanların çoÄŸu günümüze nesir ÅŸeklinde ulaÅŸmışlardır.

  • OlaÄŸanüstü olaylar ve kiÅŸilikler barındırırlar.

  • Genellikle aÅŸk, yiÄŸitlik, kahramanlık üzerine bir olay örgüsü vardır.

 

Destan Türleri: 

​

Destanlar 2’ ye ayrılır:

​

a- DoÄŸal Destanlar:

 

Anonim destanlara denilir. Söyleyeni belli olmayan, sonradan derlenmiÅŸ destanlardır.

 DoÄŸal Destanlar üç safhada ortaya çıkarlar:

​

  • 1. DoÄŸuÅŸ Safhası: Önemli bir olay gerçekleÅŸir. O olayda kahraman ya da kahramanlar toplum tarafından kabul görür.

  • 2. Yayılma Safhası: Olay ve kahramanların yaptıkları sözlü iletiÅŸim yoluyla anesiller arasında aktarılır.

  • 3. Derleme Safhası: Bir kiÅŸi tarafından sözlü olan destanın yazıya geçirilmesi safhasıdır.

 

Dünya Destanları:

 

  • Ä°ngiltere    → Beawolf  

  • Almanya   →Nibelungenlied

  • Fransa       → Chanson de Roland

  • Ä°spanya     → Le Cid

  • Hindistan → Mahabarata

  • Hindistan → Ramayana

  • Japonya   → Åžinto

  • Rusya      → Ä°gor

  • Sümerler → Gılgamış

  • Ä°ran        → Åžeyhname

  • Fin         → Kalevela

 

 

 

Türk Destanları:  

​

Ä°slamiyetten Önce:

 

  • Altaylar→ Yaratılış

  • Sakalar→ Alp Er Tunga, Åžu

  • Hun-OÄŸuz→ OÄŸuz KaÄŸan, Attila

  • Göktürkler→ Bozkurt, Ergenekon

  • Uygurlar→ TüreyiÅŸ, Göç

 

 

Ä°slamiyetten Sonra:

 

  • Kırgızlar → Manas

  • MoÄŸallar → Cengiz Han Destanı

  • Tatar- Kırım→ Edige, Timur

  • Karahanlılar→ Satuk BuÄŸra Han

  • Selçuklu-Osmanlı→ Seyyid Batal Gazi, DaniÅŸmend Gazi, KöroÄŸlu

 

 

 

 

 

b. Yapma Destanlar:

​

Genelde gerçekleÅŸmiÅŸ bir olayın ÅŸair tarafından destan ÅŸeklinde yazılması ile ortaya çıkar. Yapma Destanları iki baÅŸlık altında inceleyebiliriz:

 

 

1. Dünya Edebiyatında Yapma Destan:

Ä°ngiliz John Milton’un “KaybolmuÅŸ Cennet”, Ä°talyan Dante’nin “Ä°lahi Komedya” yine Ä°talyan sanatçı Tasso’nun Kurtarılmış Kudüs’ü dünya çapında en ünlü yapay destanlardandır.

 

 

2. Türk Edebiyatında Yapay Destan:

 

  • Üç Åžehitler destanı: ….F. Hüsnü DaÄŸlarca….

  • Çanakkale Destanı: ….M.Akif Ersoy….

  • Genç Osman Destanı:….kayıkçı Kul Mustafa….

  • Selçukname : ….YazıcıoÄŸlu Ali….

  • Kuvay-ı Milliye Destanı: Nazım Hikmet

 

​

​

8- Mesnevi :

 

Romanın divan edebiyatındaki ÅŸiir ÅŸeklidir denilebilir. Çünkü modern roman anlayışı henüz yokken olayları en ince ayrıntılarına kadar beyitler ÅŸeklinde anlatan bir ÅŸiir ÅŸekli olarak mesnevi vardı.

 

Mesnevinin Özellikleri:

​

  • Beyitlerle yazılır. Her beyit kendi arasında kafiyelidir.(aa /bb / cc ...)

  • Aruz vezni ile yazılır. Kısa kalıplar kullanılır.

  • Aynı ÅŸairin beÅŸ tane mesnevisine hamse denilir.

  • AÅŸk, savaÅŸ, kahramanlık, öÄŸretici gibi birçok alanda mesnevi yazılabilir.

  • Türk Edebiyatındaki ilk mesnevi Kutadgu Bilig’dir.

  • Ä°lk hamse Ali Åžir Nevai’ ye aittir.

  • Mesnevide beyit sınırı yoktur. O yüzden binlerce beyit olabilir.

 

Mesnevinin Bölümleri:

​

1.Besmele

2.Dibâce (ön söz)

3.Tevhîd

4.Münâcât

5.Mi'râciye (Mi'râc-ı Nebi)

6.Medh-i Çihâr-Yâr-ı Güzîn

7.Sebeb-i te'lîf (eserin yazılış sebebi)

8.Âgâz-ı Dâstân (konuya baÅŸlangıç),

9.Hâtime (sonuç).

bottom of page