DİNLEDEBİYAT
Atın yiğidi kendine kamçı vurdurmaz.
11- Terci-i Bent
Terkib-i bende bir çok benzeyen ancak ondan vasıta beyitinin değişmemesi ile ayrılan nazım biçimine denilir.
-
Daha çok Allah'ın varlığı, birliği, kâinatın sonsuzluğu gibi konular işlenir.
-
Her bent 4-10 beyitten oluşur.
-
5-12 bentten oluşur.
-
Gazel gibi kafiyelenir.
-
Vasıta beyiti değişmez.
Örnek:
Bu kârgâh-ı sun' aceb dershânedir
Her nakş bir kitâb-ı ledünden nişânedir
Gerdun bir âsiyâb-ı felâket-medârdır
Gûyâ içinde âdem âvâre dânedir
Mânend-i dîv beççelerin iltikam eder
Köhne ribât-ı dehr aceb âşiyânedir
Tahkik olunsa nakş-ı temâsil-i kâinât
Yâ hâb ü yâ hayâl ü yâhud bir fesânedir
Müncer olur umûr-ı cihân bir nihâyete
Sayfın şitâya meyli, bahârın hazânedir
Kesb-i yakîne âdem için yoktur ihtimâl
Her i'tikad akla göre gâibânedir
Yâ Rabb, nedir bu keşmekeş-i derd-i ihtiyâc
İnsanın ihtiyâcı ki, bir lokma nânedir
Yoktur siper bu kubbe-i firûze-fâmda
Zerrât cümle tîr-i kazâya nişânedir
Asl-ı murâd hükm-i ezel bulmadır vücûd
Zâhirdeki sevâb u hatâ hep bahânedir
Bir fâilin meâsiridir cümle hâdisât
Ne iktizâ-yı çarh ü ne hükm-i zamânedir
Sübhâne men tahayyere fî sun'ihi'l-ukûl
Sübhâne men bikudretihî ya'cizü'l-fuhûl (vasıta beyiti)
II. Bend
Encâm-ı bî-nihâye ile pürdür âsumân
Nisbet olunsa zerre değildir bu hâkdân
Bin şems-i tâbdâr ü hezâran meh-i münîr
Yüz bin sevâbit ü nice seyyâre-i iyân